Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla'n som arbeidsjern ?

Startet av Schled, torsdag 04. september 2014, klokken 12:54

« forrige - neste »

e-h

Er det forskjellig forventning til oppførsel ved en ladestasjon versus en parkeringsplass med ladetilgang (eks kjøpesenter, e.l.)? Ofte er det ikke strøm i stolpene ved slike parkeringsplasser. Synes da folk det er greit å parkere der på tross av at lading ikke virker?

Forøvrig synes jeg det burde være forskjell på ladeplass og parkeringsplass. Gjerne med skilt og forskrifter. Så slapp man hele problemstillingen.

m0nkey

Forrige uke kom jeg over en situasjon jeg ikke hadde tenkt på før.
En think stod på ladeplass kun tilkoblet med kupevarmer (grønn ledning tilkoblet oppå panseret).

Det var 5 andre ladeplasser ledige akkurat da, så jeg brydde meg ikke noe særlig.

For min del synes jeg slik oppførsel er akseptabelt da de eldre elbilene trenger all hjelp de kan få (var rundt - 12 C på det aktuelle tidspunktet)
KIA Soul EV Classic (2015)

Thomas Parsli

Sitat fra: m0nkey på tirsdag 10. februar 2015, klokken 11:52
Forrige uke kom jeg over en situasjon jeg ikke hadde tenkt på før.
En think stod på ladeplass kun tilkoblet med kupevarmer (grønn ledning tilkoblet oppå panseret).

Det var 5 andre ladeplasser ledige akkurat da, så jeg brydde meg ikke noe særlig.

For min del synes jeg slik oppførsel er akseptabelt da de eldre elbilene trenger all hjelp de kan få (var rundt - 12 C på det aktuelle tidspunktet)

Grønn Defa-kabel er vel ladekabel på gamle Think?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

cra

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 10. februar 2015, klokken 11:57
Grønn Defa-kabel er vel ladekabel på gamle Think?

Jepp, standard DEFA-kabel er ladekabel på Think Classic, i alle fall. Så oppførselen må i høyeste grad kunne sies å være akseptabel!  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

m0nkey

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 10. februar 2015, klokken 11:57
Grønn Defa-kabel er vel ladekabel på gamle Think?

Thomas

Se der ja, da lærte jeg noe nytt  ;)
KIA Soul EV Classic (2015)

Mippen

Sitat fra: e-h på mandag 09. februar 2015, klokken 07:52
Er det forskjellig forventning til oppførsel ved en ladestasjon versus en parkeringsplass med ladetilgang (eks kjøpesenter, e.l.)? Ofte er det ikke strøm i stolpene ved slike parkeringsplasser. Synes da folk det er greit å parkere der på tross av at lading ikke virker?

Forøvrig synes jeg det burde være forskjell på ladeplass og parkeringsplass. Gjerne med skilt og forskrifter. Så slapp man hele problemstillingen.

Det er forskjell på p-plass og ladeplass. På parkeringsplassen kan man stå uten å lade, på ladeplassen kan man stå men da må man lade. Ikke vanskeligere enn det. ;)
Fremtiden er elektrisk.

Philip Marlowe

Jeg tror at svært få av dem som har fulgt denne tråden tør sette bilen sin på en ladeplass uten å sette i kontakten. Men vi er nok i mindretall. Det er vel blitt mer enn 40000 elbiler i Norge nå og det er nok bare bitteliten brøkdel disse elbilistene som har sett denne tråden.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

leafeierskien

Sitat fra: Mippen på tirsdag 10. februar 2015, klokken 21:17
Sitat fra: e-h på mandag 09. februar 2015, klokken 07:52
Er det forskjellig forventning til oppførsel ved en ladestasjon versus en parkeringsplass med ladetilgang (eks kjøpesenter, e.l.)? Ofte er det ikke strøm i stolpene ved slike parkeringsplasser. Synes da folk det er greit å parkere der på tross av at lading ikke virker?

Forøvrig synes jeg det burde være forskjell på ladeplass og parkeringsplass. Gjerne med skilt og forskrifter. Så slapp man hele problemstillingen.

Det er forskjell på p-plass og ladeplass. På parkeringsplassen kan man stå uten å lade, på ladeplassen kan man stå men da må man lade. Ikke vanskeligere enn det. ;)

Og da vet du at de kommunale "lade/parkeringsplassene", faktisk er PARKERINGSPLASSER, klart skiltet med P, ikke sant? :)

Rio

Sitat fra: Mippen på tirsdag 10. februar 2015, klokken 21:17
På parkeringsplassen kan man stå uten å lade, på ladeplassen kan man stå men da må man lade. Ikke vanskeligere enn det. ;)

Jeg er selvsagt enig i at man absolutt kun bør bruke ladeplasser til lading, men man "må" (rent juridisk) ikke. Loven kommer fra en epoke hvor det var nok ladeplasser, og det er intet formelt krav om lading. Å kunne parkere 16 timer var (er) en av fordelene man fikk med elbiler.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mons

Jeg har tenkt at dette kun var et "de store mot de små" problem, men i dag opplevde jeg det motsatte i Kongens gate i Oslo. Siste parkeringsplass med mulighet for lading ble tatt av bilen før meg, en Buddy. Greit nok, tenker jeg. Sikker mer pes for han å få lade opp bilen sin enn for meg, som tross alt har et par mil igjen på batteriet (men langt fra nok til å få meg hjem igjen i kveld). Etter å ha satt fra meg bilen på en av de mange andre parkeringsplassene registrerer jeg tilfeldigvis at Buddy'en IKKE lader. Og heller ikke flere av de andre "små" bilene som står der. Så her må jeg altså sitte på en 22kW-stolpe halvannen time fredag ettermiddag fordi en med Buddy ikke gidder å gå 20m ekstra fra annen parkeringsplass. Jeg trodde faktisk dere med små batteri hadde en litt større forståelse for dette problemet, enn mange av oss med litt større batteri. Basert på utvalget av andre bilene som heller ikke ladet, kan jeg konkludere med noe annet. Er moralen: stort batteri, stort ansvar - lite batteri, lite ansvar?
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

emil

Sitat fra: Mons på fredag 13. februar 2015, klokken 08:27
Er moralen: stort batteri, stort ansvar - lite batteri, lite ansvar?

Tror heller egoistene kommer i alle størrelser...

Av alle kjente elbilmodeller jeg har sett her nede på sørlandet tror jeg at jeg også har sett alle typer "feilparkert". Ingen overvekt av enkeltmodeller utover den naturlige fordelingen merkene imelom (Oftere Leaf og i3 enn Zoe f.eks siden det er ganske mange flere av de to første bilene).

Leon

Rett forran hurtigladeren ved Buskerud Bilistsenter fant jeg en søndag ettermiddag før jul en Nissan Leaf parkert uten ladekabelen koplet til. Den hadde ikke registreringsskilt, og hadde nok stått der over helga...

Heldigvis var det ledig plass på ene siden, og ladekabelen rakk fram så jeg fikk ladet! Regner med det var en glipp...
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

elektrolux

#402
Skulle lade C1 på St.Olav i dag samtidig som ei dame i en BMW i3 plasserte bilen sin på ladeplassen ved siden av. Med det var alle de 7 ladeplassene besatt.

Hun forsvant raskt ut av bilen uten å koble til ladekabel. Jeg tutet uten at det tiltrakk oppmerksomhet, og valgte å innhente damen. Fikk kontakt og sa at jeg hadde observert at hun parkerte på ladeplass uten å lade. "og så? " sa damen; Forklarte at det var litt dumt om der kom en annen elbil som faktisk trengte å lade, uten at dette gav noe respons.

Så nå står bilen der slik bildet viser og opptar siste ladeplassen på St.Olav....

Leit med slike Elbillister som kun har tanke for seg selv. Mulig hun hadde dårlig tid, men de få minuttene hun sparer på å parkere der, kan bety timer for nestemann som ikke får strømmen han trenger for å komme hjem i ettermiddag.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elbil-1

Slike situasjoner løser seg ikke før parkeringsselskapene/eierne av plassen tydelig skilter med "reservert lading av el-bil", for da kan p-vaktene ilegge p-gebyr om man ikke står og lader.

gratis parkering finnes det jo nok av for el-biler.


elektrolux

Her er ladeplassene tidsbegrenset til 3 timer, mens det er fri tid i resten av anlegget. Tipper vedkommende "kun skulle et kort ærend" og syntes det var flott med parkeringsplass nær heisen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA