Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Regjeringen: 50 millioner til ladeplasser!

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 26. januar 2009, klokken 13:53

« forrige - neste »

moke

Jeg tror corvette har helt rett. om at det lånet som Think benevner som "investering" er mer å regner som kreditt enn noe annet. Spesiellt da f.eks Innovasjon norge ofte (eller er det alltid) at man skal selv stille med like mye midler som man ber om, er det jo kjekt å synligegjøre midler på en måte som gjør at de ser ut som noe det kanskje egentlig ikke er.

Nok en grunn til å synes at Think er en real og grei butikk som driver business på en riktig måte...

corvette

Ja, den teorien blir ikke mindre aktuell etter å ha lest at Ener1 som er den investoren som skal bidra med over 50% av de "nye" pengene til Think selv har søkt om nesten en halv milliard usd i lån og støtte fra den amerikanske staten......

John
VW e-Up! kjørt 17100 km

Lars C. Krogenæs

#17
Et selskap er alltid forpliktet til å søke om "gratis penger" til seg selv, hvis de har mulighet til å få det. Det ville være rart om de ikke gjorde det, uansett hvaslags økonomisk situasjon de er i.

Ville derfor ikke lagt særlig stor vekt på dette.

Det som er spennende er om bilene nå vil bli levert med Ener1 batterier i Norge også.

Slik jeg ser det, egner Zebra batteriene seg ypperlig hvis du bruker bilen mye, mens Li alternativet blir mer fornuftig hvis du ikke kjører særlig langt hver dag, da du slipper å lade konstant når den står stille.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

corvette

Skal gi Lars rett i det med lånet på 480m usd,    http://tech.blorge.com/Structure:%20/2009/01/05/ener1-li-ion-battery-maker-applies-for-480-million-in-federal-loan-funds/

billige lån vil alle ha! Men er allikevel tvilende til at de spytter ren cash inn i Think, men håper jeg tar feil!

John
VW e-Up! kjørt 17100 km

moke

Joda, du har rett i at det er en bra ting for en bedrift å få tak i mest mulig penger. Men det føles bare litt grumsete når det kommer i kjølevannet av all annen informasjon man har fått fra Think det siste året, som har vært mildt sagt litt overdreven og diffus. Personlig synes jeg at det er viktig å spille med rene kort og ikke disinformasjon, da det ikke bare er ren energi som er viktig for verden, men også renhårige bedrifter.

Er mulig jeg tar det litt langt, men jeg synes at det har vært mye rart som har kommet fra Think det siste året. Men når det er sagt er vel alt glemt når de spytter ut 416,66666666666666666666666666667 biler per måned om kort tid  ;)

Laban

Strømmer tilbake til Think: http://www.tu.no/industri/article196524.ece

Riktignok bare adminiastrasjonen, men det er jo en begynnelse  ;).
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

HHF

#21
Det stod ikke så mye nytt der i forhold til denne "gamle" fra nettavisen http://www.nettavisen.no/motor/article2501835.ece  (rettet opp en tidligere feil link her)

Litt komisk etter diskusjonen her inne å se at de som skal tilbake i første omgang, nettopp er de man her på forumet mener bidrar til å trekke selskapet ned, mens de som skal skru bilene sammen ikke får starte igjen riktig ennå ...  ::)

En interessant bit å notere seg fra denne, er at det påstås at ikke forhandleravtalen med R&S er helt død ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

GliX


HHF

 ;D - jeps - der ble det en glipp. Nå vet dere jeg har et liv som hobbyfotograf også  ;D

Det var denne artikkelen jeg siktet til http://www.nettavisen.no/motor/article2501835.ece


Beklager   :)
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Laban

#24
Think ser lyset: http://www.ukeavisenledelse.no/meninger/redaktorens_mening/20090122/think-ser-lyset/?utm_medium=epost&utm_source=nyhetsbrev_ul&utm_campaign=trafikk&term=nyhetssak&utm_content=lesmer

"Den store batteriprodusenten Ener1 ser ut til å redde lille Think. Direkte offentlig støtte er et blindspor på det stadiet bedriften nå er. Nå dreier det seg om å ta risiko som kan gi suksess eller fiakso, skriver redaktør Magne Lerø."

Det må jo være fint å få med en batteriprodusent på laget, men synd hvis de flytter produksjonen til USA.

Og her er linken til DN: http://www.dn.no/dnBil/article1589220.ece?WT.mc_id=dn_rss
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

elektrolux

Høres positivt ut, og det er da tross alt bedre med en Amerikanskprodusert Think, enn ingen Think.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

GliX

Sitat fra: Laban på torsdag 22. januar 2009, klokken 09:50
Det må jo være fint å få med en batteriprodusent på laget, men synd hvis de flytter produksjonen til USA.

Jeg er usikker på kilden, men jeg mener å ha hørt at en del av Think sin strategi er å kunne sette opp produksjonslinjer på kort tid nær markedene som skulle være aktuelle. Dersom markedet er stort nok kan de nok produsere biler både i California og på Aurskog uten problemer.

--
GliX

Ken

Det er helt riktig. En viktig del av strategiet er å kunne sette opp mindre produksjonslinjer raskt. De som kritiserer Aurskogs manglende metre har ikke skjønte dette.

Vi vet ikke om det er noe helt spesielle med de produksjonslinjer men det som er alle viktigst er at de sveive i det hele tatt.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

HHF

Leste også DN-artikkelen med interesse og det slo da meg også som en positiv mulighet om de kan smekke opp en produksjonslinje i USA på kort tid som tillegg til den de har på Aurskog. Det er nok lettere å få subsidier i USA til produksjon i USA ...

Uansett nærmer det seg mer og mer å ta en eksisterende Think uten bakseter for min del. Heller en 2-seter enn evt ingen seter ... ;-)
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

El rayo

#29
Sitat fra: HHF på torsdag 22. januar 2009, klokken 15:49
Uansett nærmer det seg mer og mer å ta en eksisterende Think uten bakseter for min del. Heller en 2-seter enn evt ingen seter ... ;-)
Veldig fornuftig, Hans Henrik. Go for it! Produksjonen starter snart opp igjen på Aurskog under oppsyn fra Ener1, som lager lithiumbatterier, men kun 2-setere i første omgang.

Da er nok ikke lithium-alternativet så langt unna. Med min forholdsvis beskjedne bruk av bilen passer de batteriene meg bedre enn Zebra.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA