Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Maartensommer, lørdag 12. april 2014, klokken 23:53

« forrige - neste »

Maartensommer

Ser at Nissan og KIWI skal samarbeide for å få på plass hurtigladere.  Vil dette kun være Chademo tilgjengelig eller vil vi kunne fylle på litt guffe på TMS gjennom enn type2 kontakt?

Veggen

Det blir kombilader med type2 ifølge artikkelen på elbil.no

Griffel

#2
Sitat fra: Maartensommer på onsdag 02. april 2014, klokken 13:46
Ser at Nissan og KIWI skal samarbeide for å få på plass hurtigladere.  Vil dette kun være Chademo tilgjengelig eller vil vi kunne fylle på litt guffe på TMS gjennom enn type2 kontakt?

elbil.no:
Sitat
De nye hurtigladerne vil støtte den japanske hurtigladekontakten CHAdeMO, europeiske Combo og hurtiglading med den nye elbilkontakten (Type 2). Det betyr at alle elbiler som støtter raskere lading kan få påfyll av strøm hos Kiwi. Dette gjelder blant annet Nissan LEAF, Mitsubishi i-MiEV, BMW i3, VW e-up, Peugeot Partner, Renault ZOE og Tesla Model S. Volkswagen og Renault bidrar for å få støtte for sine hurtigladeløsninger
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Veggen på onsdag 02. april 2014, klokken 13:52
Det blir kombilader med type2 ifølge artikkelen på elbil.no

Problemet er hvis dette blir en slik triple-standard type der du _enten_ kan bruke AC, CHAdeMO eller CCS, men ikke to av disse eller alle tre. Da blir det nok lite populært å parkere Teslaen der et par-tre timer mens køen av Leafer hoper seg opp.

Vi får håpe de tar seg råd til å sette opp en dobbel 22kW ved siden av hurtigladeren.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

rene

Bruker du et par-tre timer på å handle på Kiwi?

VigdisA

Om det er flere enn Kiwi som setter opp ladere vil nok de som skal stå noen timer fordele seg utover en del. Forhåpentligvis hjelper det også for de "tørste" bilene når det kommer opp flere superladere.
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

Mhal

Ser ikke vekk fra at KIWI vil lage egne ladetids regler som tillpasses handlemønsteret. eks max 30 min pr lading.

Dei vil jo vere interressert i at flest mulig kommer innom.

offpist

Sitat fra: Mhal på lørdag 05. april 2014, klokken 09:04
Ser ikke vekk fra at KIWI vil lage egne ladetids regler som tillpasses handlemønsteret. eks max 30 min pr lading.

Dei vil jo vere interressert i at flest mulig kommer innom.

Ja, maks 30 min vil passe bra. Nok tid til å handle, og lade.
Blir spennende å se om andre matvare kjeder gjør det samme i fremtiden.


Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

laumb

Maks 30 min på Kiwi har vært nevnt i de artiklene jeg har lest.

jkirkebo

Sitat fra: laumb på lørdag 05. april 2014, klokken 09:42
Maks 30 min på Kiwi har vært nevnt i de artiklene jeg har lest.

Og da får man 40-50km kjørelengde på Teslaen om man har dobbeltlader. Sikkert brukbart i visse situasjoner, men i hovedsak ikke så veldig anvendbart.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 05. april 2014, klokken 11:23
Sitat fra: laumb på lørdag 05. april 2014, klokken 09:42
Maks 30 min på Kiwi har vært nevnt i de artiklene jeg har lest.

Og da får man 40-50km kjørelengde på Teslaen om man har dobbeltlader. Sikkert brukbart i visse situasjoner, men i hovedsak ikke så veldig anvendbart.
Nå er det vel ikke Tesla eiere med sine stor batterier som har mest behov for denne typen Lademulighet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lanber

Nei men det hjelper på. Vi skal til Bergen en tur i Påska og er der egentlig for kort til å saktelade nok til å nå Lyngdal igjen.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på lørdag 05. april 2014, klokken 12:04
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 05. april 2014, klokken 11:23
Sitat fra: laumb på lørdag 05. april 2014, klokken 09:42
Maks 30 min på Kiwi har vært nevnt i de artiklene jeg har lest.

Og da får man 40-50km kjørelengde på Teslaen om man har dobbeltlader. Sikkert brukbart i visse situasjoner, men i hovedsak ikke så veldig anvendbart.
Nå er det vel ikke Tesla eiere med sine stor batterier som har mest behov for denne typen Lademulighet.

Det er vel ikke så mange andre som har bruk for 22kW AC på disse stedene, det måtte være den håndfullen med Zoe som Renault kanskje selger pr. år. Resten vil jo bruke CCS eller CHAdeMO.

Jeg kunne til tider hatt svært god nytte av 1-3 timers 22kW lading utenfor Kiwi på Dokka. Men ikke om jeg må tilbake der hver halvtime for å restarte lading.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

22kW hos Kiwi på Kongsvinger kan føre til at vi legger mye av feriehandlingen dit når vi passerer. Trenger bare en boost på 10-20kW for å være sikker på å komme frem i normalt tempo. Ellers blir det Grønn Kontakt :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

M@Do

Kiwi på Rødberg har fått opp 22 kW ladestasjon og rødt stikk!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA