Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Firma og offentlig hurtiglader

Startet av S-max, mandag 14. april 2014, klokken 00:01

« forrige - neste »

Hoover

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 15. april 2014, klokken 16:33
Vær så snill å ikke tektyler bilen under.

Det er et sant mareritt for de som skal skru på bilen, og tilfører unødvendig vekt.

Bruk heller en påskedag til å male litt tektyl over utsatte plateskjøter. Jobber selv daglig på biler og ser aldri rust under bilene, med unntak av sprututsatte steder like bak framhjulene.

Golf er da også galvanisert og skal heller ikke ruste.
Jeg skrur ofte bil, stort sett biler over 10 år gamle. Foretrekker å bli møkkete av understellsbehandling enn å knote med fastrustede skruer og korroderte bremserør, for ikke snakke om å sveise rust >:(. Min far kjøpte ny bil for 12 år siden og fikk den understellsbeh. fra forhandler. Holder seg knallbra og boltene løsner med normalt verktøy. Unødvendig vekt? 2-3 kilo? Golf er galvanisert (elforzinket) og det er en ekstra buffer mot rust men sink korroderer og før eller siden så kommer rusta. Kan nok desverre ikke ta hesyn til mekanikere som ikke liker å bli møkkete på fingrene :). Hvorfor skal det egentlig skrus på bilen? Det er jo en Golf! :D

BadaBing

Hei der! Noen som har understellsbehandlet E golfene de har kjøpt? Skal /skal ikke?

MLe

Skal ikke.  Min selger gav klart og tydelig svar etter å ha dobbeltsjekket med Møller "sentralt".

Hoover

Bestilte med kontraktfestet understellsbehandling. 14 dager før levering ringte selger å sa at møller sentralt på det sterkeste frarådet dette pga ledningsnettet og batteripakke. Møller sentralt mente visst at det heller ikke var nødvendig med tanke på rust. Så da fjernet jeg understellsbehandlingen fra kontrakten. Er skeptisk da en bekjent har rust rundt om kring på sin 6 år gamle tiguan og krangler med møller om å få dekket dette på garanti. Nissan understellsbehandler både leaf og e-nv200 som standard i Norge. Nissan har kanskje mer orden i ledningsnettet og batteripakken?

moonbuggy

Det er egentlig ganske naturlig.
1. Fabrikanten leverer bilen med rustgaranti. Da vil man ikke at 3. part skal bli innblandet. Hva om det allikevel blir rust ? Hvem har skylden ?

2. Foretas egen rustbehandling allikevel, så går rustansvaret over på rustbehandleren. Det er både rimelig og forståelig.

torgrand

Som nevnt før både anbefaler og besørger min Møller forhandler Tectylbehandling, og har dette i kontrakten på bilen.
Vår 09 Touran var sommer inne for 2. runde med omfattende rustutbedring, denne gang 25% på egen regning, så den garantien stoler jeg lite på.
Jeg tror det er best å forhindre så mye som mulig, så slipper man kanskje kranglinga...

timingbeltkiller

Sitat fra: moonbuggy på torsdag 13. november 2014, klokken 14:13
Det er egentlig ganske naturlig.
1. Fabrikanten leverer bilen med rustgaranti. Da vil man ikke at 3. part skal bli innblandet. Hva om det allikevel blir rust ? Hvem har skylden ?
Det blir aldri rust pga rustbehandling. Bare pga manglende sådan. Fabrikanten har skylden.

Sitat
2. Foretas egen rustbehandling allikevel, så går rustansvaret over på rustbehandleren. Det er både rimelig og forståelig.
Verken rimelig eller forståelig. Se 1. ovenfor.

Rustgarantien fra fabrikantene er tilnærmet verdiløs.
Les alle unntakene og kravene med liten skrift!
Og spør gjerne en rustrammet Mercedes eier.

Forlang alltid fullstendig rustbehandling i kanaler og på understell ved nybilkjøp.
Sier selger NEI, ikke kjøp bilen!

Les forøvrig rustspaltene til http://www.vibilagare.se/
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

S-max

Som trådstarter vil eg informere om at Møller har godkjent og vil utføre rustbehandling før levering av bil. (Når nå dette måtte skje).

Dei vil pakke inn ledninger og slikt før behandling starter. Håper og at behandlinga gir mindre støy som eit pluss.
e-Golf m/varmepumpe bestilt 31/3-14 Leveres veke 6?

e-Kvaase

Har fått anti-rust behandling kontraktsfestet for 5500 kr. Det er en full Mercasol behandling som utføres på lokalt anti-rust verksted før bilen utleveres. Selger har sjekket dette med teknisk avdeling, og en slik behandling anbefales av Møller så tidlig som mulig, helst når bilen er ny.

Alle biler har egne sprøyteskjemaer, dvs hvor behandlingen skal utføres. Regner med at det finnes et eget sprøyteskjema også for e-Golf. Behandlingen inkluderer demontering av innerskjermer etc. tynnstoff og tykkstoff.

Denne behandlingen går ikke ut over bilens egen rustgaranti. Behandlingen bør følges opp med en re-behandling når bilen er tre år gammel.

Gjorde samme opplegget på en ny Avensis for ca. ett år siden. Tror man har igjen for en slik behandling hvis man har tenkt å beholde bilen en stund. Hadde en Mazda 6 2007 mod. som hadde fått anti-rust behandling som ny. Den var hel og fin under når den var 6 år gammel. Vet at tilsvarende biler uten en slik behandling ofte har vært rene katastrofeområder :-)

vbl

Har kontraktsfestet Tectylbehandling på min bil, selger på Møller Bil Trondheim mente at det ikke skal være nødvendig men de nekter ikke i motsetning til Orkdal Bil hvor det var tvert nei pga. batteriet ligger under hele bilen og ekstra vekt. Når jeg først skal kjøpe en så dyr bil så vil jeg ha fullstendig beskyttelse, særlig siden det ikke er noen byer i Norge som salter så mye som i Trondheim og omegn der jeg skal kjøre.

mihkku

Ble heller anbefalt å vente litt da rustbeskyttelsen et god nok i starten, så heller linolje behandle bilen.

Golfen

Skal uten tvil ha dinitrolbehandling. Ble først forsøkt overtalt til å droppe det pga. at det var ledninger som måtte dekkes til. Men etter å ha googlet litt om golf og rust i tidligere modeller, fikk jeg kalde føtter. Har også studert hvordan bilen faktisk ser ut under, og ser ikke problemet. Vi nordmenn salter veiene våre veldig kraftig gjennom en lang vintersesong. Det er uavhengig av om jeg eier bilen eller ikke bra for miljøet om e-golfen min lever lengst mulig.

e-Kvaase

#27
Noen som har fått levert ny e-Golf nå med Techtyl / Mercasol behandling og fått med garantibevis for dette?
Erfaringer?

e-Kvaase

Noen som har fått bilen levert med anti-rust behandling i kontrakt?

vbl

Hei.

Jeg hentet bilen min på fredag (23.01) ferdig tectylbehandlet med garantibevis fra behandler.
Dette hadde jeg kontraktsfestet med Møller Trondheim. Bilen ankom Trondheim på mandag og Tectylsenteret hentet den på tirsdag.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA