Hovedmeny

Nissan Leaf Tekna 2014

Startet av Joni_Bravo, tirsdag 10. juni 2014, klokken 23:48

« forrige - neste »

Joni_Bravo

Hei.

Jeg vurderer å kjøpe en tekna 2014  ;D

Hjelp!
Om alle Tekna modell 2014 har samme i rekkevidde og med batteri? Eller finnes det forskjell?

Ser flere annonser på finn.no. Din/deres anbefaling? (link) Gjerne nær Stavanger (Rogaland & Hordaland)

Jan-Børre Olsen

Alle har samme batteri og motor og dermed rekkevidde. Min anbefaling er å ta en tur til en Nissan forhandler og se an hvilken service og mottakelse du får. Får du go følelsen kan du be om pris og alt det der. Blir du møtt av lite servicevennlige selgere snur du på hælene og prøver neste sjappe. Forskjellene kan være store mellom de forskjellige forhandleren.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

jsa061

Prøvekjørte et par nå når jeg kjøpte meg ny og i den forbindelse testet jeg selvsagt kapasiteten med Leaf Spy. På de tre jeg sjekket var det: 62ah, 63ah og 66 ah.

Når det er sagt så tviler jeg på at det er noe reell forskjell. Det diskuteres på det amerikanske forumet at kapasiteten svinger gasnke mye på nye biler uten at rekkevidden er forskjellig. Kapsiteten kan også stige når man begynner å bruke bilen flittig.

leaf-newbe

om du har tenkt å kjøpe ny norsk tekna.
så er det en liten oppdatering på gang på de.
om du ikke får en veldig god pris på en "gammel" 2014
så vil jeg anbefale deg å gå for den nye som har dekktrykksensor.
alle biler er pålagt å ha de fra 01.11.2014.
det skal også være noen fler ny detalijer som forbedret navigasjon etc...
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Daeedor

Sitat fra: leaf-newbe på mandag 16. juni 2014, klokken 22:42
om du har tenkt å kjøpe ny norsk tekna.
så er det en liten oppdatering på gang på de.
om du ikke får en veldig god pris på en "gammel" 2014
så vil jeg anbefale deg å gå for den nye som har dekktrykksensor.
alle biler er pålagt å ha de fra 01.11.2014.
det skal også være noen fler ny detalijer som forbedret navigasjon etc...

Alle biler er IKKE pålagt å ha dekktrykksensor fra 1.11-14 , bare NYE biler.  Dessuten vil det fordyre alt som har med dekkskift å gjøre senere , da disse ventilene er dyre og må flyttes over på evnt annen felg osv , dessuten må de kalibreres hver gang man skifter dekk. Altså : skygg unna hvis du ikke absolutt trenger det. ( Med nitrogenfylte dekk siver ikke lufta ut på mange år , og man trenger i teorien ikke sjekke trykket i det hele tatt...)  Når det gjelder navigasjon så gjelder det såvidt meg bekjent nytt kart stort sett. Dette man man oppdatere på eksisterende modell for ca kr 950,- ihvertfall på "norsk" Leaf ifølge min forhandler. Det er mao ikke mye som evnt skiller mellom 2013 (juli) modellen og 2014 / 2015.  FYI..... :P

Thomas Parsli

Sitat fra: Daeedor på tirsdag 17. juni 2014, klokken 08:43
Når det gjelder navigasjon så gjelder det såvidt meg bekjent nytt kart stort sett. Dette man man oppdatere på eksisterende modell for ca kr 950,- ihvertfall på "norsk" Leaf ifølge min forhandler.

Hvilken forhandler er det?
Den korte tiden det var mulig å bestille på nett, var prisen rett under 2000,- så dette er jo direkte billig!

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Daeedor

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 17. juni 2014, klokken 12:48
Sitat fra: Daeedor på tirsdag 17. juni 2014, klokken 08:43
Når det gjelder navigasjon så gjelder det såvidt meg bekjent nytt kart stort sett. Dette man man oppdatere på eksisterende modell for ca kr 950,- ihvertfall på "norsk" Leaf ifølge min forhandler.

Hvilken forhandler er det?
Den korte tiden det var mulig å bestille på nett, var prisen rett under 2000,- så dette er jo direkte billig!

Thomas

-Skal ikke oppgi forhandler uten videre så jeg ikke setter noen "i klemme", men jeg spurte bare over disk - og har derfor ikke kjøpt kartet ennå. Men: tror nok at slike priser ikke nødvendigvis gjelder alle som spør - har jo tross alt handlet 2 nye biler der. Så om det er rabatt på disse , er det vel ikke sikkert alle som får det ?  Skal poste korrekt pris når jeg har kartet i bilen !  :)

Jan-Børre Olsen

Er denne oppdateringen ute nå eller er det noe som er på vei?

Thomas Parsli

Oppdateringene kommer "kontinuerlig" fra NavTeq, men jeg tipper Nissan slipper de årlig.
Men kjøper du en rykende fersk oppgradering er det sannsynligvis 1-2år gamle kartdata -så veier som ble ferdigstilt i 2013 er sannsynligvis ikke med på kartet.

Slik sett er Google Maps langt bedre (oppdaterte og korrekte), de kan i tillegg vise trafikkinformasjon...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Daeedor

-forsto det slik på forhandler at det kommer ny oppdatering nå omtrent , og den dekker oppdateringer fram til vårparten i år. (2014)  På brikken som sitter i bilen min står det det 2012-2013 , og på den nye skal det stå 2013-2014 visstnok. Vi får se.  Uansett vil jo det nye kartet være minst 2 år nyere enn det gamle da  ?  ( Ref. Thomas sin "2 års" kommentar -)  :P

Jan-Børre Olsen

Er nok ikke værre i allefall.  ??? Google Maps er vel og bra det, har brukt det kjempe mye tidligere men å ha en dings klistret i frontruten frister ikke veldig og forskjellen er ikke enorm heller. Har Sygic på nettbrettet og den bruker TomTom kart. Fin løsning det også men gidder ikke å ha noe dippedutter festet i bilen. Kommer nok til å oppdatere kartet når det dukker opp.

thomita

Hadde de berre gått over til TomTom på Leafen, da hadde det vert 100 ganger betre. Bruker aldri navigasjonen som er i bilen, da eg kun bruker TomTom på ekstern enhet..
Euro Leaf 2013 mod 20 000 km

leaf-newbe

har en Peugeot med integrert navteq til den går det fortsatt an å laste ned oppdateringer til fra fra div sider. er litt mek men det finnes gode beskrivelser på hvordan man klargjør sd kort. til peugeot kommer det normalt nye kart ca vert 2 år. men mye tyder på at de har noen oppdateringer under veis som ikke er public for salg. siste kart jeg har funnet til peugeot er "RNEG_2013-2014 v2". problemet med leaf sd kortene er at de er kryptert på en måte slik at det ikke lar seg lese i pc eller andre biler, og det finnes ingen public løsning på det.
når det gjelder fotobok så oppdateres det ca 1 gang pr mnd til peugeot kan lastes ned fra nettet og opdateres med pc. problemet med fotobox filene til navteq er at de er i kategorien "saftyCamera" noe som innebærer at de også tar med vannlige trafikkovervåknings kamera, i norge plinges det i tide og utide av denne grunnen. mulig det har med noen sære regler nede på kontinentet og ved å ha med alle så kan det være tilatt å bruke varsling når en har med alt. i en god del euro land har det de siste årene blitt ulovlig å ha utstyr som kan varsle i bilen selv om det ikke er i bruk. det finnes 0 database til mange biler slik at en kan legge inn en tom database som deaktiverer muligheten, har ikke funnet det til leaf.
til leaf har jeg ikke funnet noe alternativ til originale sd kort. navteq gir normalt ut kart for 2 og 2 år av gangen. 2013 euro leaf ble levert med 2012-2013 kart basert på kart data fra 4 kvartal 2011. det skal også noen 2014 euro leaf ha. de nye euro leaf som blir levert etter lanseringen av neste gen kart skal ha 2013-2014 kart basert på kartdata fra 2012. det er i grunn helt talentløst å levere nye biler med så låste opplegg i 2014. de burde gitt kundene litt mere valgfrihet slik at en kunne instalere nav som en app ++ mye annet i form av en app.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

TS

Hvilken grunner finnes for å ikke kjøpe disse fra NL ?
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=48576965&searchclickthrough=true
Batterivarmer bør man vel ha?

(Ser utfordringen hva angår tillit til en med hotmailadresse.. )

Sitat fra annonse:
"***Bilen kan taes over i siste uke av august***

En europeisk Nissan Leaf Tekna 2014 modell selges til 239.500 NOK inkludert ALT av utstyr, registrering på norske skilter og norsk vognkort i ditt navn, pluss norsk, 5-års nybilgaranti!!! Bilen har den fine nye fargen, mørk grå metallic.

- Bilen kan også kjøpes med 5-års garanti på batterien og den elektronsike andrivingen og bremsestymet, og med 3 år garanti på alt annet på bilen, og uten vinterdekkene til 229.500 kroner.

- Bilen kan også kjøpes med 5-års garanti på batterien, og den elektronsike andrivingen og bremsestymet, og med 3 år garanti på alt annet på bilen, men MED vinterdekkene til 235.500 kroner.

- Bilen kan også kjøpes med 5 års-garanti på hele bilen, men uten vinterdekkene til 234.500 kroner

Vi er rimeligst på Finn.no ift den europeiske Nissan Leaf Tekna med 5 års nybilgaranti på hele bilen.
Søk på:

- ordet "Tekna" i annonsen
- under 500 kilometer
- 2 sett dekk
- norsk 5-års garanti på hele bilen

Verdien på denne bilen i Norge med dette utstyr nivået ligger rundt 270.000 kroner akkurat nå. Norske skilter og norsk vognkort er inkludert i prisen. Førstemann til mølla!

Oversikt av utstyr på bilen:

- 5 års / 100.000 km norsk nybil garanti på HELE bilen
- Display med norsk språk og norsk navigasjon
- 5-årig, norsk Telenor Carwings konto: Fjernstyrt lading og forhåndsvarming av bilen med android eller iphone appen
- Varmepakke / vinterpakke: (oppvarmede front og bakseter, oppvarmet ratt, og oppvarmede speil)
- Hybrid varmepumpe (varmepumpeteknologien sørger for mye bedre rekkevidde om vinteren)
- Nissan Leaf mattesett foran og bak
- Metallic lakk
- Solcellepanel på bakspoileren
- 17 inch sommerdekk (fra Nissan fabrikken) på lettmetallfelger
- 16 inch piggfri Nokian vinterdekk på lettmetallfelger

Vi er offisiell europeisk Nissan forhandler van de Bunte i Nunspeet, Nederland (http://www.nissanvandebunte.nl). Våre biler følger med 5-års/100.000 km NISSAN EUROPA garanti på HELE bilen. Garantien er gyldig i ALLE europeiske land, og dette gjelder Nissan garanti som kan brukes hos Nissan i Norge. Vi har en kontaktperson for Nissan van de Bunte i Norge som kan kontaktes.

Tekna har forbedret rekkevidde på 200 kilometer, og har hybrid varmepumpe som fører til bedre rekkevidde om vinteren. Tekna følger med varmepakke, (oppvarmede front og bakseter, oppvarmet ratt, og oppvarmede speil. Den har svart interiør med skinnseter, romsligere plass i baksetene, og romsligere bagasjerom på 355 liter. Carwingssystemet er forbedret og er nå inkludert 'eco route' Også er det nå mulig å se akkurat hvor mye percent batterietkapasitet du har igjen med nye funksjon 'state of charge' Den nye Nissan Leafen følger med Elektro-mekanisk tyverisikring av EVSE ladekabel og lys i ladeuttaket, og du kan åpne ladeuttaket med fjernstyrt Intelligent Key.

Forskjellen mellom ACENTA og TEKNA er at TEKNA har 7 Bose høytalere med subwoofer, LED frontlys, Ryggekamera med 360 grader Around View Monitor, Skinnseter (svart), og sommerhjul på 17 inch lettmetallfelger.

The truth about batterivarmer / varmepakke rundt batteriet:
Denne bilen har ikke frontlys spyler og batterivarmer, og det er det eneste forskjellen mellom en Nordic Leaf og en Leaf kjøpt utenfor Skandinavia. I Skandinavia eller i I Nord Amerika og Skandinavia får man batterivarmer/varmepakke rundt batteriet som standard utstyr på bilen. Der er mange som ikke er fornøyd met batterivarmer fordi den påvirker rekkevidden mye. Når det er minst 20! kuldegrader, og bilen har fortsatt minst 30 % batterikapasitet igjen, slår batterivarmeren automatisk på. Det er akkurat det samme om man kjører eller om bilen er slått helt av. Hvis du da har 29 % eller mindre batterikapasitet igjen, og de er -20, -25, eller kaldere ute, slår batterivarmeren ALDRI på. Dette fordi batterivarmer påvirker rekkevidden mye, og det er upraktisk at den slår av og på automatisk. OBS: Man får Nissan garanti på bilen selv om man ikke har batterivarmer, og batteriet blir IKKE ødelagt når de er 20-25 kuldegrader uten at batterivarmeren er på.

Johannes
94283452
h_weijde@hotmail.com

Oversikt av utstyr på bilen:
ABS-bremser, Antispinn, Audiosystem med radio/CD, Bluetooth, iPod, MP3,
Automatisk klimaalegg (Dual Zone aircondition), Automatisk lys (med Følg-meg-hjem), AUX inngang, Beltevarsler, Carwings EV-IT med Telematics inkludert 'eco route', Cruise kontroll med hastighetsbegrenser, Delte bakseter, Diff sperre, Elektriske vindusheiser, Elektrisk innfellbare sidespeil, Elektro-mekanisk tyverisikring av EVSE ladekabel, Elektronisk bremsekraftfordeler (B-modus), Fjernstyring av lading og oppvarming, Full seat lifter, Hill Start Assist, Hurtigladeport (Quick Charger), Høydejusterbare frontlys, Høydejusterbart ratt, 7 Bose høytalere med subwoofer, Intelligent Key (åpne ladeuttak med bilnøkkel), Isofix barnesetefesting, Keyless go, Kjørecomputer, Kollisjonsputer, Koppholder foran, Krom dørhåndtak, Lader (3.3 kw), Lakkerte støttfangere, Lakkerte utvendige speil, LED-frontlys, Lengdejusterbart ratt, Lys i ladeuttak, Metallic lakk, Midtarmlene, Multifunksjonsratt, Multimedia anlegg, Navigasjonssystem, Nedfellbare bakseter, Parkvarmer, Pollenfilter, Regnsensor, Ryggekamera med 360 grader Around View Monitor, Sentrallås, Servostyring, Skinnseter (svart), Sideairbager foran, Sidespeil i karosserifargen, Solcellepanel på bakspoileren, Sommerhjul (fra Nissan fabrikken) på 17 inch lettmetallfelger, Spoiler bakluke, Stabilitetssystem antiskrens, Startsperre, State of charge display, Stålbjelker, Svart interior, Tonede ruter, Tåkelys foran, USB, Varmepakke (oppvarmede front og bakseter, oppvarmet ratt, og oppvarmede speil), Varmepumpe (bedre rekkevide om vinteren), Varsellyd for fotgjengere, og 16 inch Nokian vinterdekk på lettmetallfelger.

Utstyr

Lettmet. felg sommer
Lettmet. felg vinter
Metallic lakk
Sommerhjul
Vinterhjul
Air Condition
Cruisekontroll
Delskinn
Elektriske speil
El.vinduer
Farget glass
Handsfree opplegg
Keyless go
Kjørecomputer
Klimaanlegg
Midtarmlene
Multifunksjonsratt
Navigasjonssystem
Oppvarmede seter
Radio/CD
Regnsensor
Sentrallås
Servostyring
Skinninteriør
Sportsseter
ABS-bremser
Airbag foran
Antiskrens
Antispinn
Diff.sperre
Sideairbager
Startsperre
Stålbjelker
"
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

emil

Sitat fra: TS på søndag 03. august 2014, klokken 16:00
Hvilken grunner finnes for å ikke kjøpe disse fra NL ?
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=48576965&searchclickthrough=true
Batterivarmer bør man vel ha?

Litt skeptisk til hvordan han skal tilby norsk nybilgaranti på importbil når han selger som privatperson.

Ellers gjør mengden informasjon og prisforskjellene i annonsen alt litt forvirrende så jeg hadde gått videre. Flere Tekna på finn.no i samme prisområdet.

Batterivarmeren kan være kjekk hvis du bor i et område av landet der det ofte er -20 grader over lengre perioder hver vinter uten at du kjører/lader daglig.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA