Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladekabel?

Startet av nebbulk, torsdag 27. mars 2014, klokken 20:28

« forrige - neste »

Havebigfun

Sitat fra: sturle på torsdag 26. juni 2014, klokken 10:40
Sitat fra: Leif1 på tirsdag 24. juni 2014, klokken 23:37
En overgang fra 16A (rødadapteret ditt) til 32A rød kan være kjekk å ha.
Koster ikke stort heller. Kirkebø hjelper deg.
Eg bør nok handle lokalt, for eg reiser på søndag.  Får ta ein tur innom dei lokale elektrosjappene og sjå kva dei har å lage overgangar av.  Fann ingen 32A raudkontakt på nettsidene til Clas Ohlson, Biltema eller Mekk.  Det er sikkert enklare å finne slikt i Tyskland.
Jeg har sett en slik overgang med innebygget sikring hos Hornbach- kostet 80Euro hvis jeg husker rett.
http://www.hornbach.de/- finnes bla. i Kiel

sturle

Sitat fra: Havebigfun på fredag 27. juni 2014, klokken 17:02
Sitat fra: sturle på torsdag 26. juni 2014, klokken 10:40
Sitat fra: Leif1 på tirsdag 24. juni 2014, klokken 23:37
En overgang fra 16A (rødadapteret ditt) til 32A rød kan være kjekk å ha.
Koster ikke stort heller. Kirkebø hjelper deg.
Eg bør nok handle lokalt, for eg reiser på søndag.  Får ta ein tur innom dei lokale elektrosjappene og sjå kva dei har å lage overgangar av.  Fann ingen 32A raudkontakt på nettsidene til Clas Ohlson, Biltema eller Mekk.  Det er sikkert enklare å finne slikt i Tyskland.
Jeg har sett en slik overgang med innebygget sikring hos Hornbach- kostet 80Euro hvis jeg husker rett.
http://www.hornbach.de/- finnes bla. i Kiel
Eg stakk innom Onninen i går og kjøpte det eg trengde for å lage overgang frå 32A til 16A raud sjølv.  Mykje billigare.  Dei hadde 63A på lager, men treng eg eigentleg den?  Kan tenkje meg at han er ca like vanleg som 125A blå her i landet.  Med andre ord svært sjeldan og som regel i nærleiken av mindre kontaktar.

Kjøpte og inn delar og lagde ymse blå adapter til bruk i Noreg.  32A 1-fas-kontaktar var vanskeleg å finne.  Etter ei lita ringerunde fann eg til slutt eit lokalt elektrikarfirma som hadde tre på lager.  Ser ut til å vere ein gammal modell som har budd på lageret ganske lenge..  No har eg blå 32A 3-fas og 16A 1- og 3-fas til 32A 1-fas til innanlands bruk.  Har eg bruk for meir enn det?  Er faren for å stå ladefast utanfor ein 63A blå eller raud kontakt meir enn teoretisk?

jkirkebo

Sitat fra: sturle på fredag 27. juni 2014, klokken 22:43
No har eg blå 32A 3-fas og 16A 1- og 3-fas til 32A 1-fas til innanlands bruk.  Har eg bruk for meir enn det?  Er faren for å stå ladefast utanfor ein 63A blå eller raud kontakt meir enn teoretisk?

63A er nok relativt sjeldne saker ja selv om det finnes en og annen her og der.  Personlig tror jeg vi får mest bruk for komfyrpluggadapteren på vei til Nordkapp men det er fordi vi i hovedsak satser på å overnatte i campinghytter og rorbuer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bjørn

@ sturla
Jeg har kjørt 23000km nå, i Norge, Sverige, Danmark, Tyskland, Nederland, og Østerrike.. :)
I Norge er den jeg har hatt desidert mest bruk for 3fas 32A overgang, så den for å trekke mer fra schuko enn 13A dernest 400V 32A.. og skjøtekabler for alle disse. :)
har mange flere men dem har jeg knapt fått bruk for, men kjekt å ha! ;) Trodde jeg skulle få masse bruk for stekeovnskontakten, men frua foretekker hotell foran campinghytte.. såe.. ikke brukt enda.. :P

sturle

Sitat fra: jkirkebo på fredag 27. juni 2014, klokken 23:27
63A er nok relativt sjeldne saker ja selv om det finnes en og annen her og der.  Personlig tror jeg vi får mest bruk for komfyrpluggadapteren på vei til Nordkapp men det er fordi vi i hovedsak satser på å overnatte i campinghytter og rorbuer.
Spørs om campinghyttene og rorbuene har meir enn 16A til komfyren.  Eg for min del vil nok heller flytte bilen til ein 16A-kontakt, som dei heilt sikkert har på ein campingplass, enn å prøve å forklare for kona kvifor eg flyttar vekk komfyren og dreg leidningar gjennom heile hytta for å lade bilen.  Ho tykkjer eg rar nok som det er når det gjeld straum og lading. :)

jkirkebo

#20
Sitat fra: sturle på lørdag 28. juni 2014, klokken 00:42
Sitat fra: jkirkebo på fredag 27. juni 2014, klokken 23:27
63A er nok relativt sjeldne saker ja selv om det finnes en og annen her og der.  Personlig tror jeg vi får mest bruk for komfyrpluggadapteren på vei til Nordkapp men det er fordi vi i hovedsak satser på å overnatte i campinghytter og rorbuer.
Spørs om campinghyttene og rorbuene har meir enn 16A til komfyren.  Eg for min del vil nok heller flytte bilen til ein 16A-kontakt, som dei heilt sikkert har på ein campingplass, enn å prøve å forklare for kona kvifor eg flyttar vekk komfyren og dreg leidningar gjennom heile hytta for å lade bilen.  Ho tykkjer eg rar nok som det er når det gjeld straum og lading. :)

Jeg antar at de fleste hyttene vi kommer til å leie ikke ligger på campingplasser. Kanskje litt misvisende å bruke ordet "campinghytter" da ;) Tilsvarende blir det med rorbuer og lignende.

Har komfyren bare 16A så må vi nøye oss med det om jeg ikke finner andre lademuligheter i området (typisk leies de fleste hyttene ut av en bonde, som ofte har tilgang på 32A 3-fas et sted). Det betyr kortere dagsetappe neste dag, evt. lading på dagtid om muligheten skulle by seg. Ingen krise for vår del, vi har intet stramt tidsskjema.

Adapteren er forøvrig lang nok til at komfyren kan skyves på plass igjen. Vi trenger heller ikke komfyren, vi har med oss to gasskokeapparat og en (noenlunde) portabel gassgrill.

Kommer forøvrig selvsagt til å drive litt "misjonering" rundt å få opp 1-fase 32A uttak ved hytter og rorbuer ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA