Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bompengene i Bergen kan dobles - på samme tid skal elbilene vurderes

Startet av frekri, mandag 26. mai 2014, klokken 22:19

« forrige - neste »

Car-El

Sitat fra: Sven-Erik på fredag 09. mai 2014, klokken 19:39
Sitat fra: kdid på fredag 09. mai 2014, klokken 19:28
Jeg tror advarselen er ment for når du bruker UMC med IT nett. Når du bruker den på TN nett, så gjelder ikke advarselen. Ergo på TN nett er det ingen advarsel.
NEI
Du må ikke bruke UMC på TN-nett.
Det står uttrykkelig på kabelen at den KUN skal brukes på IT-nett.

No e æ gla at det ikke e et TT-nett også. Da hadde galskapen vært komplett.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

christian1986

#31
Sitat fra: Sven-Erik på fredag 09. mai 2014, klokken 23:36
Sitat fra: christian1986 på fredag 09. mai 2014, klokken 22:17
Sitat fra: christian1986 på fredag 09. mai 2014, klokken 22:01
Hva er dette for noe tull... Er ikke rart folk bil forvirret når noen lirer av seg vås som dette...
Advarsler? Den norske laderen kan brukes på både IT og TN nett. Problemer blir det først når folk kommer fra utlandet å må lade her i Norge.

Jeg kommer ikke fra utlandet, og på UMC'en min står det:
WARNING
FOR IT GRID USE ONLY (NORWAY)
*Read owners manual before operating.Failure to do so may result in injury or Death.
*Do not use With an extension cord.
(+ at det står noen flere advarsler)

Det står altså at UMC'en kun skal brukes med IT NETT.
Det betyr at UMC'en ikke skal brukes med TN eller andre nett.

Hvis du oppfatter det som vås, så er vel det ditt problem.
Jeg refererte bare til det som står på UMC'en.
Det står jo også at denne UMC'en er for (NORWAY).
Det står ikke et eneste ord om at det gjelder folk som kommer fra utlandet.

Og når det er snakk om tull, så er det vel du som tuller nå?
Eller mener du at vi bare skal skite i advarselen som Tesla har satt på sin egen UMC?
Og også i om vi ødelegger lader eller annet i bilene våre, eller risikerer skader på personer som følge av feil bruk, SOM DET ER ADVART MOT PÅ UMC'en.
Altså... Igjen. Laderen fungerer helt fint med TN nett. Har dette hjemme, og vet dere hva? Bilen virker enda!!!

Poenget mitt er at vi må prøve å minske feilinformasjon så mye som mulig. Kan jo være folk tror på tror på dere.

Nyere anlegg er også som oftest TN-nett.

Amoss

Sitat fra: Sven-Erik på fredag 09. mai 2014, klokken 23:36
WARNING
FOR IT GRID USE ONLY (NORWAY)
*Read owners manual before operating.Failure to do so may result in injury or Death.

Min uthevning... :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

tho

Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

satheesh.net

#34
Altså: Vår UMC (den Norske) kan brukes i samtlige nett, inn- og utland. Det er de utenlandske som ikke vil virke i Norge. Derfor denne meldingen. Litt klønete setning, men det var sikkert bare for å skille dette for arbeidernes og logistikkens del.

Dette er bekreftet fra Tesla Motors, de ansatte og folk (inkl. meg selv) som har testet.

Er forøvrig enig i flere her at Tesla nå må komme på banen å få ny ladekabel levert til folket. Knappen for åpning av ladeluke virker ikke hos meg heller. Men disse "to Tesla ukene" begynner å få en annen dimensjon av vittigheter at det blir for dumt.

sølvpilen

Mye snakk om schuko her. Er det mulighrt for aa lade TMS paa hurtiglader som kun har Schukokontakt? Har ikke noen slik kontakt i settet fra jkirkebo mener jeg?

Car-El

He He He....   Hurtig-Schuko...  Nei, det er og blir maks 16A på 230V1~
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

janmb

Sitat fra: Sven-Erik på fredag 09. mai 2014, klokken 19:39
Sitat fra: kdid på fredag 09. mai 2014, klokken 19:28
Jeg tror advarselen er ment for når du bruker UMC med IT nett. Når du bruker den på TN nett, så gjelder ikke advarselen. Ergo på TN nett er det ingen advarsel.
NEI
Du må ikke bruke UMC på TN-nett.
Det står uttrykkelig på kabelen at den KUN skal brukes på IT-nett.

Da er jo Teslas originale røde adapter en selvmotsigelse.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

janmb

#38
Sitat fra: Sven-Erik på fredag 09. mai 2014, klokken 23:36
Det står altså at UMC'en kun skal brukes med IT NETT.
Det betyr at UMC'en ikke skal brukes med TN eller andre nett.

Da må man spørre seg om hvorfor de leverer rød adapter i Norge. Her er det åpenbart snakk om misforståelser, enten hos leseren eller i utforming av advarselen. Det er SELVSAGT meningen at UMC brukes og skal brukes på TN-nett, ellers hadde de ikke kunnet forsyne oss med røde adaptere i Norge i det hele tatt.

Dessuten er det jo fullstendig ulogisk at man ikke skulle kunne bruke en IT-tilpasset UMC på TN-nett. At kabelen/bilen aksepterer et flytende jordnivå er jo ikke noe problem for en situasjon der du faktisk har balanserte faser. Kort sagt, takler du IT takler du hvertfall TN.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

ducktolate

Hva er det egentlig som tar knekken på UMC?
Nå har jeg skiftet en som bare lyste rødt, og fikk en ny en etter at Tesla Trondheim hadde forsikret seg om at den ikke virket ??? (Tips til Tesla om noen derfra leser her, ha en lånekabel klar og gi ut med en gang noen kommer med ødelagt kabel. Det må være billigere enn leiebil og bedre service, apropos leiebil så er ikke fossilbil et alternativ for Mange Tesla eiere. For min egen del koster det meg ca 500kr å komme meg til og fra arbeid med fossil bil.)

Den nye plugget i stikk fire ganger, femte gang lyser også den rødt. Det er samme stikk bortsett fra gang nummer fire, den var på jobb.
Prøvde plugg ut og inn noen ganger og så en reset, så kom den igang igjen med grønt lys. Men så streiker den under lading, og må ut og inn av stikk igjen før den kommer igang.
Det kan ikke være meningen at det skal være så dårlig patent på UMC at man må gå å gjete ladesekvensen sin. Det må da være mulig at bilen varsler fra om noe feil oppstår ved lading. Eller aller helst det må da gå an å lage en UMC som fungerer!

Jeg har kjørt Leaf i over 60000km og Nissans ladekabel fungerer alltid. Og den fungerer fortsatt. Teslaen har jeg ikke kjørt 6000km med enda. Kjører man elbil så er ladekabel en vesentlig komponent som må virke alltid.

Muffinman

Hmm, min har faktisk fungert i 25.000km, riktignok med en del hickups. Ser ut til å være forholdsvis stabil nå etterhvert som softwaren i bilen er modnet, og det har blitt tørt og varmt (sommer). Man har vel kompensert for en UMC som har mangler (manglende kontaktor på N?) ved å endre toleranser i bilens software vil jeg tro. Er heldigvis ikke en av dem som har opplevd at kabelen har dødd gang etter gang. Flaks?

Havebigfun

Det har antakelig noe med det lokale nettet å gjøre- det er neppe "statistisk" uflaks at noen har måttet bytte mange døde UMC mens det har gått knirkefritt for andre.
Selv om det er selvsagt Teslas ansvar å sørge for at den leverte UMC virker har jeg alltid et Mennekes-kabel med i bilen- kiipt om man er på besøk et sted og UMC streiker fordt det er noe "feil" med nettverket.
Har du systematiske ladeproblemer hjemme utleverer Tesla  dette kabelet kostnadsfritt.


Muffinman

Tja, mine problemer har vært ganske konsistente til tross for at jeg er mye på farten og lader på hva som måtte være tilgjengelig der og da. Men det er påfallende hvor mye problemer enkelte opplever hjemme, så det er nok forskjeller.

Har for øvrig også fått den Mennekes-kabelen. Slet i vinter med at om bilen forsøkte å starte strømtrekk fra kabelen, enten ved oppstart av forvarming etter endt lading eller start av lading fra app, gikk lyset i ladeporten i rødt og feilmeldingene haglet inn. Dette ser ut til å fungere etter at 5.9 kom på plass, i det minste på de få stedene jeg har prøvd. Hadde en del krøll fra dag en, men det jeg beskriver over oppstod faktisk etter at "ladeoppdateringen" kom på plass. Det var da Mennekes-kabelen ble utlevert. Den er jo for treig til mye av bruken min, men så er det jo bedre å bli forsinket enn å stå helt fast. Nødløsning med andre ord.

Gressvikingen

Jeg så forresten at Tesla Skøyen nå delte ut en ny type schuko adapter som hadde en ledningsstump med vanlig støpsel som festes rett på som de andre adapterne.
P85D"+"

HKS

Kan også bekrefte at man kan bytte gammel schuko-adapter inn i en ny. Fikk gjort det når jeg hadde bilen inne hos Skøyen i dag. Se vedlegg.

Tesla Model S 90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA