Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mange betaling å løsninger finnes det?

Startet av TanjaMo, mandag 14. juli 2014, klokken 00:57

« forrige - neste »

TanjaMo

Mulig dette har vært diskutert tidligere...men jeg fant det ikke da jeg lette gjennom her!

Jeg skal ut på ferietur med min Nissan Leaf Acenta, 2013 modell. Har til nå kun latt den stå å lade til 80%. Skulle endre i dag/går og lade til 100%...men det står fortsatt bare 150 km når den er full. Ringte Nissan kundeservice, de kunne ikke svare noe. Ringte den nærmeste Nissan forhandleren, de kunne heller ikke hjelpe meg...

Noen erfaringer? Går det kun an å lade 100% ved hurtiglading feks? Jeg har kun prøvd med kontakten hjemme.

Håper noen har noen erfaringer å dele med meg....har litt rekkeviddeangst i forbindelse med ferien og to små unger i bilen!!
I love my Nissan Leaf!!!

Trig8

Ladet den så det står 100% på batterimeteret, og bjelkene på høyresiden var helt til topps?
Har du stilt inn rett skal den lade til 100% på vanlig stikkontakt også.

Kilometerangivningen må du ikke bry deg særlig om. Det er en grunn til at den går under navnet "guess'o'meter".
Jeg bor i toppen av en lang bakke, og når jeg lader til 100% viser den alltid i området 140-160km rekkevidde, alt etter hvor fort jeg kjøre opp bakken og utetemperatur. Regner med at den har vist lavere rekkevidde enn 150km til deg tidligere?

Jeg regner max 15 mil på landevei om sommeren, dvs. ca 14 mil før jeg lader.
For å komme 20 mil skal det være rimelig flatt og lav fart hele veien.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

TanjaMo

Takk for svar!

Er vel meg som er litt "må ha ting inn med teskje"... Men synes det er helt utrolig at det ikke kommer tydeligere fram at det er ladet 80% el 100%. Min har stått på 80% fra jeg kjøpte den ny i desember 2013. Da har også batterisøylen eller hva jeg skal kalle den gått helt opp. Nå har bilen står til lading i 14 timer og det var ca 12 mil igjen da vi satt den til lading i går, og nå viser den 15,7 mil...Og batterisøylen går også helt opp nå. Så det eneste som indikerer at jeg lader opp til 100% er at jeg har slått av "langdistanse" knappen....
I love my Nissan Leaf!!!

Trig8

Da er den stilt inn på feil 80% lading og ladet 100% hele tiden.
Det er to steder å stille inn:
1. Lading med tidsinnstilling.
Da stiller du inn start- og sluttid samt om den skal lade til 80% eller 100%.
Denne stiller du inn via den blå knappen nederst til høyre ved skjermen.
2. Vanlig lading.
Denne stiller du inn via den blå knappen-innstillinger-.... Husker ikke akkurat hvor menyvalget ligger men det finner du nok.

Jeg lader alltid til 100% så jeg har ikke satt meg inn i hvordan en eventuell kombinasjon av disse slår ut.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

sdhweb

Jeg klarer ikke finne det aktuelle menyvalget på min bil...  >:( Mistenker at min også bare lader til 80%

emil

Sitat fra: sdhweb på torsdag 04. september 2014, klokken 21:42
Jeg klarer ikke finne det aktuelle menyvalget på min bil...  >:( Mistenker at min også bare lader til 80%

Viser tankmåleren 12 av 12 store streker når den avslutter lading har den ladet til 100% og ikke 80%. I tillegg er det ikke sånn at gjettometeret viser en fast distanse ved fulladet da den beregner rekkevidde utifra hvordan det ble kjørt før bilen ble satt på lading. I tillegg vil man kun få vist den teoretiske maksrekkevidden hvis man setter på ECO.

Ebe

Jeg har merket at hvis er på 80% lading, så piper bilen én gang umiddelbart etter jeg setter i kabelen. Så piper den to ganger til etter tre sekunder.

Når jeg lader til 100% så piper den tre ganger umiddelbart etter jeg setter i laderen.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA