Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skinnkvalitet?

Startet av Olemann, søndag 22. juni 2014, klokken 19:18

« forrige - neste »

Torodd Stangeland

Sitat fra: Olemann på lørdag 18. april 2015, klokken 14:03
Eneste jeg tok med for å sikre salgs-pris ved salg en gang i framtiden.  Bil uten hurtiglade mulighet har et helt annet bruksområde, og dermed færre interessenter.

Både stor/liten skjerm, 2 eller flere høyttalere, farge, felger etc kan de fleste som kjøper brukt bil om noen år leve med, men kan den ikke hurtiglades så er den for mange rett og slett ikke noe alternativ.


Sitat fra: Torodd Stangeland på fredag 17. april 2015, klokken 23:45
Enig i det. Vurderer derfor å droppe hele hurtiglader pakken.
Tror ikke det er god butikk å legge til utstyr, med tanke på annenhånsverdi. Om 3-5 år er ikke en førstegenerasjon elbil noe verdt uansett.
Tror og hurtiglading er noe folk flest bruker veldig sjelden. Men kjekt å ha iblant :-)
Bmw I3 2015

TM

#46
Ja, jeg tror nok du har rett i at den del ekstrautstyr nok kan få liten verdi hvis man ser langt fram i tid. Tenker man seg at en i3 skal benyttes primært til jobb og nyttekjøring i nærområdet (som den vel egentlig er laget for), så trenger man ikke all verdens dubbeditter. Tviler på at selv Nav Pro er noe verd om 5-6 år og trenger man det ikke selv heller, så har man kastet bort 13.000 kr.  Hurtiglader er jeg litt usikker på. Jeg ser for meg at når batteriet begynner å bli dårlig, så vil det å klattelade litt med hurtiglader gjøre at man fortsatt kan ha glede av sin i3. Selv om nye batterier blir billigere i fremtiden, er det jo ikke sikkert at det bli billig å kjøpe nytt batteri til en gammel i3. Så kanskje hurtigladeren da vil fungere på samme måte som en oljekanne i bilen kan holde fortsatt liv i en sliten bensin eller dieselmotor. I motsetning til en trilling som ruster opp før batteriet er ødelagt, så kan man jo for seg i3 som fremtidig veteranbil  :-* Men for å redusere verditapet ved salg innen 5-6 år, så bør man nok ta med det mest etterspurte utstyret. Det er mange eksempler på at verditapet ved å mangle viktig ekstrautstyr (eks. automat på en stor Mercedes) langt overstiger det utstyret kostet som nytt. Jeg tror nok at manglende hurtiglader kan komme i denne kategorien. (Ref Focus Electric).

LMOR

#47
Dette har vel ingenting med ladefart å gjøre, men;
På en BMW forventes det mye utstyr, og dermed er større verditap uten utstyr reelt.
Det et kommet 140 Combo hurtigladere på 1 år, om 5-6 år er de overalt, og jeg tror prisforskjellen mellom å kjøre inn i en større by med elbil vs diesel kommer til å bli enda større. Det bli vanskelig å selge en bil uten hurtiglademulighet.
Nå er det kommet 2 omfattende rapporter, den ene sier at batteriene holder lengre enn man trodde, og den andre sier at de aller fleste klarer seg men en bil som kjører kortere enn dagens elbil-generasjon.
Og når du legger til at i3 kommer til å vare lengre enn andre biler, og at en kan bytte batteri relativt billig (selv om batteriet skal vare enda lengre enn bilen) + at i3 har et connected drive system som på en 609 utgave kan utvides og fornyes og dermed fremstå moderne i mange år fremover, så blir vurderingene over helt feil.
Det er lite sannsynlig at elbil er skatt og momsfritt om 6år, og da stiger bruktverdien på disse bilene, som det vil være relativt få av ift etterspørselen.
Min i3 har hatt et mindre verdifall det første året enn noen av de andre nybilene jeg har kjøpt, og batteriet har tapt seg 0-0,5% på et år med kontinuerlig lading mens bilen er hjemme.
Vi som har en dyr diesel BMW bør være betydelig mer bekymret for bruktverdien på den...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

#48
Jeg tror nok at bruktprisene vil påvirkes dersom det innføres mva. Men samtidig vil det nok komme en oppgradert i3 (og konkurrenter) med en helt annen rekkevidde.
Bruktprisene på i3 har lenge holdt seg på et unaturlig høyt nivå (hvis de selges til noe i nærheten av annonsert pris), men i løpet av et par år er jeg sikker på at det blir et betydelig prisfall....selv med innføring av mva fordi det også vil skje en teknologist utvikling av batterier samtidig som noen av elbilfordelene vil måtte fases ut eller blir mindre tilgjengelig når antallet elbiler øker. Hvilket utstyrsnivå som gir lavest verditap er umulig å forutsi, men vi er vel enige om at hurtiglading må være med enten man trenge det eller ikke.

LMOR

Jeg tror dagens Leaf vil falle betydelig ift i3, og kanskje også eGolf. Tror du bommer 1 sted. Hvis det skjer noe betydelig med batteriteknologien så må det bety betydelig mer rekkevidde til betydelig lavere pris og samme vekt. Da vil det også være relativt billig å bytte batteri på i3, og pga materialene bilen er bygd med, så vil det også kunne forsvares på en helt annen måte enn nesten alle andre biler på markedet i dag. Du får i praksis en ny bil, der også online funksjonene kan oppgraderes.
Fremtiden vil vise hvem som får rett  ;)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

Da er vi enige. Jeg tror også e-golf vil falle mer i pris. i3 er jo en bil som produseres i langt mindre volum enn Golf, og fabrikken har investert en formue. Da kan de ikke bytte design så raskt, men vil forsøke å holde plattformen stabil så lenge som mulig. e-golf er en fantastisk bil, men likevel klarer den ikke å få hjertet mitt til å slå raskere.....selv med diagnose hjerteflimmer :-))

pberg

Jeg tviler litt på at 50-100k i ekstrautstyr på en i3 gjør at du får 50-100k mer for bilen når den selges kanskje 5 år gammel... I blanke kroner og øre vil jeg tro at regnestykket kommer best ut for en fullstendig ribbet bil, dersom en regner med alle faktorer.

Om du har lyst til å kjøre rundt i en helt ribbet bil, er jo et helt annet spørsmål.  ;)
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Anterialis

Enig dette. Du får ikke igjen prisen av ekstrautstyret, men noe får du igjen. Dessuten vil en bil med ekstrautstyr bli raskere solgt. En ribbet i3 vil man i mine øyne ha store problemer med å selge så lenge det er andre i3er på markedet...
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

turfsurf

Sitat fra: Anterialis på tirsdag 21. april 2015, klokken 10:31
Enig dette. Du får ikke igjen prisen av ekstrautstyret, men noe får du igjen. Dessuten vil en bil med ekstrautstyr bli raskere solgt. En ribbet i3 vil man i mine øyne ha store problemer med å selge så lenge det er andre i3er på markedet...

Tror ikke det, det er alltid noen som bare skal ha billigst mulig men driter i utstyr. Erfaringsmessig er det de dyreste bruktbilene som går tregest. Ref Model S på finn, det var standard som gikk først. Til samme pris så vil man selvfølgelig ikke få solgt en med mindre utstyr, men sånn priser man jo ikke.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Olemann

Det er forskjell på utstyr og dets betydning for 2 håndssalg.  Ref. Autolease som har bra statistikk på hva en gitt modell "må" ha for å beholde normal verdi.
F.eks. er Audi og BMW annerledes enn Kia og Huyndai.  Automatgir på de første er et must over en viss klasse, for de andre er det ikke så kritisk.

For i3 er jeg rimelig sikker på at AC/DC hurtigladning betaler seg fordi det endrer bilens bruksmulighet.   Derimot tror jeg ikke antall høyttalere, antall sanger du kan lagre på disken, antall tommer display, antall eker på felgene etc. slår så sterkt ut om noen år.

Edit; ser at dette ikke er så relevant ift. denne tråden jeg startet, nemlig ladefart, men, men

Torodd Stangeland

En god tråd sporer alltid litt av  ;)
Da bestilte jeg med hurtiglading. Er bedre å svelge den utgiften, enn å angre senere.
Hadde de bare kommet med trefase lader...
Er det noen som vet om det er to parallelle ladere, når jeg nå har oppgradert til 32A lading, eller bytter de ut 16A laderen i en større?
Er det to parallelle, burde det jo være mulig å koble disse på hver sin fase, istedet for parallelt på en fase?
Bmw I3 2015

bromm

Sitat fra: Torodd Stangeland på tirsdag 21. april 2015, klokken 15:07
Hadde de bare kommet med trefase lader...
Er det noen som vet om det er to parallelle ladere, når jeg nå har oppgradert til 32A lading, eller bytter de ut 16A laderen i en større?
Er det to parallelle, burde det jo være mulig å koble disse på hver sin fase, istedet for parallelt på en fase?
Det er den såkalte KLE ("convenience charging electronics" på engelsk), som muliggjør 32A AC - se vedlegg side 26-27. Denne er en del av pakken som må til for DC-lading opptil 50 kW, og er ikke en frittstående enhet som du kan "flytte på". Det er selvfølgelig et poeng at det er en utfordring med 32A på hjemmefronten, men de fleste av oss med 32A-kurs lader vanligvis med "reduced" effekt, og da trekker ikke bilen mer enn ca. 19,5 A, så i praksis kan du sette opp en veggboks som er kodet til max 20A på en 20 eller 25 Amp kurs, hvis det er enklere å få til.

Men det er uansett "på farten" at man virkelig trenger 32A, og da passer jo i3 perfekt til de mest utbredte 3-faseladerne som er på 22kW, hvor den fullt ut utnytter 1x32A. Dette gir en ladefart på 50km i timen, og er svært hendig der disse finnes, (og det begynner å bli ganske mange av dem). Selv bruker jeg f.eks 22kW-laderen gratis på Storlien mens jeg er inne og handler - det er nok til å komme seg hjem til Trondheim. Alternativet ville vært hurtiglading til 90 kr og halvfullt batteri når jeg kom hjem - eller ingen tur i det hele tatt hvis jeg hadde valgt bil uten HL-pakken ;)

TM

Noen som har erfaring med effektiv ladefart på hurtigladere om vinteren. Mener å ha lest at det går veldig sakte når det er kaldt. Men er ikke batteriet varmt hvis man lader etter å ha kjørt opp en "full tank", og det er vel batteriets temperatur og ladenivå som bestemmer hastigheten ? Eller sitter det en utetemperatur-sensor i ladestasjonen som setter ned hastigheten ?

LMOR

#58
Sitat fra: TM på tirsdag 21. april 2015, klokken 21:04
Noen som har erfaring med effektiv ladefart på hurtigladere om vinteren. Mener å ha lest at det går veldig sakte når det er kaldt. Men er ikke batteriet varmt hvis man lader etter å ha kjørt opp en "full tank", og det er vel batteriets temperatur og ladenivå som bestemmer hastigheten ? Eller sitter det en utetemperatur-sensor i ladestasjonen som setter ned hastigheten ?
Det er batteriets temperatur som avgjør det. Jeg har ikke sett noe stor forskjell, men har ikke ladet i -20... Men normalt ankommer du stasjonen med en relativt varm bil, og ladingen vil også varme batteriet ytterligere. Min erfaring uansett vestlandstemperatur er at gjennomsnittet er lavere etter en hurtiglading, som skulle tilsi at batteriet er varmet "betydelig" opp.
Om et par uker kjører jeg 120mil med mange hurtigladestopp, og 3 fjelloverganger der værmeldingen sier minusgrader. Har sikkert mer erfaringsdata etter den turen (som også er grunnen til økt interesse ift å forstå hva som varmer bil og batteri, og hvordan det påvirker forbruket  :D)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: TM på tirsdag 21. april 2015, klokken 21:04
Noen som har erfaring med effektiv ladefart på hurtigladere om vinteren. Mener å ha lest at det går veldig sakte når det er kaldt. Men er ikke batteriet varmt hvis man lader etter å ha kjørt opp en "full tank", og det er vel batteriets temperatur og ladenivå som bestemmer hastigheten ? Eller sitter det en utetemperatur-sensor i ladestasjonen som setter ned hastigheten ?
Jeg ladet på årets kaldeste dag i Trøndelag (10/1), på EV Powers lader på Orkanger - utetemperatur var -14C. Startet på 56% kl. 10:07 og avsluttet på  85% kl 10:30 (da hadde ladestrøm dukket ned til 18A og 7kW i forhold til 75A og 29kW på start) - se bildene. Kom inn med "varm" bil fra Trondheim, noe som jo er vanlig på de fleste hurtigladesituasjonene. Tok dessverre ikke bilde av 80% fordi det gikk så fort at jeg ikke fikk det med meg fra innsiden av bilen ;)

Det sto en Leaf på siden og ladet på ChaDemo-uttaket hele tiden mens jeg var der - han klarte 11% på samme tiden  ;D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA