Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Supercharger plasser ikke bare for Tesla...

Startet av Øggen, mandag 14. juli 2014, klokken 00:58

« forrige - neste »

krl

Kia nevner her http://www.kia.com/worldwide/about-kia/company/corporate-news-view.aspx?idx=712 at interiøret inneholder "anti-bacterial substances". Dette nevnes som om det er noe positivt. Men.... Er det egentlig det? Hvorfor trenger man noe slikt i en bil?

Har noen funnet ut hva som ligger i "anti-bacterial substances"? Hvilke stoffer/behandlinger er det snakk om?

Ona IX

Jeg tviler på at det har noe som helst å si, kanskje litt bedre for verden å lage sånne seter istedenfor vanlige mtp carbon print etc. Men noe praktisk betydning for oss som kjører bilen, tror jeg ikke det er. Til nød kan jeg tro at det er som forskjellen på bambusfiber mot bomull, minimalt - men dreper litt bakterier.
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

Gordon Retriever

Mitsubishi ASX mener jeg har antibakterielt innvendig taktrekk, så helt nytt er ikke dette.

Jeg ser at Soul EV bl.a. har antibakteriell girspakkule og diverse andre brytere...
Spørsmålet er om den antibakterielle funksjonen er sterk nok til at vi bør bekymre oss for at bruk av Soul EV fører til risiko for bakterieresistens, eller om det er mer en markedsføringsgimmic fra Kia.  ???

krl

Det høres ikke bra ut hvis det er slike stoffer i girkule og slikt.. I det minste kunne antibakteriell versjon vært et tilvalg, slik at man kan unngå det.

Nå er det ikke sikkert vi snakker om samme typen stoffer her, men jeg tar ikke sjansen på å kjøpe en bil som potensielt inneholder helseskadelige stoffer: http://www.nrk.no/livsstil/--stans-salget-av-klaer-med-solv-1.7399933

Gordon Retriever

Antibakterielle brytere som tilvalg kunne tolkes som en innrømmelse av at dette ikke var 100% lurt...
Det hele virker som et utslag av en veldig internasjonal bil - produsert i Sør-Korea med USA som et av hovedmarkedene. Flere steder markedsføres blant annet antibakterielle lysbrytere med barnefamilier som målgruppe. Moderne teknologi i HMS-ens tjeneste. Sort of...

Jeg er likevel usikker på om dette ville ha stoppet meg i å kjøpe Soul EV - og vi er heller ikke sikre på at den europeiske utgaven av bilen kommer med antibakterielle brytere.

Ona IX

Spurte Kia om de antibakterielle egenskapene og fikk dette til svar:
Sitat
Materialer med antibakterielle egenskaper er tatt i bruk for å hindre bakterievekst i blant annet klimaanlegg, noe som igjen sparer energi.
Akkurat hva det er/hvilket virkestoff det er i materialene som skaper de antibakterielle egenskapene kan ikke vi svare på pr. i dag.

Men tror ikke dette kommer til å være noe farlig, og ang. artikkelen fra NRK, så gjelder jo ikke dette for bilen. Vi vasker jo ikke innsiden av bilen med så mye vann at bakteriene klarer å bli resistente på lik måte som man vasker klær! Tror det bare er positivt i en bil, men i vanlige klær er det ødeleggende for fremtiden.
Levert 18.11.2014
Bærum.

krl

Det er iallfall uaktuelt for min del å kjøpe en bil med denne typen stoffer i innredningen, så lenge det ikke kommer frem hva det er snakk om. Vi kan jo håpe på at det ikke er noe miljøskadelig eller helseskadelig, men....

Jeg kjøper ikke helt påstanden om at behandling av knapper og gearspak gir mindre bakterievekst i klimaanlegget. Det høres "litt" spesielt ut. Men dersom det er snakk om behandling innvendig i klimaanlegget i tillegg, så er det nok sannsynlig ja..

Får satse på at Kia ønsker å være litt mer åpne rundt dette på sikt!

Gordon Retriever

SitatMaterialer med antibakterielle egenskaper er tatt i bruk for å hindre bakterievekst i blant annet klimaanlegg, noe som igjen sparer energi.
Akkurat hva det er/hvilket virkestoff det er i materialene som skaper de antibakterielle egenskapene kan ikke vi svare på pr. i dag.

Men tror ikke dette kommer til å være noe farlig, og ang. artikkelen fra NRK, så gjelder jo ikke dette for bilen. Vi vasker jo ikke innsiden av bilen med så mye vann at bakteriene klarer å bli resistente på lik måte som man vasker klær! Tror det bare er positivt i en bil, men i vanlige klær er det ødeleggende for fremtiden.

Det virker her som om det er antibakterielle egenskaper i klimaanlegget, men så vidt jeg har fortstått er det kun brytere som har antibakteriell overflate.

Referansen til vask og vannmengde i siste avsnitt får meg til å sitte igjen med et inntrykk av at Kia Norge ikke helt ser problematikken med antibakterielle overflater.  :-\

Ona IX

Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 08. juli 2014, klokken 23:49
Referansen til vask og vannmengde i siste avsnitt får meg til å sitte igjen med et inntrykk av at Kia Norge ikke helt ser problematikken med antibakterielle overflater.  :-\

Alt som stod fra "men tror dette.." kom fra meg, ikke fra Kia, skal endre posten så det kommer bedre fram!
Levert 18.11.2014
Bærum.

Gordon Retriever

Aha! Da skjønner jeg. ;)
Problemet med antibakterielle overflater, er at de antibakterielle virkemidlene brukes av helsevesenet, og hvis disse blir vanlige i bruk utenfor sykehusene øker sjansen for at det kan utvikles resistens. 

Antibiotikaresistens kan komme til å bli et utrolig stort problem på verdensbasis, og det vitner om dårlig jording når Kia velger å lansere antibakterielle brytere i en "grønn" bil.

Liten tankevekker:

Vi er på vei mot stupet i rakettfart

SitatProblemet med økende antibiotikaresistens verden over øker raskt, og er nå så omfattende at hverdagssykdommer som diaré, urinveisinfeksjoner, blodforgiftning og lungebetennelse er i ferd med å bli livsfarlige.

krl

Det er det store bildet ja. Helt klart bekymringsverdig.

Men en annen ting er at slike antibakterielle stoffer kan være helseskadelige i seg selv: http://en.wikipedia.org/wiki/Triclosan#Health_concerns. Jeg tviler på at akkurat Triclosan er brukt i en bil, men man vet aldri.

Elmo

Sitat fra: krl på onsdag 09. juli 2014, klokken 20:14
Helt klart bekymringsverdig.
???
bekymringsverdig = "Misforstått sammenblanding av bekymringsfullt og beundringsverdig. Dukker stadig oftere opp i medier, uten at det blir riktigere av den grunn".
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Gordon Retriever

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

krl

Sitat fra: Elmo på lørdag 12. juli 2014, klokken 17:39
???
bekymringsverdig = "Misforstått sammenblanding av bekymringsfullt og beundringsverdig. Dukker stadig oftere opp i medier, uten at det blir riktigere av den grunn".
Bekymringsverdig = Verdt å bekymre seg for
Bekymringsfull = Full av bekymringer

Dermed fungerer det dårlig å bytte ut dette ordet med Wikipedia-forslaget ditt, og det bør absolutt være på sin plass å benytte bekymringsverdig her. Ordet er i utstrakt bruk, og vi går glipp av språklige nyanser ved å unnlate bruk kun fordi noen har slurvet med oppdatering av de offisielle ordlistene. Men det er nok fremdeles mange akterutseilte språkfanatikere og "liksom-lomheimer" som setter kaffen i halsen når ordet dukker opp :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA