Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Oslo - Grimstad

Startet av bongachalla, lørdag 31. mai 2014, klokken 23:36

« forrige - neste »

scoot

Skal ikke se bort i fra det, jeg brant en terminal i Januar  ::)..
2009 Revai

bongachalla

Sitat fra: magnus.arnesen på onsdag 21. mai 2014, klokken 07:46
Har selv en 2009 Reva som jeg kjøpte i fjor sommer. Batteriene har nå gått 4 år og er godt modne for utskifting.
Jeg kikket også på ombygging, men syntes dette ble for dyrt og komplisert. Enviro tar seg godt betalt for batteribytte. I følge et par innlegg på et annet Reva forum (som ser ut til å være borte nå) lå det fine guider for å bytte batteripakka selv. Jeg kjøpte så 8 stk Trojan T-105 batterier fra Nordic Battery for 13 000,- inkl moms og frakt. Hvordan batteribyttet går gjenstår å se ;)

Dette hørtes spennende ut, mest hva angår pris. Når fikk du denne prisen på 13 000,- ? Ser at nordic battery holder til i sverige. hvordan ordnet selve frakten seg ? Hvor holder du til i landet, forresten?

magnus.arnesen

Sitat fra: bongachalla på torsdag 22. mai 2014, klokken 22:38
Sitat fra: magnus.arnesen på onsdag 21. mai 2014, klokken 07:46
Har selv en 2009 Reva som jeg kjøpte i fjor sommer. Batteriene har nå gått 4 år og er godt modne for utskifting.
Jeg kikket også på ombygging, men syntes dette ble for dyrt og komplisert. Enviro tar seg godt betalt for batteribytte. I følge et par innlegg på et annet Reva forum (som ser ut til å være borte nå) lå det fine guider for å bytte batteripakka selv. Jeg kjøpte så 8 stk Trojan T-105 batterier fra Nordic Battery for 13 000,- inkl moms og frakt. Hvordan batteribyttet går gjenstår å se ;)

Dette hørtes spennende ut, mest hva angår pris. Når fikk du denne prisen på 13 000,- ? Ser at nordic battery holder til i sverige. hvordan ordnet selve frakten seg ? Hvor holder du til i landet, forresten?

Nordic Battery er svensk ja, men de har et kontor i Oslo. De er hovedimportør av Trojan-batterier i Norge. Batteriene kjøpte jeg i oktober/november i fjor. Tanken var at batteriene skulle byttes før minusgradene kom, men siden de holdt god stand gjennom vinteren ble det lagt litt på is. Nå begynner de å bli såpass dårlige at jeg gjør batteribyttet om noen få uker.
Batteriene ble fraktet på pall fra Oslo til meg i Horten og levert på døra.
Generelt veldig god service fra Nordic Battery. Betalingen foregikk med forhåndsbetaling og batteriene ble sendt 2 dager etter betaling.

edyrli

Hvis jeg ikke tar helt feil så ble nye biler også levert med sveisede terminaler i en periode. Det ble da benyttet batterier av merket Dynex istedenfor Trojan.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

bongachalla

Noen ide om det er bedre med Trojan-T125 istedenfor T-105 ? Vanskeligere å programmere inn?

scoot

Bedre fordi de har større størrelse i aH. Har ingenting å si med hensyn på programmering, SOC og EMS kalibrerer seg selv etter et par turer. Så lenge batteriene du bruker er 6V så spiller det egentlig ingen rolle, eneste forskjellen på forskjellig kapasitet vil være at du naturligvis går tom for strøm fortere. SOC er basert på spenningen på cellene, ikke kapasiteten. Mindre kapasitet vil sørge for kjappere fall i spenning -> SOC går fortere ned. Simple as that.
2009 Revai

bongachalla

Så greit! Så når Enviro skal ha 5000kr for å justere batteriene man selv har installert, hva konkret gjør de da ?

scoot

Jeg antar at de går over og sjekker at EMS leser korrekt. I EMS Analyzer er det en del faktorer kalt BV1-BV8 som indikerer en korrigeringsfaktor. F.eks hvis EMS leser 6.8V på en celle, mens spenningen egentlig er 6.2V må denne justeres for at SOC - lading etc skal fungere optimalt. Dette er snakk om å justere en XXXX Verdi ( typisk standard på 1000-1100 hvis jeg ikke husker feil ). Disse må justeres slik at spenningen i EMS er lik den du måler med ett multimeter.

Jeg brukte ca 1-2 timer på prosessen inklusivt demontering av seter. :)
2009 Revai

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA