Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Firma og offentlig hurtiglader

Startet av S-max, mandag 14. april 2014, klokken 00:01

« forrige - neste »

S-max

Med Golf sitt frynsete rykte med tanke på rust har eg lyst til å understellsbehandle bilen. Er dette et problem med tanke på batteriet? Kva er dekselet over batteriet laga av?
Eg lurer og på om det vil skape et problem at bremsene blir lite brukt.?
Nokon som har meiningar om dette?
e-Golf m/varmepumpe bestilt 31/3-14 Leveres veke 6?

Audigaudi

Har Golf et frynsete rykte mtp rust på de siste modellene?
De TÜV-testene jeg har lest har vist at Golf er bedre enn gjennomsnittet på mye.

Har du lyst til å understellesbehandle er det jo bare å gjøre det. Det blir sikkert ikke værre.
Ja, på EU-kontroll har jeg fått påpakk på at bremsene ruster fordi de har vært lite brukt.

S-max

Eg meiner å ha hørt at eks. området over tanken har hatt rustangrep på nokså nye golf. Kanskje er dette betre på elbil dersom batteriet er hermetisk lukka inne i dette området. Dersom dekselet er av aluminium rustar vel heller ikkje dette. Då er det berre hjulbuar og oppheng igjen som kunne vært lurt å behandle ekstra.
Har forstått at BMW i3 bremser automatisk når ein startar å kjøre for å fjerne rust på skivene. Har golf dette? (Kan godt gjere dette manuelt)
e-Golf m/varmepumpe bestilt 31/3-14 Leveres veke 6?

Audigaudi

Du fjerner jo rust ved første tråkk på bremsepedalen, så at det går automatisk betyr vel kanskje at man er redd for at elbilsjåfører ikke kommer til å bruke brems overhodet?

Mitt råd er, kjør opp i 80 km/t i timen og brems hardt. Gjenta øvelsen og mye rust er fjernet.

Elbilist

Hei!
Jeg er på vei inn i elbilverdenen, og har en Golf i bestilling.
Den første forhandleren jeg snakket med syns at det var fornuftig å understellsbehandle bilen, mens forhandler nr.2 sa at de hadde fått beskjed fra Volkswagen om at ikke det skulle gjøres på E-golfen.
Min oppfatning er uansett at et produkt som selges i Norge bør tåle forholdene her uten å måtte behandles ytterligere. Hvis det var nødvendig, syns jeg det var naturlig at produsenten tok den kostnaden.

timingbeltkiller

#5
Golf er bedre rustbeskyttet enn de fleste:
http://www.vibilagare.se/test/rost?make=465&model=0

"Rosttest: Volkswagen Golf (2012)
Publicerad 2013-04-12 15:16
Rost
Betyg: 4 av 5"

Men ingen fabrikkbeskyttelse er omfattende nok til å overflødiggjøre  fullstendig kanal- og understellsbeskyttelse for alle nybiler før de tas i bruk.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

#6
Sitat fra: Elbilist på lørdag 05. april 2014, klokken 23:51
Min oppfatning er uansett at et produkt som selges i Norge bør tåle forholdene her uten å måtte behandles ytterligere. Hvis det var nødvendig, syns jeg det var naturlig at produsenten tok den kostnaden.
Du kan trygt gå ut fra:
- Ingen bil som selges i Norge tåler forholdene her uten å måtte behandles ytterligere.
- Rustgarantiene til bilfabrikkene er fulle av unntak slik at du vil få store problemer den dagen du må reklamere på faktisk oppstått rust
- Når du forhandler kjøp av ny bil, vil du særs ofte få denne rustbehandlingen + lakkforsegling som del av (gratis) ekstrautstyr.
- Slik beskyttelse er gull verdt når du etter 3-5 år selger bilen for å kjøpe en ny.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Elbilist

Jeg har til nå aldri hatt behov for å sette meg ordentlig inn i rustgarantiene, men hvis det virkelig er som du sier at rustgarantiene er fulle av unntak som vil gi trøbbel den dagen man trenger det, er det jo skremmende.. Men så lenge man følger servicene (noe som selvsagt er en forutsetning for at det skal gjelde), så kan jeg ikke fatte annet enn at man må ha en god sak i en eventuell tvist.

Men det viktigste i denne sammenheng må vel være å poengtere til trådstarter det jeg fikk høre fra den ene forhandleren jeg kontaktet:
"Etter beskjed fra Volkswagen skal ikke E-Golf understellbehandles."

Så jeg hadde iallefall ikke gjort det før jeg var helt sikker på hva som stemmer:)

timingbeltkiller

Har du ikke lest noen av historiene om rustgarantien til Mercedes som "varer i 30 år"?
Men som har forbehold som brutalt sagt betyr unntak dersom bilen har vært utsatt for nordisk klima og nordiske vinterveier.

VW, Toyota med flere har vedtatt deres biler ruster ikke. Det gir bilene deres blanke blaffen i!
Les det svenske motorbladet vibilagare.se om rost på de ulike bilmodellene!

Å klage på rust er som å klage på feil på mobiler.
Det er alltid kundens feilbehandling som har skylda.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

mihkku

Vurderer selv Tectylbehandling til bilen da dette ikke koster så mye (4000-5000kr), men har hørt at Golf er godt beskyttet mot rust. Dessverre så salter vi veiene mer enn noen gang tidligere :/

Råde

Selv tenker jeg - hvor lenge skal man ha bilen... Maks 5 år, og da er tectyl likegyldig. Også for annenhåndsverdien...
e-Golf | X75D

Hoover

Hei
Slik jeg har forstått rustgarantien så gjelder den for rust innenfra og ut. Er det rust som skyldes steinsprut, slitasje og skraper, altså utenfra og inn så må du dekke dette selv. Har sett såpass mye rust under alt for unge biler at jeg diskuterte dette med selger. Konklusjonen ble å bestille e-golf med understellsbehandlig utført før levering av forhandler, kontraktfestet. Informasjon om at dette ikke kan utføres på e-golf må være feil. I mitt elbil regnskap skal jeg eie e-golfen i ti år så å unngå rust er viktig.   :)

Bawler

Haugesund
eGolf med VP og alt utstyr

Hoover

Sitat fra: Bawler på mandag 14. april 2014, klokken 20:10
Hva var prisen da?

3400 eks mva. Alt som blir levert med bilen før levering er vel momsfritt. :D

elektrolux

Vær så snill å ikke tektyler bilen under.

Det er et sant mareritt for de som skal skru på bilen, og tilfører unødvendig vekt.

Bruk heller en påskedag til å male litt tektyl over utsatte plateskjøter. Jobber selv daglig på biler og ser aldri rust under bilene, med unntak av sprututsatte steder like bak framhjulene.

Golf er da også galvanisert og skal heller ikke ruste.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA