Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Statoil

Startet av Foleson, mandag 12. mai 2014, klokken 12:57

« forrige - neste »

Foleson

Første litt lengre tur akkurat nå ..

Nesten fremme dit jeg skulle når det går et rykk gjennom bilen og feilmeldingene renner inn. Traction control disabled. Stability control disabled.  Regenerative power disabled.  Car needs service. ....

Kunne kjøre bilen sakte siste stykket men det var som en murstein på hjul.

Ringte tesla som vil hente bilen, men har prøvd å finne ut av om andre har opplevd samme uten å finne noe... Jeg er nysgjerrig på hva det er. Noen som har kjennskap til tilsvarende?
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

ELbilist1

Er du nesten helt tom for strøm?
Hvis ikke prøv restart med å holde begge skrollehjula på rattet inne i ca 30 sek...
Håper du finner ut av det 8) 8)
:) Ren nytelse, hvær dag!

Foleson

Har 60 % igjen og det må nok mer til enn en reboot :(
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

ew

Uff, ikke moro... men jeg synes likevel det er bra at bilen har så pass gode sikkerhetsrutiner at den begrenser seg når (den tror, i alle fall) noe er veldig galt. Blir interessant å høre hva som lå bak dette...
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

Foleson

Kom til å tenke på en gammel video av en model s burnout. De hadde disablet traction og stabilitetskontrollen ved å ta ut en sikring. Nå var viking her for å hente bilen til Bergen, men jeg tenkte jeg i alle fall skulle ta et siste forsøk på å feilsøking og sjekket sikringene.  Nesten alle kunne jeg trykke ned 2-3mm. Rebootet bilen, trykket bremsen og vips ingen feilmeldinger. Nå fikk jeg ikke testkjørt for å sjekke om ting faktisk funket siden vikingbilen sperret innkjørselen, men siden feilmeldingene var borte så ringte jeg Tesla igjen for å høre om de fremdeles ville ha bilen og det ville de siden de enda fikk melding fra bilen. Så hvis noen ser en flatbed på vei til Bergen i morgen tidlig med en rød Tesla på så hils den fra meg... Savner den allerede...
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

zimba07

#5
Har noe lignende opplevelse.

Jeg fikk epost+tlf fra tesla på langfredag. "Please stop driving your car inmediately, proactive service required". Bilen hadde visstnok feilmeldt noe kommunikasjonsproblemer på Can-bus samt feil på Instrument cluster.

Bilen sto hjemme på Lillehammer og jeg var langt inni fjellheimen. NAF hentet bilen 2.påskedag og leverte den til Tesla Skøyen ved åpning etter påske. Bilen fikk førstepri og det ble kjørt diagnostisering + replacement av instrument cluster. Før de hentet bilen prøvde jeg å starte bilen, men den var full av feilmeldinger på hovedskjermen 8 stk: car needs service, parking disablet, car may freeroll osv. Lilleskjermen var helt svart. Bilen gikk ikke i drive eller revers og skrudde seg heller ikke av...måtte velge power off på hovedskjermen + låse med FOB for å deaktivere lys. Totalt "teknisk havari"

Fikk tilbake bilen onsdag og bilen har fungert fint etter dette. Føler jeg fikk meget god service av Tesla gjennom prosessen og ble godt tatt imot når jeg hentet bilen på Skøyen. Selvsagt best med en feilfri bil, men når sammenbruddet først er et faktum liker jeg godt at Tesla kontaktet meg oh ordnet bergingsbil i stedet for at jeg selv skulle oppdaget det tirsdag morgen på vei til jobb....

Et par minus:
- fikk ikke tilbud om leiebil. Bilen var jo ikke kjørbar fra fredag - onsdag og da kunne de gjerne tilbudt leiebil uoppfordret. Klarte meg greit nok uten denne gang, men måtte utsette avtalt time hos mitt dekkhotell tirsdag.

- NAF hentet bilen hjemme i min garasje på Lillehammer.  Jeg var ikke hjemme på tidspunktet men et par naboer så hele seansen. Visstnok hadde det vært en ganske brutal behandling av bilen. Bilen sto i parkmodus og det gikk ikke Ann å sette den i nøytral eller tow-modus (skjermen responderte ikke på disse to valgene)...de snudde bilen inne i garasjen med traller (Dollies ??) og så satte de på tauekroken og dro bilen ut av garasjen på stive hjul. Jeg har pikkdekk og bilen ble dratt 4-5 meter på stive bakhjul. Har dype merker i asfalt og betongdekket i garasjen. Vinsjen var visstnok ikke sterk nok så de "rykket" bilen fremover 10 og 10 cm...

(er dette noe jeg burde rapportere til tesla? Jeg kan ikke se noen visuelle skader på bilen, men det kan ikke være bra å Taue en bil med piggdekk og aktiv parkbrems i en tauekrok??? Burde finnes en manuell workaround for å frikoblet parkbrems??)


Totalt sett en grei opplevelse, feilen tatt i betraktning. NAF sin behandling kan ikke tesla lastes for. Tesla fikset også noen småting som jeg egentlig hadde time for neste uka, så det ble to fluer i en smekk. Håper jeg slipper flere turer til service center nå. Dette var 2. Gang på kun en måned at bilen må til service etter initiativ fra tesla.

Ikke skremt hvertfall og model X #1884 er i bestilling ;-)


---

Model S85, solgt
Model S90D, solgt
Model 3
Audi e-Tron 55

afitch80

Sitat fra: Foleson på fredag 25. april 2014, klokken 16:37
Første litt lengre tur akkurat nå ..

Nesten fremme dit jeg skulle når det går et rykk gjennom bilen og feilmeldingene renner inn. Traction control disabled. Stability control disabled.  Regenerative power disabled.  Car needs service. ....

Kunne kjøre bilen sakte siste stykket men det var som en murstein på hjul.

Ringte tesla som vil hente bilen, men har prøvd å finne ut av om andre har opplevd samme uten å finne noe... Jeg er nysgjerrig på hva det er. Noen som har kjennskap til tilsvarende?

Edmunds hadde en lignende opplevelsen med TMS'en de hadde på langtest. Den måtte de visst bytte motor i etter den episoden hvis jeg husker rett.

http://www.edmunds.com/tesla/model-s/2013/long-term-road-test/2013-tesla-model-s-stuck-on-the-freeway.html
Før amerikansk, nå tysk.

odokka

Det samme skjedde meg etter 2 dagers eierskap.
Det ble raskt og presist håndtert av Tesla, først kontoret i Nederland (fant feilen, mobiliserte teamet i Stavanger), så Stavanger-gjengen.

Jeg ringte vel i 18-tiden en kveld, og kl 22 hadde de byttet et instrument-cluster som var årsaken. Ca 500 biler hadde fått denne dårlige leveransen av clusters...

Siden det har absolutt alt vært perfekt :-)

O.
Sitat fra: Foleson på fredag 25. april 2014, klokken 16:37
Første litt lengre tur akkurat nå ..

Nesten fremme dit jeg skulle når det går et rykk gjennom bilen og feilmeldingene renner inn. Traction control disabled. Stability control disabled.  Regenerative power disabled.  Car needs service. ....

Kunne kjøre bilen sakte siste stykket men det var som en murstein på hjul.

Ringte tesla som vil hente bilen, men har prøvd å finne ut av om andre har opplevd samme uten å finne noe... Jeg er nysgjerrig på hva det er. Noen som har kjennskap til tilsvarende?

Kristian O

Sitat fra: zimba07 på fredag 25. april 2014, klokken 21:40

Jeg fikk epost+tlf fra tesla på langfredag. "Please stop driving your car inmediately, proactive service required". Bilen hadde visstnok feilmeldt noe kommunikasjonsproblemer på Can-bus samt feil på Instrument cluster.

Bilen sto hjemme på Lillehammer og jeg var langt inni fjellheimen.

Akkurat denne delen av innlegget ditt er igrunn heilt suveren. Selvfølgelig veldig kjedlig at bilen får ein feil MEN: Dette blir oppdaga av Tesla mens du er langt unna. Dei tar kontakt og ordna det mens du har påskeferie. Synd at bilen ikkje var tilbake før deg. Da hadde det vore glimrende reklame for Tesla, sjølv om det dreier seg om en bil som bryt saman  :D
Alternativt å oppdage det når du treng bilen er som du sjølv sei mykje verre.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Foleson

Sitat fra: odokka på lørdag 26. april 2014, klokken 07:14
Det samme skjedde meg etter 2 dagers eierskap.
Det ble raskt og presist håndtert av Tesla, først kontoret i Nederland (fant feilen, mobiliserte teamet i Stavanger), så Stavanger-gjengen.

Jeg ringte vel i 18-tiden en kveld, og kl 22 hadde de byttet et instrument-cluster som var årsaken. Ca 500 biler hadde fått denne dårlige leveransen av clusters...

Siden det har absolutt alt vært perfekt :-)

O.


Har allerede byttet cluster en gang tidligere så tenker egentlig at denne bør være ok på min bil nå....
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

Anew

Sitat fra: zimba07 på fredag 25. april 2014, klokken 21:40
- NAF hentet bilen hjemme i min garasje på Lillehammer.  Jeg var ikke hjemme på tidspunktet men et par naboer så hele seansen. Visstnok hadde det vært en ganske brutal behandling av bilen. Bilen sto i parkmodus og det gikk ikke Ann å sette den i nøytral eller tow-modus (skjermen responderte ikke på disse to valgene)...de snudde bilen inne i garasjen med traller (Dollies ??) og så satte de på tauekroken og dro bilen ut av garasjen på stive hjul. Jeg har pikkdekk og bilen ble dratt 4-5 meter på stive bakhjul. Har dype merker i asfalt og betongdekket i garasjen. Vinsjen var visstnok ikke sterk nok så de "rykket" bilen fremover 10 og 10 cm...

(er dette noe jeg burde rapportere til tesla? Jeg kan ikke se noen visuelle skader på bilen, men det kan ikke være bra å Taue en bil med piggdekk og aktiv parkbrems i en tauekrok??? Burde finnes en manuell workaround for å frikoblet parkbrems??)
Dette bør du definitivt gi beskjed om. Etter hva jeg har forstått er Tesla veldig klare på at bilen aldri skal slepes på stive hjul.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Chlangum

Sitat fra: Anew på lørdag 26. april 2014, klokken 12:50
Sitat fra: zimba07 på fredag 25. april 2014, klokken 21:40
- NAF hentet bilen hjemme i min garasje på Lillehammer.  Jeg var ikke hjemme på tidspunktet men et par naboer så hele seansen. Visstnok hadde det vært en ganske brutal behandling av bilen. Bilen sto i parkmodus og det gikk ikke Ann å sette den i nøytral eller tow-modus (skjermen responderte ikke på disse to valgene)...de snudde bilen inne i garasjen med traller (Dollies ??) og så satte de på tauekroken og dro bilen ut av garasjen på stive hjul. Jeg har pikkdekk og bilen ble dratt 4-5 meter på stive bakhjul. Har dype merker i asfalt og betongdekket i garasjen. Vinsjen var visstnok ikke sterk nok så de "rykket" bilen fremover 10 og 10 cm...

(er dette noe jeg burde rapportere til tesla? Jeg kan ikke se noen visuelle skader på bilen, men det kan ikke være bra å Taue en bil med piggdekk og aktiv parkbrems i en tauekrok??? Burde finnes en manuell workaround for å frikoblet parkbrems??)
Dette bør du definitivt gi beskjed om. Etter hva jeg har forstått er Tesla veldig klare på at bilen aldri skal slepes på stive hjul.

Tesla er meget klar paa at det ikke skal skje. Og NAF vet det ogsaa.
Synes det er meget rart at de brukte dollys paa aa snu bilen inni garasjen men ikke til aa faa den opp paa planet!
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

zimba07

Jeg har meldt det via epost til teknisk support så får de avgjøre hva som evt skal gjøres.
---

Model S85, solgt
Model S90D, solgt
Model 3
Audi e-Tron 55

Bjørn

Ser altså ikke hva som er galt i å dra bilen noen meter på låste hjul..?! bortsett fra striper i underlaget pga piggene.. tviler på at ikke kroken skulle tåle dette, ser noen prate om "belastning på drivverket".. bare tull spør man meg..

zimba07

Sannsynligvis er det ok, men tenker det er greit å ha dobbeltsjekket med Tesla om denne praksisen er ok eller skadelig på noe vis. Riper i asfalt og garasje kan jeg leve med, selv om det er ergelig i en nesten ny garasje/gårdsplass. Slik jeg forstår det så brukte de vinsjen til å "rykke" bilen frem 10cm av gangen med tauekroken og sleit noe voldsomt. De Holdt vel på 1,5 timer totalt (helt vanlig dobbeltgarasje med enkel og flat adkomst).

---

Model S85, solgt
Model S90D, solgt
Model 3
Audi e-Tron 55

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA