Fjernlys går automatisk på!

Startet av Sumpkongen, fredag 01. august 2014, klokken 13:37

« forrige - neste »

Sumpkongen

Hei,

Jeg har en Leaf til låns i ca tre uker og begynner så smått å bli kjent med bilen. Jeg har som regel lysene stående på AUTO, som jeg har forstått skal regulere lysstyrken etter forholdene. Problemet er bare at hver gang jeg kjører inn i en tunnel så slår fjernlysene seg på, noe som av naturlige årsaker blir møtt med heftig blinking fra motgående trafikk.

Det kan se ut som at dette er tidsbestemt da det stort sett kun skjer om morgenen eller sen ettermiddag, men ikke midt på dagen. Dette gjelder også om jeg vrir bryteren over på nærlys.

Er det noen som helst måte å ordne dette slik at bilen aldri slår på fjernlysene med mindre jeg selv slår dem på?
Kia Soul bestilt 30. september 2014, levert 11. mai 2015

Jan-Børre Olsen

Dra handelen et hakk tilbake.  I auto så er det bare å vippe handelen fram for fjernlys.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Kjell Leaf

Sitat fra: Sumpkongen på fredag 01. august 2014, klokken 13:37
Hei,

Jeg har en Leaf til låns i ca tre uker og begynner så smått å bli kjent med bilen. Jeg har som regel lysene stående på AUTO, som jeg har forstått skal regulere lysstyrken etter forholdene. Problemet er bare at hver gang jeg kjører inn i en tunnel så slår fjernlysene seg på, noe som av naturlige årsaker blir møtt med heftig blinking fra motgående trafikk.

Det kan se ut som at dette er tidsbestemt da det stort sett kun skjer om morgenen eller sen ettermiddag, men ikke midt på dagen. Dette gjelder også om jeg vrir bryteren over på nærlys.

Er det noen som helst måte å ordne dette slik at bilen aldri slår på fjernlysene med mindre jeg selv slår dem på?
Mine lys slår seg også på i tunnel, men aldri har noen blinket på meg, det må være noe galt med lysene dine eller kanskje du har fullt lys på. Se etter neste gang om det blå lyset for fullt lys lyser. Det er meningen du skal ha på nærlys og IKKE kjørelys i tunnel.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Sumpkongen

Det kan se ut som at det var jeg som n00ba meg ut her ja; handelen et hakk tilbake ser ut til å ha fikset problemet  ;D

#småflau

cra

Klassiker, dette. Det er to måter å styre fjernlysa på. Faste posisjoner (fram for fjernlys, bak for nærlys), eller "toggle"; dra stikka mot deg for å veksle. Think har siste varianten, med en fiffig liten detalj: Den starter alltid i nærlys. :)  Fordelen med varianten som Leaf bruker er at man kan kjenne på posisjonen til stikka om den er i nær eller fjern. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Sumpkongen

Det er vel rimelig standard i de fleste biler, noe som gjør dette ekstra flaut :)

Menmen, det forklarer i alle fall hvorfor to dagers intens googling, blaing i instruksjonsboken og fomling med lyssensoren ikke ga noe resultat :P

Kjell Leaf

Sitat fra: Sumpkongen på lørdag 02. august 2014, klokken 01:18
Det er vel rimelig standard i de fleste biler, noe som gjør dette ekstra flaut :)

Menmen, det forklarer i alle fall hvorfor to dagers intens googling, blaing i instruksjonsboken og fomling med lyssensoren ikke ga noe resultat :P
Leaf har det blå lyset for fjernlys idiotisk plassert, det er vanskelig å få øye på, særlig om det ikke er så mørkt. Det er både lite og svakt, og er plassert helt inni venstre hjørne, burde vært i øvre display, eventuelt vært større og bedre plassert i nedre display.

Jan-Børre Olsen

Synes indikatorlyset er helt greit. Liker ikke at det lyser midt i fleien når man kjører i mørket. Det som derimot er teit er lyset i andre enden som bare er en vits.

Kjell Leaf

Sitat fra: smaug01 på lørdag 02. august 2014, klokken 21:49
Synes indikatorlyset er helt greit. Liker ikke at det lyser midt i fleien når man kjører i mørket. Det som derimot er teit er lyset i andre enden som bare er en vits.
Som du ser fra trådstarter kan man kjøre i lang til uten å oppdage at fullt lys er på, da er det ikke bra plassert, han merket det jo ikke i tunnelen engang. Jeg har også kjørt med fullt lys uten å merke det (men nå vet jeg hvor dårlig det er og derfor sjekker), det gjør jeg ikke med andre biler.

Jan-Børre Olsen

Det er vel ikke verre enn at når man vet hvor indikatorlampen er, ser man det fort når den er på. Dette må være et såkalt i-landsproblem tror jeg.

Kjell Leaf

Sitat fra: smaug01 på søndag 03. august 2014, klokken 13:07
Det er vel ikke verre enn at når man vet hvor indikatorlampen er, ser man det fort når den er på. Dette må være et såkalt i-landsproblem tror jeg.
Man bør etter min mening oppdage at man har fjernlys på uten at man direkte ser etter, dette for å hindre blending av møtende kjøretøy. Mye kan man venne seg til mye, f.eks å se inn i hjørnet der om lyset er på, men det skal ikke være nødvendig, det bør være i synsfeltet men ikke lyse skarpt. Man kunne også venne seg til å ha blinklysbryteren i midtkonsollet, men ideelt ville det jo ikke vært det heller...... ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA