Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvor langt går bilen din?

Startet av el-bilen, søndag 27. juli 2014, klokken 21:33

« forrige - neste »

el-bilen

Hei,

Jeg er i skrivende stund veldig nær og bli konvertert fra diesel-verden og over til el-verden. Jeg er midt oppe i en prosess hvor jeg skal bytte ut vår nåværende Bmw 120d og over til en i3.

Ramlet heldigvis over dette fantastiske samfunnet, og håper på en siste push - slik at bil blir bestilt snarest!  ;)

Det jeg lurer på, er så enkelt som: Er dere forøyd med deres i3?

Jeg hadde i utgangspunktet bestemt meg, og var klar til å bestille - men imens jeg har ventet på godkjenning her på forumet har jeg fått lest litt rundt, og ser det til tider er en del feil på SW, som gjør at bilen ikke starter og lar seg kjøre, samt at det er noen utfordringer med slik som Ac og ACC.
Det med driftsikkerhet er viktig, da vi blir bare å ha en bil og er avhengige av den for å komme på jobb.

Slik har jeg forøvrig speccet bilen, og tar gjerne imot kommentarer på hva som er unødvendig, eller evt hva jeg bør legge til:

7GA Comfort package advanced
5DU Parking assistant package
B79 Laurel grey metallic lakk
Standard interiør
2T7 Dobbelteke 20" "vinterfelger"
2PA Låsbare hjulbolter
2VB Dekktrykkindikator
2VC Mobility kit
302 Alarmsystem
322 Comfort access
442 Ekstra koppholder
4U7+ 4U8 Hurtiglader
5A2 LED frontlykter
5AK LED lyselementer
654 DAB+ radio
674 HiFi system Harman Kardon

Har forsåvidt lyst til å oppgradere interiøret til 7KX Loft, slik at jeg også kan fa med 5AT Driving assistant plus - Men er noe usikker på om det er verd pengene, da det synes på meg og være delte meninger om systemet fungerer godt nok?
Er det lyse Loft stoff interiøret enkelt å holde rent?

Ble en lang post dette, men setter pris på om noen tar seg tid til å dele sine erfaringer og komme med input.  :D




Roman

#1
Godt fornøyd med min, har rullet ca 3k km i skrivende stund. Har den som eneste bil og pendler ca 45 km frem og tilbake til jobb daglig. Kjører en del på motorveien og småveier, også blir det noe bykjøring i helgene på sørlandet. Har de fleste pakkene du har.

Når det gjelder driftssikkerhet så har bilen ikke sviktet meg hittil. Jeg kan klage over mye rart her på forumet, men problemer rundt oppstart og batterier har jeg ikke opplevd. El-biler generelt er enklere og billigere å vedlikeholde da man har få bevegelige deler slik det er i brenselmotor. Regner jeg ikke med å se noe særlig til uforutsette kostnader, slik jeg gjor på Skodaen jeg brukte tidligere.

Problemer jeg har opplevd er AC, ACC (kutter innimellom) og auto funksjonen på kjørelys bruker noen ganger litt lang tid på å slå av lysene etter tunnel. Er noe jeg vil kategorisere som "barnesykdommer" som oppdateres vekk etterhvert.

Når det kommer til pakkelisten din ville jeg ha droppet Alarm og låsbare hjulbålter. Folk reagerer vel ikke i noe særlig grad på alarmen lenger og de få prosentene som ringer inn til politiet ringer for å klage på at bilen din er ei bråkebøtte. Låsebålter har det med å gå i stykker etter en håndfull med dekkskift så må båres ut av verksted, altså mer trøbbel spart. Dessuten hver er det som stjeler hjul i Norge nå om dagen?

Legg til sota ruter, Loft interiøer ( har det selv, er veldig digg. Virker smuss avstøtende. Du for den ekstra koppholderen med her også. Husk å kjøpe gummimater i tillegg) og ACC pakken. Comfort Access er fort den ekstra pakken som gir deg mest for pengene, du kommer til å bruke den hele tiden. Gå også for den største navigasjonspakken, etter det jeg leser så var den meget verd det (du for høydemålinger på kartet også), angrer selv på å ikke ha tatt den fremfor den lille.

Ellers så føler jeg at du tar det riktige valget. Er desidert den bilen som gir deg mest for pengene og vil dekke de fleste behovene dine når det gjelder kjøring, med mindre du kjører over 120 km til daglig. For å kommentere på det så går det rykter for BMW lansere oppgraderingspakke på batteriene. Så range er noe man kan oppgradere i fremtiden.

LMOR

Til tross for noen småproblemer med AC / ACC osv, så angrer jeg ikke et sekund!

Kjempefornøyd.

Jeg anbefaler oppgradert interiør med assistentpakken. Det følger med en del ekstra da, som s.f.eks. lyssetting inne og ute, lys i sminkepeil, osv, som gjør bilen litt mer premium :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Klykken

Navi Professional ville jeg også valgt. Det må vel velges i tillegg, såvidt jeg husker...

Når det gjelder feil som "rammer de fleste" så er det feil på aircondition, hvilket sies av både servicefolk og folk på forumet her at forsvinner med oppdatering av software som kommer i august. Ellers er det fint lite gjentakende feil å se. De som opplever feil på drivlinjen f.eks er ytterst få. Men på et forum så er det gjerne de som opplever feil som roper høyest. :)

Angående interiøret så er standardinteriøret meget bra etter min mening. Savner verken skinn eller treverk jeg. Kvinnfolket er også enig. Hadde vi hatt skinn i solsteken mens AC ikke fungerte ville jeg ha badet i svette. Men dette er smak og behag i tillegg.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

Og for de fleste som har opplevd "feil" på drivlinjen, inkl. meg selv, så var det som oftest et tidlig software problem også. Noen gjorde som det stod, kjørte direkte til verksted og stod der noen dager, mens andre som meg, skrudde av og på bilen, og fikk ikke feilmelding igjen før ny software ble lagt inn.

Valg av utstyr er smak og behag, og styrt av økonomi, men hvis du kan ta deg råd, støtter jeg opp under at 609 skjermen løfter bilen enda et hakk opp, både funksjonelt og visuelt. Der er det også noen ekstra ting som touch kontroller osv som følger med, som kanskje ikke forklares godt nok.

Det finnes mange tråder rundt valg av utstyr hvis du går tilbake i historikken på forumet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

el-bilen

Takker for svar - Dere har overbevist meg!  8)

Tar bort alarmsystem og låsbare bolter, da jeg må si meg enig i at det er sjelden jeg ser biler stående på leca stein uten hjul, samt at jeg bor i en relativt liten og rolig by på Nordvest landet. Man har vel forsikring uansett om noe skulle skje. Alarm eller ei.

Da blir bilen bestilt slik:

BMW i3 Standard bil            
kr 249 900,00
Lakk                     
B79 Metallic lakk (Laurel grey)      
kr 4 600,00   
Felger                     
2T7 Dobbelteke 430 20"         
kr 9 300,00   
Utstyrspakker                     
7GA Comfort package advanced      
kr 19 200,00
Oppgradering til Navi pro         
kr 6 100,00   
5AT Driving assistant plus          
kr 6 800,00
5DU Parkering assistant package      
kr 6 800,00
Interiørdesign                     
7KX BMW interiørdesign Loft         
kr 10 300,00
Interiør                     
BK Stoff/Skinn  'Electronic' 'Carum Grey'   
kr 0,00
Ekstrautstyr                     
2VB Dekktrykk indikator         
kr 1 400,00
2VC Mobility Kit (Rep kit for dekk)      
kr 0,00
322 Comfort access            
kr 2 900,00   
420 Solbeskyttende ruter         
kr 2 400,00   
423 Gulvmatter i velur            
kr 700,00
4U7+ 4U8 Hurtiglading            
kr 10 900,00
5A2 LED Frontlykter            
kr 6 100,00   
5AK LED Lyselementer            
kr 1 400,00
654 DAB+ Radio                   
kr 1 500,00   
674 HiFi høyttalersystem HKardon      
kr 5 500,00
                     
Totalpris                           
kr 345 800,00

Roman

Gulvmattene i velur følger med Loft interiøret, mener at du må bestille den for å få 7GA(?). Jeg kjøpte gummimater i tillegg, tåler vann og smus bedre. Dekkindikator var standard utstyr på min liste, måtte ikke betale ekstra.

el-bilen

SitatGulvmattene i velur følger med Loft interiøret, mener at du må bestille den for å få 7GA(?). Jeg kjøpte gummimater i tillegg, tåler vann og smus bedre. Dekkindikator var standard utstyr på min liste, måtte ikke betale ekstra.

Hmm.. ang. mattene så kan det stemme at disse medfølger i Loft interiøret, skal ta det opp med selger. Ellers så følger jeg prislisten jeg fikk av selger mtp dekktrykkindikator, og den står der som ekstrautstyr til den nette sum av 1400,-

Her er forøvrig link til samme priser jeg har fått utdelt: http://www.bilia.no/EPiUpload/NO/Prislister/BMW/BMW_i3.pdf

LMOR

Mattene følger med. Ordrebekreftelsen vil nok rette opp eventuell feil selgeren gjør.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

el-bilen

SitatMattene følger med. Ordrebekreftelsen vil nok rette opp eventuell feil selgeren gjør.

Tipp topp!
Kjenner jeg er fornøyd med avgjørelsen om å gå over til elektrisk, samt flunka ny bil for første gang!  8)

Bare synd forespeilet levering er i oktober.. Men som kjent, den som venter på noe godt venter ikke forgjeves!  ;)

Gatlas

Hei
For uten om nevnte AC problem er bilen helt topp og det er en artig bil å kjøre.Du har noe å glede deg til. Jeg ser at du velger 20" dekk, jeg tok ikke det men 19". Det har blitt nevnt på forumet tidligere at 20" kan bli litt stivt hvis du kjører på dårlige vestlandsveier. Dette til info, helt klart bilen ser bedre ut med 20" men det går litt utover komforten. Vet ikke om noen av de som kjører på 20"  har noe å tilføye?
I3 eier fra 25.6 2014
Phantom Vision2 Drone

skritt

Bilen er stiv nok med 19" så vurder det opp mot 20".

Vi stiller oss i køa av fornøyde eiere. ACC er det beste i tillegg til sprekheten.

FrodeJ

Jeg har 20". Synes ikke bilen blir for stiv, men merket stor forskjell på støyen når jeg skiftet fra vinterdekk. Jeg har ikke prøvd 19" på sommeren så jeg vet ikke om det er tilsvarende for disse. Merk at 20" er de eneste som leveres med sommerdekk, på 19" er det helårsdekk. Og etter min mening hever 20 tommerne utseendet på bilen betydelig.

Jeg har forøvrig ikke hatt noen problemer bortsett fra AC som fremdeles ikke virker etter å ha vært en runde på verkstedet. Men god service med gratis lånebil for garantisaker på Sulland i Trondheim.

Det som jeg er mest misfornøyd med er hendelen for blinklyset. Den er forbasket hard å betjene og det fører ofte til at jeg drar den til meg slik at fjernlysene blinker. En filleting, men til daglig irritasjon. Noen flere som har det slik?

Klykken

Husker fra min E92 320D at hendelen var ganske lik som på i3, altså med litt motstand. På fatterns F11 er det samme. Men blinklysaktiveringen er ikke direkte mekanisk, så det er litt uvant hvis man kun har kjørt biler med "bryterhendel".
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Pit

Hei
Er superfornøyd med bilen! Som en eller annen skrirbent skrev det: Litt som å gå fra gammel Nokia til iPhone.
Føler at jeg kjører rundt i ulv i fåreklær, he-he. :-)
Har det meste på utstyrslisten bortsett fra comfort access og alarm. Alarm savner jeg ikke. Comfort access savnet jeg til å begynne med helt til jeg fant ut at nøkkelen er utformet slik at åpning /lukking enkelt kan gjøres uten å ta hånden ned i bukselommen. Lett å finne riktig knapp utenpå lommen :-)
Soltak er jeg veldig glad for. Herlig å cruise med åpent soltak. Stor skjerm og Navi pro er selvsagt et "must" med split screen og bruk av de tilgjengelige app'ene, som Deezer og Aupeo osv.
Gled deg!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA