Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Riper i bagasjerom

Startet av EV - Driver, tirsdag 19. august 2014, klokken 12:43

« forrige - neste »

EV - Driver

Om kort tid får vel forhandlerne inn de første bilene slik at man kan få testa bilen uten fossilmotor.  Kanskje har noen funnet tester og eller erfaringer fra nettet? Her det en test jeg fant på nett: www.auto123.com/en/kia/soul-ev/2015/review?carid=1153001701&artid=168394
Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

kringon

Gleder meg til de første eksemplarene kommer! Lurer fært på når min modell kommer, men regner med at det ikke blir for sent :)

Er KIA smarte, så bestiller de opp flere modeller før folk får summet seg til butikkene -> Dette er en slager!

Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

230V

Når kommer den inn i butikkene for prøvekjøring da?
Står mellom denne eller e-Golf, men jo mer jeg ser på denne bilen jo større lyst får jeg faktisk til å gå for den.

Er litt lei Golf'er. Jeg har Golf, naboen har Golf osv.. Blir litt mye Golf i gata her. ;)

kringon

Ang. prøvekjøring så har jeg hørt / lest alt fra midten av august til slutten av september.

Golfen syns jeg var fantastisk, men den har teoretisk rekkevidde på litt kortere, og jeg trenger de 2 milene om vinteren om 3-4 år når batteritapet setter inn. Kvaliteten var upåklagelig, men jeg sitter sjelden godt i Vw uten elektriske seter (var ikke mulig å bestille på golf eller soul :()

Kian er også litt billigere + for min del så var 7 vs 5 års garanti avgjørende. Betyr at jeg kan ha et noenlunde forutsigbart bilhold i 7 år.

Hvit Citroën C-Zero 2014

Ona IX

Sitat fra: kringon på lørdag 09. august 2014, klokken 07:05
Kian er også litt billigere + for min del så var 7 vs 5 års garanti avgjørende. Betyr at jeg kan ha et noenlunde forutsigbart bilhold i 7 år.

Husk at Vw har batterigaranti på 8 år(160.000km)! Mens resten av bilen er jo 5 år. Ser at bmw også har 8 år garanti men bare 100.000km, noe som betyr 12.500km året. Mens kia sin 7 år /150.000km blir ~21.400km året, som er ganske mye bedre spør du meg!

Betyr da at batteriet er det VW som har best garanti på, ellers slår kia alt annet på markedet. (sett bort ifra tesla da, men de er jo i en helt annen klasse)

Vil ihvertfall mye heller ha 7år på hele bilen enn 8 år på batteri og 5 på resten!
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

SoulEv

Sitat fra: Ona IX på lørdag 09. august 2014, klokken 07:27
Sitat fra: kringon på lørdag 09. august 2014, klokken 07:05

Husk at Vw har batterigaranti på 8 år(160.000km)! Mens resten av bilen er jo 5 år. Ser at bmw også har 8 år garanti men bare 100.000km, noe som betyr 12.500km året. Mens kia sin 7 år /150.000km blir ~21.400km året, som er ganske mye bedre spør du meg!

Betyr da at batteriet er det VW som har best garanti på, ellers slår kia alt annet på markedet. (sett bort ifra tesla da, men de er jo i en helt annen klasse)

Vil ihvertfall mye heller ha 7år på hele bilen enn 8 år på batteri og 5 på resten!

Kia har faktisk en liten batterigaranti de også ved at de garanterer at batteriet skal ha minimum 70% kapasitet etter 15 år. Noen som vet hva vw legger i batterigarantien sin?

Ona IX

Sitat fra: SoulEv på lørdag 09. august 2014, klokken 08:58
Kia har faktisk en liten batterigaranti de også ved at de garanterer at batteriet skal ha minimum 70% kapasitet etter 15 år.
Det er ikke noe kia garanterer dessverre, de har gått ut i ettertid og sagt at det bare er en pekepinn og ikke en garanti.
Usikker på om det er lov å ha det i samme setting som garanti, men så ombestemme seg.
Levert 18.11.2014
Bærum.

kringon

Bra pressisering Ona X :) Når VW differensierer på bilen vs batteriet, så kom jeg til akkuratt samme konklusjon som deg.

Når det er sagt: jeg antarhåper at i garantiperioden, så må Kia erstatte evt. batteripakker som mister mer enn 15% (halvparten av 30% på 15 år) av sin kapasitet.
Hvit Citroën C-Zero 2014

Ona IX

Jeg tror ikke kia kommer til å erstatte batteripakker som har tapt seg små mengder, mange leafer som på bare 3-4 år har tapt 10-15%. Mange faktorer spiller inn, hvis man hurtiglader hver dag så er jo batteriet utslitt på noen få år, mens en som hurtiglader bare er par ganger i året, vil jo kanskje beholde det kia sier. 30% på 15 år.. Men det er nok best case scenario dessverre.

Jeg ser for meg at den bilen skal vare til den er 7 og må vrakes. (såklart en overdrivelse) og at om kanskje 5 år vil vi ha mye større batterier, spesielt når modell 3 fra tesla kommer, vil nok våre elbiler være som dagens PSA og buddy!
Elbil er nok dessverre et tapsprosjekt siden teknologien går utrolig fort fram, og prisene faller. Men noen må gå foran og sørge for at verden går videre, mtp bil tror jeg det er vi elbilister som gjør nettopp det.
Levert 18.11.2014
Bærum.

SoulEv

Soul EV har Lithium-ion polymer (Li-ion) batteri og kapasiteten er 27 kWh. Batterikapasiteten skal være minimum 70% etter 15 års levetid. Kia Soul EV vil som alle andre Kia-modeller få 7 års- / 150.000 km garanti.

Sakset fra
http://www.kia.com/no/nyheter/nyheter/nyhetsoversikt/pris-soul-ev/?checkmobile=false

Kanskje ikke garanti, men ikke langt unna. Lurer på hvordan dette ville stilt seg juridisk for om den ikke holder minimum 70% etter 15 år er det vel villedende reklame ?

kringon

Enig Ona at vi er pionerer som baner vei, men rent økonomisk tror jeg vi går ca i 0. Det er nok heller økt antall hjerteinfarkt pga. rekkeviddeangst, knurring på hurtigladepunkter og banning / sverting pga behov for å holde 80km/t for å komme frem som er valuttaen vil betaler med :D

Om 7 år vil nok "sinnasmurfen" bli pensjonert, og bli stilt ut på gårdsplassen som museumsgjenstand mtp batteristørrelse / rekkevidde osv. Har regnet med avskrivning på 7 år i hustandsbudsjettet vårt.

Hvit Citroën C-Zero 2014

230V

Jeg ringte min lokale KIA-forhandler, siden jeg er veldig spent på hvordan denne er iforhold til e-Golf (har bestilt den da).

De får ikke inn prøvebil før i september. Til onsdag skulle visst selgeren prøve den, da den første kommer fra Sør-Korea.

moby666

Fått bekreftet prøvekjøring førstkommende torsdag. Gleder meg ;)
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

nagela

Ser på facebook siden til Kia Norge at de har "fremvisning" av bilen for sine forhandlere.
Noen som har sjekket hvilke forhandlere på østlandet som har/får demobil i nær fremtid ?
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA