Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ryggelys på Kewet / Buddy

Startet av III, onsdag 28. januar 2009, klokken 09:50

« forrige - neste »

III

BYD e6(passende modellnavn her i landet) :

Hvis halvparten av dette stemmer ser det stygt ut for think gitt..tror jeg venter jeg.

http://www.byd.com/showroom.php?car=e6
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

HHF

Dagbladet har også litt om denne. Å kjøre E6 hele veien hjem, som noen synger om, får jo en litt annen betydning her jeg ;-)

http://www.dagbladet.no/2009/01/15/nyheter/bil/obamas_usa/miljo/4377228/

Men introduksjon i 2011 i det amerikanske markedet som et optimistisk gjett!!? Du må nok vente lenge da Sopp  :-). Går for Thinken jeg. Når disse andre er klare, har jeg nok kjørt ny-Thinken i mange år, vil jeg tro.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

III

Den har visst foreløpig svake resultater i kræsjtester , men det skulle visst bedre seg når de starter salg i europa.
Mulig at jeg må vente lenge ja, men synes think er forholdsmessig dyr i forhold til hva de kunne ha tatt for den om de hadde flyttet fabrikken f.eks til Litauen eller Polen. Tror ikke de overlever lenge når de store begynner å ta opp konkurransen. Og hva er thinken verdt etter 5 år når du kan kjøpe en flunka ny bil for 200000 med rekkevidde på 30 mil med et batteri som holder hele bilens levetid i ? Kjøpe en 5 år gammel bil med utgått batteri ? 100000?
Nå krisemaksimerer jeg men vil gjerne høre motargumenter.
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

Griffel

#3
http://www.tu.no/motor/article195871.ece

Artikkel i TU om elbilen E6.
"Elbil kan kjøre 40 mil"

BYD har jo også startet serieproduksjon plug-in-hybriden med navnet F3 DM.

Siden de egentlig er produsent av batteriene burde de ikke ha problemer med levering av disse i et hvert fall, det er jernfosfatbaserte litium-ionebatterier, katoden er LiFePO4, i det de kaller "ferrous-teknologi"

Der lover de 0-96 km/t på under åtte sekunder, samt en noe mindre interessant toppfart på 160 kilometer i timen.

Og best av alt: Den norske importøren, Autoindustri, håper å ha de første BYD-ene på norske veier i løpet av året.  (Men da mener de vell plug-in hybriden)


Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Laban

Det som er helt klart er at det kommer mange nye elbiler i løpet av de nærmeste årene. Håper Think får orden på sakene så de kan sitte i "førersetet" for elbiler  ;) (men tviler desverre litt på at de klarer det).

Håper bare batteriene i gammel-Thinken holder et par år til, så får vi se hva som finnes på markedet 8).
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

jnj

Er det realistisk med en rekkevidde på 400 km? I så tilfelle vil jeg gjerne ha en slik.

PerBear

Jeg er ofte skeptisk til oppgitt rekkevidde på elbiler. Her er kjøresyklusen som brukes ved oppgivelse av CO2 utslipp og drivstoff forbruk i EU/EØS for fossilbiler:



Grafen er gitt av EU-direktivene 80/1268/EEC og 2004/3/EC og skal brukes ved beregning av forbruk slik at verdiene kan sammenlignes (mer info: http://www.vcacarfueldata.org.uk/information/consumption.asp )

I elbilers data om batteriets rekkevidde bør det oppgis på hvilken måte rekkevidde er beregnet.  Det bør også beregnes på samme måte som for fossilbiler.

Mvh Per



Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Griffel

#7
For Opel Ampera opplyses det: "Rekkevidde: 60 km (MVEG cycle) på batteriene"
Ellers er de jo litt sparsomme med opplysninger om forbruk når det ikke går på batterier.

MVEG er den som er vist rett over.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El rayo

Sitat fra: PerBear på onsdag 11. mars 2009, klokken 15:19
Jeg er ofte skeptisk til oppgitt rekkevidde på elbiler.

Mvh Per
Tradisjonelt er rekkevidden på elbiler blitt oppgitt ved konstant 30 MPH eller 50 km/t på flat vei uten vind.

85 km rekkevidde på Th!nk Classic er målt etter en modifisert ECE101 syklus. Modifiseringen består i at Th!nks toppfart er 90 km/t mens ECE101 spesifiserer hastighet opp til 100 km/t.

Derfor kan man oppleve at Th!nk ved bykjøring og pen landeveiskjøring kan gi lengre rekkevidde enn oppgitt.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Cobos

Sopp: Nå er kanskje mitt problem at jeg er gift med en oversetter, men den engelskspråklige siden til BYD innbyr ikke akkurat til tillitt. Hvis dette er den beste oversetteren de tok seg råd til sier det alt jeg trenger å vite om produktet deres. Klar over at det er litt slemt, men antikollisjonsutstyr med krom?!?

Dette er vel også problemet til de aller fleste kinesiske bilprodusentene, etter en par katastrofer hos Euro NCAP, websider som dette og myten om at alt kinaprodusert er billig dritt, så har de en del å bevise. Jeg vil ihvertfall ha veldig lang garanti, og veldig lav pris før jeg vurderer en bil derfra. De må nesten overbevise meg om at jeg burde vurdere å se på de :)

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

POSi411

Sitat fra: Griffel på torsdag 15. januar 2009, klokken 20:01
Og best av alt: Den norske importøren, Autoindustri, håper å ha de første BYD-ene på norske veier i løpet av året.  (Men da mener de vell plug-in hybriden)

Noen som har hørt noe fra den norske importøren?
Ser ikke ut til at de klarer å levere biler til USA i år.
http://europe.autonews.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20101026/ANE/101029905/1131
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

AntiRegreim

#11
Sitat fra: PerBear på onsdag 11. mars 2009, klokken 15:19
Jeg er ofte skeptisk til oppgitt rekkevidde på elbiler.
Er vel av omtrent samme sannhetsgehalt som når fossilbiler og hybrider averteres med forbruk X liter per 100km.

For begge gjelder:
- Er du villig til å ofre komfort og lusekjøre, kan du oppnå utrolig gunstig rekkevidde/forbruk.
- De aller fleste oppnår i sin daglige kjøring ugunstigere rekkevidde/forbruk enn reklamen påstår.

BTW:
Her er et varsel om et kommende kvantesprang i rekkevidde for normale elbiler med normal gjennomsnittshastighet (90 km/t):
http://www.dw-world.de/dw/article/0,,6152662,00.html?maca=de-rss-de-all-1119-rdf
http://www.automotorsport.se/news/21695/ebilsrekord-60-mil-p%C3%A5-en-laddning/


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA