Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøp av Pak Trakr til PSA

Startet av PLUTO, lørdag 13. desember 2008, klokken 12:20

« forrige - neste »

skeptisk

Kjære Reva-venner,

Jeg siterer fra dagens Reva-annonse på finn.no:
"Reva er den eneste elbilen som kjører like bra om vinteren som om sommeren!
...
Godt egnet for norsk vinter:
- Egen batterivarmer sørger for at batteriet tåler norsk kulde
- God tyngde på bakhjulsdrift gir fantastisk godt veigrep på vinterføre"


Jeg lurer litt på om det er overivrige selgere som uttrykker seg her. Eller om dette er et faktum. Tar jeg ikke feil, sitter det rør-platebatterier i Reva. Disse skal normalt være svært følsomme for kulde og få redusert effekten kraftig ved lavere temperaturer. Har Reva lagd et så fantastisk batterivarmesystem at effekten av kulde ikke er merkbar? Også et så effektivt system at økt rullemotstand med vinterhjul og snø/is heller ikke merkes? Den skal kjøre like bra sommer som vinter.
Jeg undres. Kanskje noen av de etterhvert erfarne Reva-sjåførene kan fortelle litt om deres erfaring med norske vintere?
Jeg håper virkelig at opplysningene i annonsen er korrekt. Annet vil jo være trist og villedende markedsføring. Det er ikke elbilbransjen tjent med.

Jeg fant forsåvidt en liten artighet i annonsen. Hvis dette er tilfelle, er servicekonseptet til Reva virkelig revolusjonerende:
"....og en unik serviceavtale som innebærer at du slipper å levere bilen til service."
Er det elbilen som du kan gjøre en avtale om at ikke trenger service? Eller er det kanskje bare en klønete måte å formulere seg på for å forklare at Reva reiser rundt og foretar service hjemme hos folk?
Ikke veit jeg. Men nysgjerrig er jeg (og litt "skeptisk").


cra

Jeg synes rett og slett hele teksten du siterte virket amatørmessig. Jeg tror også den er på kanten av hvor mye man faktisk har lov til å skryte, og mener å ha hørt at uttrykk som "verdens beste" og "den eneste som...." o.l. ikke er lov brukt i markedsføring. Var det ikke Solo som endret reklameteksten til noe a'la "sansynligvis den eneste brusen som bare hjelper mot tørsten"? Der nøkkelen til frifinnelse er ordet "sansynligvis", fordi det åpner for at man faktisk tar feil. Uansett så må man jo ta slike markedsføringer med noen klyper salt.

Når det er sagt så kan det godt tenkes at Reva faktisk ER fantastisk på vinterføre. Jeg synes Thinken min er det også. Det eneste jeg opplever som ugunstig er at smal sporvidde gjør at den sporer en del hvis det er dårlig brøytet (og det hender seg her hvor jeg bor). Og på det punktet tør egjg vedde på at Reva IKKE er noe bedre, for den er så vidt jeg kan se enda smalere.

Er det noen Reva-eiere her som tør å bekrefte/avkrefte påstandene?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

skeptisk

Nå klager ikke jeg på muligheten for å  bruke elbil om vinteren. Sjøl har jeg gjort det i mange år. Morsomst var den fantastisk snørike vinteren for 3 år siden (?), hvor det stadig gikk ut advarsler om å la bilen stå hjemme. Men jeg kunne ikke dy meg og brukte elbilen hver bidige dag. Uten å stå fast, uten å oppleve annet ubehag.
MEN: Det var ikke fordi elbilen har et "fantastisk godt veigrep på vinterføre" (herregud, det er sterke ord i dagens bilverden!), men fordi den hadde en fantastisk god sjåfør  ;D
I hvert fall en sjåfør som var meget oppmerksom fordi han visste at det ikke var bilen som skulle klare dette, men sjåføren. Og er det egentlig ikke alltid slik?

cra

Sitat fra: skeptisk på søndag 30. november 2008, klokken 17:28
Det var ikke fordi elbilen har et "fantastisk godt veigrep på vinterføre" (herregud, det er sterke ord i dagens bilverden!), men fordi den hadde en fantastisk god sjåfør... ... Og er det egentlig ikke alltid slik?

Jo, det er nok slik i de aller fleste tilfeller. Egenskapene til bilen kan bare bringe deg så langt, resten er erfaring, dyktighet og kanskje bittelitt flaks. En god kokk kan lage de herligste retter med få og middelmådige ingredienser, mens en som ikke har peiling på kokkelering kan skusle bort de fineste råvarer og lage noe som ikke er spiselig. Akkurat slik er det med bilkjøring også. De fleste av oss hadde sikkert åkt i grøfta med Petter Solberg sinSubaru lenge før vi var i nærheten av de hastighetene han opererer i, nettopp fordi vi ikke har den riktige treningen og erfaringen med slikt.

Så lenge vettet er større en motet går det bra for de fleste av oss i hverdagen, selv om vi kan være uheldige og råke ut for ett eller annet. Det gjelder å ha i bakhodet at man kanskje ikke er så dyktig som man tror, ror som det heter: "Den som tror han er ferdig utlært er ikke utlært, men ferdig."
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: skeptisk på søndag 30. november 2008, klokken 17:28
MEN: Det var ikke fordi elbilen har et "fantastisk godt veigrep på vinterføre" (herregud, det er sterke ord i dagens bilverden!), men fordi den hadde en fantastisk god sjåfør  ;D

Hver helg i vinterhalvåret er det opptil flere SUVèr som står i grøfta mellom Bærum og Hemsedal. Disse SUVène må ha utrolig dårlige vinteregenskaper..... ;D

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

elektrolux

Og det er ingen som står så fast heller. ;D

Nå er den aksepterte forklaringen på dette at føreren mister følelsen av veigrepet med 4 hjulstrekk. Der andre gasser litt på for å føle om de får hjulspinn, og bekreftelse på at det er glatt, vil en med 4 hjulstrekk oppleve veigrepet som bedre enn det virkelig er.

Siden alle biler i dag har 4 hjuls brems, vil de derimot få en overraskelse når de behøver å redusere farten. Det går nemlig like dårlig som på alle andre biler. Faktisk dårligere, grunnet hardere dekk, høyt tyngdepunkt, og høy vekt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Falcon

Jeg har kjørt Reva en hel vinter på nordnorsk vinterføre. At bilen sitter like godt på veien på vinterføre er en overdrivelse, men den står da heller ikke tilbake for vanlige biler på veigrep. Smal hjulavstand og sporete vei er litt irriterende innimellom, men er ikke noe egentlig problem.

God tyngde på drivhjulet? Vel, med 140kg i førersetet kan det fortsatt være en fordel med litt ekstra vekt bak, da bilen spinner litt lett på glatt føre når man starter fra stillestående. Men det er stort sett bare å venne seg til å ikke være for hard på pedalen.

Batterivarmeren fungerer godt, og det er temperaturvarsler på dashbordet for å si fra at kapasiteten kan være nedsatt i kaldt vær.

Service-avtalen er aldeles glimrende. Så langt har det kommet service-mann fra Oslo med fly to ganger ens ærend for å utføre service på elbilen min. Ikke akkurat en god deal for dem, men...
Verdens nordligste Reva :)

Morteng

Jeg har nå kjørt Reva i 2 mnd i Tromsø, byen med bakker overalt. Jeg har jo ikke kjørt den på sommeren ennå, så kan ikke si at den er like bra på vinter som på sommer, men den er hvertfall meget meget bra på vinterføre! Kommer meg helt fint opp de bratteste bakkene og sitter veldig godt på veien. Det er en helt annen trygghet enn f.eks Buddy, som jeg har kjørt 3 vintrer i Tromsø.
Tromsø - Reva Deluxe 2008 Modell, Blå (Jobber som forhandler)
Har kjørt buddy 2006 modell i 2 1/2 år.

bosonic

Sitat fra: Morteng på mandag 02. februar 2009, klokken 12:33
Jeg har nå kjørt Reva i 2 mnd i Tromsø, byen med bakker overalt. Jeg har jo ikke kjørt den på sommeren ennå, så kan ikke si at den er like bra på vinter som på sommer, men den er hvertfall meget meget bra på vinterføre! Kommer meg helt fint opp de bratteste bakkene og sitter veldig godt på veien. Det er en helt annen trygghet enn f.eks Buddy, som jeg har kjørt 3 vintrer i Tromsø.
Kan du utdype dette noe? Består denne "tryggheten" i større kontroll med motorefekten og dermed mindre sjans for sladding eller er det vektfordelingen på Reva som er bedre eller hva er det du mener?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Morteng

Egentlig begge deler. Mindre sladding og bedre vektfordeling. I svinger kan jeg kjøre fortere uten å være redd for at den skal slippe. I bratte nedover bakker sitter den også bedre slik at jeg ikke behøver være redd for at den skal slippe og begynne å "skli".

Var det ok svar på det du lurte på?
Tromsø - Reva Deluxe 2008 Modell, Blå (Jobber som forhandler)
Har kjørt buddy 2006 modell i 2 1/2 år.

bosonic

Ja takk, det var dette jeg lurte på.

Har hatt noen aha opplevelser med Kewet'en min på snøføre, men har enda tilgode å kjøre Reva.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

ravn

Noe off topic, men bladde igjennom bilder på pcen min i dag og fant dette koselige bildet av gamle thinken min...


Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

El rayo

Vi som var med på EV2007 fikk lynkurs på glattkjøringsbane http://www.evguide.nu/ev2007glattbane.html med Reva. Det var ingen ting å si på kjøreegenskapene. Synes ikke Kewet er så vært heller, jeg, da. Har ikke kjørt Buddy på vinterføre, det kan jo tenkes at den lavere vekten har ugunstig innvirkning.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

ilmarw

På bakgrunn av det dere sier her så kan det virke som om Reva'en sitter bedre limt til underlaget enn Buddy. Min erfaring er at det ikke skal mye til før jeg begynner å spinne med Buddyen, men det er kanskje fordi de fleste Buddy'er har helårsdekk. Har du egne vinterdekk på Reva'en?

ilmar
Polestar i bestilling

cra

Sitat fra: ravn på tirsdag 03. februar 2009, klokken 17:18
Noe off topic, men bladde igjennom bilder på pcen min i dag og fant dette koselige bildet av gamle thinken min...

Se der, ja. Bare å skrape vekk ene enden av snøfonna, så har du egen garasje!  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA