Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Torpedo Ted, tirsdag 27. mai 2014, klokken 08:05

« forrige - neste »

erot

Sitat fra: Charlie på fredag 23. mai 2014, klokken 22:00
Sitat fra: erot på fredag 23. mai 2014, klokken 20:03
Du trenger ikke bekymre deg for dekkostnader. Få orden på hjulstillingen så slipper du dette. Går spissingen feil vei skjer dette. Går den rett vei motvirker den skjevbelastningen fra cambervinkelen, men den skal likevel være svært liten. Se de andre trådene om dette.

Hvorfor tror du det har med spissingen å gjøre. Mine er slitte etter 6000 km, og de er jevnt slitte bak. Hadde de vært slitt på ene eller andre siden av dekket, så ville jeg også ha mistenkt spissing. Men mekaniker er jeg ikke.

Fordi de er utslitt etter 3500 km. Det skal enkelt og greit ikke skje om du ikke kjører som et svin hele tiden. Selv med ganske aktiv fot og kjøring skal de vare mye lengre. 6000 er også alt for lite.

Et eksempel på feil hjulstilling som kan gi jevn men for høy slitasje er for høy negativ camber kombinert med høy positiv spissing bak. Dekket går som et viskelær, men to motsatte skjevslitasjer motvirker hverandre. Med visse verdier og dekktrykk kan dette slite helt jevnt men mangedoble slitasjehastigheten.

Muffinman

Tja, mine 21" Conti må byttes nå etter 6000km. Har riktignok brukt pedalen litt til på begynne med, men de minker fort selv ved langkjøring. Hakka R2 holdt 19.000km på drivhjulene med samme kjøring, for det meste på bar vei. Og de er faktisk mindre slitt nå enn sommerdekkene. Har liten tro på at feil hjulstilling gjør dette, da skulle det fått utslag på vinterdekkene også.

Når det gjelder 21" Conti ser jeg at det minker fort på framhjulene også. Tviler på at jeg får særlig mer enn 12.000km ut av dem.

erot

#77
The proof of the pudding osv... Målte nettopp mine Pilot Super Sport (kun bak). De har gått ca 4000. Venner som vil ha aks-demo har stått i kø, så de har fått kjørt deg rimelig bra, også en del hjulslipp og generell mishandling. Ny dybde er ca 8mm og utslitt dybde ca 2. Da er det 6mm å gå på. Har slitt 1-1,5mm av dette. Dette skulle gi en forventet levetid med samme kjøring på 15-20 000. kommer an på hva du godtar som minimumsdybde.

Når kjøringen normaliseres, dvs at folk slutter å mase om å kjøre berg og dalbane, så forventer jeg 25000 km på bakdekkene. Foran går de selvsagt lenger. Dette er anslag, så jeg kan selvsagt ta feil. Kan godt poste igjen med fasit når de er utslitt, men det ser faktisk ut til at det kan ta litt tid. Kjører bare 15-20 i året, og en god del av det er jo på vinterdekk.

Slitasjen er helt symmetrisk og litt mindre på midten, så jeg kan faktisk øke trykket enda litt til, dvs fra 48 til 50 psi.

Muffinman

Har bestilt Michelin pS2, så vi får nok et fint sammenligningsgrunnlag mot Conti her :)

fhovlan

#79
Når eg les nokre av tilbakemeldingane på kor lang andre har køyrt, der også bil har blitt lånt til venner og bekjente (med aggressiv køyring), så er eg sikker på at noko må vere galt med mine dekk som er utslitt før 4000km.

Eg registrerer at høgre bakhjul er slitt meir enn venstre, men jamnt fordelt. Eg har testa kor økonomisk eg klarer å køyre i temp. 19 grader. Eg klarer å kome ned på rundt 210 kWh, men då må eg jobbe med saken. Litt frustrerande!

Ps! Ganske lik køyring vil eg tru som Torpedo Ted ( trådstarter).

Muffinman

Høyre bakhjul er mer slitt her også. Det er nok en konsekvens av differensialens virkemåte, man får litt mer krefter på det hjulet - så lenge man kjører framover. Om du hadde rygget hele tiden ville venstre dekk vært mest slitt. Sånn er det på alle biler, men på de fleste er det nok ikke så store krefter at det blir synlige forskjeller.

Nå må jeg bare få huket tak i Tollpost. De driver nemlig å prøver å utlevere Michelin-dekkene mine dag etter dag uten å lykkes i følge sporingen, og jeg hverken hører eller ser noe til dem. Irriterende. Skjedde sist gang jeg fikk noe levert med dem også.

Brede

"Fælt som folk sliter dekk, her må det være mye grisekjøring ute å gå" tenkte jeg hver gang jeg var innom denne tråden.

Sjekket nå egne dekk og.. Ooops, her er det bare å bestille to nye gitt.  ;)

sn0le

Sitat fra: Muffinman på mandag 26. mai 2014, klokken 10:04
Har liten tro på at feil hjulstilling gjør dette, da skulle det fått utslag på vinterdekkene også.
Er slettes ingen ekspert på dekk, men hadde problem med en Galant stasjonsvogn.
Sommerdekkene ble skjevslitt så det holdt. Slitt helt til metallet på innsiden av dekkene. Kun bakdekkene. Forhjulsdrevet bil.
Vinterdekkene som trillet minst like mange km pr år var uberørte.
Fikk kjøpt nye sommerdekk og justert spissing/camber bak.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

mr_Utopia

Dette er en interressant problemstilling. Typiskber det jo at lavere profil betyr mindre mulighet til å absorbere geometrisk ulikhet. Altså om det er en spissing feil, vil man kanskje ikke merke noe med vinterdekk og høy profil, da dekket beveger seg sidelengs uten at det medfører store sidekrefter. Men med lavere profil er det ingen "fleksing" i dekket.


janmb

Sitat fra: Charlie på fredag 23. mai 2014, klokken 22:00
Hvorfor tror du det har med spissingen å gjøre. Mine er slitte etter 6000 km, og de er jevnt slitte bak. Hadde de vært slitt på ene eller andre siden av dekket, så ville jeg også ha mistenkt spissing. Men mekaniker er jeg ikke.

Du kan utmerket godt få unormalt stor, men helt jevn, slitasje med feil spissing.

Spissing er ikke det samme som camber (som derimot stort sett utelukkende gir skjev slitasje)
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

erot

Vinterdekk har også myk gummi i slitebanen som er kuttet opp i fine lameller, noe som gir de en helt annen evne enn sommerdekk til å føye seg etter asfalten uten så mye økning i friksjonen.

Brede

#86
Jeg satser på at mine Conti holder et par tusen kilometer til om jeg roterer foran og bak. Jeg har uansett nå bestillt fire Michelin Pilot Super Sport, satser på at holder seg bedre enn Continentalene har gjort.

Da ser det ut til at Continental holder cirka 9-10k kilometer med vårt bruk.

Muffinman

#87
Mine to nye PS2 står nå i gangen og er klare for å legges på. Det som slår meg er hvor fin finishen er på disse; Conti-dekkene som fulgte med bilen var både lurvete og ujevne før de ble tatt i bruk. PS2 er blanke i overflaten og har perfekt finish.

Har merket meg at det er en ørliten antydning til trapping helt ytterst på bakdekkene. Ikke mye. På innsiden av framdekkene er det merkbart mer. 7000km så langt og bakdekkene er helt utslitte. Foran ca halvslitt. Dette med overvekt av langkjøring med et og annet trykk på moropedalen.

erot

Hehe, bare vent. Om de er som PSS så ser de snart ut som et nuppete racingdekk som samler på småstein. Bortsett fra støy og steinkasting har jeg ingenting vondt å si om michelindekkene. Tilsynelatende anstendig levetid, og grep og kontroll av en annen verden til å være et standard gatedekk.

Muffinman

Spent på støy i forhold til Conti også. Fikk ikke tak i "tireguy``en" i helga, så det blir byttet ut i uka. Er vel et par mm igjen på de gamle, men ikke komfortabel med å slite dekkene så langt ned.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA