Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading i Sverige

Startet av Snorreholberg, tirsdag 29. april 2014, klokken 23:45

« forrige - neste »

Snorreholberg

Jeg har installert 400 V 32 Ampere i garasjen. Jeg har så en overgang som gjør at jeg får 16 Ampere ut - som jeg kan koble den røde Tesla-pluggen i. Jeg ser på tlf min at det står at bilen lader med 239 V. Stemmer dette ? Kan elektrikeren ha gjort en dårlig jobb her - eller er det jeg som gjør ett eller annet feil ?? Glad for tips - for er ingen elektriker .. Bilde fra tlf har jeg lagt med ..

Leif1

Dette er helt normalt.
Laderne i bilen tapper effekt mellom nulleder og fase.
Her er det ca 230V. (Som du ser har du et tretall før amperetallet
på bildet ditt. Trefase.)

Konvertitt fra S til X

Snorreholberg

Kan du forklare dette litt nærmere ? Jeg har bedt elektrikeren installere 400 V 16 Ampere (det er 400 V inn i garasjen) - 3 fase. Men har jeg fått 230 V med 3 fase ? Som du skjønner så er jeg ganske blank på elektro ..

Batteritralla

Og du har enkel lader, ikke dobbeltlader i bilen din sant?
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

laumb

400V 3-fase består av:
L1
L2
L3
N
J

Måler du spenning mellom L1 & L2 (& L2-L3 & L3-L1) får du 400V.
Måler du spenning mellom L1 og N (& L2-N & L3-N) får du 230V.

I en vanlig stikkontakt i et 400V hus er det koblet Lx mot N nettopp fordi huset apparater trenger 230V.

Tesla har valgt å vise strømmen mellom Lx-N og ikke Lx-Ly. :)

El-boy

#5
Sitat fra: laumb på søndag 13. april 2014, klokken 23:58
Tesla har valgt å vise strømmen mellom Lx-N og ikke Lx-Ly. :)
Du mener nok å vise spenningen mellom fase og nøytralleder...
bare for å pirke litt  ;D

Men bevares strømmen vises også, den er her 13A... med trefasen her får han ladet med 3x239V*13A/1000 = 9.3kW

arv

Ikke for å pirke, men på tåregass skal du multiplisere med roten av 3 og takke 3
Arv
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

arv

Jeg prøver en gang til. 3 fas skal det multipliseres med. Roten av 3 =1,7 og ikke med 3
Arv
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

Car-El

400V dele på kvadratroten av 3 blir 230V.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

El-boy

#9
Sitat fra: arv på mandag 14. april 2014, klokken 08:33
Ikke for å pirke, men på tåregass skal du multiplisere med roten av 3 og takke 3
Arv
He he , den ble morsom.

Livet er ikke like morsomt uten "Auto correct", det vet de som får sms fra meg...

Når en måler 239V mellom nøytralleder og fasen blir spenningen mellom fasene 239V*sqrt(3)= omlag 414V.
Effekten blir den samme på rein tre fas P=sqrt(3)*414V*13A/1000=9.3kW

Tesla splitter 3 fas og nøytralederen til 3*230V enfas, avgitt effekt blir det samme

Muffinman

Det stemmer. Men med 3fas IT (som ikke har null-leder) er P=U*I*1,73.

Snorreholberg


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA