Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: MyTesla - opplevere mange sen/ikke oppdatering?

Startet av sindrej, tirsdag 18. mars 2014, klokken 20:28

« forrige - neste »

sindrej

Sitat fra: Rio på mandag 10. mars 2014, klokken 20:43
Og når moderator/admin så endelig rydder opp etter deg/dere så klager (!) du, i stedet for å si "tusen takk"!
Takk for at du skrev klager og ikke sutrer, var det så vanskelig? Og beklager, men for meg så har de ikke ryddet men fjernet.  Uansett, ser diskusjonen går videre i en sticky så denne kan vel bare gå i glemselen som han over sa.

SK901

Sitat fra: sven erik på mandag 10. mars 2014, klokken 20:42
jeg har tenkt meg  å kjøpe tesla  men med så dålige holdninger som dere har til oss som kjører foregangs bilene som faktisk har stått på med å demonstrert for å ha være fordeler ++ for å få flere å bedre elbiler  hva har dere gjort for å få dette ? men får man så dålig holdning av å kjøre tesla så vil jeg ikke ta i en  tesla engang  da vil jeg heller  gå  og jeg kjører faktisk en elbil som  er laget på fabrikken til tesla lenge før tesla eksisterte  og med faktisk god rekkevidde og en imiev  å har fått mye bra av hele forumet å de som står bak å de som har kjørt elbil lengst  om vi skal beholde fordelene  må alle stå sammen 
men kansje vi burde sakt at forumet å elbil foreningen er de med under 28 mil rekevidde og en max pris på bilen på 300tusen  og deretter og at det er kun de som skal få fordelene  for det har ikke dere brukt for  som gratis bommer  lade steder  ++++++

Det er dessverre ingenting du eller noen andre i Norge som har fått meg til å kjøpe el-bil. Tesla og Elon Musk er alene og den eneste grunnen.

Poenget, for min del med TMS, er at den ikke kommer med ulempene andre el-biler har i dag. Jeg tenker både på rekevidde, komfort og plass. Jeg ser ikke på Model S som 'e-bil', men som i en bil - på lik linje med alt annet. At den går på strøm betyr ikke så mye, om man ser bort ifra fordelene som krefter og utrolig dreiemoment.

Hvis dette påvirker ditt bilkjøp, burde du i grunn tenke grundigere over hvilke kriterier du setter ved bilkjøp.

hma

Sitat fra: SK901 på tirsdag 11. mars 2014, klokken 00:24
Det er dessverre ingenting du eller noen andre i Norge som har fått meg til å kjøpe el-bil. Tesla og Elon Musk er alene og den eneste grunnen.
Dette er en type kommentar jeg oppfatter som en smule historieløs...

Min gamle historelærer på undomskolen pleide å si:
"Hvis du ikke vet hvor du kommer fra, vet du ikke hvor du skal".
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

SK901

Sitat fra: hma på tirsdag 11. mars 2014, klokken 00:36
Sitat fra: SK901 på tirsdag 11. mars 2014, klokken 00:24
Dette er en type kommentar jeg oppfatter som en smule historieløs...

Min gamle historelærer på undomskolen pleide å si:
"Hvis du ikke vet hvor du kommer fra, vet du ikke hvor du skal".

Jeg er åpen for ny lærdom. Om du har tid og interesse må du gjerne dele denne med meg.

Ærlig talt, jeg hadde null interesse for elektriske biler før jeg fikk sett Tesla Roadster. Du må gjerne oppfatte dette som 'historieløst'... men vi snakker tross alt om mitt valg av fremkomstmiddel og 'leketøy' i helgene.

Rio

Sitat fra: SK901 på tirsdag 11. mars 2014, klokken 00:45
Jeg er åpen for ny lærdom. Om du har tid og interesse må du gjerne dele denne med meg.

Ærlig talt, jeg hadde null interesse for elektriske biler før jeg fikk sett Tesla Roadster. Du må gjerne oppfatte dette som 'historieløst'... men vi snakker tross alt om mitt valg av fremkomstmiddel og 'leketøy' i helgene.

Jeg tror folk reagerer på de fra Teslaforum som sier at "jeg vil ikke lese på andre fora enn Tesla, så alt må være der".

Husk at mange av oss som ikke har Tesla (og selvsagt noen av de som har Tesla) har kjørt elbil i 10 år, kjempet for ladeinfrastruktur, betalt kontigent i elbilforeningen i mange år, demonstrert, og kjempet enda en gang for enda mer ladeinfrastruktur. Alt dette er noe som også alle Tesla-eiere nyter godt av (selvsagt).

Veldig mange av problemstillingene som diskuteres på andre fora er relevante for Tesla-eiere, og omvendt. Det bør ikke bli "Tesla mot røkla", men at vi sammen kjemper for bedre lover, bedre ladeinfrastruktur, og alt det andre. Det meste har vi, tross alt, felles!

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

SK901

Sitat fra: Rio på tirsdag 11. mars 2014, klokken 00:51
Sitat fra: SK901 på tirsdag 11. mars 2014, klokken 00:45

Jeg tror folk reagerer på de fra Teslaforum som sier at "jeg vil ikke lese på andre fora enn Tesla, så alt må være der".

Husk at mange av oss som ikke har Tesla (og selvsagt noen av de som har Tesla) har kjørt elbil i 10 år, kjempet for ladeinfrastruktur, betalt kontigent i elbilforeningen i mange år, demonstrert, og kjempet enda en gang for enda mer ladeinfrastruktur. Alt dette er noe som også alle Tesla-eiere nyter godt av (selvsagt).

Veldig mange av problemstillingene som diskuteres på andre fora er relevante for Tesla-eiere, og omvendt. Det bør ikke bli "Tesla mot røkla", men at vi sammen kjemper for bedre lover, bedre ladeinfrastruktur, og alt det andre. Det meste har vi, tross alt, felles!

Takk for et vel informativt innlegg.

Jeg var ikke obs på mengden med arbeid som har blitt lagt i dette fra før. Jeg skal, som sagt, ærlig innrømme jeg ikke har hatt interesse for dette før nå. Jeg var av det inntrykk at staten stod bak mange av disse initiativene.

Det er dog mange av 'meg' på dette forumet. Det burde kanskje vært en idè med et 'velkomstbrev' ved registrering av forumet - om ikke det allerede eksisterer.

OddB

Sitat fra: SK901 på tirsdag 11. mars 2014, klokken 00:55

Takk for et vel informativt innlegg.

Jeg var ikke obs på mengden med arbeid som har blitt lagt i dette fra før. Jeg skal, som sagt, ærlig innrømme jeg ikke har hatt interesse for dette før nå. Jeg var av det inntrykk at staten stod bak mange av disse initiativene.

Det er dog mange av 'meg' på dette forumet. Det burde kanskje vært en idè med et 'velkomstbrev' ved registrering av forumet - om ikke det allerede eksisterer.

Det startet i 1989 :D

---

http://bellona.no/om-bellona/timeline

1989 Norges første el-bil

"I samarbeid med de hyperpopulære gutta i popgruppa A-ha kjøpte Bellona Norges aller første el-bil, en ombygd FIAT. Dermed starter en årelang kamp med å jobbe for det Bellona er for: Avgiftsfritak, gratis parkering, gratis passering i bomring og mulighet til å kjøre i kollektivfeltet.

Bellona kjørte i oppstarten totalt 17 ganger ulovlig gjennom bompengeringen, ofte med ulike kjendiser og medier på slep. Bellona ble bøtelagt ved alle anledningene, nektet å betale og kjøpte gang på gang bilen tilbake på tvangsauksjon, før myndighetene skjønnte at de var i ferd med å tape kampen.

20 år senere får Frederic Hauge massiv oppmerksomhet fra minoritetsungdom i Oslo øst, motorsportmiljøer, snowboardere, finansmiljøer og veldedige organisasjoner ved å være Norges første eier av den elektriske sportsbilen Tesla Roadster."
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

sven erik

sier at vi ikke har gjort noe men om  tesla kostet  1500tusen  ville du nokk ikke kjøpt denne og  dere må  være klar over alt som er gjort for å beholde fordelene  + at
det er folk i rejeringen her inne  omtrent daglig  og de  har på  grunn av en del ting  diskutert stadig om å  fortsette å frede de elbilene  som er ikke biler som noen sier her disse som går under 30 mil  og at en tar dise dyre bilene som bare de mener bare røkke og de andre rike  har råd til  at disse ikke får samme fordelene da stat taper for mye og er det så mye drit slenging +++ fra tesla eiere som det er her nå vil ikke jeg kjøre til oslo for å kjøre i tog for at de som har tesla skal fortsette å ha fordelene  men kan en alle samarbeide å ikke slenge dritt om oss som har kjørt opp løypa  så vil alle  stå sammen  meget syn dette  men  snakk  om at en har god bil den dagen  dere har kjørt 3 år til malaga i spania  med elbil og hjem i gjen i det noen her kaller en  blikk boks eller mikro  ja i en imiev  å vi har ikke ferdig løype  men tesla kommer til å lage det ferdig  å har sett på noen av de stedene vi har lakt ut kart  med løyper 
så enten budre dere lese runt her å kjøpe elbil boka  eller ikke si noe 

Fatang

Eh? Der kom Sjalusi holdninger ut i det blå ja. Så tesla er liksom en for "god" bil for og ha fordeler?
Det er NETOPP det at en bil som har nesten samme bruksområde som bensin/diesel biler som vil gjøre at verden har en mulighet til og komme seg videre i sin holding til hvordan en bil skal fungere.

All Kudos til staten og de som har arbeidet med og få dette til. Og legge til rette for at hverman oppdager at det går an og kjøre og eie en EL bil uten og måtte komprimere for mye.

Jeg forex har en bilhistorie der forurensning ikke har vert serlig prioritert. Har tidilgere har alt ifra en Honda crx til c02 værstingen mazda rx8.
Grunnen til at netop jeg kjøper en tesla nå er at for første gang er det en EL bil som er fornuftig nåk. Spesiel nåk. Og jeg med min begrenset økonomi har råd til. Da kan jeg velge og vere "miljø" venling. Blir jeg presset Gir jeg garantert faen.

OddB

Det Sven Erik etterspør er litt ydmykhet og solidaritet. Å sette seg inn i historien om hvordan verdens beste elbil-insentiver ble til burde være like naturlig som å lese seg opp på kW og Ampere.
Miljøaspektet er jo fraværende hos de fleste Tesla-eiere men det fraværet burde kanskje ikke flagges like høyt som det gjøres av enkelte ? ...ikke særlig lurt. .sånn rent privat økonomisk. ..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Øyvind.h

Jeg tror faktisk de fleste Tesla-eiere setter pris på at de ikke lenger har en bil som produserer kreftfremkallende eksos. Det er jo et miljøaspekt så vel som et helseaspekt :)
Litt som røyking på bar - de færreste kunne tenke seg å gå tilbake til fortiden.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Zneip

Sitat fra: OddB på tirsdag 11. mars 2014, klokken 07:06
Det Sven Erik etterspør er litt ydmykhet og solidaritet. Å sette seg inn i historien om hvordan verdens beste elbil-insentiver ble til burde være like naturlig som å lese seg opp på kW og Ampere.
Miljøaspektet er jo fraværende hos de fleste Tesla-eiere men det fraværet burde kanskje ikke flagges like høyt som det gjøres av enkelte ? ...ikke særlig lurt. .sånn rent privat økonomisk. ..

Miljøaspektet er viktig for ca. halvparten av Teslaeierne iflg. denne avstemmingen: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12902.0.html  er ikke det flott da?

Dere som har "tråkka opp løypa" burde være kjempeglade for at det endelig er kommet en elbil som bringer hvermansen inn i dette fora - er det ikke akkurat DET dere har kjempa for da? Når Ola Dunk kjøper elbil fordi det er en overlegent bra bil - og ikke nødvendigvis må ta et miljøpolitisk standpunkt for å gjøre det.....DA har politikken og løypetråkkinga tjent sin misjon!

Jeg innrømmer at jeg ikke er noen miljøaktivist, men denne bilen appellerte på så mange plan for meg at det ble nesten umulig å ikke regne på om jeg kunne få det til. Jeg er ingen Røkke jeg heller, men med 35000 km/år så er besparelsene store, selv om jeg hverken passerer bomringer, ferger eller fyller opp kollektivfelt til daglig. Håper det er plass til en sånn som meg her også.
Nord Trøndelag | X90D

Cowboystrekk

Synes det er synd med denne frakteringen! For meg som kjører både Leaf og Model S så synes jeg egentlig det er greit at flere andre elbileiere får informasjon om ting vi diskuterer på TMS-forumet. Når det er sagt synes jeg det kan være litt uoversiktig og av og til vanskelig å finne fram på forumet, men sånn er det vell på de fleste fora :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

christian1986

Overbevist om at det vil dø ut ganske raskt her inne hvis alt skal deles opp/flyttes rundt. Vet med meg selv at jeg _aldri_ har sjekket andre steder på elbilforumet. Trist men sant.

SK901

Sitat fra: OddB på tirsdag 11. mars 2014, klokken 07:06

Jeg er ikke enig. Noe av poenget bak TMS er å behandle den som hvilken som helst annen bil. Det var ikke naturlig for meg å innhente denne informasjonen. Det var ingenting som tilsa at jeg burde ha gjort det, for å eie og drifte en TMS. Jeg har dog i etterkant lest litt, og setter forøvrig pris på hva som er blitt gjort.

El-bilen går dog fra å være en bil med kompromisser (små, rimelige biler med lav rekkevidde og komfort(MiEv, Think, Buddy etc) til større mellomklasse/premium biler). Flere av oss vanlige døde mennesker får endelig en grunn til å kjøre elektrisk. Mange av dere nevner manglende miljøaspekt ved kjøp av TMS. Er ikke det en god ting, at en mann som i utgangspunktet hadde kjøpt seg en bensinsluker, nå kjører elektrisk og grønt?

Det som er i ferd med å skje, er at El-bil forum går fra en mindre nisjegruppe til større masse med vanlige folk. Det burde i grunn ikke by på noen problemer for den eldre garde her på forumet, da de fleste av oss 'TMS douchbags' ønsker å holde oss under TMS kategorien.

Angående Sven Erik etterspør:
Det er tungt å lese innlegget, men nok en gang ser jeg tendenser til janteloven. I tillegg er det klart at vi har ulik oppfatning av hva som er en god bil. En bil kjøpes først og fremst etter bruksområde og behov - men faktorer som kjøreegenskaper, komfort og sikkerhet er viktig for meg.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA