Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: VG idag, import av Reva

Startet av Griffel, mandag 19. mars 2007, klokken 18:46

« forrige - neste »

Griffel

Helt siden oldtiden viste man om elektrisitet. Når kvinnene i det gamle Egypt gredde håret med kammer av rav merket de at det trakk til seg strå og andre småting. Det persiske ordet for rav var strå-røver.

Thales fra Milet 6oo år f.Kr. eksperimenterte med rav og magnetstein, og mente egenskapene kom av at rav og magnetstein hadde sjel. Så gikk det 2200 år før noe mer skjedde. W Gilbert beskrev i år 1600, eksperimenter han hadde gjort med rav og andre stoffer. Han bruket begrepet elektrisk (fra Gresk rav), og kalte stoffer som hadde lignende egenskaper som elektriske. (harpiks, svovel, diamant), og metaller for uelektriske.

I 1663 laget en tysk fysiker Guericke en elektrisitetsmaskin, og oppdaget at elektrisitet kunne overføres fra et legeme til et annet ved berøring, og også at et dun kunne tiltrekkes og frastøtes. Dette ble gjenoppdaget av Franskmannen Ch. Dufay 1733 som omtalte dette som to typer elektrisitet, glass og lakk elektrisitet. Omtrent samtidig  fant Stephan Gray ut at det fantes gode ledere og dårlige ledere av elektrisk strøm.

Nå tok utviklingen fart, Benjamin Franklin kom i 1747 med en teori om at det var en slags elektrisitet og at elektrisitet var i alle legemer, noen legemer hadde overskudd og var positive og andre underskudd og var negative. Så pluss og minus begrepene som vi bruker idag stammer fra Benjamin Franklin. Han gjennomførte et meget farlig eksperiment med drage i tordenvær og beviste at lynet hadde med elektriske ladninger å gjøre. :o

Elektrisitetsmaskiner som kunne lage ganske høye spenninger var vanlig i universitetsmiljøer, og den første kondensatoren som kunne benyttes til lagring av elektrisitet, Leydnerflasken, ble laget av von Kleist i 1745. Coulomb fant i 1785 loven for kraftvirkning mellom elektrisk ladede gjenstander, og A.Bennet laget et gullbladelektroskop i 1786.

Alt dette har med statisk elektrisitet å gjøre, elektrisk strøm var det så langt ingen som kjente til, men her slutter på en måte historien om statisk elektrisitet, for nå begynner den nye æra med Galvanis store oppdagelse 6 november 1780 som førte til Voltas batteri 1800.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA