Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Problem med ladestolpe W E-UP

Startet av RoadRunner, onsdag 09. april 2014, klokken 19:14

« forrige - neste »

RoadRunner

Forrige helg var vi en tur til noen venner på fjellet mellom Berkåk og Oppdal. Stanset i en "dosert" sving/slakk motbakke da jeg ble usikker på veien. Det skulle jeg ikke ha gjort...
Bakenden gled sidelengs da jeg satte den i "D" og skulle kjøre videre. Prøvde to ganger før grøfta ble for nærgående - og kona mente grøfta var for dyp til å nå bunnen med dekket.
Da jeg gikk ut av bilen forsto jeg årsaken, det var vanskelig å stå på bena på is-hinna. Mens vi stod der og ventet på hjelp, kunne jeg se bilen gli sidelengs mot grøfta med 2 minutts mellomrom etterhvert som de varme dekkene jobbet med underlaget  :o. Våre venner har Landcruiser og 4-hjulstrekk og alt ordnet seg enkelt da de kom.

Verdt å merke seg er at kroken er links-gjenget. Og at det var enkelt å sette den inn, men vanskelig å skru den ut - hadde heldigvis verktøykasse med stort skrujern som jeg brukte for å skru den ut. (Tror den ble litt bøyd og subbet derfor i blekket utenfor selve festepunktet.

Det hører med til historien at vi kjørte videre og kom fram til hytta uten videre problemer :-). M.a.o. stans pga "kort-tenkt" sjåfør  :-[.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

RoadRunner

Må stille spørsmålet:
Vet noen hvor man fester tau når bilen må trekkes opp etter bakenden? Er vel ikke mulig med den originale slepekroken?
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

dundun

Antar man gjør som med andre biler og bruker felgene.
Har: Model S S85D, rød med alt.
Har: i3 med alt
Solgt: Model S P85, brun med alt.
Solgt: Mercedes B-klasse elektrisk m/alt.
Er åpenbart enkel å ha med å gjøre på ekstrautstyret.

Brede

Er det en normal prosedyre på andre biler også? Å dra etter felgene?
Jeg har aldri sett en bil uten slepekrok bak før jeg sjekket Teslaen.

dundun

Jeg har iallfall fått flere biler dratt opp av grøft ved bruk av felg - NAF-fyren sa det var helt OK måte å gjøre det på når det av en eller annen grunn var problematisk med krok.
Har: Model S S85D, rød med alt.
Har: i3 med alt
Solgt: Model S P85, brun med alt.
Solgt: Mercedes B-klasse elektrisk m/alt.
Er åpenbart enkel å ha med å gjøre på ekstrautstyret.

BMW850

@Roadrunner : Må bare spørre, har du Pirelli Sottozero på bilen?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

RoadRunner

Sitat fra: BMW850 på mandag 31. mars 2014, klokken 10:56
@Roadrunner : Må bare spørre, har du Pirelli Sottozero på bilen?
Nei - R2 (piggfrie). Godt fornøyd. Dette er eneste gangen det har vært utfordring med føret, med unntak av is i rundkjøringer noen få ganger i vinter (men det har jo ikke vært mye vinter-føre på nord-vestlandet og i trøndelag i vinter).
Roterte de etter 5000 km - da var det slitasje-forskjell i forhold til framdekkene på 1.5 til 2 mm. Nå er de gått 10000 km.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Oreo

Jeg vet mine venner med LandCruisere vil fryde seg over det bildet der (jeg solgte min LC for å kjøpe TMS).
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

OleJA

Sitat fra: RoadRunner på mandag 31. mars 2014, klokken 13:32
Sitat fra: BMW850 på mandag 31. mars 2014, klokken 10:56
@Roadrunner : Må bare spørre, har du Pirelli Sottozero på bilen?
Nei - R2 (piggfrie). Godt fornøyd. Dette er eneste gangen det har vært utfordring med føret, med unntak av is i rundkjøringer noen få ganger i vinter (men det har jo ikke vært mye vinter-føre på nord-vestlandet og i trøndelag i vinter).
Roterte de etter 5000 km - da var det slitasje-forskjell i forhold til framdekkene på 1.5 til 2 mm. Nå er de gått 10000 km.
Holdt på å stå fast i den samme bakken forrige helg med VW Sharan 4-Motion (Hakka R).
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Epleskreller

Hvor har du festkrok foran? Under nosecone? Dette har jeg gått glipp av..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Chlangum

Sitat fra: Epleskreller på mandag 31. mars 2014, klokken 15:18
Hvor har du festkrok foran? Under nosecone? Dette har jeg gått glipp av..

Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Celter

Så nå vet vi at slepekroken virker. Nyttig informasjon.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Bjørn

Sitat fra: Celter på mandag 31. mars 2014, klokken 22:38
Så nå vet vi at slepekroken virker. Nyttig informasjon.

Jah.. det vil jeg våge å påstå..! vil anbefale alle å prøve denne, det er jæævlig frustrerende å stå der i snøskavelen i 10-  stiv kuling, snødrev og ikke fatte hvorfor den helv... kroken ikke går å få i gjengene...! Joh, fordi dem har funnet det fornuftig å lage linksgjenger på akkurat denne...

sjokomelk

Sitat fra: Bjørn på mandag 31. mars 2014, klokken 23:26
Jah.. det vil jeg våge å påstå..! vil anbefale alle å prøve denne, det er jæævlig frustrerende å stå der i snøskavelen i 10-  stiv kuling, snødrev og ikke fatte hvorfor den helv... kroken ikke går å få i gjengene...! Joh, fordi dem har funnet det fornuftig å lage linksgjenger på akkurat denne...

Tror det er ganske vanlig med linksgjenger på slepekrokene. Har ihvertfall vært det på alle de forskjellige bilene jeg har vært borti de siste 10-15 årene.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

Bjørn

Sitat fra: sjokomelk på mandag 31. mars 2014, klokken 23:31
Sitat fra: Bjørn på mandag 31. mars 2014, klokken 23:26
Jah.. det vil jeg våge å påstå..! vil anbefale alle å prøve denne, det er jæævlig frustrerende å stå der i snøskavelen i 10-  stiv kuling, snødrev og ikke fatte hvorfor den helv... kroken ikke går å få i gjengene...! Joh, fordi dem har funnet det fornuftig å lage linksgjenger på akkurat denne...

Tror det er ganske vanlig med linksgjenger på slepekrokene. Har ihvertfall vært det på alle de forskjellige bilene jeg har vært borti de siste 10-15 årene.
Viste jeg ikke.. min gamle bmw E39 hadde ikke dette iaffall.. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA