Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skinnkvalitet?

Startet av Olemann, søndag 22. juni 2014, klokken 19:18

« forrige - neste »

TM

Takk for  veldig gode svar. Da er det tydeligvis raskt å lade opp fra 10-50 %.
Det er jo litt interessant at de koster ca 60 kr å lade for ca 30 km fra 56% en vinterdag. Der er ca 3 ganger mer enn hva det vil koste å kjøre diesel en tilsvarende strekning  ;) Men regnestykket blir jo bedre når det er nesten gratis å kjøre fram til man må lade. Det er nok likevel ikke mange som blir rike av å sette opp ladestasjoner, og litt penger til vedlikehold går vel også så ofte som de er ute av drift  :(

LMOR

Enig i at prisen burde vært lavere, og det blir den sikkert også etter hvert, men regnestykket ditt må vel være litt feil.
For det første må en ha kjørt et stykke før en trenger hurtiglading, og bilen varmes mens du lader, så en bør minst kunne kjøre 4mil, noe som gir ca 15.- per mil. Hvilken dieselbil tenker du på som klare dette på 5.- per mil i minus 14 grader?
Ellers bør en vel regne totalen på en typisk dagstur, hvis en lader 4 mil ekstra, er det fordi en skal kjøre ca 16 mil, som totalt vil bli minst 180.- + bompenger med diesel, og 75.- med i3.
Jeg kjørte 26 mil i helgen som kostet meg totalt ca. 50.- inkl. all strøm jeg betalte for, x antall bompasseringer, 2 fergeturer, parkering i Bygarasjen i noen timer. Men jeg hadde valgt diesel hvis godene faller bort!

De som tar fast 99.- eller høyere bør vi boikotte alle sammen... De fleste går nå over til minuttprisning. Jeg lader ofte bare 4-5kWh på 10-12minutt, og det er uaktuelt å betale 99.- for det. Vi ønsker heller ikke amper stemning ved pumpene fordi den foran skal få mest mulig ut av pengene...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Torodd Stangeland

Ser her hjemme, at Lyse opererer med slike priser  ::)
99,- for en lading er jo helt på trynet. Ikke rart jeg aldri har sett en bil der  ;)
Bmw I3 2015

zbk

Grønn kontakt har jo lagt seg på en kjekk prismodell for semihurtig AC-lading. Her brukes gjennomsnittseffekten for å beregne timeprisen, så i praksis er dette en elegant omgåelse av at de ikke kan selge strøm priset pr. kWh.

Man kan jo håpe at samme modell etter hvert kan finne veien til hurtiglading også, så vil prisvariasjonene pr ladet kWh ikke bli så utpreget som man risikerer i dag.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Ferry

Sitat fra: TM på tirsdag 21. april 2015, klokken 21:04
Noen som har erfaring med effektiv ladefart på hurtigladere om vinteren.

Jeg måtte hurtiglade i -14 med nesten tomt OG kaldt batteri. Hadde stått parkert i flere timer mens jeg drakk kaffe hos noen venner. Jeg trengte bare strøm til et par mil, og regnet derfor med at det skulle gå raskt. Men det gjorde det ikke. Det gikk overraskende tregt. Skikkelig frys-i-hjel opplevelse. Hadde kun ca. en km kjøring til hurtigladeren, men ikke strøm nok til hverken forvarming eller varme underveis. Ikke blei det varmt mens jeg lada heller.

bromm

Sitat fra: Torodd Stangeland på onsdag 22. april 2015, klokken 08:13
Ser her hjemme, at Lyse opererer med slike priser  ::)
99,- for en lading er jo helt på trynet. Ikke rart jeg aldri har sett en bil der  ;)
Det der blir nok ingenting i forhold til Ishavsveien - de skal ha 240 ved SMS og 220 ved bruk av App  :o :o :o

Jeg sendte dem en mail og spurte på hva de selv mener om å prise seg så totalt ut av markedet - og her er svaret:
SitatFra: Leif Richard Bones Egge
Emne: Re: Prisnivå

Hei og takk for din henvendelse.

Vedr prismodellen til Ishavsveien så er vårt fokust primært sett å levere en medlemsbasert tjeneste. Ettersom selve strømkostnaden står for en meget liten del av det totale kostnadsbilde spiller det derfor ikke noen stor rolle for oss om en kunde lader 1 eller 10 ganger i løpet av en måned og vi ønsker derfor å tilby en tjeneste hvor alt er inkludert. Vi har også et alternativ for dem som lader veldig sjeldent og denne prisen det er denne prisen du referer til på 220 kr dersom man bruker GoCharge appen fra WTW som tilgangskontroll.

Lader du derimot mer en en gang i mnd vil et medlemskap lønne seg ettersom det kun koster 3750 kr pr år for å lade så mye en ønsker på Ishavsveiens nettverk. Da får du også 2 bilbergningerfra Viking uten egenandel med i prisen og et RFID kort som sikrer deg tilgang på strøm selv om mobildekningen på stasjonen skulle være nede eller ustabil.

Håper dette gir litt klarhet, og ellers må du gjerne ringe når det passer for en ladeprat

Vennlig hilsen / Kind regards

Leif Richard Bones Egge
Innovation & Communication Manager

Rabiat22

Sitat fra: LMOR på lørdag 18. april 2015, klokken 12:21
Det er minst like gøy å kjøre i3 som F10 som jeg har og F15. Regner ikke med du har en F15 som er så mye raskere enn i3.
Det er også billigere å kjøre hvor som helst. På vei til Bergen har jeg nå 4 hurtigladere å velge mellom, og har hverken opplevd kø eller at de ikke virker, bortsett fra når de bygges/oppgraderes.
Det er mange steder med 32A også, og som oftes trenger du ikke så mye effekt for å komme videre. Et kort ladestopp er praktisk ift å lese Mail og skrive et innlegg her  ;D
Eller se en såpe serie på Navskjærmen :) Laste ned YOUTUBE vidioer over på minne pen. Spiller Comedy shows uten bilde mens eg kjøre og med bilde i køkjøring ca 3km/t og mens eg lade. Mye NRK og div :)

bromm

Sitat fra: Rabiat22 på onsdag 22. april 2015, klokken 14:36
Eller se en såpe serie på Navskjærmen :) Laste ned YOUTUBE vidioer over på minne pen. Spiller Comedy shows uten bilde mens eg kjøre og med bilde i køkjøring ca 3km/t og mens eg lade. Mye NRK og div :)
Tips: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18320.msg297364.html#msg297364  ;)

TM

#68
Sitat fra: LMOR på onsdag 22. april 2015, klokken 07:11
For det første må en ha kjørt et stykke før en trenger hurtiglading, og bilen varmes mens du lader, så en bør minst kunne kjøre 4mil, noe som gir ca 15.- per mil. Hvilken dieselbil tenker du på som klare dette på 5.- per mil i minus 14 grader?
Ja, jeg nevnte jo selv dette med at man kjører tilnærmet gratis til første lading. Men skal man kjøre 40 mil en vinterdag, så blir jo mesteparten av strømmen komme fra hurtigladere. Og 5 kr er faktisk ikke langt unna mitt forbruk de i vinter med MB C-klasse. 7962 km i vinter 0,46 l/mil gir en pris på ca 5,50 pr. mil.
Det er litt utenfor temaet, men svar på et spørsmål til mitt innlegg om prisen på hurtigladere.
Jeg mener vel at elbiler har størst berettigelse til lokal transport, og 2,50 pr. minutt er en helt grei pris for hurtiglading. Men nå har jeg lært at å lade med kaldt batteri kan være kostbart, og har man en dieselbil kan man da like gjerne benytte denne på langturer hvis pris, komfort og forutsigbarhet legges til grunn. Hvis man kan klare seg med bare en normal elbil (ikke et Tesla monster på 2.1 tonn), så blir det uansett rimelig totalt sett å kjøre elbil. Desverre har jeg ennå ikke funnet en bil som jeg kan dra på hytta i Uvdal (Fv 40 Asker via Kongsberg) fordi Grønn Kontakt ikke vil oppgradere til CCS. Derfor kan desverre min C-klasse ikke byttes med elbil ennå.


LMOR

Først til TM:

Tviler på at de 7962 km var i -14 grader, som vi snakket om her. Jeg har ladet hele vinter uten å oppleve sakte fart, men du misser hovedpoenget. De 4 milene var bare 1/4 av turen, og du må regne total-kostnaden. Det er ikke et alternativ å kjøre 12 mil med elbilen, og så bytte til diesel for de siste 4 milene. (som da ville bli billigst)

Sitat fra: zbk på onsdag 22. april 2015, klokken 08:43
så i praksis er dette en elegant omgåelse av at de ikke kan selge strøm priset pr. kWh.
Dette er avklart i en annen tråd. Det er ikke riktig at de ikke kan selge strøm per kWh. Det spiller ingen rolle hvordan de pakker dette inn. De selger strøm, og en ladestasjon trenger ikke konsesjon for å gjøre det. På de stasjonene jeg bruker vanligvis, står det hvor mange kWh jeg har kjøpt, og prisen for det.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Ser egentlig ikke poenget med å diskutere dette videre. Jeg velger også diesel om vinteren. Men jeg har ikke motorvarmer, så det er ikke relevant. Jeg kjenner ikke mange som har det. Men alle kan varme i3 (og det trekker altså 350W i 3 timer mot dine 750W i 2 timer), og hvis du kjører 40mil, så har du ikke ladeproblemer med i3 pga kulden. Jeg hadde et godt eksempel på 26 mil, der det var stor forskjell i pris, og der forskjellen er like stor om vinteren som om sommeren.

Jeg hang meg bare opp i at du skrev det var 3 ganger dyrere å kjøre i3, og det stemmer ikke med min erfaring.

Mitt regnestykke sier at med 2,50 per minutt, og en langtur, så blir det lik eller lavere pris med i3. Kanskje endrer jeg mening om pris, komfort og vintertemperatur om 2 uker etter 120mil, minusgrader på en del av turen. Nesten uansett hvor jeg reiser er det ferger, broer, byer med bompenger. Bompenger/fergekost alene på er tur på 120 mil er mer enn det jeg kommer til å betale for lading. Hvis jeg har rett, så sparer jeg all dieselkost på F10en. Godt at incentivene virker, slik at noen velger å kjøre elektrisk i stedet for diesel også på en slik tur.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: TM på onsdag 22. april 2015, klokken 15:46
Og 5 kr er faktisk ikke langt unna mitt forbruk de i vinter med MB C-klasse. 7962 km i vinter 0,46 l/mil gir en pris på ca 5,50 pr. mil.
Beklager at jeg pirker videre, men jeg er litt allergisk mot feil informasjon, og feil inntrykk fester seg i slik tråder som andre søker opp.
Din dieselbil har følgende EU/ADR82 urban/extra-urban/comb. rating:
6.1 / 4.3 / 4.9 l/100km
Men min F10 har:
5.4 / 4 / 4.5 l/100km
På de veiene jeg kjører i3, er jeg ikke i nærheten av 0,46l/mil med F10 i minusgrader. Det blir samme type sammenligner vi gjør med i3. Du kan ikke sammenligne forbruk uten å vite en rekke parametre, som f.eks. at du varmer bilen, hvor langt en kjører osv.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

#72
Sitat fra: LMOR på onsdag 22. april 2015, klokken 20:53
Ser egentlig ikke poenget med å diskutere dette videre. Jeg velger også diesel om vinteren. Men jeg har ikke motorvarmer, så det er ikke relevant. Jeg kjenner ikke mange som har det. Men alle kan varme i3 (og det trekker altså 350W i 3 timer mot dine 750W i 2 timer), og hvis du kjører 40mil, så har du ikke ladeproblemer med i3 pga kulden. Jeg hadde et godt eksempel på 26 mil, der det var stor forskjell i pris, og der forskjellen er like stor om vinteren som om sommeren.

Jeg hang meg bare opp i at du skrev det var 3 ganger dyrere å kjøre i3, og det stemmer ikke med min erfaring.

Mitt regnestykke sier at med 2,50 per minutt, og en langtur, så blir det lik eller lavere pris med i3. Kanskje endrer jeg mening om pris, komfort og vintertemperatur om 2 uker etter 120mil, minusgrader på en del av turen. Nesten uansett hvor jeg reiser er det ferger, broer, byer med bompenger. Bompenger/fergekost alene på er tur på 120 mil er mer enn det jeg kommer til å betale for lading. Hvis jeg har rett, så sparer jeg all dieselkost på F10en. Godt at incentivene virker, slik at noen velger å kjøre elektrisk i stedet for diesel også på en slik tur.
Og hvorfor i all verden fortsetter du da, selv om jeg forlengst har forstått at det ikke er relevant.  Men jeg svarte på et konkret spørsmål, som du deretter ønsket å diskutere i feil forum. Foreslår at denne tråden stenges eller at noen bringer den tilbake til temaet. Du har forresten skrevet de 3 siste innleggene selv  ::)

LMOR

#73
OK, jeg forlater diesel temaet TM, nå når jeg ser du er en av "dem". Du sletter dine egne innlegg som ikke gir menig, men som jeg svarer på, og så sier du at jeg har de siste 3 innleggene...

Ellers var vel dette høyst relevant for ladefart-tråden, fordi poenget ditt var at bilen ladet for sakte om vinteren til at den kunne brukes på langtur, og for oss som kjører diesel så var rådet at vi måtte bruke den i stedet.

Da er det viktig å få frem at begge de poengene var feil. i3 lader helt fint normalt, f.eks. i forhold til Leaf som flere har vært inne på.

Det positive er at uansett ved like forhold, så kommer i3 best ut av både kWh og minutt prising. Med samme mengde energi, kommer i3 lengst. I følge EPA gjelder dette også uavhengig av energikilde.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Jeg har oppdatert ladetabellen:

http://www.elbil.no/wiki/BMW_i3:Lading

med litt kortere ladetid til 100%. Har såpass mange målinger både på AC og DC. Har ikke sett eller målt 50min fra 95% til 100% på lenge, selv i dag med 7 grader ute.

Nytt tall er ca 30min, men det er sannsynligvis kortere. Hvis noen har andre tall som avviker fra tabellen, så er det bra å få korrigert disse.
Mistenker at nyere software har forbedret ladningen generelt, og ikke bare på 32A.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA