Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Norges første web-app til model s eiere

Startet av Relakim, fredag 04. juli 2014, klokken 23:41

« forrige - neste »

Relakim

Er det noen som kan fortelle meg hvorfor jeg bør velge Kia Soul EV fremfor Nissan Leaf? Eller motsatt :)

Ona IX

Sitat fra: Relakim på tirsdag 17. juni 2014, klokken 23:59
Er det noen som kan fortelle meg hvorfor jeg bør velge Kia Soul EV fremfor Nissan Leaf? Eller motsatt :)

De er to forskjellige biler, så spørs på hva du er på jakt etter.
Kan ramse opp noen fordeler med hver:

Nissan Leaf:
God bagasjeromsplass
utprøvd modell og oppgradert i 2013
få problemer med bilen - enkelt å få fikset på garanti
mange europeiske importbiler til god pris
mørkt interiør på ny modell
bose lydsystem på tekna utgave
360* kamera på tekna utgave
mindre støy (ikke bekreftet)
lavere strømforbruk

Kia Soul:
god bakseteplass (perfekt hvis man skal ha bakoverlent barnesete f.eks.)
større batterikapasitet (27 mot 24 hos leaf)
32a standard lader
god pris (billigere ny enn leaf)
høyst sannsynlig blir det lavere priser på service
7 års garanti!
DAB
overlegen sikt (store vinduer rundt hele kabinen)
aktiv batterivarmer (ikke bekreftet!)
ventilerte forseter
12v (2 foran 1 i bagasjerom)

Noen ulemper med begge:
nissan leaf:
mange amerikanske importbiler uten garanti på markedet

kia soul:
lyst interiør
ny modell - kan risikere å ha barnesykdommer
kan være kia setter ned prisene, og de første som kjøper vil da tape mye penger når de skal selge igjen

Beste er nok å prøve begge bilene og bestemme da, om man kan vente så lenge.. Kia har fått inn bensinutgaven som man evt. kan prøve, EV er litt annerledes, men man får en følelse av hvordan bilen er :)
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

Cowboystrekk

Ikke regn med lavere servicepriser. Kia er dyre på service, trolig for å få inn mer penger for å dekke utvida garanti. Servicene på min gamle Ceed lå på 4500,- mot i snitt 3000,- på Avensis og 3-4000,- på Audi A3 som ikke engang trenger service hvert år.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Lyse Tanker

Batteriene er vel også en ny type med noen fordeler i forhold til de fleste andre: lithium-ion polimer med 200 Wh/kg.  Leser mere her: http://www.kia.com/worldwide/about-kia/company/corporate-news-view.aspx?idx=718

Relakim

Tusen takk for gode svar. Tenker fortsatt. Så kommer jo Golfen etterhvert også da.

Svefred2

Bestilte Soul EV i dag ;D
Ifølge selger ville de legge serviceprisene mellom VW og Nissan, noe som for meg virker taktisk lurt 8)
(Jeg ba han sjekke dette på forhånd)
Bestilt blå Kia Soul EV med hvitt tak 20 Juni, levering antas september/oktober

Ona IX

Sitat fra: Svefred2 på fredag 20. juni 2014, klokken 22:17
Bestilte Soul EV i dag ;D
Ifølge selger ville de legge serviceprisene mellom VW og Nissan, noe som for meg virker taktisk lurt 8)
(Jeg ba han sjekke dette på forhånd)

Det jeg har fått vite fra kia norge er:

Serviceintervaller er ikke kjent enda. Det som trenger service/ ettersyn er kun bremser og karosseri, så det burde ikke bli kostbart. Jeg vil tro at en vedlikeholdservice i året burde være tilstrekkelig, uten at dette er offisiell informasjon.

Håper at det ikke blir mye dyrere enn VW som har en veldig realistisk pris i motsetning til Nissan!
Levert 18.11.2014
Bærum.

krl

Tror nok det er en fordel å vente til serviceprisen er klar.. I og med at Kia tar i overkant mye betalt for service på andre modeller.

Svefred2

Sitat fra: krl på mandag 23. juni 2014, klokken 20:48
Tror nok det er en fordel å vente til serviceprisen er klar.. I og med at Kia tar i overkant mye betalt for service på andre modeller.

...selv om selger har sjekket dette med importør og sier at de vil legge seg mellom VW og Nissan?
VW: Ca 1.500,- 1 service og ca 3.000,- 2 service.
Nissan: 3.600,- og 4.600,-
Bestilt blå Kia Soul EV med hvitt tak 20 Juni, levering antas september/oktober

Gordon Retriever

Sitat fra: Ona IX på onsdag 18. juni 2014, klokken 01:02
Nissan Leaf:
God bagasjeromsplass
utprøvd modell og oppgradert i 2013
få problemer med bilen - enkelt å få fikset på garanti
mange europeiske importbiler til god pris
mørkt interiør på ny modell
bose lydsystem på tekna utgave
360* kamera på tekna utgave
mindre støy (ikke bekreftet)
lavere strømforbruk

Et par kommentarer:

Bagasjeromsplassen er ganske riktig ok på Leaf, men jeg synes ikke formen på bagasjerommet er den enkleste å utnytte.  Dette blir heller ikke bedre av en annen av fordelene du nevner, nemlig Bose-lydsystemet på Tekna.

Mørkt interiør = positivt - her er vi et stykke inne på det subjektive området, selv om jeg innrømmer at lyst stoffinteriør (Leaf Mk I) verken er i tråd med nordisk smak eller veldig praktisk.
Derimot rangerer jeg det at man kan velge mellom flere forskjellige interiørfarger som en stor fordel ved e-Golf.

Støybildet i Soul er en litt ukjent faktor foreløpig, men her skal jeg skyte inn at jeg synes Leaf Tekna med 17-tommers hjul var en skuffelse på dette området.

nagela

Kona liker IKKE mørke/svarte interiør, og elsker "høye" SUV type biler  ;D
Så etter å ha tittet både på Leaf, Golf og Soul var det ikke tvil om at Soul var det rette.

Så det med at mørkt interiør er en fordel er meget personavhengig.
For oss er det bare en ulempe, vil mye heller ha lyst skinn. ( Lyst stoff blir litt for upraktisk med hund og barn, må være enig i det)

Og selv om bagasjerommet på Soul'en er litt mindre i liter enn Leaf, er det vel mere "brukervennlig" spesielt om man legger ned setene ?

"Opplevd" støynivå skal jo være meget lavt på Soul ifølge det jeg har funnet av tester, så tror ikke den taper i forhold til Leaf der heller.

Når totalprisen på Soul også er ca 25.000 ++ lavere om man sammenlikner "Norske" biler (Excusive/Tekna med 6,6kW lader og vinterdekk), pluss 2 år lenger garanti så var jo valget ennå enklere.
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

Ona IX

Sitat fra: nagela på tirsdag 24. juni 2014, klokken 17:13
Så det med at mørkt interiør er en fordel er meget personavhengig.
For oss er det bare en ulempe, vil mye heller ha lyst skinn. ( Lyst stoff blir litt for upraktisk med hund og barn, må være enig i det)

I exclusive utgave får man lyst skinn. 30 tusen for skinn, varmepumpe og mer.. Totalt verdt det!
Levert 18.11.2014
Bærum.

Gordon Retriever

I dag har jeg sett på VWs e-Golf, en bil som i det ytre knapt skiller seg fra sine bensin- og dieseldrevne søsken. Dette minner meg om at for den som i dag går og kikker på en fossil-Soul og sammenligner den med andre alternativer, er det lurt å huske at Soul EV har dårligere beinplass i baksetet: Regn med et gulv som er 7-8 cm høyere.

Link

Ona IX

Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 24. juni 2014, klokken 23:30
...er det lurt å huske at Soul EV har dårligere beinplass i baksetet: Regn med et gulv som er 7-8 cm høyere.

De hadde jo løftet fronten av setet mer enn baken, så det blir skråere sete, og dermed ikke bli så dårligere reel beinplass! Man kommer i tillegg litt lenger opp, men ihvertfall i bensinutgaven var det jo utrolig mye hodeplass, så det burde ikke bli noe problem tror jeg.

Jeg syntes likevel at det er altfor mye bakseteplass for en slik bil, jeg kommer til å bruke bagasjerommet mye mer enn baksetene, og skulle ønske at det var noen cm ekstra. Men for de med barneseter, vil jeg tro kjøper en Soul på stedet!
Levert 18.11.2014
Bærum.

Powerflux

Sitat fra: Ona IX på onsdag 18. juni 2014, klokken 01:02større batterikapasitet (27 mot 24 hos leaf)

Har noen fått med seg hva som blir reel batterikapasitet?
Leaf har vel 21,5 reel kapasitet!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA