Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av 2new, tirsdag 13. mai 2014, klokken 17:01

« forrige - neste »

2new

Skal ha elektriker innom om noen dager, får å se hvordan jeg kan få til en god løsning for lading hjemme. Bor i andre etasje, i et sameiet, så jeg må legge "litt" kabel ned til parkering og en snekker må komme å ta opp en del kledning for å legge skjult rør for kabelen til sikringsskapet som er på innsiden av ytterveggen.

Har bestilt rødt adapter, og skal legge opp til 400 V 16 amp (kabelen takler 32 amp, sånn i tilfelle) og planla å bruke medfølgende Tesla ladekabel. Men kom til å tenke på Type 2,det må jeg vel ha for å lade offentlig ladeplasser? Kunne det vært en ide å legge opp et type 2 stikk i stedet (hvis det finnes) for rødt stikk, uten en svær boks (Salto eller lignende) ?

Stemmer det at begge vil kunne levere 11 kw (50-55 km lading pr. time med enkel lader) ?

Ved parkeringsplassen er det ingen vegg i nærheten (7-8 meter til nærmeste), så jeg må ha på plass en stolpe. Jeg har lett på nettet, men bare funnet svær tykke stolper med 2/4 uttak og lys (og sikker masse ekstra som jeg ikke trenger), finnes det ikke en helt enkel stolpe som man kan monter et rødt stikk eller Type 2 stikk som ikke koster tusenvis av kroner ?

For å greie meg på offentlige og privat ladeplasser, hvilke av type adapter/ kabler fra jkirkebo bør jeg ha (alle?) ?

Noen andre som har lagt opp tilsvarende i et sameiet, som kjenner til hva jeg må søke styret om ?


Det ble mange spørmål, håper jeg får svar på det jeg trenger å vite :-)
--
Mvh Tony

23.05.14   - S60
Nov. 2017 - S75

jkirkebo

#1
Sitat fra: 2new på lørdag 26. april 2014, klokken 16:27
Skal ha elektriker innom om noen dager, får å se hvordan jeg kan få til en god løsning for lading hjemme. Bor i andre etasje, i et sameiet, så jeg må legge "litt" kabel ned til parkering og en snekker må komme å ta opp en del kledning for å legge skjult rør for kabelen til sikringsskapet som er på innsiden av ytterveggen.

Har bestilt rødt adapter, og skal legge opp til 400 V 16 amp (kabelen takler 32 amp, sånn i tilfelle) og planla å bruke medfølgende Tesla ladekabel. Men kom til å tenke på Type 2,det må jeg vel ha for å lade offentlig ladeplasser? Kunne det vært en ide å legge opp et type 2 stikk i stedet (hvis det finnes) for rødt stikk, uten en svær boks (Salto eller lignende) ?

Skal prøve å svare så godt jeg kan nedover ;)

Du må ha en boks eller stolpe for å ha Type 2 uttak. Dette uttaket krever en del elektronikk bak seg for å fungere. Denne elektronikken er innebygget i "kladden" på UMC-kabelen.

Sitat
Stemmer det at begge vil kunne levere 11 kw (50-55 km lading pr. time med enkel lader) ?

Ja, dog foreløpig begrenset til 9kW men dette blir hevet til 11kW når 13A-begrensningen pr. dellader fjernes. Med Type 2 uttak kan du få inntil 22kW om du har dobbeltlader, rødt stikk+UMC er begrenset til 11kW. Så om du går for Type 2 boks/stolpe kan du like så godt bruke en 22kW siden du uansett legger opp til 32A kabel. Prisen på boksene er den samme. Selv om du bare har enkeltlader kan da gjester med dobbeltlader lade dobbelt så raskt.

Sitat
Ved parkeringsplassen er det ingen vegg i nærheten (7-8 meter til nærmeste), så jeg må ha på plass en stolpe. Jeg har lett på nettet, men bare funnet svær tykke stolper med 2/4 uttak og lys (og sikker masse ekstra som jeg ikke trenger), finnes det ikke en helt enkel stolpe som man kan monter et rødt stikk eller Type 2 stikk som ikke koster tusenvis av kroner ?

Jeg har en forkjærlighet for Garos stolper. Se bilde. Denne har Type 2 uttak lett tilgjengelig på selve stolpen. På toppen er et lokk med 1 eller 2 16A schuko bak. Disse er jo kjekke å ha til andre ting som støvsuger, verktøy osv. Prisen på disse kjenner jeg ikke, men jeg tror det er noen som jobber på Garo som frekventerer dette forumet. Kanskje de kan komme med innspill. Dog koster den garantert noen tusenlapper, men det er ikke sikkert den er så mye dyrere enn en Salto-boks.

Sitat
For å greie meg på offentlige og privat ladeplasser, hvilke av type adapter/ kabler fra jkirkebo bør jeg ha (alle?) ?

I Norge i hovedsak schuko-adapteren. Noen steder kan man også finne 32A 400V 3-fase rødt stikk. Dessuten er det mye 1-fase 16A blå CEE i Sverige og Danmark. I Norge er også 32A 230V 3-fase blått stikk vanlig rundt omkring, men ikke på offisielle ladeplasser. Dette er ihvertfall de 4 jeg selger noe særlig av separat. De 2 16A-utgavene leveres normalt med rødt skjøtestøpsel, så ingen manuell justering av ladestrøm trengs på noen av disse 4 adapterne.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

shb

Jeg ville startet med en rød stikk på veggen. Så en skjøteledning til bilen og bruk orginal UMC til å begynne med. Jeg kjører 8 mil for dagen og trenger ikke å lade mer enn 2 ganger i uken om sommeren og 3 om vinteren.  Mange tror de må ha masse strøm. Men prøv litt. Har rød stikk rett ved bilen hjemme men lader ofte på kjøpesenter når jeg er innom der eller 22kW om jeg kommer over ett. Har du enkellader må den Salto boksen laskes ellers får du bare 16A ikke 32A
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

jkirkebo

Sitat fra: shb på lørdag 26. april 2014, klokken 18:13
Jeg ville startet med en rød stikk på veggen. Så en skjøteledning til bilen og bruk orginal UMC til å begynne med. Jeg kjører 8 mil for dagen og trenger ikke å lade mer enn 2 ganger i uken om sommeren og 3 om vinteren.  Mange tror de må ha masse strøm. Men prøv litt. Har rød stikk rett ved bilen hjemme men lader ofte på kjøpesenter når jeg er innom der eller 22kW om jeg kommer over ett. Har du enkellader må den Salto boksen laskes ellers får du bare 16A ikke 32A

Lasking er bare for 230V 1-fase. Her er det snakk om 400V 3-fase, da kan man ikke laske. Da blir det nemlig kortslutning og fyrverkeri ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Car-El

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 26. april 2014, klokken 18:27

Lasking er bare for 230V 1-fase. Her er det snakk om 400V 3-fase, da kan man ikke laske. Da blir det nemlig kortslutning og fyrverkeri ;)


Fyrverkeri! JA!  ;D
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

shb

Ja det er riktig. Spar fyrverkriet til nyttår. Men start uten Salto boks. Kjøp heller en egen Mode 3 kabel. Den kommer til nytte før eller siden.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Griffel

#6
Sitat fra: shb på lørdag 26. april 2014, klokken 19:42
Ja det er riktig. Spar fyrverkriet til nyttår. Men start uten Salto boks. Kjøp heller en egen Mode 3 kabel. Den kommer til nytte før eller siden.
"Kjøp heller"? En mode3 kabel erstatter ikke en Saltoboks, men er enig i at den sikkert kommer til nytte før eller siden.

Sitat fra: shb på lørdag 26. april 2014, klokken 18:13
Så en skjøteledning til bilen og bruk orginal UMC til å begynne med.
Skjøteledning som permanent løsning er aldri noen god ide, og "til å begynne med" har en tendens til å bli varig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

laumb

Kan du ikke støpe en søyle i betong med 50mm+ rør til å trekke i? Så støper du inn en forsenkning på fremsiden av stolpen der du monterer en slimbox?

Gjordetselv.no har en finfin guide på å støpe stolpe. :)

flux

#8
Kjøp en Renault Zoe som bil nr 2, da får du inkludert 11kw TYPE 2 hjemmelader inkludert installasjon og inkludert evt. trafo til 400V for de som har 230V. Hele Supercharge hjemmeladepakken fra Renault koster 10.000kr inkludert elektriker, evt. trafo og 11kw TYPE 2 ladepunktet, det er rimelig, og den kan fint lade en Tesla (enkeltlader) med 11kw.


http://renault.no/dms/dok/pdf/prislister/2014/mars/Prisliste-nye-ZOE-2014/Prisliste%20nye%20ZOE%202014.pdf

thawi

Salto har en søyle som passer for deres type-2 bokser:
http://salto.no/produkt/100020-Saltos%C3%B8yle-160cm-lakkert-aluminium
De har også et utvalg ladestasjoner/bokser både med og uten innebygget kabel:
http://salto.no/produkter

Leif1

Om du har tenkt å legge helt fra sikringsskapet med ny kurs kan du jo se om du har plass til å integrere hele ladeuniten der. En selbyggvariant kan en trikker fikse for deg hvis du har plass for ca 10 moduler ekstra i skapet.
Det ligger oppskrift på varene her på forumet. Da trenger du en tom stolpe med plass til en type 2-kontakt ute på parkeringsplassen.
På dette viset vil også kabelen og alt utendørs være spenningsløst til du kobler til bilen og slår på ladingen.
Dette er mye rimeligere enn å kjøpe ferdig ladeboks og skulle være like bra.
(Har en saltoboks liggende i garasjen. Den er jaggu full av mye snask. Hva alt det der skal være godt for skjønner jeg ikke.)
Konvertitt fra S til X

Leif1

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13201.msg199368.html#msg199368

Nede på siden her finnes en plukkliste.
Det var en liten fugl som sang om at jkirkebo her på forumet kanskje vil begynne å selge det som trengs.
Merk at om du har plass til å montere varene i sikringsskapet vil det være noe småtteri her du ikke trenger.
Om du trenger å redusere ladestrømmen under 32A må det kobles til en motstand på controlleren som gir den beskjed om det.
Ut av eska har de ikke begrensning. Bruker en sånn mainpine i en portabel boks. Absolutt altetende. Enfas, trefas, 230V, 400V. You name it.
Konvertitt fra S til X

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA