Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Har jeg økonomi til Tesla?

Startet av Håkon T, torsdag 15. mai 2014, klokken 08:34

« forrige - neste »

Sirka

... Og jeg har endelig fått testet AC i varmt vær; sol og godt over 20 varme i Bergen i går, kokvarmt i bilen så jeg satte temperaturen på 17 grader - og måtte etter få minutter skru den opp til 20 igjen fordi det ble for kjølig ... :) Så langt har altså min AC fungert etter boken.
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

Olemann

Funker som bare det hos meg og, og synes jeg har merket at den kalde lufta er litt mindre kald i ecopro enn i comfort, noen som kan bekrefte at den sparer litt her også?

Ole

Sitat fra: Sirka på søndag 08. juni 2014, klokken 11:42
... Og jeg har endelig fått testet AC i varmt vær; sol og godt over 20 varme i Bergen i går, kokvarmt i bilen så jeg satte temperaturen på 17 grader - og måtte etter få minutter skru den opp til 20 igjen fordi det ble for kjølig ... :) Så langt har altså min AC fungert etter boken.

TB

Sitat fra: esselt på tirsdag 03. juni 2014, klokken 09:46
Når jeg leverte min inne til rep i dag snakket jeg litt med verksmester som sa det var fire ventiler på disse bilene, og det var ikke gitt hvilken av de fire som faktisk sluttet å fungere.

For at varmepumpe skal fungere i revers er det nødvendig med ekstra ventiler. Blant anna ein "4-veis  ventil" som snur kjølemedie.
Forskjellen på varmepumpe / AC har med retning kjølemedie, og dermed varmen går.

Her er ein tegning som viser prinsipp for reversering av varmepumpe:
http://www.elektrofag.info/varmepumper/reverserbar
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

LMOR

4-veis ventiler, 4 ventiler, noen bytter 1 ventil, jeg bytter 2...

Antar det er disse det er snakk om:

http://www.etk.cc/bmw/EN/search/selectCar/I01/MCV/BMW+i3/ECE/64/64_1982/

Hvis det stemmer med 4 ventiler, så er det nok shutoff ventilene 17-20?
Siden alle disse er forskjellige, så kan det forklare at ikke alle må byttes.
Det som er litt interessant, er at disse IKKE er byttet ut, som f.eks 7 og 9 er... Det skulle tyde på en produksjonsfeil på disse ventilene, og det forklarer i så fall hvorfor bare noen må byttes ut. Men for de med en bil som er produsert før februar, så kan en lure på hvorfor 7 og 9 er byttet ut? På 7 står det at den ikke kan settes inn på en gammel bil, men 9 kan. og 9 ser ut til å være en viktig komponent?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

SE

Sitat fra: LMOR på søndag 08. juni 2014, klokken 21:31
4-veis ventiler, 4 ventiler, noen bytter 1 ventil, jeg bytter 2...

Antar det er disse det er snakk om:

http://www.etk.cc/bmw/EN/search/selectCar/I01/MCV/BMW+i3/ECE/64/64_1982/

Hvis det stemmer med 4 ventiler, så er det nok shutoff ventilene 17-20?
Siden alle disse er forskjellige, så kan det forklare at ikke alle må byttes.
Det som er litt interessant, er at disse IKKE er byttet ut, som f.eks 7 og 9 er... Det skulle tyde på en produksjonsfeil på disse ventilene, og det forklarer i så fall hvorfor bare noen må byttes ut. Men for de med en bil som er produsert før februar, så kan en lure på hvorfor 7 og 9 er byttet ut? På 7 står det at den ikke kan settes inn på en gammel bil, men 9 kan. og 9 ser ut til å være en viktig komponent?
Virker som det er ulike feil på AC.  Ventiler er bare en variant.  På min i3 ble det ikke byttet noen ventil(er), men de byttet denne dingsen:
http://www.etk.cc/bmw/EN/search/selectCar/I01/MCV/BMW+i3/ECE/12/12_1842/
pga.  manglende AC.  AC ble 'nedprioritert' av styringsenheten ble det sagt.

Vind

Sitat fra: Olemann på søndag 08. juni 2014, klokken 19:03
Funker som bare det hos meg og, og synes jeg har merket at den kalde lufta er litt mindre kald i ecopro enn i comfort, noen som kan bekrefte at den sparer litt her også?

Ole

Sitat fra: Sirka på søndag 08. juni 2014, klokken 11:42
... Og jeg har endelig fått testet AC i varmt vær; sol og godt over 20 varme i Bergen i går, kokvarmt i bilen så jeg satte temperaturen på 17 grader - og måtte etter få minutter skru den opp til 20 igjen fordi det ble for kjølig ... :) Så langt har altså min AC fungert etter boken.
Samme opplevelse jeg har.  Det kjøler  vanvittig bra i Comfort, og litt mindre i Eco
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Kriskristoff

Jeg fikk samme problemet som dere beskriver i Pinsen. Forbasket irriterende da jeg har elsket bilen fra dag 1 (en uke siden). Bavaria Arendal skulle se på den til Torsdag denne uka så jeg håper dette er en quick fix. Jeg fikk beskjed om at den ikke burde kjøres pga kjølingen til batteriene heller ikke fungerte.

Fikk en Suzuki Swift til leiebil(!), og etter å ha kjørt den ser jeg klasseforskjellen til BMW i3! For en blikkboks..

wesnym

Sitat fra: Kriskristoff på tirsdag 10. juni 2014, klokken 10:47
Jeg fikk samme problemet som dere beskriver i Pinsen. Forbasket irriterende da jeg har elsket bilen fra dag 1 (en uke siden). Bavaria Arendal skulle se på den til Torsdag denne uka så jeg håper dette er en quick fix. Jeg fikk beskjed om at den ikke burde kjøres pga kjølingen til batteriene heller ikke fungerte.

Fikk en Suzuki Swift til leiebil(!), og etter å ha kjørt den ser jeg klasseforskjellen til BMW i3! For en blikkboks..

Hos Bavaria i Oslo fikk vi beskjed at det er to separate system.
Derfor trengte vi ikke bekymre oss om batterikjølingen selv om AC i bilen ikke funker.....
Nå er det jo mulig du har en annen feil enn oss, men AC funker i hvertfall ikke.
Vi har ny time på torsdag så får vi håpe de finner den riktige årsak, og jeg personlig tror jo det er ventil problemet vi har.
Selv om Bavaria så langt har vendt det døve øret til....
BMW i3, Oslo

Bmwi3

#83
Sitat fra: wesnym på tirsdag 10. juni 2014, klokken 11:11
Sitat fra: Kriskristoff på tirsdag 10. juni 2014, klokken 10:47
Jeg fikk samme problemet som dere beskriver i Pinsen. Forbasket irriterende da jeg har elsket bilen fra dag 1 (en uke siden). Bavaria Arendal skulle se på den til Torsdag denne uka så jeg håper dette er en quick fix. Jeg fikk beskjed om at den ikke burde kjøres pga kjølingen til batteriene heller ikke fungerte.

Fikk en Suzuki Swift til leiebil(!), og etter å ha kjørt den ser jeg klasseforskjellen til BMW i3! For en blikkboks..

Hos Bavaria i Oslo fikk vi beskjed at det er to separate system.
Derfor trengte vi ikke bekymre oss om batterikjølingen selv om AC i bilen ikke funker.....
Nå er det jo mulig du har en annen feil enn oss, men AC funker i hvertfall ikke.
Vi har ny time på torsdag så får vi håpe de finner den riktige årsak, og jeg personlig tror jo det er ventil problemet vi har.
Selv om Bavaria så langt har vendt det døve øret til....

Det er kun et system og IKKE to systemer som kjøler batteriene. Ryker A/C så virker heller ikke batterikjølingen, bruker samme til å varme opp batteriene ved kulde..
TM3(Kansellert), BMWi3.
Polestar2.

LMOR

#84
Sitat fra: Bmwi3 på tirsdag 10. juni 2014, klokken 19:03
Ryker A/C så virker heller ikke batterikjølingen, bruker samme til å varme opp batteriene ved kulde..
Tviler sterkt på at bilen hadde kjørt videre uten noen form for feilmelding, hvis batteriene ikke kjøles/varmes.

Slik jeg forstår det, så er det fleste problemene koblet til ventilene, så det er vel mer snakk om at den kalde luften ikke kommer inn i kupeen. Merk også at disse ventilene kun finnes på biler med varmepumpe, så det kan ikke ha noe med kjøling av batteriene å gjøre.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Bmwi3

#85
Sitat fra: LMOR på tirsdag 10. juni 2014, klokken 19:17
Sitat fra: Bmwi3 på tirsdag 10. juni 2014, klokken 19:03
Ryker A/C så virker heller ikke batterikjølingen, bruker samme til å varme opp batteriene ved kulde..
Tviler sterkt på at bilen hadde kjørt videre uten noen form for feilmelding, hvis batteriene ikke kjøles/varmes.
Det er kun et system som driver A/C og batterikjølingen. Tvil så mye du vil....
Batteriene varmes visst elektrisk ved lading. Og holdes på ca 20 grader ved hjelp av A/C under kjøring.

Dette sier BMW selv...
Så vidt jeg kan se på tegningene så er det et system MEN, muligens de skiller batterikjølingen separat etter kondensatoren eller ved en ventil ved fordamperen...
TM3(Kansellert), BMWi3.
Polestar2.

LMOR

Sitat fra: Bmwi3 på tirsdag 10. juni 2014, klokken 19:24
Sitat fra: LMOR på tirsdag 10. juni 2014, klokken 19:17
Sitat fra: Bmwi3 på tirsdag 10. juni 2014, klokken 19:03
Ryker A/C så virker heller ikke batterikjølingen, bruker samme til å varme opp batteriene ved kulde..
Tviler sterkt på at bilen hadde kjørt videre uten noen form for feilmelding, hvis batteriene ikke kjøles/varmes.
Det er kun et system som driver A/C og batterikjølingen. Tvil så mye du vil....
Batteriene varmes visst elektrisk ved lading. Og holdes på ca 20 grader ved hjelp av A/C under kjøring.

Dette sier BMW selv...men de tar vel feil.
Jeg sier ikke at det ikke er rett, men at kjølingen fungerte, men kommer ikke inn i kupeen pga feil med ventilene.
Og så sier jeg at etter alle feilmeldinger jeg har fått ved ubetydelige ting med BMW, så er det lite sannsynlig at kjøling av batteriene stopper uten noen form for feilmelding.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Bmwi3

#87
Sitat fra: LMOR på tirsdag 10. juni 2014, klokken 19:37
Sitat fra: Bmwi3 på tirsdag 10. juni 2014, klokken 19:24
Sitat fra: LMOR på tirsdag 10. juni 2014, klokken 19:17
Sitat fra: Bmwi3 på tirsdag 10. juni 2014, klokken 19:03
Ryker A/C så virker heller ikke batterikjølingen, bruker samme til å varme opp batteriene ved kulde..
Tviler sterkt på at bilen hadde kjørt videre uten noen form for feilmelding, hvis batteriene ikke kjøles/varmes.
Det er kun et system som driver A/C og batterikjølingen. Tvil så mye du vil....
Batteriene varmes visst elektrisk ved lading. Og holdes på ca 20 grader ved hjelp av A/C under kjøring.

Dette sier BMW selv...men de tar vel feil.
Jeg sier ikke at det ikke er rett, men at kjølingen fungerte, men kommer ikke inn i kupeen pga feil med ventilene.
Og så sier jeg at etter alle feilmeldinger jeg har fått ved ubetydelige ting med BMW, så er det lite sannsynlig at kjøling av batteriene stopper uten noen form for feilmelding.

Men de som har opplevd feil ved A/C har ikke fått noen feilmelding. Det også burde gitt en feilmelding...
Sitter en tempsensor på batterikjølingen/varmen. Men er ikke sikkert batteriet har blitt kritisk varmt slik at det har blitt generert noen feilmelding.
TM3(Kansellert), BMWi3.
Polestar2.

LMOR

Sitat fra: Bmwi3 på tirsdag 10. juni 2014, klokken 19:40
Men de som har opplevd feil ved A/C har ikke fått noen feilmelding. Det også burde gitt en feilmelding...
Jeg har opplevd feil :-), og venter på ventiler. Har kjørt 1 uke i en alt for varm bil, nok til i så fall å ødelegge batteriene. Verkstedet sendte meg hjem med til enda en uke til med venting, uten noen form for advarsel om at batteriet kan ødelegges... Dette var koordinert med BMW sentralt.

Jeg har ikke hørt om noen biler som måler temperaturen ut i kupeen ved kjøling for så å gi feilmelding pga at luften ikke er kald nok. Enig i at den burde kunne gjøre det.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Pendleren

Da er jeg på listen over dem som må inn for andre gang... Synes det er litt bekymringsverdi at de ikke klarer å fikse det første gang bilen er inne. Da vet de rett og slett ikke hva som skaper feilen. Heldigvis bare 27,5 grader i dag;-) blir spennende å se om Bavaria på Økern klarer å løse problemet. Ga klar beskjed om at jeg forventet lånebil denne gangen. Så da tikket det inn en bestillingsbekreftelse fra hertz på mobilen 30 min etter at jeg hadde snakket med bavaria. Regner med at de ikke forventer at jeg skal betale for den- det skjer ikke...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA