Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny Buddy - stor spenningsforskjell under lading

Startet av el nino, torsdag 08. januar 2009, klokken 18:59

« forrige - neste »

el nino

Hei, er det andre som har Blaupunkt radio i ny Think som nesten hele tiden kommer med støyende lyder som ligner på mobiltelefonstøy i høyttalerne? Veldig sjenerende! Er det noe man kan gjøre for å eliminere denne ulyden? >:(

El rayo

Har du kjøpt bilen med radio er vel det Think eller Ford sitt problem. Har du fått radioen profesjonellt montert hos et firma bør de kunne finne ut av det.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

kula

 :-\
Kjøpte bil i forrige uke.
Har nok samme problem som deg!
Knitrer nærmest ustanselig.
Sørvismann hos TH!NK syns jeg skulle ta det med kjøpestedet FORD...
TH!NK City 2008 zebra 149.000km på 6 år før batteriet takket for seg januar 2015
e-Golf fra februar 2015 23.000 km første året
TMX 75 #255 fra oktober 2016

Catalyzator

Uten å kune sjekke helt sikkert på internettavstand så vil jeg
alikevel tro at en mulig diagnose er dårlig skjærming av de elektriske kablene
til radio/cd-spilleren og samtidig antennekabelen.
Husk også at det er minst like viktig å skjærme minus som plusskabel.
Dette kan jo sikkert greit fikses men samtidig kan det også være nødvendig
å gi radioen/cd-spilleren en ekstra jordingskabel i forbindelse med
antennefestet da dette antagelig ikke har god nok jording innimellom
all plasten...

Kanske...

Alternativ to er at kablene ikke er koblet direkte til batteriet.
Direktekobling hindrer slikt støy. Dersom det er koblet via tennings
systemet vil det lett bli tenningstøy.
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

el nino

Ja, Catalyzator, jeg tror også at det kan være dårlig skjerming av el. kabler, eller andre el.komponenter i bilen. Det er jo mye elektronikk her som kan forstyrre. Får ta en tur til Røhne og Selmer som monterte radioen.
Men jeg lånte en annen tilsv. bil av Think i en uke, og der var det akkurat samme problemet.
Og til kula:
Det er ikke "knitring" jeg hører, men en "during" i samme tonehøyde som når en mobiltlf. forstyrrer en frekvens på radioen.

kula

Ok -
det er "during" som du beskriver..
TH!NK City 2008 zebra 149.000km på 6 år før batteriet takket for seg januar 2015
e-Golf fra februar 2015 23.000 km første året
TMX 75 #255 fra oktober 2016

elektrolux

Støyskjerming er en vitenskap, og minnes å ha lest at skjermen enten skal jordes i ene enden bare, eller i begge ender.

Ingen blir kloke av dette inlegget, men poenget er; at der er metoder som er utviklet og testet, og sikkert kan finnes ved videre søk på nettet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bosonic

Mye av denne kunnskapen om støydemping i biler er nok delvis borte i dag da bilene kommer med radio som standardutstyr. Bilprodusentene produserer simpelthen i dag "støyfrie" biler.

I tidligere tider da man som oftest ettermonterte radio i bilen, var støy fra bilen en stor kilde til irritasjon.
Bosch og andre firma hadde egne hefter med produkter og tips om hvordan man dempet radiostøy fra bilen til akseptable nivåer.

Hovedprinsippet er nå som da, lokalisere og angripe kilden til støyen.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

El rayo

Informerte kilder opplyser at det er Mind Box'en som lager støy på radioen. Vær tålmodig, Think er klar over problemet og jobber med det.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

HHF

For å utvide utvalget i Radiostøy-undersøkelsen, kan jeg melde at i den Thinken jeg prøvde i helgen var det ingen slik støy. Det var en radio av typen Monte Carlo i denne ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

el nino

Jeg snakket med Arild Holter hos Think, som mente at støyen i min bil skyldes at noen ledninger ligger for tett, og lager elektriske forstyrrelser. Bilen skal til Aurskog imorgen for rep. av ladeenhet, og da skal  også støyproblemet fikses.
Spennende om det blir borte :o

mykle

Høres ut som mindboxen er problemet ja. Den innholder så vidt jeg vet en gsm (mobiltelefon)-del som nå alt er i box(!) skal sende data til think. De fleste av oss vet jo hvilken støykilde en gsm-sender er.

el nino

Har nå fått konstatert at det er gsm-senderen i mindmoxen som er støykilden. Men de som har kompetanse på dette er forløpig permittert, det skal fikses når de er tilbake på jobb i Aurskog.

HHF

I den Thinken jeg nå fikk, sitter det en Canberra 27SD radio som jeg synes avgir en del "mobilstøy", men ikke konstant during - mer den typen hvor man hører noe signalaktivitet som sånn "drrr, drrr, drr" som om noe søker i nett osv. Irriterende. Er dette også Mindboxen tro?

En annen ting jeg reagerte på, var at når jeg testet ut bluetooth i bilen, så dukket "Think" opp som enhet på min mobil som noe jeg kunne koble til mot. Det må jeg si overrasket meg og jeg håper virkelig ikke det er mulig å koble seg til vitale deler av bilens styringssystem gjennom en slik åpen kobling. Jeg ser jo man må ha en pin-kode osv, men det er vel ingen problemer for dagens hackere å komme inn på slikt?
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

HHF

Er det nå noen som har fått fikset dette problemet på sin nye Think noe sted? Jeg har nå fått satt inn handsfree i bilen hos G Myhren i Oslo som jo er spesialister på bilradio mm og de klarte ikke å isolere støyen. De mente det var noe merkelig med mindboxen som kunne klare å støye såpass som den gjorde og det de normalt ville gjøre for å skjerme radioen, var åpenbart ikke nok her (fant ikke noen ledninger som lå for tett eller noe de skjønte var antenne).  Jeg innbiller meg allikevel at det ikke bare kan være noen standardfeil heller, da ikke alle har problemet. Det var jo ikke slik på den bilen jeg prøvekjørte f.eks. Kan det være at ikke alle har aktivert MindBox ?

Sjur på Think sa jeg kunne dra til Automotive eller RS i Sandvika med bilen for å få dem til å se på det, men jeg gidder ikke bruke en halv dag på det om det ikke er noen som vet hva feilen er. Samtidig blir jeg mer og mer lei den ulyden som er i bilen nå så lenge radioen er på ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA