Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avstemning: Hvor fornøyd er du med din Tesla Model S?

Startet av Powerflux, tirsdag 24. juni 2014, klokken 19:21

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 27. februar 2015, klokken 08:44
Sitat fra: Charge and Drive på torsdag 26. februar 2015, klokken 22:49
Hei og takk.

Vi priser i forhold til tilgjengelig effekt på ladestolpen og pt er prisene:
Hurtiglading: kr 2,50 pr minutt
22 kW (400V 32 amp); kr 1,00 pr minutt
11 kW (400V 16 amp); kr 0,50 pr minutt
dvs den hastigheta jeg greier å lade med? Stolpen på levanger har vell 43 kWh max på type 2. Min bil makser ut på 11 kWh. Om det stemmer at jeg lader på 0,50 i minuttet så er jo det veldig bra og en høyst akseptabel pris!

Nei, stolpens kapasitet. Så den på Levanger koster i så fall 2,50 pr. minutt selv på 11kW. Dessverre er det ikke separate 22kW på Kiwi-lokasjonene, derfor ønsker jeg meg en mulighet for å begrense 43kW AC-uttaket på hurtigladeren til 22kW så det bare koster 1,- pr. minutt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kos

Sitat fra: jkirkebo på fredag 27. februar 2015, klokken 09:00
Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 27. februar 2015, klokken 08:44
Sitat fra: Charge and Drive på torsdag 26. februar 2015, klokken 22:49
Hei og takk.

Vi priser i forhold til tilgjengelig effekt på ladestolpen og pt er prisene:
Hurtiglading: kr 2,50 pr minutt
22 kW (400V 32 amp); kr 1,00 pr minutt
11 kW (400V 16 amp); kr 0,50 pr minutt
dvs den hastigheta jeg greier å lade med? Stolpen på levanger har vell 43 kWh max på type 2. Min bil makser ut på 11 kWh. Om det stemmer at jeg lader på 0,50 i minuttet så er jo det veldig bra og en høyst akseptabel pris!

Nei, stolpens kapasitet. Så den på Levanger koster i så fall 2,50 pr. minutt selv på 11kW. Dessverre er det ikke separate 22kW på Kiwi-lokasjonene, derfor ønsker jeg meg en mulighet for å begrense 43kW AC-uttaket på hurtigladeren til 22kW så det bare koster 1,- pr. minutt.

Hei Hvorfor ønsker du å redusere 43 kw lading - er det et ønske om at biler som lader 43 ikke ønskelig fordi at bilen din ikke kan lade 43. ?

aronesen

Han ønsker en velgeknapp, slik at han kan velge å ta ut mindre effekt og dermed bare betale for det han kan bruke. I dette tilfellet velge å lade med 22kw og betale kr 1,-
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

kos

Sitat fra: aronesen på fredag 27. februar 2015, klokken 09:25
Han ønsker en velgeknapp, slik at han kan velge å ta ut mindre effekt og dermed bare betale for det han kan bruke. I dette tilfellet velge å lade med 22kw og betale kr 1,-

Det hadde vært helt supert å få på plass  :) :)
Hvem vil ha mer enn det man trenger  ;)

jkirkebo

#424
Sitat fra: kos på fredag 27. februar 2015, klokken 09:20
Hei Hvorfor ønsker du å redusere 43 kw lading - er det et ønske om at biler som lader 43 ikke ønskelig fordi at bilen din ikke kan lade 43. ?

Nei, tenkte valgfritt med knapp på hurtigladeren. Altså ikke en knapp for "AC", men en knapp for "AC 22kW" og en for "AC 43kW". Det er svært få biler som faktisk kan lade med AC 43kW, det ruller vel ennå bare ca. 500 Zoe på veiene. Litt over 1% av elbilparken altså.

43kW AC ser også ut til å være en dead end. Renault har vært de eneste som støtter det, men neste utgave av Zoe får vel 22kW maks den også. Like greit da å gjøre som på Rudshøgda kanskje, å ha hurtigladere med CHAdeMO med fast kabel og 22kW Type 2 støpsel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kos

Sitat fra: jkirkebo på fredag 27. februar 2015, klokken 09:35
Sitat fra: kos på fredag 27. februar 2015, klokken 09:20
Hei Hvorfor ønsker du å redusere 43 kw lading - er det et ønske om at biler som lader 43 ikke ønskelig fordi at bilen din ikke kan lade 43. ?

Nei, tenkte valgfritt med knapp på hurtigladeren. Altså ikke en knapp for "AC", men en knapp for "AC 22kW" og en for "AC 43kW". Det er svært få biler som faktisk kan lade med AC 43kW, det ruller vel ennå bare ca. 500 Zoe på veiene. Litt over 1% av elbilparken altså.

43kW AC ser også ut til å være en dead end. Renault har vært de eneste som støtter det, men neste utgave av Zoe får vel 22kW maks den også. Like greit da å gjøre som på Rudshøgda kanskje, å ha hurtigladere med CHAdeMO med fast kabel og 22kW Type 2 støpsel.

Zoe får valgfritt om den vil ha 43 eller 22kw. Du får lengre rekkevidde med 22 kw , tror det er 2-3 mil eller noe sånt, tror det blir populært. En del av AC laderne har en takst og det er 1 krone enten den har 22 eller 43. Slik sett er AC lading faktisk svært gunstig. Har testet dette opp mot en leaf og det er stor forskjell i pris ca 40 for ac ladingen på Zoen og 85 for leafen - like kjøreavstander og lik ladetid . Den på DC og Zoe på AC. Her er forskjellen på en distanse på 50 mil nesten ikke å tro i favør Zoen. Samme kjøretid for bilene - Pris lading nesten ikke til å tro - Leafen er 2 - 2,5 ganger dyrere for samme distanse.

Forskjellen på en 22 og 43 er i prinsippet ikke så stor med mindre bilen er helt tom. Men om du får et større batteri i bilen så er de geniale - antar at i fremtiden så vil 43 bli mer vanlig ikke minst når batteripakken blir større. Zoe har 43 lader - kunne klart meg fint med 22 lader - da tiden å lade fra ca 30 % til 87 ( Zoe er hurtig frem til 87 / som 80 for andre.) er ikke av praktisk betydning. Men jeg skulle gjerne hatt 43 i teslaen  - men den har så mange andre muligheter.

aronesen

Det hadde vært greit å kunne velge 22kw til 1 kr min. når du trenger å toppe opp batteriet for å nå neste destinasjon . Når batteriet er nesten fullt kan man ikke nyttigjøre seg 43 kw uansett.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

zbk

Sitat fra: aronesen på fredag 27. februar 2015, klokken 11:44
Det hadde vært greit å kunne velge 22kw til 1 kr min. når du trenger å toppe opp batteriet for å nå neste destinasjon . Når batteriet er nesten fullt kan man ikke nyttigjøre seg 43 kw uansett.

Dette er grunnen til at det er tragisk at ikke alle lokasjoner har noen ekstra AC-ladestolper på 11 eller 22kW for topplading. For den stakkaren som venter på hurtiglading er det ikke moro om hurtigladeren oppholdes av noen som ikke får brukt mer en noen få kW effekt. For den som lader føles prisen som landeveisrøveri.

For en Zoe vil et 22kW-alternativ nesten alltid være å foretrekke i stedet for å vente i ladekø på en hurtiglader. Unntaket er om den ene foran i køen er i ferd med å avslutte ladingen.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

grorudklovnen

#428
Hvis ikke flere kjøper Zoe så spørs det om AC-lading satsing til disse blir en svanesang/blindspor i elbilverdens historie. Litt som de nye elbilene til Mercedes som ikke har hurtiglading og plutselig blir det et hylekor fra en 1% klubb som krever 400v 32A type 2 plugg over hele landet for å få brukt bilene sine. Hvis alle bilmerker skal ha hver sin "optimale" standard så kommer det til å ta 100 år på å bygge nok hurtigladere.

zbk

Sitat fra: grorudklovnen på fredag 27. februar 2015, klokken 12:51
Hvis ikke flere kjøper Zoe så spørs det om AC-lading satsing til disse blir en svanesang/blindspor i elbilverdens historie. Litt som de nye elbilene til Mercedes som ikke har hurtiglading og plutselig blir det et hylekor fra en 1% klubb som krever 400v 32A type 2 plugg over hele landet for å få brukt bilene sine. Hvis alle bilmerker skal ha hver sin "optimale" standard så kommer det til å ta 100 år på å bygge nok hurtigladere.

22kW AC-ladepunktene sin store fordel er prisen for etablering (og stabiliteten, virker det som). Som destinasjonslading fungerer det dessuten ypperlig, selv om det er i tregeste laget for langtur. Alle bilene burde støtte 22kW AC i tillegg til DC-lading av en eller annen type.

For DC har Tesla vist hvordan det kan gjøres. Får bare håpe at andre bilmerker kan kjøpe seg inn i dette nettverket etter hvert som batteripakkene vokser til langturstørrelse hos flere enn Tesla. Selv om man skal lade mye før man har "tjent inn" de 15000,-, eller hva det er, som inngangsbilletten koster, så er det dette nettopp ladenettverket som virkelig gir Tesla en kjempefordel i forhold til de andre.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

kos

Sitat fra: aronesen på fredag 27. februar 2015, klokken 11:44
Det hadde vært greit å kunne velge 22kw til 1 kr min. når du trenger å toppe opp batteriet for å nå neste destinasjon . Når batteriet er nesten fullt kan man ikke nyttigjøre seg 43 kw uansett.


Til en liten orientering - det er leverandører som leverer 22kw og 43kw til en krone. Fordelen med 43 er at det går fortere når du er helt tom -eks Zoe. Men samtidig så er det ikke så stor forskjell på lade hastigheten på 22kw og 43kw når du lader fra ca 30 %. men er du på langtur så er 43 kw å foretrekke.

Å bygge ut AC er langt billiger enn å bygge ut DC. Antagelig 1/10 del. Derfor kommer det langt flere AC ladere enn DC - når kundene også oppdager at prisen er langt billigere, så spørs det om ikke biler med 22 og 43 kw kommer til å bli foretrukket.

lifern

Kiwi, Bjørkheim i Samnanger har nå fått
hurtiglader.
SVART EUROLEAF 2013

Svein el-freak

#432
Er det noen som vet noe mere om hurtigladeres sorte hull(Hadeland) ? 122km fra Bjerke til Gjøvik, umulig på viterstid med 80-90% på batteriet med leaf eller env200
Blå 2019 Model3LR, 26.03.19, (30.12.16res.)
Svart 2019 Model3LR, 04.03.19, (31.03.16res.)
Greenworks 40V snøfreser
2014 e-nv, 190 500km(pr.08/2019) noen som har gått lenger?
2013 Leaf, 162 000km(pr.03/2019)

Stop farting, drive electric!

THE

Finnes vel flere slike "sorte hull".

E16 fra Bergen til Oslo er en stor utfordring, vet det er bedre mulighet langs Rv7 over Hardangervidda.

Mellom Voss og Fagernes er det ingen hurtigladere (bortsett fra Tesla SC i Aurland). Dette er en strekning på ca 230 km. Hvis man velger Rv52 over Hemsedal i stedet er det ingen hurtiglader mellom Voss og Hemsedal, en strekning på ca 180 km.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Panduck

Sitat fra: Svein Leaf på fredag 06. mars 2015, klokken 13:19
Er det noen som vet noe mere om hurtigladeres sorte hull(Hadeland) ? 122km fra Bjerke til Gjøvik, umulig på viterstid med 80-90% på batteriet med leaf eller env200

Mulig det er et hull, men "hurtigladerens sorte hull" kan vel muligens omtales som R3 eller E6. At man ikke kan kjøre Oslo -> Trondheim uten en absurd omvei, er jo tragisk... Jeg er redd det vil ta mye lengre tid å tette det enn å få ladere på Hadeland.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA