Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: ABB-laderene

Startet av edakcots, onsdag 27. august 2014, klokken 15:31

« forrige - neste »

Øyvind I

Får min Zoe til uka og hurtiglader installert på mandag. Valgte den pga at vi ikke ville ha større bil til bruken som Zoe'n kommer til å ha og nok kostet det.
Det store poenget er at jeg kommer til å bruke den 20 mil t/r jobb og da er man avhengig av hurtiglading udner middagsspising for å kunne ha mulighet til å benytte den til kjøring av barn, handling etc.
Går ikke da med saktelading som de andre har.
Utvendig design uovertruffen og stilig inni. Ikke brukt penger på å lage plast som "føles" som kvalitet men mer på design.
Meget bra styrefølelse og greie seter.

Kia'en litt tøff å se på (veldig subjektivt) og mye plass. Kipt billig-plast-interiør (men meget gode forseter i forhold til Zoe/(standard)Golf/e-Up ved kort test) og plastskinn drar ned. Uansett for stor til vårt bruk men rett for andre.

Forhandlernettverk er uansett viktig, og det blir spennende sidne jeg har kjøpt fra en som jeg ikke kjenner til fra før (selger også Kia)
10 Alfa Romeo 159 2.0 Ti
01 Alfa Romeo GTV 3.0 V6
14 Renault Zoe Intens Supercharge

kos

Hei ser at det kan være greit med en stikkontakt nå og da - men rekkevidden du får igjennom den krever at du står der i timer - så jeg er vel litt frekk når jeg antyder at det er parkering du trenger.
Da blir det litt søkt når du må oppta den plassen leeeenge. Og alle om kommer bak får ingen. Og slik vil vi ha det. Godt skjulte parkeringsplasser. Nei - hurtigladere og parkeringsplasser adskilt. Trådene på forumet er fult av bileiere som kun bruker ladestolpene til parkering og at det er trangt om lading. Når det nå dobles og triples med elbiler, så kan vi ikke kalkulere med lampepunkt til alle med parkering. Jeg har tatt forhåndsregler og kjøpt Zoe.

kos

Emil - du tar jo ikke poenget. Leafen  har ikke en lader som kan utnytte 22 /43 kw. Du er en kjempe irritasjon om du står på en 43 kw med vesleladeren din og bak står en annen med lader som kan ta imot. Like irriterende som Tesla eiere som står på Stikkontakter med nesten fult batteri.

Det kommer dobbelt om ikke triples antall elbiler. Hvordan tror du verden blir for deg. De bygger stort sett ut 22 og 43 kw ut i dag. Samt Tesla sine SC. Her kommer du til å få deg en overaskelse med leafen din.-

emil

Sitat fra: kos på fredag 12. desember 2014, klokken 11:46
Emil - du tar jo ikke poenget. Leafen  har ikke en lader som kan utnytte 22 /43 kw. Du er en kjempe irritasjon om du står på en 43 kw med vesleladeren din og bak står en annen med lader som kan ta imot. Like irriterende som Tesla eiere som står på Stikkontakter med nesten fult batteri.

Det kommer dobbelt om ikke triples antall elbiler. Hvordan tror du verden blir for deg. De bygger stort sett ut 22 og 43 kw ut i dag. Samt Tesla sine SC. Her kommer du til å få deg en overaskelse med leafen din.-

Leafen min har Type1 kontakt og kan dermed ikke kobles på en 43kW AC ladekontakt. I tillegg er det flere 50kW CHAdeMO kontakter enn 43kW AC kontakter i dag, og i mitt nærområde er det også mer CHAdeMO enn 22kW AC. Jeg kjøpte bil for å bruke den med en gang, ikke vente 12 måneder på en eventuell utbygging av ladekontakter.

Sett at man må kjøre en tur/retur strekning som krever påfyll av strøm velger jeg å ta det påfyllet mens jeg har stoppet og gjør andre ting (jobb) mens du foretrekker å ta et ekstra stopp ved en 22kW ladestolpe på hjemveien. Gitt ellers like forutsetninger kommer jeg hjem først.

kos

Hei den taper du? Zoe går lenger, tar kortere tid å lade opp hjemme. Eneste gangen du vinner er når du skal ta lange stopp. Men Zoe kan også lade på stolpe. med boksen. Så om du sammenligner en Leaf med en Zoe på tur, så taper du. For ikke å snakke om når du kommer hjem - en time eller to for så skal videre ( Skjer antagelig aldri hos deg, men alltid hos meg)må ladde i timesvis mens Zoe er ladet på 2 timer. Smaken av frihet - vil aldri tilbake.

emil

Sitat fra: kos på fredag 12. desember 2014, klokken 12:58
Hei den taper du?  (masse tull)

Nå må du begynne å lese det jeg skriver og ikke bare tulle.

Var ingen direkte sammenligning mellom Leaf og Zoe over samme strekning, men sett at jeg kjører en strekning der Leafen må lades for å klare tur/retur og du kjører en annen strekning der Zoe må lades for å klare tur/retur vil det totalt sett gå rakere å lade når man uansett skal stoppe (f.eks jobb eller lignende) enn å ta et ladestopp på hjemveien.

Det er denne lille forskjellen enkelte av Zoe-folket nekter å godta. De vil heller lade ved sine 22kW stolper enn å fylle batteriet mens bilen uansett står stillle.

Hvis jeg ellers får fulladet batteriet på jobb trenger jeg ikke lade hjemme og kan dra rett ut igjen på trening mens du må lade opp bilen din først.

kos

Så det kan du ikke med en Zoe ? den lader på alle områder som en Leaf. 220 1 fase. TN IT nett. Men nettet må være i orden. Ingen Jordfeil - da er det betryggende at det ikke virker.Det handler kun om kabel og hvilken type. Noe som er en forhandling når du kjøper bilen. Samme med tesla- tar alt - inkludert Leafen sine enemerker. Handler kun om løsninger.
PS eier av både tesla og Zoe. Disse er som søsken når det gjelder lading. Men har ikke rekkevidde angst --------- den er overlatt til andre.

emil

Sitat fra: kos på fredag 12. desember 2014, klokken 13:17
Så det kan du ikke med en Zoe ? den lader på alle områder som en Leaf. 220 1 fase.

8A vs 16A (eller 32A på ny Leaf) på enfase IT er ikke det samme, og så slipper man å bære ut 27Kg med gul bøtte hver dag man skal lade.

Det som for min del ikke er tvil er at jeg har kjørt ca 30.000km i Leafen min. Hadde det vært en Zoe jeg hadde fått på det tidspunktet hadde den knapt blitt kjørt siden den ikke har kunnet lades praktisk på noen av stedene jeg normalt sett vil lade. Hjelper lite med rask lading hvis man må kjøre 5 mil for å komme tur/retur lader. Og eGolf, eUp, i3 og Soul hadde gått omtrent like bra som Leaf. Selv Think med Zebra eller Litium hadde nok kunnet dekket det meste av kjøringen. Noen av bilene over hadde nok hatt litt plassproblemer, men selve kjøring/lading hadde de klart problemfritt i motsetning til den ene franske vidunderbilen.

Men kan i være enige om en ting uavhengig av bil og lademåter: Det er bedre å lade når man uansett har et stopp, enten et er handel eller jobb, enn å ta et ekstra ladestopp på veien?

Elmar

2015 Renault Zoe Intens Easy Charge - bestilt nov '14/levert 27/1-15
Farge Grå Neptun KNR

refreol

Herlig!
Kanskje ikke der jeg er oftest, men hvorfor ikke....

Kiwi derimot... jeg er fan av Tina!

Uansett - jeg er imponert over hva Renault gjør for oss....
Renault ZoE Intense Easy Charge levert 22. Januar 2015 - det franske flygende teppet....

Reidar Fredrik Olsen - 934 28 520

hdh

Sitat fra: Elmar på fredag 12. desember 2014, klokken 20:16
Fastfood og fastcharge :)
http://m.hegnar.no/motor/artikkel529419.ece

Hvis det stemmer som det står i artikkelen at alle "Maccer'n" med drive-thru skal få ladestasjoner så vil vi få tettet gapet mellom Vestby og Sarpsborg. Med unntak av utpressingsautomaten til Ishavsveien på Marché Rygge så er det mildt sagt dårlig med lademuligheter på denne strekningen.
Sort '14 Renault Zoe Intens

K S

Sitat fra: emil på fredag 12. desember 2014, klokken 14:11
Sitat fra: kos på fredag 12. desember 2014, klokken 13:17
Så det kan du ikke med en Zoe ? den lader på alle områder som en Leaf. 220 1 fase.

8A vs 16A (eller 32A på ny Leaf) på enfase IT er ikke det samme, og så slipper man å bære ut 27Kg med gul bøtte hver dag man skal lade.

Det som for min del ikke er tvil er at jeg har kjørt ca 30.000km i Leafen min. Hadde det vært en Zoe jeg hadde fått på det tidspunktet hadde den knapt blitt kjørt siden den ikke har kunnet lades praktisk på noen av stedene jeg normalt sett vil lade. Hjelper lite med rask lading hvis man må kjøre 5 mil for å komme tur/retur lader. Og eGolf, eUp, i3 og Soul hadde gått omtrent like bra som Leaf. Selv Think med Zebra eller Litium hadde nok kunnet dekket det meste av kjøringen. Noen av bilene over hadde nok hatt litt plassproblemer, men selve kjøring/lading hadde de klart problemfritt i motsetning til den ene franske vidunderbilen.

Men kan i være enige om en ting uavhengig av bil og lademåter: Det er bedre å lade når man uansett har et stopp, enten et er handel eller jobb, enn å ta et ekstra ladestopp på veien?

Er helt sikker på at ALLE som er interessert i Zoe har fått med seg at du emil synes det er en drittbil som ikke har livets rett, hva med å la Renaultfolket i fred?!?
Du trenger ikke komme med masse forklaringer og bla bla bla bla

Til dere andre: Hadde valget stått mellom Zoe og Leaf hadde jeg ikke vært i tvil. Jeg hadde ikke valgt Leaf for å si det slik!
Ønsker alle som har valgt Zoe lykke til, håper det meste av ladeutfordringer ordner seg.
Til dere som sitter på,gjerdet, så har jeg nå kjørt min første elbil 2,5 måneder og 3500 km, jeg har ladet EN gang utenfor hjemmet, dette for å prøve type1 til type2 kabelen, så ladeproblemer trenger ikke være problem. Jeg tror den som har størst problemer her er emil.

kos

Hei - det som er det store problemet Emil er at jeg føler at du med ditt bilhold er avhengig av å finne et støpsel for at dagen skal gå opp. M ;Ditt bilhold er bygget på at hjemelading og lading på 22/43 og SC er mitt utgangspunkt. Etter min mening er at man skal ha et lade syklus som ikke gjør at man hele tiden er avhengig av en stikkontakt. Derav rekkevidde angst. Så om du synes det er ok med den angsten, så står ikke jeg i veien for deg. Men kommer det nok med elbileiere med samme behov som du, så sliter dere.  ;D

emil

Og istedenfor å faktisk svare på spørsmålene dreier dere saken igjen mot meg som person. Har aldri sagt at Zoe er en drittbil, påpeker bare at den fortsatt har en del ladeutfordringer ingen annen elbil har og salgstallene viser det veldig godt. Renault har prøvd seg på flere kampanjer og løsninger for å jobbe seg rundt problemet, men de faktiske problemet er i prinsippet ikke løst enda. Igjen ber jeg dere påpeke faktafeil i de jeg har skrevet.

Marecat


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA