Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvis jeg skulle selge.

Startet av III, mandag 01. desember 2008, klokken 20:57

« forrige - neste »

III

Sikkert vært tatt opp før men jeg siterer fra dansk elbilforum :

"3 x 16 ampere er et must i fremtiden
Som det ses af den sidste kolonne i skemaet, så er natten lang nok - selv til 500 kilometres kørsel - hvis bare man har adgang til 3 faser af hver 16 ampere. Så til alle der påtænker at etablere lade plads til elbilen: sørg for at trække tre faser frem med det samme - også selv om du p.t. kun har brug for en."

Det blir altså da litt over 6,5 timer å lade strøm for 500km distanse.

Dersom man kan lade fra en 3fas 16 ampere ladekontakt vil lade tiden bli 1/3 av det den er nå. Er det praktisk mulig å få til med dagens think?   ::)
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

Ken

Dagens Think med Zebra batterier vil ikke tåler hurtiglading men de nyeste Zebra vil tåle mer. Når lithium batteripakke blir tilgjengelig vil den nok kunne hurtiglades.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hens

Det finnes mange 400volt 32A kontakter på industribygg rundt omkring.
Det blir drøyt 20 kw. Da lader du glatt 15 mil pr time.

Men det blir litt størrelse og pris på laderen.

Under en utmattelsestest i England ble Thinken ladet en time med 80A, og kjørt en time, kontinuerlig 3-skift i en måned.- 16 000 kilometer. Over stokk og stein og fortauskanter og manglende kumlokk.

Det ble brukt en 400volt 16A krets til en lader med 3ladere som ga 20 A hver, koblet til batteriet med en 150A truckladekontakt, og bilens egen lader på en 230volt 16A krets.

Det skjedde ikke noe spesielt med bilen under denne behandlingen.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Boogie

Dette er jo det samme som vi har gjordt med PSA bilene i flere år etter Anton Bech sin oppskrift.
Problemet med Think er ikke batteriene. De er jo de samme som i PSA.

Men hvordan kobler man en slik lader til systemet, samtidig som man ønsker at strømmen som lades skal vises på energimeteret. Det får vi til på PSA. Går det på Think?

Isåfall er dette klart av interesse for de som har tenkt å være med på Viking Rally til våren...
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

elektrolux

Hva med å ta med en motorisert rullende landevei, og la Thinkene regenerere seg mette, mens en tar en kopp kaffe?

"Landeveien" kan drives av en 3 fase motor på 10-20 kw, og plugges inn i nærmeste 3 fas 400 Volt stikk. ;D

Ellers må der vel være noen i dette landet som klarer å sende strømmen rett inn i motorstyringen på Think, slik at den tror motoren regenererer, og dermed lade bilens batteri. Dette er diskutert mang en gang, men rette folkene med kunskaper på dette område er tause.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

III

Så spørs det vel hvis man har en batterileieavtale med Think,  om de er veldig happy med at man eksperimenterer med dette?   :-\ Nå vet jo jeg fint lite om strøm og sikringer og slikt ,men hvis batteriet tåler det burde vel det være greit å få til ? Kommer uansett til å legge opp til 3-fas hjemme i garasjen som anbefalt av danskene. Hvem vet , kanskje Think OX kommer med en mulighet der ?   :D
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

III

Etter å ha lest litt her på forumet virker det som om det kan bli vanskelig å lade nye Think med  3 faser og 16A  ,man må vel da inn i batteripakka og da blir batteriavtalen brutt?
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

Griffel

Sitat fra: Sopp på lørdag 29. november 2008, klokken 10:15
Etter å ha lest litt her på forumet virker det som om det kan bli vanskelig å lade nye Think med  3 faser og 16A  ,man må vel da inn i batteripakka og da blir batteriavtalen brutt?


Ikke bare det, du må en lader som passer. Dette er mer et spørsmål om lader, opplegg for lader og regulering av lader i forhold til batteriene.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hens

Det gikk greit på gammelThinken, bare en koblet seg inn slik at strømsensoren var med .
Om dette kan la seg gjøre på nye Think vet jeg ikke, men det finnes vel et skjema på den også.
Eventuelt er ikke dette noe å eksperimentere med på egenhånd. La fabrikken ta jobben.  Kanskje det kan bli en option med hurtigladekontakt.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Boogie

Sitat fra: hens på søndag 30. november 2008, klokken 10:51
Eventuelt er ikke dette noe å eksperimentere med på egenhånd. La fabrikken ta jobben.  Kanskje det kan bli en option med hurtigladekontakt.

Håper da det. Gøteborg har bestillt et antall ny Think, men krever da at den kan hurtiglades. Denne muligheten burde komme alle til gode (også som ettermontering).
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

III

Mulig også at Think er lite interessert i at man får mulighet for kraftigere lading da det vil kunne øke bruken av bilen og dermed senke levetid på batteriet?
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

cra

Sitat fra: Sopp på mandag 01. desember 2008, klokken 10:55
Mulig også at Think er lite interessert i at man får mulighet for kraftigere lading da det vil kunne øke bruken av bilen og dermed senke levetid på batteriet?

Tja.... Så lenge de har oppgitt en (estimert) levetid for batteriene i antall km så er det vel bra for alle med litt omsetning på batterier?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Sitat fra: Boogie på onsdag 19. november 2008, klokken 06:27
Dette er jo det samme som vi har gjordt med PSA bilene i flere år etter Anton Bech sin oppskrift.
Sier du at du har laget en slik Anton-lader Boogie?
Jeg syslet med tanken om å lade det helt i starten av min elbil-karriere, bla fordi jeg har 3fas 16A stikk i garasjen. Mailet litt med Anton men fikk liksom ikke nok lettfattelig info til å ta steget, og så kokte det bort.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Boogie

Jeg sender deg tegningene på laderen. Egentlig ganske enkelt å lage, men litt vanskeligere å få tak i de rette laderene nå.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Griffel

Sitat fra: Sopp på tirsdag 18. november 2008, klokken 16:03
Sikkert vært tatt opp før men jeg siterer fra dansk elbilforum :

"3 x 16 ampere er et must i fremtiden
Som det ses af den sidste kolonne i skemaet, så er natten lang nok - selv til 500 kilometres kørsel - hvis bare man har adgang til 3 faser af hver 16 ampere. Så til alle der påtænker at etablere lade plads til elbilen: sørg for at trække tre faser frem med det samme - også selv om du p.t. kun har brug for en."

Det blir altså da litt over 6,5 timer å lade strøm for 500km distanse.

Dersom man kan lade fra en 3fas 16 ampere ladekontakt vil lade tiden bli 1/3 av det den er nå. Er det praktisk mulig å få til med dagens think?   ::)

Jeg tok en titt på artikkelen på den Danske elbilsiden som innledet denne tråden. Desverre inneholder den en feil, og jeg synes den er litt lettvint.
Sitat
«Det er ikke batterierne, som giver elbilerne de lange opladningstider. Det er derimod vores stikkontakter. Genopladningstiden er bestemt af hvor mange kilowatt vi kan hive ud at den stikkontakt bilen er tilsluttet.»  http://www.danskelbilkomite.dk/

Det er jo en kjerne av sannhet i dette, men i tillegg til hvor mye en kan trekke ut av stikkontakten ligger begrensningen i laderen. Det som er beskrevet er en innebygget lader som kan tilkobles 1 og 3 fasekontakter, og hvor en kan stille effekt etter hva som er tilgjengelig fra kontakten

I tillegg er det en regnefeil i hvor stor effekt en kan trekke ut av 3 fasekontakter. (Tiden må ganges med 1,73 dersom resten stemmer, altså ikke 6,5 timer men 11,5 timer).

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA