Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladeproblemer 1999 Think

Startet av haha_180, tirsdag 06. januar 2009, klokken 12:42

« forrige - neste »

haha_180

HEi! jeg lurer på hva som er det viktigste jeg skal se etter når jeg skal kikke på Think PIV4.

Har ingen peilig på batterier og slikt. MEn har lest meg opp litt her i forumet og har forstått at overlading er dumt. og å ikke fylle på vann i tide. Hva skal jeg spørre om evt kikke på ? Finnes det nr og sånt fra når batteriene er produsert? Ser og at mange selger Thinken sin uten at de har foretatt noe som helst service. MEn disse bilene har gått svært lite ca 10- 20000km.

Lurer også på : Kan man se om bilen er kjøpt i Norge og ikke importert fra USA?? Og hva er best/tryggest? USA importert eller Norsk. Skjønner at det er samme bil, men at de amerikanske bilene er "nullstilt".  Betyr det at de har skiftet motor og batteri?? Er litt skeptisk til denne "nullstillingen" siden man ikke vet hvor langt den har gått før dette. (hvis de bytter innmaten så skulle det være en fordel kanskje)

Håper noen kan svare på disse spørsmålene eller bare noen av dem  :)

Hvor langt kan en Think PIV4 gå uten noe som helst batteri bytte, hvis man behandler den bra??

elektrolux

#1
Batteritilstand er den potensielt dyreste og viktigste sjekkpunktet.

Desverre er det ikke lett å sjekke, utover å forsøke å analysere tidligere eiers kjøremønster, og servicehistorie, og dagens rekkevidde.

Desverre la Think opp til at bileiere ikke skulle gjøre noe som helst med bilen sin, i stedet for å forklare virkemåte i detaljer slik at bileier selv kunne vurdert servicebehov. De la også opp til et serviceintervall på batteriene som har vist seg å være omtrent dobbelt så langt som det burde ha vært. I ettertid har det vist seg at de som selv passer på bilen sin har minst problemer.

Der er datostempel på batteriene, men det er ikke mulig å komme til uten å bruke 1 time på demontering av kassen først.

Biler fra USA har gjerne kjørt mindre, og sett mindre salt. Begge deler en fordel. De har ikke, og trenger ikke ny motor, og er ikke nullstillt uttover å teste at batteriet er OK.

Batteriene i Think klarer fint 100000+ km, men det forutsetter at eier IKKE følger brukerhåndbokas annbefalinger om service, og heller fyller vann på batteriene ca. for hver 3000-4000 km.

Har nylig testet 2 biler, begge med 100000 km på telleren, og der den ene hadde ettermontert Harald revne ladestopper. Min opprinnelige skepsis til ladestopperen er etter dette endret til beundring.

Den med ladestopperen hadde 10 helt friske originale blokker igjen, mens den uten ladestopperen kan hadde kun 4 helt friske originale blokker igjen. Ladestopperen reduserer vannforbruket, men bilen vil likevel gi alt for sen beskjed om vannservice. Derfor kan det ikke konkluderes med om det er ladestopperen eller servicehistorien som har gitt det gode resultatet på Harald revne bilen.

Ellers bør du kikke på ladeinntaket, at dette ser rent og fint ut, og ikke er brendt. Motor, og drivverk er meget driftsikkert.

Etter at bilene gikk ut av produksjon har der også blitt laget et forbedret styeprogram til laderen. Nøyaktig hva endringene går ut på gjenstår å undersøke, men serviceladingen er laget mer brukervennlig. Om selve ladingen er mer batterivennlig skal vi undersøke, da egen bil har dette såkalte B116 styringsystemet.

Isofeil er en annen bug på Think. Batterikassen er i metal, og utløpslangen for batterivann er montert i denne metalkassen. Ved vannfylling, renner vannet ut av disse overløpslangene. Dersom bilen batterier spytter lut, vil luten kunne danne en leding mot gods via disse utløpslangene, og bilen vil ikke fungere tilfredstillende. Tilsvarende overslag kan også gå fra batteripolene ned langs batteriet til gods i kassen. Think batteriene har batteripol, og vannstuss på samme side, noe som gir økt risiko for overslag denne veien.


Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PLUTO

jeg kan prøve å svare på noen av dine spørsmål:

Jeg hadde en think fra 2000 som hadde greid å gå 93000 km før så mye som ett batteri måtte skiftes. Det som ødela batterier da var at det ble fylt vann for seint. Men jeg har også vært bort i biler som kun har gått rundt 30 000 km og skiftet flere batterier allerede.

USA think har i noen tilfeller en mer solid tilkobling for ladestrømmen, men det gjelder ikke alle USA biler. de viser fart i miles (km i mindre skrift innenfor de andre tallene) og tripteller i miles. Hva de mener med nullstilling må du nok spørre noen andre om. jeg har vært borti flere USA Think, men kan ikke se at det er gjort noe spesielt med dem. Innmaten er ikke byttet på de jeg har vært borti. Flere av USA bilene er blitt oppgradert til BMS 116. det betyr mindre overlading og bedre nøyaktighet på måleren i tillegg til et mer praktsik program for vannfylling.

En bil som har gått 10-20 000 km må ha vært på service!! de må ha vært på verksted og fylt vann (om de ikke har gjort det selv, men det er mindre trolig). De har også trolig skiftet vannpunpe (det skal skje annet hvert år).Det er nok så trolig at de ikke har byttet noen batterier og det igjen vil gjøre at den info som er lagret i bilens hukommelse (BMS) er interessant. ved å koble til et diagnoseinstrument kan du dermed lese noe om hvordan batteriene har hatt det siden de ble satt inn i bilen.

Det aller viktigste å se på er batteriene. dersom det er montert utstyr for individuell kontroll av dem er det en stor fordel, men det er ikke mange som har det. Om det ikke finnes må du sjekke det ved å prøve ut fart og kjørelengde. Disse to ting viser om det er lav kapasitet og eller noen dårlige blokker. bilen bør gå ca 8 mil om batteriene er ok.når jeg nevner fart så tenker jeg ikke på toppfarten for den er lik for alle bilene, men farten opp en bestemt bakke vil vise om en bil du tester er treigere enn en annen. Kjøp dermed den raskeste. Hør også med selger om når de har fylt vann. Har de ventet til bilen har sagt ifra selv er det ikke helt positivt, men kan ha gått bra hvis bilen ikke har gått så langt (men unntak finnes).

Du kan ikke se når batteriene er produsert uten å ta ut batterikassen og det er jo en jobb du neppe gjør før et kjøp. Dersom ingen batterier er skiftet vil batteriene være fra det året bilen er produsert.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

haha_180

Tusen takk for svar

Den jeg kikker på er en *(Norsk) THink 02 mod som har gått kun 10000 og som har jevnlig vert hos røhneselmer for fylling. 65000kr. vet ikke hvor ofte det har blitt fylt på vann, men skal spørre. Er litt usikker på denne siden jeg har hørt at batterier liker å bli brukt.

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=15474843&sid=xz4cabnpppA873349&WT.svl=Bilde

Og selv om den ikke har gått langt er jo batteriene 6 år gamle allikevel. Har ikke råd til å sende den inn til test
(automotive tar 10 000,- for dette)

Snakket også m automotive services i dag og de har en Think til salgs som har gått 57000 km men som er "rekondisjonert" (altså sørget for at alle cellene er like sterke ettersom jeg har skjønt). ca 80000kr og da får man en garanti på 3 mnd. Kanskje denne er et lurere kjøp? Til tross for at den har gått 6 ganger så langt (Dette også Norsk Think)

Eller kanskje jeg skal gå for den aller nyeste Thinken så slipper jeg å bekymre meg over batteriene. Problemet er bare det at jeg liker den gamle (klassiske) best.

Vet iallfall at hvis jeg får kjøpt en som er i god stand skal jeg ta vare på den på best mulig måte.
;D




HHF

#4
Det er alltid vanskelig å råde noen til noe i slike saker, men jeg synes uansett at disse kjøpene høres noenlunde greie ut. Jeg vil faktisk håpe jeg får mer for min Think når jeg skal selge den neste år om jeg får min nye Think som jeg har i bestilling (kan jo være ur-Thinken og jeg blir venner for flere år fremover allikevel slik det ser ut akkurat nå da). Da selger jeg jo en bil jeg vet jeg har tatt godt vare på nesten siden den var i null på telleren og antakelig har gode batterier utfra hva jeg vet.

Den bilen du viser til på Finn står det jo veldig lite om. Den kan jo være et kupp, men den kan jo ha vært massivt feilbehandlet de få kilometerne den har gått også. En test av batteriene til 10.000 er dyrt, men samtidig kanskje verd det? Kanskje du kan gjøre en deal med selger om at dere spleiser litt på en test - du tar 2/3 og hun 1/3 og så kjøper du med garanti om testen er ok?

Kjøper du av Automotive med garanti, får du ihvertfall også noe du kan regne med er rimelig trygt også etter garantitiden antakelig. Skjønner du er i tvil ...

Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

haha_180

#5
interessant det du sier om at batteriene kan vare 100 000 hvis de blir behandlet riktig. Det hadde jeg ikke trodd. Think Aurskog mente at de holdt i kun 8 år(?). Avhengig av bruk

Vet at hvis jeg får en bil som har gode batterier vil jeg gjøre mitt for at den skal holde seg "frisk". Utfordringen blir å finne en bra en.

Er det noen andre elbiler du anbefaler over Think?

(Litt mange spørsmål på en gang)



Ken

Jeg må si at jeg ville unngå disse biler med så kalt rekondisjonert batterier hvis Mantena har utført jobben. Prosessen er nok så brutalt og mange opplever at flere blokker tar slutt kort etter.

Om du få tak i en bil som har original blokker og rekkevidden er dårlig ville jeg sende batteripakken til Boogie eller Elektrolux for recondisjonering. Montering av en overvåkningssystem er også anbefalt og dette er ikke så mye ekstra arbeid hvis pakken er ned allerede. Å bruke litt penger på forebyggende tiltak kan spare haugvis  i det lange løp.

Rekkevidde kan bygges opp med regelmessig utlading men ikke overdriv dette uten å ha batteriovervåkningen på plass.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Det er en lang smørbrødliste over ting som ble gjort med Th!nk som kom fra USA. Det viktigste er batteriservice/vannfylling, kontroll av batteriets kapasitet, oppgradering av BMS-program og bytting av bremseskiver.

Tror begge bilene er et godt kjøp, men jeg ville nok kjøpte den fra forhandler hvis jeg ikke hadde hatt peiling på bil. En garanti - selv om det bare er 3 måneder - er gull verdt.

Hvor i verden holder du til? Kanskje du kan få med deg en som har diagnoseinstrument og erfaring med Th!nk til å se på den bilen som er til salgs privat. (Jeg har lånt bort mitt til over nyttår).
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: haha_180 på fredag 19. desember 2008, klokken 13:22
interessant det du sier om at batteriene kan vare 100 000 hvis de blir behandlet riktig. Det hadde jeg ikke trodd. Think Aurskog mente at de holdt i kun 8 år(?). Avhengig av bruk

Da Th!nk var ny ble det oppgitt en levetid på batteriet var 100.000 km eller 10 år avhengig av hva som kom først. Øyvind Lunde kjørte 108.000 km med sin Th!nk før 3 batteriblokker (av 19) måtte byttes og Anton Bech i Danmark har kjørt 150.000 med sin Peugeot 106 el uten batterifeil.

Personlig så tror(håper) jeg ikke det er en aldersbegrensning på batteriet i Th!nk. Men ingen av Th!nk PIV4 bilene har rundet 10 år enda, så det gjenstår å se. Forrige generasjon CityBee (PIV 3) som ble laget i 120 eksemplarer i 1996 ruller det fremdeles noen eksemplarer av, men jeg tror alle har byttet batteri.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

haha_180

Mantena er et annet firma enn automotive services(?)

Uansett takk for advarsel. Bra å vite. så jeg kan kjøpe en think som har gått lite på kilometern og virker bra for så å sende batteriene til Elektrolux el Boogie for justering. Høres ut som en god ide- hvis de har tid. Gikk akkurat glipp av den billige Thinken som hadde gått 10 000 km.

Noen herfra som kjøpte den ?? Skal holde de gode linkene for meg selv heretter :P Følger med på Finn 24-7!!..

haha_180

Jeg holder til i Oslo.
HAr litt peilig på bruktbil. MEn elbil (?????) nei det er det værre med.

haha_180

Si fra hvis du tar sjansen på å leie ut det apparatet til meg. Evt hjelpe til. Høres ut som det er gull verdt hvis den kan si noe om batteritilstanden.  takk for tips. JEg kommer sikkert til å kikke etter bil rett over nyttår

ilmarw

Lagt alt i en tråd og fjernet innlegg, fjerner dette etterhvert også. Unngå dobbeltposting i fremtiden.

ilmr
Polestar i bestilling

hens

Hei  HAHA,
Hvis du setter inn bosted i profilen din, så kan det dukke opp noen fler frivillige.
Hens, Oslo syd.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA