Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dekk og felger

Startet av reptil, mandag 31. mars 2014, klokken 15:33

« forrige - neste »

reptil

Mye lyder i Leaf for å fortelle deg det ene og andre.
Noen, som "velkomstmelodien", kan man slå av. Andre som manglende nøkkel eller åpen dør kan man desverre ikke det (korriger og gi oppskrift hvis det kan fikses).
Men for meg er den mest tåpelige er setebeltevarsler ved rygging!
At jeg ikke har på meg belte når jeg rygger opp til garasjen for kvelden gir meg lite fornuft - noen bedre?
Svart Leaf Acenta

lifern

Hvorfor tar du av deg beltet når du rygger?
SVART EUROLEAF 2013

Midgard

Stiv nakke gjør at jeg gjerne gjør det :). Min qashqai piper for belte bare over 15 km/t. Det er en fin løsning. Hiacen min piper ikke for noe annet enn at nøkkelen står i tenningen.
2014 Leaf tekna i farge kad (Elma?) hverdagsbil
2007 Qashqai tekna (Bjarne) hengertrekker og kajakkfrakter

MindViruz

Men hiace er en bil i særklasse. Med like god kjørekomfort som en traktor, og samme utstyrsnivå som en fyrstikkeske. OMin far har kjørt rundt 400.000 med sine 3 hiacher, altså 1.200.000 i den bilen. Han har kun fått en utgift utenom vanlig service, og da var det bremseskiver med kast i. Det er kvalitet!

reptil

Sitat fra: lifern på fredag 21. mars 2014, klokken 23:00
Hvorfor tar du av deg beltet når du rygger?

Bilen stå parkert ved inngangen til huset etter handletur, og skal i garasjen for lading...
Svart Leaf Acenta

cra

I kjøreopplæringa (som riktignok foregikk for en stund siden) lærte vi at ved rygging er det tillatt (og sågar anbefalt) å ta av setebeltet, slik at man får snudd seg skikkelig. :)  Personlig foretrekker jeg å bruke speil når jeg rygger.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Midgard

Sitat fra: MindViruz på lørdag 22. mars 2014, klokken 07:02
Men hiace er en bil i særklasse. Med like god kjørekomfort som en traktor, og samme utstyrsnivå som en fyrstikkeske. OMin far har kjørt rundt 400.000 med sine 3 hiacher, altså 1.200.000 i den bilen. Han har kun fått en utgift utenom vanlig service, og da var det bremseskiver med kast i. Det er kvalitet!
Tipper han har byttet hjullager rundt 300k. Clutchpedalen knakk på 400k på en jeg hadde, altså clutchen varte lenger enn pedalen. Bremseskiver med kast er kjent ja :)
2014 Leaf tekna i farge kad (Elma?) hverdagsbil
2007 Qashqai tekna (Bjarne) hengertrekker og kajakkfrakter

fws

Det er flere lyder som jeg irriterer meg over. Den mest irriterende er når jeg åpner døren mens bilen er på. Den neste er når jeg har startet bilen for så å gå ut for å skrape frontruta. Da piper den ute fordi jeg har nøkkelen i lomma. Neste er når jeg skal åpne lokket til laderen. Skjønner ikke hvorfor den trenger å pipe da og. Etter det kommer pipingen når jeg setter inn laderen. Så kommer piping pga sikkerhetsbeltet. Jeg har kommet til det punktet der jeg har lyst til å fjerne høyttalerne som lager lyden. Men dette må da kunne fikses med endring i softwaren...?
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

emil

Noen som vet hvor høytaleren til all pipingen er? Tror eneste måte få få den til å holde kjeft på er å montere en bryter på den.

Thomas Parsli

Min favoritt er pipelyden fra eierene ;)

For å være ærlig er det bare knirking og klunking som plager meg av lyder, biler som lager lyd når du går ut av de med nøkkelen stående i tenningen ble jeg vant til for flere år siden.

Jeg jeg har et fast rituale jeg gjenntar flere ganger hver uke:

* Kjør til skole, barnehage eller trening (for å hente barn med sekker eller bagger)
* Sett bilen i park
* Gå ut av bilen, lukk førerdøren
* Prøv å åpne bagasjeluken (den er låst)
* Bruk det japanske fremmedordet "Kaizen" på forskjellige måter, men så lavt at ingen hører deg
* Åpne førerdør, trykk på "lås opp"-knappen
* Lukk førerdør
* Åpne bagasjelokket

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

Klarer ikke bilen din detektere nøkkelen når du står ved bakluken? Jeg kan bruke begge bakluke-knappene (både lås/lås opp og åpne-knappen) når jeg står bak Leaf``en?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kvikken

En ting som irriterer meg litt er at bilen sliter med å detektere at jeg har nøkkelen i lommen når jeg skal låse den ved å trykkke på dørhåndtaket.

Da hyler den "au-au-au-au-aua-auda" så man skulle tro den ble stjålet. Så må jeg låse den med nøkkelen i stedet. I tillegg irriterende når jeg stopper og vil stå litt med bilen av og døren oppe, den får jo helt fnatt og piper i 120. Hvorfor får jeg ikke lov å stå med bilen av og døren oppe?

BE

Sitat fra: glennha på søndag 23. mars 2014, klokken 19:25

Da hyler den "au-au-au-au-aua-auda" så man skulle tro den ble stjålet. Så må jeg låse den med nøkkelen i stedet.
Høres ut som om det ligger en annen nøkkel inne i bilen, da oppfører den seg slik.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Knotten

Hvorfor får jeg ikke lov å stå med bilen av og døren oppe?

Sikkert fordi det finnes folk som er så teite at de forlater bilen med døren åpen..?  :-[

Skulle hatt slik alarm på min gamle Hiace, en gang kom jeg på land etter ne tur offshore, der sto bilen så fint parkert på heliporten med bakluken helt åpen. Den hadde en lei tendens til å åpne seg hvis jeg ikke passet på ved lukking.
En gang åpnet den seg på vei opp en bratt og glatt bakke og diverse ting ramlet ut. Den sto ikke på håndbrekket, kun når jeg bremset med alle fire hjul. Ikke kom jeg igang igjen på glatten og ikke var det mobildekning. Det endte med at jeg måtte rygge over bl.a. nordsjøbagen min.. :'(
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Thomas Parsli

I tillegg irriterende når jeg stopper og vil stå litt med bilen av og døren oppe, den får jo helt fnatt og piper i 120. Hvorfor får jeg ikke lov å stå med bilen av og døren oppe?

Bilen tror du har glemt å lukke døren og prøver hjelpsomt (dvs. plagsomt) å gjøre deg oppmerksom på dette.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA