Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Din Model S levering.

Startet av janmb, onsdag 21. mai 2014, klokken 13:41

« forrige - neste »

janmb

Har nettopp hatt min første måleravlesning på garasjekursen min og synes ikke det var veldig oppløftende.

Avlest 1050 kWh på 36 dager.

Har 3170 km på bilen, kun lading hjemme, med 235 kWh i snitt forbruk lifetime = 750 kWh

I tillegg kommer vampire drain, gjetter grovt på rundt 1 mil døgnet, eller 2.3 kWh, så da har vi 833 kWh totalt.

833/1050 = over 20% svinn ved lading. Synes det var hakket mye, men må vel kanskje påregnes med 240 -> 400v trafo, 25 meter kabel og svinn i selve ladingen.

Hva mener folket?
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

RaBalder

Forvarming av kupe og batteri med strøm fra veggen må du vel også ta med i regnestykket ditt. Tror ikke det kommer med på brukt energi pr km.

janmb

Sant nok. Stort sett bare batterivarming som har vært aktuelt hittil, men ja, det er jo også noen kWh der.

Skulle gjerne hatt fornuftige tall for både forvarming og vampire drain om noen har noe å bidra med der.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

RaBalder

Har hatt min bil en drøy måned. Den står stort sett alltid tilkoblet og brukes litt hver dag  ::) , men har fått ut litt tall på Vampire-drain fra Visible Tesla.

I snitt taper den 0.44km/h. Dette er rated-km så langt jeg kan se.
Det blir 10.56 km/døgn.  Rated tror jeg er 162 Wh/km.
Som gir et tap på 1.7 kWh/døgn.

sn0le

Landingen i bilen er vel 80-90% effektiv, og det er nok litt tap i trafoen også, så tallene virker ikke så gale.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

sigurdi

#5
Skrur du av trafoen når den ikke er i bruk?
Trafoen har variert tomgangs forbruk etter type årsmodell, størrelse osv, men trekker 24/7 om den er i bruk eller ikke, dersom dette er 200W utgjør dette alene 172kWh på 36 dager.

Så i en annen tråd her på forumet en 400v 32A og den bruker ca 380W på tomgang, så har du en eldre tranformator skal du ikke se bort fra at den trekker noen hundre W kontinuerlig og dermed så er det her svært mye av differansen din ligger.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8301.90.html

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

janmb

Trafoen er stor, halvgammel og ikke slått av utenom bruk nei, så mulig det renner ut litt der.

1.7kW vampire per døgn virker i gata synes jeg.

Da tror jeg vi konkluderer med at måleren min har rett.

Uansett ikke horribelt på noen som helst måte med drivstoffutgift på 750 kr på nesten 3200 km
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

afitch80

Sitat fra: janmb på søndag 04. mai 2014, klokken 23:40

Uansett ikke horribelt på noen som helst måte med drivstoffutgift på 750 kr på nesten 3200 km

Ikke horribelt i det hele tatt. Hadde du kjørt fossil samme distansen som bruker, la oss si, 0,7l/mil og at drivstoffprisen er i gjennomsnitt 14,30 kr/l så hadde du brukt 3203 kr på samme distansen. Altså over 4 ganger så mye...  :o
Før amerikansk, nå tysk.

cstromme

Nå ble jeg nesten litt bekymret her. Fikk satt opp en Ensto-boks for noen uker siden, venter fortsatt på bilen. Står denne nå og trekker strøm?
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

janmb

Dersom du snakker om en ren ladestasjon som ikke transformerer om spenning så tror jeg nok den trekker ekstremt lite ved tomgang.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

cstromme

Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

janmb

Den trekker nok tilnærmet null når den ikke er i bruk - no worries

For min del har jeg en 240 til 400V trafo stor nok til å drive en middels stor fabrikk - så det blir noe litt annet.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Havebigfun

Sitat fra: janmb på mandag 05. mai 2014, klokken 14:15
Den trekker nok tilnærmet null når den ikke er i bruk - no worries

For min del har jeg en 240 til 400V trafo stor nok til å drive en middels stor fabrikk - så det blir noe litt annet.
Da er det iallefall deilig varmt i garasjen 8)

janmb

Hadde enda vært så vel - trafoen står i et teknisk rom i kjelleren og lager derfor varme som er 100% bortkastet :D
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

hma

Sitat fra: janmb på onsdag 07. mai 2014, klokken 08:46
Hadde enda vært så vel - trafoen står i et teknisk rom i kjelleren og lager derfor varme som er 100% bortkastet :D
Beklager OT, men - om det er plass i det tekniske rommet ditt kan du kanskje tørke klær der? I mitt tekniske rom, hvor det finnes varmtvannsbereder og noe datautstyr, tørkes klesvasken iløpet av en halv dag. Syns det er en fin måte å utnytte overskuddsenergien på.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA