Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer med ny software

Startet av Hanzo, fredag 29. august 2014, klokken 16:57

« forrige - neste »

MyHorse_FC

Sitat fra: Hanzo på torsdag 28. august 2014, klokken 20:52
Det er to 12v uttak fremme, et på 120w og et på 180w, drives begge disse fra 12v batteriet i fronten, eller er et av disse rett fra hovedbatteripakken?


12v batteriet i fronten.


Ona IX

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 28. august 2014, klokken 19:21
Sitat fra: Ona IX på torsdag 28. august 2014, klokken 17:08
På vinteren går hurtiglading saktere pga. Batteriet holder lavere temp. Men med aktiv varming av batteriet vil det kanskje bli halvert ladetid med kald bil i forhold til en leaf/golf. Dette har vi ikke statistikk/kilder på enda, men kommer med en gang det blir kaldt.

Tesla Model S lader ihvertfall like raskt på vinteren som på sommeren, så lenge batteriet har blitt varmet opp først. Og det har det jo gjerne etter 2-300km med kjøring.

Å hurtiglade en Leaf i -15 etter 60km kjøring er derimot ikke like morsomt.

TMS har vel også en aktiv batterivarmer?
Lest litt nå og ser at TMS har batterivarmer hvis man bestiller med cold weather package. (http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=7580.105)

Husk at dette bare gjelder hurtiglading og ikke vanlig lading!
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

Øyvind.h

Sitat fra: Ona IX på torsdag 28. august 2014, klokken 22:07
TMS har vel også en aktiv batterivarmer?
Lest litt nå og ser at TMS har batterivarmer hvis man bestiller med cold weather package. (http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=7580.105)
Feil. Alle Model S levert i Norge har aktivt batterivarme/kjølesystem. Du trenger ikke vinterpakken for å få batterivarme. Du bør nok lese hele tråden du linker til :)

Men selv om bilen har batterivarmer er det ikke slik at batteriet blir varmt på et øyeblikk. Vi snakker ca 320kg battericeller som skal varmes opp. Starter du bilen i -15 og kjører et par km til nærmeste SC er ikke de 320kg``ene varmet helt opp. Varmesystemet leverer inntil ca 12kW effekt. Ca 6kW på kupe og 6kW på batteriet. Så ja - alle Model S har aktiv batterivarmer/kjøler, men du kan fortsatt få redusert hastighet på supercharger.
I praksis er det dog "aldri" relevant, for når du kommer til Supercharger har du normalt kjørt en god stund. Og er det kort til SC og det er -10 ute har du antakelig forvarmet bilen uansett :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013


Øyvind.h

Veldig interessant med info om ladeeffekt maxmekker! Har lest at Soul skal støtte inntil 100kW. Om laderen leverer 50kW bør den i hvert fall lades raskere enn Leaf (som jeg aldri har sett over ca 42-43kW).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

mune


maxmekker

Ikke meg , eller noen fra oss som ladet der, men jeg vil tippe den fikk i toppen av 40 tallet. Det er en 50kw lader.

230V

Har Exclusive utgaven automatisk tenning av lys i mørket?
Tenker da på baklyktene som ikke er påbudt å ha på på lyse dagen.

EV - Driver

Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

nagela

Sitat fra: 230V på fredag 29. august 2014, klokken 14:55
Har Exclusive utgaven automatisk tenning av lys i mørket?
Tenker da på baklyktene som ikke er påbudt å ha på på lyse dagen.
Både Classic og Exclusive har følgende "ALC, automatisk lyskontroll. Tenning av nærlys v/behov".
Forventer at dette gjør det du spør etter  :)
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

230V

Sitat fra: nagela på fredag 29. august 2014, klokken 15:28
Sitat fra: 230V på fredag 29. august 2014, klokken 14:55
Har Exclusive utgaven automatisk tenning av lys i mørket?
Tenker da på baklyktene som ikke er påbudt å ha på på lyse dagen.
Både Classic og Exclusive har følgende "ALC, automatisk lyskontroll. Tenning av nærlys v/behov".
Forventer at dette gjør det du spør etter  :)
Nærlys er påbudt i Norge, så regner med at disse er på uansett. :)

Gordon Retriever

Intet påbud om nærlys når det er lyst.
Nærlys kobles derfor først inn av ALC (sammen med baklys) ved lite dagslys. :)

230V

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 29. august 2014, klokken 17:38
Intet påbud om nærlys når det er lyst.
Nærlys kobles derfor først inn av ALC (sammen med baklys) ved lite dagslys. :)
Du har kanskje rett, det er vel en eller annen form for kjørelys som er påbudt uansett. :)
Regnet med ALC gjaldt baklysene også, så det var det jeg ville ha svar på. Takk for svarene begge to :)

Er det noen som vet om noen forhandlere i Østfold har fått inn bilen for prøvekjøring?

nemiarwen

Snakket med Bilbutikken Ålesund i dag. Fikk ikke demobil før i november påstod de. Bare de store byene på østlandet som fikk biler til å begynne med.
Merkelig at folk her får bestilt og levert sine biler, før en forhandler her oppe får sin demobil. Mulig forhandler som har sovnet av...

Satser på at Årø Bil i Molde får sin iløpet av september :)

nagela

"Store byer på østlandet" ??

Askim i Østfold har jo bystatus, men er ikke spesielt stor, og Kia forhandleren der fikk sin demobil i forrige uke  ;D
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA