Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan kjøre Oslo - København: tid, fart og lading

Startet av jorkus, søndag 23. mars 2014, klokken 22:06

« forrige - neste »

jorkus

Jeg har parkert der noen dager nå, og opplever at når jeg starter å lade har jeg 13 A (mennekeskabel), men når jeg sjekker etter en times tid har ladestrøm gått ned til 6A.. Er det fler som opplever det samme? Har forsøkt flere ladestolper med samme resultat...
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

cairnz

Sitat fra: jorkus på fredag 14. mars 2014, klokken 08:06
Jeg har parkert der noen dager nå, og opplever at når jeg starter å lade har jeg 13 A (mennekeskabel), men når jeg sjekker etter en times tid har ladestrøm gått ned til 6A.. Er det fler som opplever det samme? Har forsøkt flere ladestolper med samme resultat...
Hvor mange % er batteriet på når det går ned til 6A? Trodde ikke stolper/kabler begrenset trekket dynamisk, men at det i så fall var bilen som ikke dro mer. Står det 6A/6A i bilen eller 6A/13A i bilen etter en times tid?
Elbilist

jorkus

Hei, det står 6A/13A, er vel ca 80%, men har ikke opplevd dette noen andre steder jeg har ladet..
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

jorkus

Det har nå gått lang tid siden jeg sist ladet her, men jeg opplever fremdeles at det kun er 6A i ladestolpene... (Dvs starter på 13A og går ned til 6A etter kort tid..) Er det ingen andre som har opplevd dette på denne parkeringen??
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

cairnz

Det er en stund siden jeg stod der og ladet, men jeg hadde da 13A hele tiden. Et kort opphold på et minutt eller to når Buddyen jeg delte stolpe med plugget ut sin, noe VisibleTesla varslet fint om. Kanskje det er litt variasjon mellom stolpene der? Noen er mer stabile enn andre?
Elbilist

WilliamNilssen

Jeg lader også med en mennekes kabel med shuko stikk, og har dette problemet på jobben med 6A lading. Jeg opplever det bare når det er varmt. Jeg tror det kan være sikkerhetsmekanismen i mennekes kablelen som setter ned til 6A når det blir varmt i shuko stiket. Mennekes kablelen har sikkerhetssystemer som setter ned ladestømmen når shuko stikket blir varmt. Slik jeg leser lade info på telefonen så er det kabelen som gir maks 6A, det er ikke bilen som går ned til 6A.
Tesla S85 Perlehvit, 19", Luft, Tech, Park, Lyd, Lys, Tekstil/Sort

cairnz

Kan du stille på styrken i Mennekeskabelen ved å trykke på den? (Justere 6, 10, 13A) ?
Elbilist

WilliamNilssen

Ja og den står på 13A, har også sett at den går opp igjen til 13A i noen tilfeller uten at jeg endrer noe.

jorkus

OK, jeg har brukt Mennekes kabelen på mange forskjellige steder, men har bare opplevd nedsatt ladestrøm på disse stolpene. Jeg har faktisk funnet en stolpe der som ligger stabilt på 13A, men da skal jeg forsøke med UMC for å se om det følger kabelen.. Oppdatering følger etter at jeg har hatt en ukes ferie ..  :)
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

Muffinman

Sitat fra: WilliamNilssen på torsdag 17. juli 2014, klokken 09:55

Jeg lader også med en mennekes kabel med shuko stikk, og har dette problemet på jobben med 6A lading. Jeg opplever det bare når det er varmt. Jeg tror det kan være sikkerhetsmekanismen i mennekes kablelen som setter ned til 6A når det blir varmt i shuko stiket. Mennekes kablelen har sikkerhetssystemer som setter ned ladestømmen når shuko stikket blir varmt. Slik jeg leser lade info på telefonen så er det kabelen som gir maks 6A, det er ikke bilen som går ned til 6A.
Dette er helt klart kabelen som justerer ned til 6A. Den har ikke bare temperaturføler i stikket, men også i selve kladden. Jeg har byttet originalt stikk med et industristikk på min (og satt en 5K6 motstand som erstatning for termistoren i stikket). En dag lå kabelen med den sorte siden av kladden direkte i solsteiken. Da reduserte den ladestrømmen til 6/6 før den slo ut helt og lyste rødt. Kladden var så varm at de var ubehagelig å ta i den...Etter å ha lagt en pappeske over kladden for å skjerme for solsteiken fikk jeg i gang ladingen igjen. 13A og ingen problemer siden.

EDIT: Konklusjon - prøv å skjerme kladden for sola. Å tre på en hvit, reflekterende plastpose kan være nok om det ikke går an å legge den i skyggen. Jeg tviler litt på at det er temperaturen i stikket som er problemet.

jorkus

Temperatur tror jeg definitivt ikke er problemet her, jeg parkerte i kongensgt i mars, og det var ikke varmt, noen dager ned mot 0 grader! Jeg har heller ikke opplevd feilen andre steder. Jeg tror nok at det skyldes ustabiliteter i ladestolpene i kongensgt, men det kan hende at UMC takler disse bedre..
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

WilliamNilssen

Kan se ut til at dette kan være to forskjellige problemer.
Takk for tips Muffinman, skal legge kladden i skyggen for å teste teorien i dag.
I går når jeg kom ut til bilen og den hadde gått ned til 6A lading, så blinket alle lampene grønnt. Har ikke sett det tidligere.

jorkus

Da har jeg testet flere dager med UMC i kongensgt. og har ikke hatt problemer med ladestrøm. Kan da konkludere med at Mennekes kabelen ikke liker Kongensgt, uvisst av hvilken grunn.. :o
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA