Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla'n som arbeidsjern ?

Startet av Schled, torsdag 04. september 2014, klokken 12:54

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Sitat fra: Sven-E på torsdag 05. februar 2015, klokken 02:26
Og min syke mor kjører ikke bil.

Istedenfor å prøve å svare morsomt bør du slå opp i en ordbok hva uttrykket "be for sin syke mor" faktisk betyr.


Sitat fra: Sven-E på torsdag 05. februar 2015, klokken 02:26
Denne tråden er så full av sutrekopper, at jeg prøver å komme med litt motvekt.

Jeg synes du stort sett sutrer...

Sitat fra: Sven-E på torsdag 05. februar 2015, klokken 02:26
En haug av innleggene her går ut på å henge ut folk, enten de har gjort noe ulovlig eller ikke.
Folk som ikke har kjennskap til, eller kunnskap om elbiler og ladeplasser, eller ferske elbilister som ikke har fått satt seg inn i gjeldende normer og regler får gjennomgå.

Jeg har ikke sett ett eneste innlegg som
Sitatgår ut på å henge ut folk
.
Der jeg ser en feilparkert bil i en diskusjon om feilparkering, ser du åpenabart en gapestokk.
Så vidt jeg kan se er ikke en eneste person identifisert på ett eneste bilde?

Sitat fra: Sven-E på torsdag 05. februar 2015, klokken 02:26
De fleste av disse innleggene viser også at det er viktigere med bilder og store bokstaver, enn å ta tak i problemet. 

De fleste innleggene diskuterer problemet. Ønsker du ikke å delta i den diskusjonen kan du bare la være...

For min egen sier jeg heller ifra til de som parkerer feil enne å poste bilder av de. Men jeg kommer til å fortsette å diskutere problemet (mangel på  ladeplasser og tullinger som bruker de som parkeringsplasser).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

leafeierskien

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 05. februar 2015, klokken 09:01
Sitat fra: Sven-E på torsdag 05. februar 2015, klokken 02:26
Og min syke mor kjører ikke bil.

Istedenfor å prøve å svare morsomt bør du slå opp i en ordbok hva uttrykket "be for sin syke mor" faktisk betyr.


Sitat fra: Sven-E på torsdag 05. februar 2015, klokken 02:26
Denne tråden er så full av sutrekopper, at jeg prøver å komme med litt motvekt.

Jeg synes du stort sett sutrer...

Sitat fra: Sven-E på torsdag 05. februar 2015, klokken 02:26
En haug av innleggene her går ut på å henge ut folk, enten de har gjort noe ulovlig eller ikke.
Folk som ikke har kjennskap til, eller kunnskap om elbiler og ladeplasser, eller ferske elbilister som ikke har fått satt seg inn i gjeldende normer og regler får gjennomgå.

Jeg har ikke sett ett eneste innlegg som
Sitatgår ut på å henge ut folk
.
Der jeg ser en feilparkert bil i en diskusjon om feilparkering, ser du åpenabart en gapestokk.
Så vidt jeg kan se er ikke en eneste person identifisert på ett eneste bilde?

Sitat fra: Sven-E på torsdag 05. februar 2015, klokken 02:26
De fleste av disse innleggene viser også at det er viktigere med bilder og store bokstaver, enn å ta tak i problemet. 

De fleste innleggene diskuterer problemet. Ønsker du ikke å delta i den diskusjonen kan du bare la være...

For min egen sier jeg heller ifra til de som parkerer feil enne å poste bilder av de. Men jeg kommer til å fortsette å diskutere problemet (mangel på  ladeplasser og tullinger som bruker de som parkeringsplasser).

Thomas

Hva mener du ellers er hensikten med å legge ut bilder av feilparkerte biler (med fullt synlige skilter) enn å henge dem ut? Lærer vi noe av å legge ut 100 biler som alle parkerer på samme måte?

emil

Kan ta status i dag (ca kl. 09:00) på de 8 ladeplassene i Arendal sentrum som er gratis for elbiler (ikke i parkeringshus med bom). Alle med 10t makstid:

To plasser er skiltet med underskilt der lading spesifiseres. Her står det en Leaf og en Tesla på lading. Denne Teslaen har en eier som bor i sentrum og står på denne plassen i snitt 15-20t pr døgn. Enten kjører han en kort tur sent på kvelden/natten før han parkerer helt identisk på samme plass igjen, ellers så er han innom og justerer på urskiven.

To plasser som kun er skiltet for elbil: Her står det en Tesla og en Leaf. Teslaen er tilkoblet ladestolpe (uten aktiv strøm), men har stått parkert i et par dager. Urskiven står på 08:00 og siden parkeringsvaktene kun er på jobb sånn ca mellom 08:00 og 18:00 er det ingen som kontrollerer denne bilen utenfor dette tidsrommet. Leafen er eid av en som jobber like ved ladeplassen og han lader så og si aldri og heller ikke nå. Han kunne parkert noen hundre meter lengre unna på en ikke-ladeplass, men det blir vel for langt å gå.

Fire plasser kun skiltet for elbil: Her står det to i3, en Tesla og en Leaf. BMWene lader ikke, begge er eid av folk/firma som jobber rett over gaten for ladeplassen. Nærmeste andre parkeringsplass der man kan stå lovlig hele dagen er mindre enn 500m unna. Teslaen er heller ikke tilkoblet lading. Leafen lader derimot som den skal.

Så av 8 plasser er det i prinsippet kun to biler som bruker ladeplassene riktig, de andre 6 ser på det kun som enkel parkeringsplass, men bortsett fra eventuell triksing med urskive er det ingen som står direkte ulovlig når parkeringsvaktene går forbi. P-vaktene her tar og sjekker urskivene og gir gebyrer for de som ikke har urskive, eller har stått over tiden urskiven viser.


kos

Problemet med lade plasser er at noen tror eller utnytter mangel på skilting. På bensinstasjoner er dette ikke et problem. Hvorfor - fordi det er skiltet med kun for biler som fyller drivstoff ? NEI

Fordi at da hadde det blitt bråk, og det bråket hadde den som parkerte måtte ta et tap på. Og dette forstår folk - å spille på at "det viste ikke jeg" - er et godt gammelt triks for å flytte ansvar. Jett to ganger om denne gruppen får med seg at de blir bøt lagt

Det finnes sikkert lover og forskrifter som regulerer parkering. Så er det å prøve å få en paragraf om at på ladestasjoner så er det forbudt å parkere med mindre man lader bilen.

Så kan man opplyse med skilt om man vil, men uansett vil det da være forbudt.

Har litt kjennskap til parkerings problem. Min erfaring er at dette forsvinner kun med bøter.

For parkeringshus med elbil så er det trist å meddele at kun betaling med kvittering i vinduet vil løse problemet med utnytting av plassen eller at man går ned til max 6 timer på urskiven, Så bøtlegges du om du står over -.

Så kan vi sikkert begynne å snakke til andre som " ikke vet bedre". Jeg leker ikke politi eller parkometer vakt på min fritid. Til det mangler jeg noe vesentlig -  myndighet til å blande meg inn. Holder du på lenge nok så møter du en som ikke tar hintet og det smeller. Og da ser du ut som en tulling.

Om du da er en bedreviter og velmenende samfunnsborger så hjelper det ikke - motparten argumenterer for seg og det er ikke sikkert at du får så mye rett som du har bruk for. La denne jobben overføres til de som har myndighet.

Så kan man hjelpe de som spør eller som ønsker informasjon. Men den gruppen er stort sett mer enn lovlydige.

Men et sterkt virkemiddel er å ta bilde av problemet, men som mine argumenter over - det gjør ikke jeg. Men jeg vil forsvare retten til at andre gjør det.

leafeierskien

Kos:

Jeg synes du over-kompliserer.

Myndighet til å snakke med folk? Hørt på maken. Redd for at det skal smelle?

Derfor er det bedre å lage en lang tråd hvor vi legger ut bilder av folk som har feilparkert?

Hva er hensikten, hvis den ikke er å drite folk ut? Å gjøre oppmerksom på problemet? I så fall kan man jo fint droppe å ta med skiltnummeret, eller?

Logikken deres brister så til de grader. Skulle bare ønske dere kunne være ærlige på at hensikten er å drite folk ut. Flere av dere skriver jo selv at synderne mest sannsynlig ikke leser på forumet. Også er dere tydeligvis så redde for å snakke med folk og faktisk aktivt søke å løse et problem, at dere heller vil sitte her og drite dem ut.

Det er lov å prate sammen :) Også utenfor elbilforumet.

emil

Sitat fra: Sven-E på torsdag 05. februar 2015, klokken 11:48
Du har ikke mulighet til å si fra til noen av disse da?
Flyer, lapp eller rett og slett snakke med dem?
Eller så er jo eneste alternativ å kontakte eieren av plassene, og be om annerledes skilting og/eller bøtelegging.

Har tidligere printet ut diverse lapper fra eksempler her på forumet og de bilene som har fått det har da enten koblet til ladekabel for synsskyld eller flyttet seg til andre plasser. Men enkelte gir rett og slett faen og fortsetter med å parkere på ladeplassene.

Eieren av plassene er jo kommunen og selv kommunens leder for parkeringsavdelingen parkerer på ladeplass (en av 4 inne i parkeringshus med ~500 plasser totalt) uten å lade, så jeg vet ikke helt hvor mye hjelp det er å få der.

Denne parkeringen plager ikke meg direkte siden jeg hovedsakelig lader om natta og da er det alltid flere ledige plasser.

De gangene jeg møter på folk som kun parkerer og ikke lader på ladeplass pleier jeg høflig å informere om at de parkerer gratis på alle kommunale plasser. Mange er faktisk ikke klar over dette og tror at man må parkere på ladeplass for å parkere gratis.

kos

Sitat fra: leafeierskien på torsdag 05. februar 2015, klokken 11:54
Kos:

Jeg synes du over-kompliserer.

Myndighet til å snakke med folk? Hørt på maken. Redd for at det skal smelle?

Derfor er det bedre å lage en lang tråd hvor vi legger ut bilder av folk som har feilparkert?

Hva er hensikten, hvis den ikke er å drite folk ut? Å gjøre oppmerksom på problemet? I så fall kan man jo fint droppe å ta med skiltnummeret, eller?

Logikken deres brister så til de grader. Skulle bare ønske dere kunne være ærlige på at hensikten er å drite folk ut. Flere av dere skriver jo selv at synderne mest sannsynlig ikke leser på forumet. Også er dere tydeligvis så redde for å snakke med folk og faktisk aktivt søke å løse et problem, at dere heller vil sitte her og drite dem ut.

Det er lov å prate sammen :) Også utenfor elbilforumet.


Nå må du lese hva jeg skriver før du svarer. - jeg har ikke sakt noe om at jeg er for å legge ut bilder. Men retten til å gjøre det , Ja

Når det gjelder å leke Politi så har jeg ikke sakt at du må ha myndighet for å gjøre det - men heller advart mot det, da man faktisk kan havne i en situasjon der den du snakker til faktisk ikke finner seg i det, når du ikke har myndighet til å blande deg inn.

Det finnes flere artikler hvor denne problemstillingen faktisk har havnet i retten.

Men som jeg har påpekt, det går å tilby hjelp - med da må man faktisk forstå hva det betyr.

leafeierskien

Sitat fra: emil på torsdag 05. februar 2015, klokken 11:59
Sitat fra: Sven-E på torsdag 05. februar 2015, klokken 11:48
Du har ikke mulighet til å si fra til noen av disse da?
Flyer, lapp eller rett og slett snakke med dem?
Eller så er jo eneste alternativ å kontakte eieren av plassene, og be om annerledes skilting og/eller bøtelegging.

Har tidligere printet ut diverse lapper fra eksempler her på forumet og de bilene som har fått det har da enten koblet til ladekabel for synsskyld eller flyttet seg til andre plasser. Men enkelte gir rett og slett faen og fortsetter med å parkere på ladeplassene.

Eieren av plassene er jo kommunen og selv kommunens leder for parkeringsavdelingen parkerer på ladeplass (en av 4 inne i parkeringshus med ~500 plasser totalt) uten å lade, så jeg vet ikke helt hvor mye hjelp det er å få der.

Denne parkeringen plager ikke meg direkte siden jeg hovedsakelig lader om natta og da er det alltid flere ledige plasser.

Problemet er at de kommunale plassene er parkeringsplasser med lademulighet, ikke ladeplasser som sådan.

Derfor det store skiltet med "P".

Parkvesenets oppgave er å opprettholde parkeringsreglene. Sistnevnte inneholder ingen paragraf med krav om lading for å okkupere plass.

Så kan det hende at dette egentlig hadde vært fornuftig i fremtiden.

leafeierskien

Sitat fra: kos på torsdag 05. februar 2015, klokken 12:01
Sitat fra: leafeierskien på torsdag 05. februar 2015, klokken 11:54
Kos:

Jeg synes du over-kompliserer.

Myndighet til å snakke med folk? Hørt på maken. Redd for at det skal smelle?

Derfor er det bedre å lage en lang tråd hvor vi legger ut bilder av folk som har feilparkert?

Hva er hensikten, hvis den ikke er å drite folk ut? Å gjøre oppmerksom på problemet? I så fall kan man jo fint droppe å ta med skiltnummeret, eller?

Logikken deres brister så til de grader. Skulle bare ønske dere kunne være ærlige på at hensikten er å drite folk ut. Flere av dere skriver jo selv at synderne mest sannsynlig ikke leser på forumet. Også er dere tydeligvis så redde for å snakke med folk og faktisk aktivt søke å løse et problem, at dere heller vil sitte her og drite dem ut.

Det er lov å prate sammen :) Også utenfor elbilforumet.


Nå må du lese hva jeg skriver før du svarer. - jeg har ikke sakt noe om at jeg er for å legge ut bilder. Men retten til å gjøre det , Ja

Når det gjelder å leke Politi så har jeg ikke sakt at du må ha myndighet for å gjøre det - men heller advart mot det, da man faktisk kan havne i en situasjon der den du snakker til faktisk ikke finner seg i det, når du ikke har myndighet til å blande deg inn.

Det finnes flere artikler hvor denne problemstillingen faktisk har havnet i retten.

Men som jeg har påpekt, det går å tilby hjelp - med da må man faktisk forstå hva det betyr.

Har vel ikke påstått at du har lagt ut bilder, men svare på innlegget ditt som på langt vei forsvarer akkurat denne praksisen. Du skriver jo selv at du forsvarer praksisen. Jeg har sikkert skrevet "du" der det skulle stått "man". Men det er det samme.

Ellers mener jeg jo at mennesker til alle tider har jobbet sammen for å finne løsninger og at de fleste ute i vårt samfunn er ganske rimelige hvis en forklarer seg på en grei måte og jeg er ganske sikker på at man får færre feilparkeringer av å si fra til dem det gjelder.

Kos. Fra meg.

Thomas Parsli

Sitat fra: leafeierskien på torsdag 05. februar 2015, klokken 09:31
Hva mener du ellers er hensikten med å legge ut bilder av feilparkerte biler (med fullt synlige skilter) enn å henge dem ut? Lærer vi noe av å legge ut 100 biler som alle parkerer på samme måte?

Bildene illustrerer at det er et problem.
Jeg har ingen problemer hvis noen gjør skiltene uleslige, jeg ser bare ikke poenget.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

leafeierskien

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 05. februar 2015, klokken 12:07
Sitat fra: leafeierskien på torsdag 05. februar 2015, klokken 09:31
Hva mener du ellers er hensikten med å legge ut bilder av feilparkerte biler (med fullt synlige skilter) enn å henge dem ut? Lærer vi noe av å legge ut 100 biler som alle parkerer på samme måte?

Bildene illustrerer at det er et problem.
Jeg har ingen problemer hvis noen gjør skiltene uleslige, jeg ser bare ikke poenget.

Thomas

Ser den og håper flere tenker som deg. Men er det ikke rimelig godt belyst etter 28 sider at dette er et problem? Det er en relativt omstendig problemanalyse. Spørsmålet er vel om vi kommer nærmere en løsning ved å kun legge inn ganske lik data i en tråd på internett.

Da synes jeg faktisk lappene er bedre. Men det aller beste er snakke med vedkommende. Slik har jeg gjort det før da folk har parkert i oppkjørselen min og lignende slik at jeg ikke får kommet inn med bilen. Stort sett ikke noen sure miner, bortsett fra han ene elektrikeren som ga faen og sa at det ikke var hans problem. Han kunne vi forresten hengt ut her...*flir*

kos

Sitat fra: leafeierskien på torsdag 05. februar 2015, klokken 12:05
Sitat fra: kos på torsdag 05. februar 2015, klokken 12:01
Sitat fra: leafeierskien på torsdag 05. februar 2015, klokken 11:54
Kos:

Jeg synes du over-kompliserer.

Myndighet til å snakke med folk? Hørt på maken. Redd for at det skal smelle?

Derfor er det bedre å lage en lang tråd hvor vi legger ut bilder av folk som har feilparkert?

Hva er hensikten, hvis den ikke er å drite folk ut? Å gjøre oppmerksom på problemet? I så fall kan man jo fint droppe å ta med skiltnummeret, eller?

Logikken deres brister så til de grader. Skulle bare ønske dere kunne være ærlige på at hensikten er å drite folk ut. Flere av dere skriver jo selv at synderne mest sannsynlig ikke leser på forumet. Også er dere tydeligvis så redde for å snakke med folk og faktisk aktivt søke å løse et problem, at dere heller vil sitte her og drite dem ut.

Det er lov å prate sammen :) Også utenfor elbilforumet.


Nå må du lese hva jeg skriver før du svarer. - jeg har ikke sakt noe om at jeg er for å legge ut bilder. Men retten til å gjøre det , Ja

Når det gjelder å leke Politi så har jeg ikke sakt at du må ha myndighet for å gjøre det - men heller advart mot det, da man faktisk kan havne i en situasjon der den du snakker til faktisk ikke finner seg i det, når du ikke har myndighet til å blande deg inn.

Det finnes flere artikler hvor denne problemstillingen faktisk har havnet i retten.

Men som jeg har påpekt, det går å tilby hjelp - med da må man faktisk forstå hva det betyr.

Har vel ikke påstått at du har lagt ut bilder, men svare på innlegget ditt som på langt vei forsvarer akkurat denne praksisen. Du skriver jo selv at du forsvarer praksisen. Jeg har sikkert skrevet "du" der det skulle stått "man". Men det er det samme.

Ellers mener jeg jo at mennesker til alle tider har jobbet sammen for å finne løsninger og at de fleste ute i vårt samfunn er ganske rimelige hvis en forklarer seg på en grei måte og jeg er ganske sikker på at man får færre feilparkeringer av å si fra til dem det gjelder.

Kos. Fra meg.


Jeg er ikke direkte uenig med deg. Men samtidig så er det et faktum at grunnet at vi ikke klarer å enes om alt så har vi opparbeidet oss et enormt stort regelverk med lover og forskrifter fordi at dette enes om ikke fungerer for alle. Og at det ender med uenigheter og konflikter.

Men skulle så gjerne sett at du har rett. Men etter en del langt mer alvorlige problemstillinger enn dette med å lade en bil faktisk ikke fungerer, er jeg nå havnet på det standpunkt at det må reguleres etter en forskrift, med dertil virkemidler.


Så er det da litt lettere å si til han som står parkert på ladeplass - at det er ikke lov å stå der uten å lade. Det kommer muligens til å koste deg 1500 kroner. Da hjelper du han mot å få en bot. Om han svarer uhøflig er det da mye lettere å si at jeg prøvde bare å hjelpe deg - unnskyld. Det blir neppe konflikt av det.

leafeierskien

Tja, kanskje du har rett. Jeg håper ikke du har det, for det er trist hvis vi ikke kan snakke til hverandre. Men du har rett i at hvis man endrer lovverket så vil det nok og komme et vedlikehold av det som gjør at man slipper å si fra selv.

kos

Men faktisk at vi snakker sammen om problemer som skaper problemer er grunnen til at vi blir enige, og måten vi har regulert denne enigheten på er forskrifter.

Så sånn sett så er vi enige, men ser det fra flere sider og fra flere løsninger. Men målet er at ladestasjoner skal løse lade problemer og ikke skape parkerings problemer. Det er det ingen som er uenig i. Samtidig har jeg valgt å ikke lege ut bilder - fordi at han som får bildet sitt her inne - antakelig er helt uviten om hendelsen. Om det var min bil - som gjerne noen andre hadde lånt og parkert med, så hadde jeg ikke tatt det ille opp, men måtte vel ta en prat med låneren og gjerne en forklaring på hvorfor min bil er avbildet på forumet. Men ser at ingen har kommet  med en slik tilbakemelding - så antar at vi stort sett bare plager oss selv.

astroida

Har noen oversikt over om det i hele tatt er mulig å lade på ABBs hurtiglader i Fyllingsdalen i Bergen? Jeg prøvde å lade der en hverdag, men kom ikke fram til ladestasjonen ettersom det sto tre elbiler parkert foran den. Noe frustrerende...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA