Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvorfor bruker du kollektiv feltet?

Startet av mecanica vergara, onsdag 13. august 2014, klokken 14:39

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Avlæring fra fulltank-tankegang ved overgang fra eksosbil tl elbil blir nok viktig. Apper og erfaring kan også hjelpe folk med å planlegge lading når de er på tur. Siden det er mest effektivt (tidsmessig) å lade til 80% bør det være hovedregel, men hvis man kan unngå et stopp til for å nå destinasjonen bør man  enkelt kunne få presentert et "beslutningsgrunnlag" med innlagte sikkerhetsmarginer. Ikke helt trivielt i et kupert land med variable temperaturer og føreforhold, men dette vil hjelpe på de med ustrakt rekkeviddeangst og fulltank-vaner.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Øyvind.h

Sitat fra: NegativeElectrode på torsdag 27. november 2014, klokken 10:31
Avlæring fra fulltank-tankegang ved overgang fra eksosbil tl elbil blir nok viktig.
Ja jeg har lenge lurt på om folk forstår dette av seg selv med tiden, eller om noen for alltid vil gnukke på superladeren fordi de ikke forstår verdien av hverken egen eller andres tid.

Til nå har jeg besøkt superlader på Lillehammer, Dombås, Falkenberg, Uddevalla, Solli og Middelfart.
Det lengste besøket har vært ca 45 minutter, men det skyldtes at jeg ble stående å prate med en entusiastisk eier ved laderen i Middelfart. Ellers har besøkene stort sett vært fra 5-25 minutter avhengig av pausens lengde.
Om alle skulle parkert bilen og forsvunnet for å spise middag 1-1,5 time sprenges kapasiteten raskt, men foreløpig virker det som om folk flest forstår at det å vente på lading er kjedelig, og ikke minst - du har ekstremt dårlig timelønn. Bare skikkelig vattnisse-nordmenn ville stått 30 minutter ekstra på Supercharger for å topplade batteriet sitt med strøm for noen kronestykker  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cehauge

#227
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 27. november 2014, klokken 11:30
Bare skikkelig vattnisse-nordmenn ville stått 30 minutter ekstra på Supercharger for å topplade batteriet sitt med strøm for noen kronestykker  ;D

Eller oss som "må" lade til 100% fordi det ikkje finst alternative ladepunkt mellom A og B. ;)
Personleg har eg køyrt fleire turar frå Oslo, via Strynefjellet, og til Sunnmøre. Det finst i praksis ikkje brukande ladeinfrastruktur mellom Lillehammer (eller strengt tatt Rennebu, m/22 kW) og Volda (22 kW), so då endar eg alltid opp med å lade til ~100% på Lillehammer.

Den dagen det dukkar opp ein SC på Lom, evt at Ishavsveien finn det for godt å bygge ladaren dei visstnok har planar om der, eller det dukkar opp eit ladepunkt på Stryn, so reduserast 100%-behovet drastisk :).
Bestilt 4.1.2014, henta 5.6.2014.

Model S 85, raud, 19", tech pakke, dobbel-ladar, panoramatak

Brede

Luksusproblem: superchargerne er for hurtige til at vi får spist middagen vår.

En kan nesten lure på om det å bestandig legge stasjonene ved matsteder blir som å skyte seg selv i foten om pågangen skulle bli veldig stor på stasjonene. Regner med det er mange som spiser middag og driter i om det står kø utenfor..

Vi får håpe Tesla kontinuerlig utvider stasjonene sine etter hvert som trykket øker.  :)

Tekberg

To og to ladestasjoner benytter samme lader. Her vil sikkert 1a og 1b stå ved siden av hverandre osv...
S85 levert mars 2014 solgt 2017
S60D mars 2017 solgt sept 2017
X75D sept 2017

hgs

Sitat fra: cehauge på torsdag 27. november 2014, klokken 15:03
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 27. november 2014, klokken 11:30
Bare skikkelig vattnisse-nordmenn ville stått 30 minutter ekstra på Supercharger for å topplade batteriet sitt med strøm for noen kronestykker  ;D

Eller oss som "må" lade til 100% fordi det ikkje finst alternative ladepunkt mellom A og B. ;)
Personleg har eg køyrt fleire turar frå Oslo, via Strynefjellet, og til Sunnmøre. Det finst i praksis ikkje brukande ladeinfrastruktur mellom Lillehammer (eller strengt tatt Rennebu, m/22 kW) og Volda (22 kW), so då endar eg alltid opp med å lade til ~100% på Lillehammer.

Den dagen det dukkar opp ein SC på Lom, evt at Ishavsveien finn det for godt å bygge ladaren dei visstnok har planar om der, eller det dukkar opp eit ladepunkt på Stryn, so reduserast 100%-behovet drastisk :).

Lom er en genial plassering - og er heldigvis planlagt åpnet i 2015 (iallfall mest sannsynlig at prikken på kartet er Lom)
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Noe mer fremdrift i Aksdal. Fundamentet til "kiosken" er ferdig.

sjokomelk

Ingenting spesielt har skjedd på Aksdal siden i går.
Det er fortsatt spennende med hvor kjapt Haugaland Kraft kommer med strøm.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

sjokomelk

Dagens oppdatering fra Aksdal :D

Infratek er på plass og har begynt å koble ladestolpene. De begynte å pakke ut dekslene til disse mens jeg var der. Det var også en kranbil på plass med elektroskap på planet.

Haugaland Kraft har begynt å grave på andre siden av gangstien, hvor de skal sette opp en ny trafo.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

Veggen

Er det boliger rett bak laderne jeg ser der?
Det bråker endel fra viftene på ladeskapene og de lysende tesla logoene er vel heller ikke ønskeutsikten for folk flest vil jeg tro.
Spørs om det ikke blir noen Tesla hatende naboer her snart...

Knut Øygard

Sitat fra: Veggen på tirsdag 02. desember 2014, klokken 13:12
Er det boliger rett bak laderne jeg ser der?
Det bråker endel fra viftene på ladeskapene og de lysende tesla logoene er vel heller ikke ønskeutsikten for folk flest vil jeg tro.
Spørs om det ikke blir noen Tesla hatende naboer her snart...

Naboene kan vel enten velge å bli teslahatere eller å bestille seg bil selv. Hadde ikke vært feil å ha en supercharger utenfor stuedøra:-)
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

afitch80

Var på Aksdal jeg og i dag. Da jeg var der for ca 45 min siden var coverene til stolpene kommet på. Jobber raskt disse folkene. [emoji3]
Før amerikansk, nå tysk.

Øyvind.h

Sitat fra: cehauge på torsdag 27. november 2014, klokken 15:03
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 27. november 2014, klokken 11:30
Bare skikkelig vattnisse-nordmenn ville stått 30 minutter ekstra på Supercharger for å topplade batteriet sitt med strøm for noen kronestykker  ;D

Eller oss som "må" lade til 100% fordi det ikkje finst alternative ladepunkt mellom A og B. ;)
Personleg har eg køyrt fleire turar frå Oslo, via Strynefjellet, og til Sunnmøre. Det finst i praksis ikkje brukande ladeinfrastruktur mellom Lillehammer (eller strengt tatt Rennebu, m/22 kW) og Volda (22 kW), so då endar eg alltid opp med å lade til ~100% på Lillehammer.
Tenkte ikke på dere som faktisk MÅ ha 100%, men de vattnissene som ser "gratis" strøm og står til 100% for å tjene mest mulig.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cehauge

#238
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 02. desember 2014, klokken 15:24
Sitat fra: cehauge på torsdag 27. november 2014, klokken 15:03
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 27. november 2014, klokken 11:30
Bare skikkelig vattnisse-nordmenn ville stått 30 minutter ekstra på Supercharger for å topplade batteriet sitt med strøm for noen kronestykker  ;D

Eller oss som "må" lade til 100% fordi det ikkje finst alternative ladepunkt mellom A og B. ;)
Personleg har eg køyrt fleire turar frå Oslo, via Strynefjellet, og til Sunnmøre. Det finst i praksis ikkje brukande ladeinfrastruktur mellom Lillehammer (eller strengt tatt Rennebu, m/22 kW) og Volda (22 kW), so då endar eg alltid opp med å lade til ~100% på Lillehammer.
Tenkte ikke på dere som faktisk MÅ ha 100%, men de vattnissene som ser "gratis" strøm og står til 100% for å tjene mest mulig.

For ordens skuld: Tok det ikkje ille opp, Øyvind :). Poenget om å lade so mykje ein treng, og ikkje bli sittande fast i "kjørt til det er tomt, fyll til det er fullt"-paradigmet, er absolutt gyldig.
(Sidan eg er sunnmøring tek eg meg friheita til å seie at alt som er gratis naturlegvis er særs forlokkande.)

Forøvrig: Riktignok ikkje relatert til superladarar, men til ruta over Strynefjellet. Eg ser at Grønn Kontakt har fått opp eit par 22kW-ladestasjonar som skal dukke opp "snart" på Skjåk. Sendt dei ein epost for å høyre om "snart" er før eller etter jul, og fekk fylgjande til svar:
"I følge utbyggerne skal denne så klar i løpet av to ukers tid. Følg med på nettsidene så oppdaterer vi så fort vi har strøm på."

http://gronnkontakt.no/ladestasjoner-i-norge
Bestilt 4.1.2014, henta 5.6.2014.

Model S 85, raud, 19", tech pakke, dobbel-ladar, panoramatak

Oreo

Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA