Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: e-Golf på finn.no

Startet av veronica, fredag 18. juli 2014, klokken 08:59

« forrige - neste »

veronica

Jeg har kjøpt min E-golf i Tønsberg og bor i Kristiansand. ::) Ser at det kan bli litt kronglete og få bilen hjem.
Vet dere om steder der de har hurtigladestasjoner som virkerpå E-golf?
Eller må/burde jeg planlegge med overnatting på veien? Får ikke bilen før i uke 32, men synes allikevel det kan være greit å undersøke litt..
Håper noen kan hjelpe.

thomanie

#1
Kanskje kartet på http://ladestasjoner.no/ kan hjelpe deg?

Alternativt denne: http://touch.1881.no/kart?ladestasjoner

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

veronica

#2
Jeg har sjekket disse stedene, men ingen av de kan hjelpe meg noe særlig. Er det noen som bor i området jeg skal forflytte meg i som kjenner til noen hurtigladere? Er det ingen i Grenlands distriktet? Det er forresten 23.6 mil jeg skal kjøre. Hvor lenge antar dere jeg må lade uten hurtiglader? For å være sikker på å nå frem. ?

Råde

Sitat fra: veronica på onsdag 02. juli 2014, klokken 01:17
Jeg har sjekket disse stedene, men ingen av de kan hjelpe meg noe særlig. Er det noen som bor i området jeg skal forflytte meg i som kjenner til noen hurtigladere? Er det ingen i Grenlands distriktet? Det er forresten 23.6 mil jeg skal kjøre. Hvor lenge antar dere jeg må lade uten hurtiglader? For å være sikker på å nå frem. ?

Prøv å høre på noen av de andre forumene.

Alternativt kan du forsøke en sneglelader som står i kommunene og på kjøpesentre. Da tar det litt lenger tid, men så får du lage en tur ut av det.

Ang forbruk så burde det vel trygt å regne med et gjennomsnitt på 15kWh/100km
e-Golf | X75D

Rio

Hei Veronica,

Hurigladekartet er nok (dessverre) oppdatert, og Vestfold er underutviklet hva angår hurtigladere, både for CHAdeMo (Nissan, osv.) og CSS (i3, VW, osv.). De jobber på det.

Hvis jeg var deg ville jeg kjøpt en 16 A ladekabel, som gjør at ladingen skjer ca 50% raskere enn enn 10 A ladekabel. Da fyller du 3,3 kWt på batteriet hver time.

Hvis rekkevidden er f. eks. 150 km, og det er 230 km du skal kjøre, så trenger du jo bare å lade tilsvarende 80 km. Ikke så mange timer, altså.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

BEHA

I Arendal er det hurtigladning og 6-7 mil til Kristiansand. Mellom Arendal og Tønsberg er det ca.17 mil. Her trenger du ca 5 mils påfyll. Det kan du gjøre på Vassboten kroene ca 4 mil fra Tønsberg.  Da er det 13 mil til Arendal. På brokelandsheia kan du fylle det som måtte mangle, for å komme de siste 5 milene til Arendal. VW har jo forhandlere på denne strekningen som du kan lade hos. NB! Husk nøkkel til lade boksene som Elbilforeningen deler ut til medlemmene.

veronica

Tusen takk for hjelp :) nå kan jeg starte å planlegge turen litt. Ser virkelig frem til å få min nye E-golf.
Etterpå skal jeg prøvekjøre :D gleder meg!

torgrand

Det er vel ikke urtiglader for CSS i Arendal enda?
Gromstad har begynt arbeidet, men sist jeg spurte sa de at LOS (strømlevrandøren) hadde problemer med tilførslen.
Hurtigladeren på Stoa er vel bare for CHAdeMo?

mvh Torgrim

veronica

Akkurat vært ute og prøvekjørt E-Golf her i Kristiansand. Er om mulig enda mer fornøyd nå enn tidligere. Ser virkelig frem til å få min bil:-) den er produksjonsbekreftet i uke 29, så nå nærmer det seg!
Hurtigladeren i Arendal og den som skal komme på Brokelandsheia er visst ikke operative enda. Kanskje før jeg skal hente min bil  ::) noen som vet hvordan de ligger an med utbyggingen langs E-18

Råde

Sitat fra: veronica på onsdag 02. juli 2014, klokken 14:01
Akkurat vært ute og prøvekjørt E-Golf her i Kristiansand. Er om mulig enda mer fornøyd nå enn tidligere. Ser virkelig frem til å få min bil:-) den er produksjonsbekreftet i uke 29, så nå nærmer det seg!
Hurtigladeren i Arendal og den som skal komme på Brokelandsheia er visst ikke operative enda. Kanskje før jeg skal hente min bil  ::) noen som vet hvordan de ligger an med utbyggingen langs E-18

Åpner til fredag i Vestfold. Sørgående løp er allerede med to filer, men 80-grense. Ikke lett å holde det...
e-Golf | X75D

emil

Arendal (Stoa, GrønnKontakt) er kun CHAdeMO pr idag, VW forhandleren sin lader er nok et stykke frem i tid.

Så pr idag er det ingen hurtiglademuligheter for Golf mellom Tønsberg og Arendal. Ville satset på å få tak i 16A ladekabel og kjøre rolig til Brokelandsheia og fullade der mens du ser alle Teslaene som kommer og drar igjen etter kort tid med 50kWh mer på batteriet uten at det koster dem noe som helst...

veronica

Helt topp! Jeg tror jeg satser på. Kjøre til Brokelandsheia og lade der. Det er ca halvveis. Så får jeg ta det som en tur, forhandleren mente at hvis jeg ikke kjørte batteriet lenger ned enn til 40 %, gikk det betraktelig fortere å lade opp til ca 80.. Han mente det burde holde med 2 timer.
Men kanskje lurt å kjøpe en slik 16 A ladekabel, noen som vet ca pris og hvor det lønner seg å handle en slik? Føler meg litt "grønn" på dette med el bil, så jeg tar i mot alle tips jeg kan få! Takk alle sammen!
Veronica

emil

Uten å ha erfaring med noen av dem er elbilhjelpen.no og nofuel.no de to som kanskje er greiest å handle fra. Alternativt prøve å få lånt en kabel. Må være en med vanlig kontakt (schuko) i ene enden og Type2 i den andre siden det ikke er noen stolper man kan bruke den medfølgende Type2-Type2 kabelen på.

Selvfølgelig går det raskere å lade til 80% fra 40% enn fra 20%... Men sånn bortsett fra det er et tomt batteri mer motagelig for strøm enn et nesten fullt. Så der sier vel forhandleren feil. Uansett vil man ikke merke noe forkjell med så lav strøm man får på vanlige ladekabler. På hurtiglading derimot vil det normalt sett gå fortere å lade fra 20% til 60% enn fra 40% til 80%. Fra 80% til 100% går det enda treigere.

Det enkle regnestykket jeg bruker for lading av Leaf og som burde passe greit på eGolf også siden de har omtrent like store batteripakker er 1% pr A pr time. Så en 10A ladekabel lader 10% pr time mens en 16A ladekabel lader 16% pr time. Lader du fra 20% til 100% vil det med en 16A ladekabel ta ca 5 timer.

torgrand

Hurtigladeren hos Gromstad i Arendal er utsatt til 1. Kvartal neste år pga kapasitetsproblemer med strøm-tilførselen...

Svg1974

Sitat fra: emil på torsdag 03. juli 2014, klokken 20:06
... mens du ser alle Teslaene som kommer og drar igjen etter kort tid med 50kWh mer på batteriet uten at det koster dem noe som helst...

There is no such thing as a free lunch? Tesla eierene betaler vel ett "servicegebyr" på 20'(?) for x-antall år som nok også tar høyde for gratis lading. Min e-golf selger påstår at kostnad på service/vedlikehold de første 4 årene er rundt fire tusen, selv om jeg tar den uttalelsen med en klype salt :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA