Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batterikapasitet vs rekkevidde

Startet av tahustvedt, mandag 28. juli 2014, klokken 12:25

« forrige - neste »

tahustvedt

Har nå brukt min Bafang BBS01 250W 36V i en måneds tid. Handling og andre ærend, 30 mil totalt. Jeg trener ikke på den, så det blir ingen langturer. Derfor har jeg valgt å bare ha 5 Ah batteri, 10S Lipo. Jeg har fire andre treningssykler. Denne motoren har i praksis erstattet bilen helt, i hvert fall så lenge det ikke er kaldt og regner samtidig.

Positivt:
+Stillegående. Den lager bare en svak summing under PAS. Svak tikking fra frihjulet når motoren går alene.
+Kontroller og PAS-sensor er integrert i krankenheten, så det er kompakt.
+Lav vekt. 3,6 kg minus vekten av gammel krank og kranklager (ca 1 kg).
+Svært enkel montering.
+Alt man trenger følger med for montering på vanlige sykler, unntatt verktøy og batteri.

Negativt:
-Flytter kjedelinjen ut til ca 52 mm, som gir fæl skjevbelastning i de letteste girene med racerbaknav.
-Pedalene er flyttet ca 10 mm mot høyre. Men man merker det ikke.
-Stygg. Ser litt klumpete ut der den henger foran krankhuset.
-Kan ikke brukes på sykler som ikke har vanlig 68mm gjenget krankhus.

Jeg har modifisert litt. Jeg har ikke brukt de medfølgende bremsene med sensor fordi jeg har bukkestyre. Jeg har montert wiresensorer i stedet. I tillegg bruker jeg ikke throttle-spaken som fulgte med. Jeg har i tillegg CNC-frest meg en ny klinge i 7075-T6 aluminium som flytter kjedelinjen inn til det optimale 43,5 mm for en racer siden jeg har racerbaknav som er smalere enn andre baknav. Jeg har CNC-frest en batterikasse i bambus, men den inneholder foreløpig bare kabler siden jeg ikke har fått batteriene jeg bestilte enda. Jeg bruker foreløpig noen tre år gamle modellflybatterier på bagasjebrettet som en midlertidig løsning.

Jeg betalte ca 2500 for den fra en butikk på Aliexpress, inkludert frakt. MVA-regningen fra Fedex kom senere på 803 kr. Syns det var rimelig pris.

tahustvedt

Bilde av den originale klinga med beskyttelsesplate, og den hjemmelagede.

PerBear

Imponerende ombygging, gratulerer med vellykka jobb!  :D

Hva synes du om q-faktoren (horisontal avstand mellom pedalene)?
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

tahustvedt

Jeg har fatbike, så jeg er vant til bred q-faktor. Det er rart i starten, men så slutta jeg å legge merke til det. Merker det igjen om jeg går fra raceren min til denne eller fatbiken.

leafster

Fin ombygging!
Selv har jeg en Cyclo-Cross som jeg vurderer å gjøre noe lignende med. Kan du beskrive nærmere hvordan du løste det med bremser på bukkestyret? Du sier du benyttet wiresensor?

Finnes det hyllevareløsninger for å bringe kjedelinjen tilbake for å unngå skjevbelastiningen?

tahustvedt

#5
Her er sånn sensor som jeg brukte. Jeg kjøpte to fra denne selgeren. Den monteres sånn at den føler på bremsewire: http://www.aliexpress.com/item/electric-bicycle-3-pins-brake-sensor/1117551253.html

Jeg har to stykker til overs som er av en lengre type. Jeg selger de gjerne for en hundrings. Den ene kabelen er kuttet for å bytte kontakt og korte den inn. Jeg valgte å bytte de ut fordi jeg fant de andre som er kortere og svarte: http://em3ev.com/store/index.php?route=product/product&path=41&product_id=176

Dette drevet her gir bra kjedelinje: http://www.alcedoitalia.it/shop/accessori-bbs/corona-42-denti-per-bafang-centrale-bbs01/

Kjedelinjen er ikke så ille hvis du har 135mm bakaksling.

leafster

Takk for svar. Jeg sitter foreløpig litt på gjerdet i forhold til denne ombyggingen. Bruker du noen form for throttle på styret?

tahustvedt

Jeg har skjult en throttle-knapp under gummien på høyre hendel, men bruker den ikke lenger. Jeg bruker ikke den medfølgende throttleenheten, da den ikke passer.

leafster

Hvordan aktiverer du motoren? Med pedalsensor, og effekten reguleres via display?

Hadde en elsykkel tidligere med "gasshåndtak". Det var praktisk om man f.eks. bare ville sykle i gangfart uten drahjelp. Ser for meg at det er litt upraktisk om den guffer på uansett om pedalene sviver...


tahustvedt

Motoren starter når du begynner å tråkke. Du kan velge forskjellige nivåer med assistanse på displayet. Det følger med en gasspak for montering på styret, men den bruker jeg ikke. Det er ikke lovlig i Norge med mindre den er sperret på 6 km/t (gangfart). Du må ha programmeringskabel for å begrense gasspaken til 6 km/t.

leafster

Ok. Takk! På sykkelen jeg hadde måtte man tråkke og gi gass samtidig for at motoren skulle sette i gang.
Lovligheten er jeg ikke så opptatt av. Prøvde en sykkel med 250w Bosch krankmotor og det var så vidt den hadde noe å gi i de relativt bratte bakkene omkring her. Tror nok det evt blir 350-500w for mine 100kg.

Jo mer jeg tenker over det er den helt håpløs den effekt-regelen ved sykling i kupert terreng. Et barn vil lett f.eks. få doblet effekt/kg enn en voksen.

Greit med en hastighetsbegrensning, men effekten kunne vært f.eks. max 500w.

Velvel. Uansett kul sykkel du har. Hatt noen problemer med utstyret hittil?

Ferry

Hva slags sykkel prøvde du med Bosch? Jeg er imponert over min. Jeg har ennå ikke funnet en bakke jeg ikke kommer opp. Jeg prøvde en ekstremt bratt kneik, og da steila sykkelen! Jeg tror faktisk det er krefter nok til å kunne sykle rett opp om så var. Men det krever et visst tråkk på pedalene, og en må velge et så lett gir at motoren får jobbe lett. Men alt dette merkes med en gang. Sikker på at du hadde hjelpa på maks? På min sykkel er det fem nivåer; zero-eco-tour-sport-turbo. Forøvrig veier jeg ca. 75 kg og sykkelen 18 kg, totalt 93 kg. Det blir jo ikke så altfor langt unna ditt eksempel, i prosent.

Jeg mistenker at disse såkalte 250-wattsmotorene gir en del mer. Jeg skal prøve å få målt strømtrekket en gang, men det er litt klønete å komme til på Bosch. Jeg er også i ferd med å montere en BBS01 med et "bottle battery". Der er det mye enklere å måle. Det skal ikke store motoren til for å gi 250 W. En kjapp titt på Hobbyking.com ga denne: https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8480__Turnigy_2632_Brushless_Motor_3400kv.html
Den veier 51 gram, yter 350 watt og er ikke stort større enn en vinkork.

Jeg syns maks 25 km/t er noe tull. Det burde være en del høyere. Det skal være ganske god stigning før jeg ikke klarer å holde 25 km/t. Nedover går det i 60, og sikkert mer for den som tør.

tahustvedt

#12
Jeg har målt både maks inneffekt og maks uteffekt med min motor på kun throttle (uten å tråkke). Maks inn var 564 W. Maks uteffekt var 519 W. Jeg har sett samme maks inneffekt med pedalassistanse, så den kan yte like mye da, men på normale tråkkfrekvenser ligger den på 200-250 inneffekt. Høy effekt kan skje når kadensen er veldig lav og hastigheten er lav.

Jeg kjørte på kun throttle i 8,67 km over variert men raskt terreng for å gjøre noen målinger. Snitteffekt inn var 280,74 W. Snitteffekt ut var 218 W i følge Garmin (Strava ga 230 W, men jeg velger å stole på Garmin-enheten direkte her). En gjennomsnittlig virkningsgrad på 77,65%. Gjennomsnittsfart var 31,3 km/t.

Dere kan se Strava-aktiviteten her: http://www.strava.com/activities/160122860

Jeg regnet ut dreiemomentet til motoren da jeg holdt 15 A og kom frem til 60,4 Nm. Dette tallet er ikke 100% nøyaktig da jeg ikke fulgte med på begge instrumenter samtidig, men glodde frem og tilbake, men det er i nærheten av virkeligheten.

Uteffekt var målt med et bakhjul med Powertap effektmåler.

tahustvedt

Jeg har ikke hatt et eneste problem med min. Jeg har nå syklet 920 km med den og alt er som nytt. Jeg tok fra hverandre akslingen og frihjulet etter ca 700 km fordi jeg var nyskjerrig, og det så bra ut inni. Da smurte jeg også opp frihjulet, men det var ikke nødvendig.

Når jeg får rammeveske for å ha batterier i til fatbiken skal jeg flytte motoren over til den i forberedelse til vinteren. Jeg har modifisert ramma til min gamle Diamant Mammut  med CNC-fres og hammer :P slik at det er mulig å montere motoren. Det er ikke mulig på hvilken som helst fatbike pga unormalt stort krankhus på fatbike.

Citroel

Takk for grundig informasjon :)
Fornuftig å velge motor med lovlig effekt.

Fungerer denne løsningen godt ved girskift? Man vil jo ha en akkurat passe lang pause i pådraget i det man skifter.

Og så blir det spennende hvor holdbar motoren er. Ser på nettet at det finnes nylon-tannhjul som reservedel til denne motoren, og slike tannhjul har begrenset levetid. På min gamle elsykkel med nav-motor har nylon-tannhjulene begynt å lage lyd. Sykkelen har kjørt ca 3000 km - det gjenstår å se når tannhulene skiftes.
2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA