Hovedmeny

Hastighet på superlader

Startet av mecanica vergara, mandag 30. juni 2014, klokken 09:50

« forrige - neste »

OddB

Det mest optimale på langtur er å fylle fra 50km-250 km rekkevidde når det er 200 km mellom superladerne..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

sondell

Gjorde ju en studie på detta på Karlstad SC (och lite Uddevalla SC), av nyare 135 kW variant. Där ser du hur effekten varierar med typical range.

http://tesla.sondell.biz/?p=1222
http://tesla.sondell.biz/?p=1245
http://tesla.sondell.biz/?p=1445

0-200 km är ju förstås något snabbare att ladda än 50-250 km. Men det är liten skillnad och det är ju lite mer risksport att köra 0-200 km. Jobbade på en integral baserat på en curve fit av dessa resultat för att kunna få ut estimerad laddningstid mellan två typical range värden. Men det blev lite komplicerat så ska tänka lite mer på det.

Sense

Mener å ha hørt at batteriet taper seg over tid av å lade på Supercharger.
Noen som kan avkrefte eller bekrefte det?

JohanH

Sitat fra: Sense på lørdag 13. september 2014, klokken 20:46

Avkreftes herved.

sigurdi

Sitat fra: Sense på lørdag 13. september 2014, klokken 20:46

Dersom man bruker en super lader til hjemmelader, så er ikke dette noe Tesla anbefaler.
Heller ikke andre batteri "experter".
Men Tesla har svært god kontroll på lade strøm i forhold til batteri spenning og batteri temperatur.

Samtidig har vi bb ,som har benytter superladere mye på langtur og hans egne tester på batteriet tyder på at han har lite tap etter mer en 50 000km.
Han har hele tiden passet på at ikke batteriet står topp ladet over tid og bruker det når han trenger det. :-)

Det som de fleste er enige om er at å la bilen stå med svært lav spenning eller høy spenning
(helt full ladet) over tid er mer skadelig for Litium Ion batterier.

Tesla har sikkerhets margin i begge ender, men er ikke uten grunn at range charge ikke er standard. ;-)
(TMC forum har dette cellespenning vært mye diskutert og svært mye som tyder på at 100% altså range charger tilsvarer 4.15v pr celle. )
Horten
Model X90D (18.03.17)

sven erik

det aller verste for litum er å tømme de å la de stå tomme i bil da knekker du de  å batterier som har stått  en stund  hvert på ferie eller noe lad de dem første gangene opp med så lav a  som mulig da får en utevnet batteriene i genn

sigurdi

Skal du gå fra bilen over tid, pass på å lade det opp før du går fra den og sett den i dvale. (Eks 80%)
Ikke koble deg på i tide og utide med app, for å sjekke batteristatus, siden dette vil vekke den og gi høyere vampiredrain (utlading pga el forbrukere).

Hadde ikke bilen hatt vampiredrain, hadde det vært bedre å lagre batteriene med 30 en 80% igjen, men som svein erik skrev gå mye under 0% kan gi fatale konsekvenser.
Horten
Model X90D (18.03.17)

jakoys

Interessant artikkel på IT-avisen om hvordan sakte/hurtiglading påvirker litium-batterier.

http://www.itavisen.no/nyheter/sakte-lading-er-ikke-tingen-276630

sigurdi

Største problemet for IT avisen er at svært mange mobiler har gått over til LiPo batterier, som er en batteritype som tåler mye kraftigere opp/ned ladinger, men har kortere levetid og ladesykluser sammenlignet med litium ion som brukes i elbiler. :-)
Forskningen de henviser til har bekreftet at tiden cellene har høy spenning er det som dreper dem.
Altså tiden mobilen, laptoppen, elbilen har fra 80-100% faktisk lading på batteriet.
(Over 4.0-4.1v, lavere på andre celletyper)
Så lade over natten slik at mobilen ligger lang tid med 100% er faktisk ikke bra! lade den raskt opp til 90 for så å ta ut lader er mye bedre, :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

jkirkebo

Sitat fra: sigurdi på mandag 15. september 2014, klokken 23:09
Så lade over natten slik at mobilen ligger lang tid med 100% er faktisk ikke bra! lade den raskt opp til 90 for så å ta ut lader er mye bedre, :-)

Jeg savner batteristyring i iPhonen :( Laptopen (Lenovo X1) har dette, den har jeg stilt inn til aldri å lade til mer enn 85%. Kombinert med at dette er en laptop som knapt utvikler noe varme i det hele tatt vil jeg tro batteriet (som forøvrig er fast montert) vil få et langt liv. Skulle gjerne gjort det samme på mobil og nettbrett også. Hører dere, Apple! ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Sense

Neida, jeg har fått med meg at veldig lavt og høyt SOC sliter på batteriet.
Jeg kan bare se på mobilen min. Den holdt en hel uke uten lading når den var ny. Nå lader jeg annenhver dag med samme forbruk. Så jeg er enig med deg, Kirkebø at mobilindustrien har noe lære. Nå kan det være at denne kunnskapen er allerede kjendt, men at de selger for få mobiler, hvis batteriet holder i 5 år.

Daglig kjørelengde for oss er ikke stort mer enn 4-6 mil, så jeg pleier å lade når bilen kommer ned til 30-40 % og lader til 70 %.
Selv på langturer lader jeg sjelden over 90% takket være Superchargere. Lar aldri batteriet stå fulladet, ikke engang noen minutter.

joern100

Jeg ankom SC ved Middelfart i Danmark i kveld med 17 typical km igjen. Ladefart var oppe i 471 km/t. Reiste etter en time og hadde da 257 typical til disp (S60). Var der alene og laderene er 8 i tallet, men ikke av den nye typen med lysende Tesla logo
Solgt Tesla S60

OddB

Sitat fra: joern100 på lørdag 27. september 2014, klokken 23:36
Jeg ankom SC ved Middelfart i Danmark i kveld med 17 typical km igjen. Ladefart var oppe i 471 km/t. Reiste etter en time og hadde da 257 typical til disp (S60). Var der alene og laderene er 8 i tallet, men ikke av den nye typen med lysende Tesla logo
Hvor mange kW leverte den fra starten ?

El-boy

Sitat fra: joern100 på lørdag 27. september 2014, klokken 23:36
Jeg antar her at det er snakk om 471 km/t Typical Range. Jeg var i området 600km/t Rated Range (S60) på samme lader. Såg du på strømmstyrke og spenning ved ladinga?, isåfall hva viste de?

OddB

Å referere til ladehastighet i km/t har INGEN verdi. Det er en gjennomsnittsverdi som synker etterhvert som du lader.
Det eneste riktige er å angi ladestrømmen i kW ! Gjerne med tilleggsinfo om hvor hvor mye lading batteriet har på det tidspunktet. Desverre er det ingen mulighet å lese ut antall kWh på batteriet direkte, så da må man bruke gjenstående rekkevidde i km, men da MÅ man oppgi om dette er Rated eller Typical.
For å sjekke maks ladeeffekt på superladeren bør man ha under 20% lading på batteriet (100 km Typical /125 km Rated)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA