Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bompengene i Bergen kan dobles - på samme tid skal elbilene vurderes

Startet av frekri, mandag 26. mai 2014, klokken 22:19

« forrige - neste »

Car-El

#15
@sigurdi

Æ uttrykte vel ikke dette godt nok.
Sitat fra: Car-El på fredag 09. mai 2014, klokken 20:40

Det forklarer hvorfor Schuko ikke virker så godt HJEMME (TN-nett) men veldig godt på jobb til fruen (IT-Nett).

Forsåvidt så er det IT-nett inn i hovedskapet til blokka. Der blir jord splittet til Jord & 0-leder
<mener da at det er den blokka som jeg bor i. Allså hjemme.>

Her må æ korrigere meg sjøl i ettertid. IT nett har 230V mellom fasene, mens TN nett har 400V mellom fasene. Så det er nok et TN nett som kommer inn i blokken der jeg bor.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

christian1986

Sitat fra: Sven-Erik på fredag 09. mai 2014, klokken 19:39
Sitat fra: kdid på fredag 09. mai 2014, klokken 19:28
Jeg tror advarselen er ment for når du bruker UMC med IT nett. Når du bruker den på TN nett, så gjelder ikke advarselen. Ergo på TN nett er det ingen advarsel.
NEI
Du må ikke bruke UMC på TN-nett.
Det står uttrykkelig på kabelen at den KUN skal brukes på IT-nett.
Hva er dette for noe tull... Er ikke rart folk bil forvirret når noen lirer av seg vås som dette...

Car-El

Sitat fra: christian1986 på fredag 09. mai 2014, klokken 22:01
Sitat fra: Sven-Erik på fredag 09. mai 2014, klokken 19:39
Sitat fra: kdid på fredag 09. mai 2014, klokken 19:28
Jeg tror advarselen er ment for når du bruker UMC med IT nett. Når du bruker den på TN nett, så gjelder ikke advarselen. Ergo på TN nett er det ingen advarsel.
NEI
Du må ikke bruke UMC på TN-nett.
Det står uttrykkelig på kabelen at den KUN skal brukes på IT-nett.
Hva er dette for noe tull... Er ikke rart folk bil forvirret når noen lirer av seg vås som dette...

Tar du ikke advarslene på alvor?
Da kan du like gjerne røyke også, slik som jeg!
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Muffinman


Car-El

@Muffinman
Ikke farlig, bare inni he----s ubehagelig!
(Æ røyke, men kan ikke fordra lukta av røyk! Ja æ e rar!)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

christian1986

Sitat fra: Car-El på fredag 09. mai 2014, klokken 22:10
Sitat fra: christian1986 på fredag 09. mai 2014, klokken 22:01
Sitat fra: Sven-Erik på fredag 09. mai 2014, klokken 19:39
Sitat fra: kdid på fredag 09. mai 2014, klokken 19:28
Jeg tror advarselen er ment for når du bruker UMC med IT nett. Når du bruker den på TN nett, så gjelder ikke advarselen. Ergo på TN nett er det ingen advarsel.
NEI
Du må ikke bruke UMC på TN-nett.
Det står uttrykkelig på kabelen at den KUN skal brukes på IT-nett.
Hva er dette for noe tull... Er ikke rart folk bil forvirret når noen lirer av seg vås som dette...

Tar du ikke advarslene på alvor?
Da kan du like gjerne røyke også, slik som jeg!
Advarsler? Den norske laderen kan brukes på både IT og TN nett. Problemer blir det først når folk kommer fra utlandet å må lade her i Norge.

Igjen, dropp å uttale deg hvis du ikke vet hva du snakker om.

Car-El

Sitat fra: christian1986 på fredag 09. mai 2014, klokken 22:17
Sitat fra: Car-El på fredag 09. mai 2014, klokken 22:10
Sitat fra: christian1986 på fredag 09. mai 2014, klokken 22:01
Sitat fra: Sven-Erik på fredag 09. mai 2014, klokken 19:39
Sitat fra: kdid på fredag 09. mai 2014, klokken 19:28
Jeg tror advarselen er ment for når du bruker UMC med IT nett. Når du bruker den på TN nett, så gjelder ikke advarselen. Ergo på TN nett er det ingen advarsel.
NEI
Du må ikke bruke UMC på TN-nett.
Det står uttrykkelig på kabelen at den KUN skal brukes på IT-nett.
Hva er dette for noe tull... Er ikke rart folk bil forvirret når noen lirer av seg vås som dette...

Tar du ikke advarslene på alvor?
Da kan du like gjerne røyke også, slik som jeg!
Advarsler? Den norske laderen kan brukes på både IT og TN nett. Problemer blir det først når folk kommer fra utlandet å må lade her i Norge.

Igjen, dropp å uttale deg hvis du ikke vet hva du snakker om.

DROPP Å VÆR "TØFF I TRYNE!" når du ikke har humor!
(Æ har flere T-ord å bruke!)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

frekri

En ladekabel som fungerer er jo viktigere enn at bilen har hjul!

Det er jo nå vi trenger schukokontaktene. Om et par år lader vi vel første og fremst på type 2. Da tror jeg vi finner slike ladepunkter i de fleste norske byer.
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

sigurdi

#23
@Car-El

Sorry off topic, men klarer ikke å dy meg. :-)

Sitat fra: Car-El på fredag 09. mai 2014, klokken 21:54

Forsåvidt så er det IT-nett inn i hovedskapet til blokka. Der blir jord splittet til Jord & 0-leder
<mener da at det er den blokka som jeg bor i. Allså hjemme.>

Du var ikke bare helt enig med deg selv, at det kommer IT nett inn som blir splittet, er nok TN-C som kommer inn og PEN-leder blir splittet til PE-leder (jordleder) og en N-leder (nøytralleder).

Legger ved en link til om hvordan distribusjons nettet blir fordelt:

http://snl.no/nettsystem

Alternativet er at dere har egen trafo i blokka og da er det normalt sett 11 eller 22kV høyspent inn, som ikke har noe med verken IT eller TN å gjøre men er et høyspent fordelingsnett.
(Mest sannsynlig at det er lavspent fordelingsnett inn til blokka som da er enten IT eller TN, men hos deg TN)

Mer godt lesestoff:
http://snl.no/nettsystem
http://snl.no/distribusjonsnett

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Car-El

#24
Egentlig så ønske æ bare en annen utforming. Slik at man kan få denne Schuko pluggen "trødd inn". Det skulle da ikke være vanskelig å legge en slik kontakt som vi setter Schuko-pluggen fast i, litt ledning og en Schuko-plugg å putte inn i "veggen".


@Sigurdi
Refererer bare til elektrikkeren som var på befaring da det skulle monteres 22kW Mode3 lader. 

Ettertanke: Det kan ikke være IT nett inn. Da IT nett har 230V mellom fasene, mens TN nett har 400V mellom fasene. Så du helt rett, Sigurdi.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

RaBalder

Sitat fra: christian1986 på fredag 09. mai 2014, klokken 22:17
Sitat fra: Car-El på fredag 09. mai 2014, klokken 22:10
Sitat fra: christian1986 på fredag 09. mai 2014, klokken 22:01
Sitat fra: Sven-Erik på fredag 09. mai 2014, klokken 19:39
Sitat fra: kdid på fredag 09. mai 2014, klokken 19:28
Jeg tror advarselen er ment for når du bruker UMC med IT nett. Når du bruker den på TN nett, så gjelder ikke advarselen. Ergo på TN nett er det ingen advarsel.
NEI
Du må ikke bruke UMC på TN-nett.
Det står uttrykkelig på kabelen at den KUN skal brukes på IT-nett.
Hva er dette for noe tull... Er ikke rart folk bil forvirret når noen lirer av seg vås som dette...

Tar du ikke advarslene på alvor?
Da kan du like gjerne røyke også, slik som jeg!
Advarsler? Den norske laderen kan brukes på både IT og TN nett. Problemer blir det først når folk kommer fra utlandet å må lade her i Norge.

Igjen, dropp å uttale deg hvis du ikke vet hva du snakker om.
Litt voldsom nå  :(

Tesla klistrer vel ikke advarsler på UMC for morro skyld?

sigurdi

Du får og kjøpt rødt adapter til "norsk" UMC.
Rødt adapter er tiltenkt brukt på TN nett, men takket være jkirkebo kan adapter brukes mot IT net.
(Adapter blir nok mer extension cord å beregne så er vel ikke helt godkjent av Tesla)

Å bruke UMC direkte i ladestolper med Schuko pluggen er også svært uheldig, siden en får mye vekt på kontakten som kan gi dårlig kontakt, slitasje og mulig varmgang og i verste tilfelle brann.

Dette gjelder desverre de fleste biler og er nok en av grunnene til at Max ladestrøm gjennom Schuko snart blir nedjustert til 8 eller 10A.
(Nye retningslinjer mulig fra Juli, eller neste år.)
Har vært mye skader og svidde kontakter.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

rene

Målet må jo være at alle ladepunkter settes opp med KUN type 2 fremover. Null schuko. Mye enklere å forholde seg til kun en ledning uten ekstra vekt fra en kladd noe sted, og funker på alle biler siden de må ha kabel som passer selv.

jkirkebo

Sitat fra: rene på lørdag 10. mai 2014, klokken 00:01
Målet må jo være at alle ladepunkter settes opp med KUN type 2 fremover. Null schuko. Mye enklere å forholde seg til kun en ledning uten ekstra vekt fra en kladd noe sted, og funker på alle biler siden de må ha kabel som passer selv.

Jepp, dette er min mening også. Dropp schuko på nye ladepunkter, så blir alle som vil lade nødt til å skaffe seg en Type 2-kabel til bilen sin istedenfor å bruke "nødladekabelen" i schuko-uttaket på en kombi-stolpe.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Car-El

Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA