Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S i filmer og tv-serier

Startet av Mippen, søndag 06. juli 2014, klokken 23:16

« forrige - neste »

Mippen

Sto i media nylig at EU ikke liker at Norge gir fritak på mva på elbiler. Det kan derfor skje med kraft av EØS avtalen at Elbiler kan bli dyrere over natten. Hvordan vil dette slå ut hvis man har en bil i bestilling som ennå ikke er levert og betalt?

Artikkel: http://www.abcnyheter.no/motor/2014/06/16/elbiler-25-prosent-dyrere-over-natta
Fremtiden er elektrisk.

patjo

Dette kommer vel som et tillegg når man utleverer bilen og betaler for den.
Tesla Model S S85
Utlevert 30.09.14
P46771

Mippen

Ja, du betaler vel moms når bilen kommer til landet men vet ikke hvordan det er når bilen er bestilt før en eventuell moms innførsel. Det vil jo få store konsekvenser for de som har en bestilling inne såfall. Jeg tenkte å bestille nå i sommer men er litt i tvil nå som det rasles med moms sabler. Jeg har ikke lyst å kjøpe en bil som plutselig kan bli nesten 200tusen kr dyrere.
Fremtiden er elektrisk.

iCar

Model S 75D Pearl White - Levert 16.06.17
Model ≡ LR Midnight Silver - Levert 23.02.19
Mercedes-Benz EQ C - Reservert 13.09.17
Kjører 100% elektrisk

Amoss

Sitat fra: Mippen på torsdag 19. juni 2014, klokken 22:16
Ja, du betaler vel moms når bilen kommer til landet men vet ikke hvordan det er når bilen er bestilt før en eventuell moms innførsel. Det vil jo få store konsekvenser for de som har en bestilling inne såfall. Jeg tenkte å bestille nå i sommer men er litt i tvil nå som det rasles med moms sabler. Jeg har ikke lyst å kjøpe en bil som plutselig kan bli nesten 200tusen kr dyrere.

Innføres det MVA "over natta" så gjelder det fra når den er innført, så fremt bilen ikke alt er betalt. Mener det er betalingstidspunktet som teller - evnt. fakturadato.

Men slapp av... 1. Det er ikke EU som rasler, det er NORGE som har spurt om de har noen innsigelser. 2. Det tar både vinter og vår før en sak har kommet gjennom systemet i EU for en avgjørelse. Dersom de da sier at de mener det må innføres, så vil antagelig Norge anke inn saken til domsavsigelse, og da tar det nye "vinter og vår" før en endelig avgjørelse er fattet der. 3. Dersom EU altså til slutt sier endelig at vi må ha MVA på elbiler (noe jeg personlig nekter å tro de vil si), så betyr det ikke at det må være innført samme dag som de har kommet med dommen. Norge vil antagelig da få en frist på seg til å innføre dette - kanskje ett år?  Norske myndigheter vil så sette en dato når MVA innføres på elbiler. Antagelig 1/1 året etter, evnt. fra 1/7 om det skal med ifm revidert statsbudsjett. Eller at de setter datoen til den siste dagen de kan i følge fristen fra EU. Men med den tiden slike saksbehandlinger tar så tviler jeg på at saken er avgjort noe nevneverdig før 2017 ;)

Men joda, man kan komme i en slik situasjon at man har en bil i bestilling og MVA innføres før den skulle utleveres. I en slik situasjon kan - og vil ofte - myndighetene innføre overgangsordninger, eller så antar jeg at Tesla vil være ekstra behjelpelig. F.eks. la en slippe å miste depositum om en avbestiller i en slik situasjon, og/eller få en ekstra boost på utlevering i Norge før fristen (slik mener de gjorde i Nederland før nyttår som var?) og la norske kunder "snike i produksjonskøen" derved kanskje levere ut bilen noen måneder før den egentlig skulle hatt vært utlevert.

Så jeg hadde ikke vært noe redd for å legge inn en bestilling i dag bare på grunn av denne journalistiske agurkvridningen.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Amoss

Dessuten tilbyr GB nå "grant" på 25% av prisen av plugins inntil £5.000 - om MVA sats på 0% er en konkurransevridene subsidie, hva skal man så kalle dette?

https://www.gov.uk/plug-in-car-van-grants/overview
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Asarin

Sitat fra: Amoss på fredag 20. juni 2014, klokken 00:24
Dessuten tilbyr GB nå "grant" på 25% av prisen av plugins inntil £5.000 - om MVA sats på 0% er en konkurransevridene subsidie, hva skal man så kalle dette?

https://www.gov.uk/plug-in-car-van-grants/overview

Frankrike har vel også hatt subsidier til bl.a Leaf (og sikkert andre EL-biler) på en god del tusen euro. Dette er bare papirmat. Er nok agurktider i nyhetsverden som gjorde at dette ble blåst opp på en veldig spisset måte.
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA