Bilen tar ikkje lading fra Supercharger

Startet av Teslaguten, mandag 07. juli 2014, klokken 17:35

« forrige - neste »

Teslaguten

Har hatt fleire tilfelle der bilen ikkje vil ta lading frå SC på Cinderella.
Koblar til som vanleg, normal melding om at "Charging will start momentarily".
Spenninga aukar til 350-400V, flyten av strøm går opp til ca 30-50A og så skjer det: klikketiklakk i fleire rele', raude lys på charge port, A og V går til 0, "Unable to charge", "Car needs service" kjem opp på display.
Etter fleire forsøk, bytting frå 1A til 2B til 3A osv, så tar bilen til slutt lading.

Ringt Tesla Skøyen, Stavanger og sentralt. Sendt detaljert rapport på mail, men ingen er istand til å forklara kva som skjer og gje tilbakemelding.

Siste gang det skjedde, var eg på mobilen med Holland og fekk dei til å overvåke bilen då eg prøvde 3 forskjellige SC uttak. Dei ser feilmeldingane, men kan ikkje finna grunn til problemet. Service visit er jo vanskelegare å få til enn audiens hos paven, så godt at UMC og Schuko funkar OK..

Andre som har vore ute for tilsvarande?
Model X #1094
P85D RN6614200

Breezec

Opplevde det samme på min, Dombås SC. Strøm gikk til 18A for så koble ut. Tror meldingen jeg fikk var cable failure. Prøvde 6 båser uten hell. Har i ettertid ladet ok på SC. Tesla skal se på bilen, muligens noe feil med battery heater.
2022 Model 3 Performance

Muffinman

Har hadde i påska problemer med at bilen ikke registrerte at SC ble plugget inn. Det slo et rele i selve laderen, men bilen reagerte ikke. Etter mange forsøk startet det som regel. En gang ble ladingen avbrutt etter 7-8 minutter tilsynelatende uten grunn. Har også skjedd med UMC noen ganger, men Tesla finner ikke noe feil. Og alle slike ladehickups later til å være borte nå når det ble tørt og varmt. Sikkert fukt eller dårlig kontakt et sted, og da kommer det sikkert tilbake til høsten.

Vanskelig å finne feil når de er periodiske.

Teslaguten

@Muffinman: Det er nok ein periodisk feil, men trur ikkje det er fukt som er problemet. I heile vinter og vår funka SC feilfritt, og det i sørpeføre og regn stort sett fra desember til april ;)
Det er dei siste 3 vekene det har skjedd, og føret har vore tørt i lang tid.
Igår tok bilen lading på første forsøk..

@Breezec: Takk for tipset! Mulig det har samanheng med temperatur på batteriet, skal ialle fall sørga for at battery heater blir sjekka av Tesla. Reknar med bilen må inn på sjekk for å kurera problemet.
Model X #1094
P85D RN6614200

Harlex

Bli litt smånervøs når jeg hører om sånne problemer nå i forkant av europaturen min.  :-\ Har ikke prøvd om bilen tar verken type 2 eller SC.... Får ta meg en tur til Aurland til helgen og prøve SC og det finnes vel noen type 2 i Bergen regner jeg med.
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Breezec

Type 2 lader du med medfølgende UMC, så det fungerer nok. Når det gjelder SC har jeg ikke hørt om mye problemer.
2022 Model 3 Performance

Teslaguten

Bilen tar lading fra SC, til slutt :o
Må bare koble fra, lukke igjen, koble til, koble fra, lukke igjen, kjøre en liten tur, parkere ved nytt SC uttak, koble til der og så har det gått greitt.
Og neste gang kan den lade på første forsøk. Go figure..

Model X #1094
P85D RN6614200

Breezec

Sitat fra: Teslaguten på mandag 07. juli 2014, klokken 22:21
Bilen tar lading fra SC, til slutt :o
Må bare koble fra, lukke igjen, koble til, koble fra, lukke igjen, kjøre en liten tur, parkere ved nytt SC uttak, koble til der og så har det gått greitt.
Og neste gang kan den lade på første forsøk. Go figure..

Høres ut som noe de kan sjekke i loggene til bilen. Mine logger viste for lave isolasjonsverdier mellom batteri og jord, periodisk.
2022 Model 3 Performance

Harlex

Sitat fra: Breezec på mandag 07. juli 2014, klokken 22:00
Type 2 lader du med medfølgende UMC, så det fungerer nok. Når det gjelder SC har jeg ikke hørt om mye problemer.
Hvis jeg kan lade på type 2 punkt med UMC-en så har jeg "falt" stygt av et sted på veien? Jeg har nylig kjøpt en egen type 2 kabel til å lade på disse 22kw punktene men det gjenstår å prøve den...
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

sn0le

Jeg kjørte Kløfta-Lillehammer på fredag ens ærend for å forsikre meg at bilen tok lading fra SC.
Kjipt å legge ut med fullpakket bil, samboer og unge for så å måtte snu fordi SC ikke funker med bilen.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Car-El

Sitat fra: Harlex på mandag 07. juli 2014, klokken 23:06
Hvis jeg kan lade på type 2 punkt med UMC-en så har jeg "falt" stygt av et sted på veien? Jeg har nylig kjøpt en egen type 2 kabel til å lade på disse 22kw punktene men det gjenstår å prøve den...

Det han prøver å si er at om bilen tar 400V/230V fra UMC (Mode2 lading), så skulle det ikke være noe problem å benytte seg av Mode3 ladepunkt. Da både lading via Mode2 & Mode3 benytter seg av lader(ene) i bilen. SC (Mode4 lading) benytter seg ikke av lader(ene) i bilen, men kobler seg rett på batteriet. Dette gjør all Mode4 lading.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Breezec

Sitat fra: Car-El på tirsdag 08. juli 2014, klokken 00:56

Det han prøver å si er at om bilen tar 400V/230V fra UMC (Mode2 lading), så skulle det ikke være noe problem å benytte seg av Mode3 ladepunkt. Da både lading via Mode2 & Mode3 benytter seg av lader(ene) i bilen. SC (Mode4 lading) benytter seg ikke av lader(ene) i bilen, men kobler seg rett på batteriet. Dette gjør all Mode4 lading.

Det var det jeg prøvde å si ja, samme teknologi i bruk ved UMC som på ett 22kw punkt. Supercharging derimot kjører DC direkte til batteri, og har høyere krav til at alt er i orden.
2022 Model 3 Performance

Harlex

Sitat fra: Breezec på tirsdag 08. juli 2014, klokken 08:40
Sitat fra: Car-El på tirsdag 08. juli 2014, klokken 00:56

Det var det jeg prøvde å si ja, samme teknologi i bruk ved UMC som på ett 22kw punkt. Supercharging derimot kjører DC direkte til batteri, og har høyere krav til at alt er i orden.
Den er grei... Da er vi enige... :)
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Henning76

Det kan ikke være at du har opplevd samme som denne karen?

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/29091-Don-t-push-button-while-plugging-into-a-Supercharger

Han har i vanvære holdt inne knappen for å åpne porten (på ladepistolen) under tilkobling, og det resulterer visst i handshake-problemer.

Altså - ikke trykk inn knappen mens du plugger ladepistolen i bilen.
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

Teslaguten

Trur ikkje det er problemet, då eg alltid åpnar ladeluka via displayet. Inngrodd vane frå UMC knapp som slutta å virka før jul..  ???

Skal uansett vera bevisst på knappen, takk for link!
Model X #1094
P85D RN6614200

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA