Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 220V kontakt i garasjen. Ikke Schuko?

Startet av BEHA, onsdag 18. juni 2014, klokken 02:34

« forrige - neste »

BEHA

   Ladeplasser og ladekabler



På E 18 gjennom Telemark er det ikke tilgang på hurtigladere for EL biler. Laderen på Skagerakk Arena i Skien har vært ute av drift i ukevis. Semihurtig Type 2 på fylkeshuset som er oppført på  Hurtigladekartet er kun for ansatte og besøkende til fylkeshuset. Det er misvisende informasjon at besøkende kan henvende seg i resepsjonen for å låne RFID kort til laderne.
http://langsveien.no/index.php?side=1&sak=3937

På vassboten veikroer reklamerer Statens Veivesen med lade stasjoner for EL biler. Her er det kun 1 stk. 16A en fase og 1 stk. 3 fasekontakt for 230v. Dette er helt ubrukelig for ladning av EL biler på tur. Her er det perfekt plassering av hurtigladere i hver kjøreretning på den nye motorveien.
På hurtigladerkartet var det opplyst at Ishavsveien skulle ha hurtigladerne i drift i løpet av april 2014. Nå er det på ubestemt tid. Det ryktes at Ishavsveien har mottatt offentlig støtte for lade stasjonen i Bable? Dette tilskuddet burde tilbakebetales og kanalisert til en seriøs utbygger.
Det er opplyst at Grønn Kontakt har planer om lade stasjon i Bable i konkurranse med Ishavsveien. Er dette grunnen til at Ishavsveien har utsatt monteringen av hurtigladeren i Bable?

smaug01

Ladesituasjonen på E18 sørover virker å ha gått helt på trynet uten noe styring på hvordan ting skal være. At noen ikke gjør jobben sin er sikkert!
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Philip Marlowe

Det er jo positivt at Statens Veivesen tenker på elbilistene når de etablerer nye rasteplasser, men det er jo tydelig at de som har satt opp denne ikke har mye kunnskap om behovet. Jeg stoppet på Vassbotn og prøvde den røde kontakten. Fikk ca 50 km/timen. De kunne jo i det minste satt opp noen Type 2-uttak med 22kWh.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

emil

Kjørte E18 gjennom Telemark begge veier i dag, men igjen med fossilbilen fordi nødvendige lademuligheter manger.

knnygar

Sitat fra: Philip Marlowe på torsdag 29. mai 2014, klokken 21:58
De kunne jo i det minste satt opp noen Type 2-uttak med 22kWh.
Det er ikkje nokon vits å setje opp slike kontakter om ikkje nettet kan levere slike straumstyrkar.
16A kontakter kan setjast opp stort sett overalt der det er straum innlagt.
Skal det byggast kraftigare straumnett på litt perifere plassar vil det stort sett bli snakk om fleire hundretusen kroner.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

jkirkebo

Sitat fra: knnygar på fredag 30. mai 2014, klokken 00:18
Sitat fra: Philip Marlowe på torsdag 29. mai 2014, klokken 21:58
De kunne jo i det minste satt opp noen Type 2-uttak med 22kWh.
Det er ikkje nokon vits å setje opp slike kontakter om ikkje nettet kan levere slike straumstyrkar.
16A kontakter kan setjast opp stort sett overalt der det er straum innlagt.
Skal det byggast kraftigare straumnett på litt perifere plassar vil det stort sett bli snakk om fleire hundretusen kroner.

Nå står det allerede en 32A 400V kontakt på stedet så det ville ikke krevd noe mer strøm å sette opp en Type 2 boks istedenfor. Med dagens løsning er det bare oss med mobil 22kW ladeboks som kan utnytte dette stikket. De med UMC kan få 11kW om de har med riktig overgang.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RaBalder

Vassbotn var en kjempe-plass etter min mening.

Stor svær rød kontakt (400V-3fase-32A) med masse elektroner. Fikk endelig testet min portable boks og fikk ladet med 18kW  ;D

Får man opp noen kontakter på slike steder, så kan det jo være opp til elbil-eiere å ha nok duppeditter til at man kan lade.


Og man får en anstendig fart på vanlig kontakt. Den må jo være både billig å sette opp og såpass ukomplisert at den ikke feiler.

Jeg likte disse rasteplassene.

Philip Marlowe

Sitat fra: RaBalder på mandag 02. juni 2014, klokken 23:54
Vassbotn var en kjempe-plass etter min mening.

Stor svær rød kontakt (400V-3fase-32A) med masse elektroner. Fikk endelig testet min portable boks og fikk ladet med 18kW  ;D

Får man opp noen kontakter på slike steder, så kan det jo være opp til elbil-eiere å ha nok duppeditter til at man kan lade.


Og man får en anstendig fart på vanlig kontakt. Den må jo være både billig å sette opp og såpass ukomplisert at den ikke feiler.

Jeg likte disse rasteplassene.

Var det på den i sydgående retning? Jeg fikk bare halvparten på den i nordgående.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

RaBalder

Jeg testet den sydgående ja.

Tenkte jeg skulle teste også den i nordgående retning, men det begynte å bli sent. Så det ble en softis istedet  ::)

smaug01

Sitat fra: RaBalder på mandag 02. juni 2014, klokken 23:54
Vassbotn var en kjempe-plass etter min mening.

Stor svær rød kontakt (400V-3fase-32A) med masse elektroner. Fikk endelig testet min portable boks og fikk ladet med 18kW  ;D

Får man opp noen kontakter på slike steder, så kan det jo være opp til elbil-eiere å ha nok duppeditter til at man kan lade.


Og man får en anstendig fart på vanlig kontakt. Den må jo være både billig å sette opp og såpass ukomplisert at den ikke feiler.

Jeg likte disse rasteplassene.
Det blir ikke noe sjvung på det hvis man må ha bagasjerommet full av overganger og bokser for å få ladet bilen sin. Ikke går det hurtig nok til at det frister til jevnlig bruk av elbilen til langtransport heller tror jeg foruten de mest svorne elbilbrukerene. Det bør ikke være så problematisk å få opp noe som det går an å forholde seg til. De fleste har DC QC muligheter men få har xxKw AC lader i bilen. Håper ikke at man går i fella og begynner med nødløsninger og snarveier som til slutt blir en sovepute. Nei få bensinstasjonene på banen sier nå jeg og få på plass en betalingsmodell hvor det blir attraktivt å konkurere på pris og kjempe litt for kundene. Gratis strøm tror jeg er en kjempe blindspor som potensielt bare ødelegger for at de som vurderer lønnsomheten i dette sitter på gjerdet og venter mens vi lurer på hvorfor ingen setter opp hurtigladere langs E18. Hele dynanikken i el-lademarkedet ville endret seg hvor den som har billigst kWt pris får kundene inn i butikken sin først for å spise boller og drikke kaffe. Hadde Statoil hatt QC ladere hadde det vel ikke vært en elbil i Norge som ikke hadde hatt en Statoilkopp i bilen sin tipper jeg.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

jkirkebo

Sitat fra: Philip Marlowe på tirsdag 03. juni 2014, klokken 06:22
Var det på den i sydgående retning? Jeg fikk bare halvparten på den i nordgående.

Har du en portabel 22kW ladeboks da? UMC klarer jo ikke mer enn 11kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RaBalder

#11
Jeg trenger ikke å ha alt perfekt for at jeg skal kunne lade/bruk min bil.


  • Første prioritet er å få tilgjengelig strøm i form av en eller annen kontakt. Og jeg prioriterer en stor rød kontakt som kan gi meg 11/22kW fremfor en standardisert løsning for type2 med bare 3.5/7kW (da kan de som har et bagasjerommet med "duppeditter" få ladet.
  • Dernest kan man få en enhetlig kontakt-type som f.eks. type2-kontakt. Så slipper man unna med bare en kabel i bagasjerommet
  • Etter det igjen, så hadde det vært fint med DC-lading slik at man kan få ned ladetiden utover det som innebyggede AC-ladere klarer.

Merk at denne listen har stigende kostnad. Både for installasjon og drift/vedlikehold.

Så hvis et sted ønsker å trekke til seg elbilister, men ikke ser seg råd med DC-lader eller type2-stasjon. Men dem skrur opp en rød eller blå kontakt.

Da kan jeg lade  :)

Men utelater dem å gjøre noe fordi type2-stasjon (og DC-lader) er for dyrt, og ingen indikerer at en rød/blå kontakt også fungerer.

Da kan jeg ikke lade  :(



Da har jeg ikke nevnt noen form for betalingsløsning i det hele tatt. Også en kontakt kan man ta betalt for, dog kanskje ikke automatisert.

(((
Hva om man kunne ha en mynt-automat som tok 20-kroninger. Puttet man på 20 kroner, så koblet strømmen seg til en kontakt i X minutter.
)))

jkirkebo

Sitat fra: smaug01 på tirsdag 03. juni 2014, klokken 07:39
Hadde Statoil hatt QC ladere hadde det vel ikke vært en elbil i Norge som ikke hadde hatt en Statoilkopp i bilen sin tipper jeg.

Det måtte i såfall vært våre to siden hverken jeg eller kona drikker kaffe ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Leon

Sitat fra: smaug01 på tirsdag 03. juni 2014, klokken 07:39
Hadde Statoil hatt QC ladere hadde det vel ikke vært en elbil i Norge som ikke hadde hatt en Statoilkopp i bilen sin tipper jeg.

Nå tjener vel neppe Statoil noe mer på at folk fyller gratis kaffe mens de lader. Mersalget, som er hensikten med Statoilkoppen, får de jo uansett siden de likevel har stoppet for å lade.  ;)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Electrix

Sitat fra: RaBalder på tirsdag 03. juni 2014, klokken 08:46
Hva om man kunne ha en mynt-automat som tok 20-kroninger. Puttet man på 20 kroner, så koblet strømmen seg til en kontakt i X minutter.
En kiosk eller bensinstasjon trenger strengt tatt ingen automat hvis man vil gjøre det rimelig, det holder med en liten bryter, gjerne en tidsbryter, inne ved disken som betjeningen kan aktivere når kunden har betalt for lading eller f.eks handlet for mer enn 200 kr for å få lading inkludert.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA