Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Verdensrekord i Elbilkortesje

Startet av Quintilian, tirsdag 13. mai 2014, klokken 22:58

« forrige - neste »

Quintilian

Hei!

Kjørte hjemmefra i Stavanger i går for å besøke en kompis i Bergen... Skulle lade over natta på en 16A kurs..: satt ladehastighet til 10a for å være sikker på sikringen ikke røk i løpet av natta... Sjekket to ganger før vi la oss... Bare velstand.....Men selvfølgelig gikk jo sikringen rett etter vi køya (tvilsomt strømsystem i gammelt hus)...



Så nå er vi på vei mot halhjem fergekai med 197km på tanken../ er midt i Bergen sentrum, 2 voksne og 2 barn... Har rødt og blått adapter med, men ikke chademo eller type2..... Ladenøkkel ligger hjemme på det andre nøkkelknippet...
Bilen er i rangemodus, klima helt av og takluka i vent. Kjører fartsgrensa....

Kommer vi frem? Om ikke, har noen tips? :) må være i Stavanger senest kl 16 pga barnebursdag...

Elbilist79

Det er 22kw type2 ladepunkt på Lagunen kjøpesenter, dette er gratis i bruk i 2 timer og betaling deretter.

Edit: Obs, såg litt for seint at du ikkje hadde type2.
S85, Sølv


Griffel

Spørre pent på alle bensinstasjoner du passerer, om de har en kontakt du kan bruke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Quintilian

Takk for svar....

Men: ligger ingen på ladekameratene på det strekket :(

Har vært innom 1 bensinstasjon så langt... De hadde ikke :(

krister461

I utgangspunktet bør vel dette gå så lenge det er typical rekkevidde du oppgir. Du bør bruke minimalt med strøm på ferge og ferjekaiene.

krister461

Sitat fra: Quintilian på søndag 27. april 2014, klokken 10:40
Men: ligger ingen på ladekameratene på det strekket :(
Stena Recycling i Randaberg kan være redningen om du sliter med de siste kilometerene.

Elbilist79

S85, Sølv

Quintilian

God kveld!

Jeg hadde i utgangspunktet planer om å komme med en oppdatering eller to underveis, men det har det rett og slett ikke vært tid til!

Med to små kids i baksetet på 9 mnd og 4 år er det å kjøre bil en fulltidsjobb selv om man er to tilnærmet voksne personer i cockpit.....

Vi kom oss hjem med god hjelp fra Stena Recycling! Tusen takk til både tipser her, og vedkommende på Stena som hjalp oss i nøden!

Det endte opp med at vi måtte lade circa en halvtime med rødt adapter (fikk 52 km/t)... På vei opp den siste undersjøiske tunnellen viste typical range 30 km, mens "instant projected" var nede i  7(!)...

Vi fylte på ca. 30 KM rekkevidde, og var hjemme i garasjen med 9 km projected og 30 typical... De siste to milene kjørte vi med A/C på full guffe siden babyen begynte å bli rimelig overopphetet baki der... Resten av turen foregikk med takluka i "vent" og AC-off... Dette var hele tiden på grensen til å være for varmt, og vi måtte med en halvtimes mellomrom åpne takluka helt og slippe ut så mye varme som mulig...

Regner med at gjennomsnittshastigheten var rundt 70 km/t, og snittforbruket lå på rett rundt 180 totalt (en del av strekningen på Stord var vi nede i 162 kw/h over ganske lang tid...

Hovedlærdommen vi har tatt er;
a) alltid fyll opp til maks batteri når man skal på langtur dersom det er snev av tvilsomme muligheter for å lade (vi startet på 100% charge), og de siste 10% vi vanligvis ikke benytter reddet oss denne gangen...

b) Investèr i type 2 og Chademo-adapter (vi har flirt litt over hele chademo-opplegget siden type-2 virker til å være fremtiden, men i dag kjørte vi forbi 6(!) chademo-stasjoner med ledig ladekapasitet)

c) Skaff skjøteledning/overgangsstykke til ordinær 10/16A-stikk.... Teslas' "plugg" passer stort sett aldri siden den er altfor stor... Husk i såfall 2.5 kvadrats tykkelse.....

Igjen; tusen takk for alle tipsene og for ladehjelpen(!) :-)

OleJA

Er absolutt ikke sikker på at bruk av takluke fremfor AC er et lurt valg. Den vil ødelegge luftstrømmen over bakparten av bilen, og mer energi gikk trolig med til å overvinne økt 'drag' enn det du sparte på å skru av AC.  :o
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Quintilian

Sitat fra: OleJA på søndag 27. april 2014, klokken 19:06
Er absolutt ikke sikker på at bruk av takluke fremfor AC er et lurt valg. Den vil ødelegge luftstrømmen over bakparten av bilen, og mer energi gikk trolig med til å overvinne økt 'drag' enn det du sparte på å skru av AC.  :o

Vi snakket også om dette underveis i bilen og forsøkte å skru AC på og av noen ganger og sammenligne med å kjøre uten men med luka åpen... Midt umiddelbare inntrykk var at AC brukte betraktelig mye mer strøm enn hva den ekstra luftmotstanden genererte ved å bryte den laminære luftstrømmen over taket og bakparten på bilen.

Når luken er i "vent"-modus åpnes egentlig bare bakparten og den vinkles nedover, så jeg tror ikke effekten på rekkevidde "oppveier" mot å skru av AC... Dette er dog absolutt ikke basert på vitenskap eller empiriske undersøkelser, men kun inntrykket vi fikk i løpet av èn noe hektisk tur :-) Kanskje jeg på pur faen skal kjøre "samme strekning to ganger" med bruk av ac kontra takluke og samme hastighet en dag.... og se hva som funker best :-) Kan jo være greit å vite ^^

zimba07

---

Model S85, solgt
Model S90D, solgt
Model 3
Audi e-Tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA