Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Betaling pr kW ved hurtiglading

Startet av Arild69, tirsdag 18. mars 2014, klokken 12:52

« forrige - neste »

arv

Hei
Ikke sette på lader når power er mellom 70 og 100%
Vent til den er under 70%
ARV
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

AndyAA

Prøvde å sette i ladekabel etter 2t batterilading. Samme respons som sist... Grønt batterisymbol blinker. Trenger råd :(
Think City 2010 (5200km). 2014-

BauDemo

Sitat fra: arv på mandag 28. april 2014, klokken 17:05
Hei
Ikke sette på lader når power er mellom 70 og 100%
Vent til den er under 70%
ARV
Varför inte?
Är det risk för skada på batteri?
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

Go-carter

Nei, men ved 75% balanserer den cellene. Kjører du mye 80-100% uten å balansere får du etterhvert stor forskjell mellom kjemisk og teoretisk SOC.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

BauDemo

Sitat fra: Go-carter på torsdag 01. mai 2014, klokken 09:37
Nei, men ved 75% balanserer den cellene. Kjører du mye 80-100% uten å balansere får du etterhvert stor forskjell mellom kjemisk og teoretisk SOC.

Det är första gången jag hör om detta - har du någon referens? Var kan man läsa mer om detta?

Jag trodde att bilen gjorde en OCV vid 75-80%, men balansering viste jag inget om. Hur balanserar man zebra celler?
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

hma

#20
Ved 80% SOC starter BMI en prosess for å beregne/kalibrere elektrisk SOC. Altså ingen ballansering av celler.

Når batteriet er fulladet, dvs spenningen har nådd sitt topp-punkt, vil BMI kalkulere antall celler per streng med feil (hvis det er noen). End Of Charge 1 fastsettes og cellene er ballanserte. 3-4 timer etter EOC1 vil batteriet påbegynne en kort ladeøkt (ca 30 min) som avsluttes med fastsettelse av EOC2.

Årsaken til at ladetilstanden tidvis bør krysse 80% SOC, er at den virkelige (kjemiske) ladetilstanden over tid vil avvike med elektrisk ladetilstand.
F.eks. er et batteri med ingen ødelagte celler fullladet ved ~384V. Om bilen utelukkende kjøres og lades i områder 30-75% SOC, vil BMI feilkalkulere SOC til en lavere verdi enn reelt er. Om batterispenningen ved lading når 384V mens SOC fortsatt er mindre enn 80%, vil EOC tilstanden aldri detekteres. Bilen må da inn til spesialverksted, med tilgang til Zebra Monitor og batterifabrikk-koder, for å få resatt SOC manuelt.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

BauDemo

I still do not understand - can I safely plug in the car when the SOC is above 75% (as ARV writes) without risking battery life or other problems?
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

Go-carter

Sitat fra: BauDemo på mandag 05. mai 2014, klokken 14:26
I still do not understand - can I safely plug in the car when the SOC is above 75% (as ARV writes) without risking battery life or other problems?

Yup. As long as you dont do it every time, over extended periods of time. I do it often, because a trip in to my school usualy only uses 15-20%. But i try to charge it down to at least 70% or below a couple of times in the week.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

commiesoft

Har hatt power-limit på bilen min noen ganger, men bare å sette den i park og slå av på igjen så funker den.
Varmeapparatet har en feilkode, og kan lage problemer, men det lovte de å fikse etter 2. service.. :)

For noen måneder siden, tar lang tid å bestille varmekolbe kanskje ;-)
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

Kethorp

Et spørsmål til forumet -
Vil det være en smart tanke å kjøpe et enkelt koplingsur med ukes-program som f.eks. kunne ladet batteriet i to av ukens 5 dager om en er bortreist? Da ville jo Zebra-batteriene få litt "trim" gjennom fraværet?
Kethorp i Oslo
Rød Think Classic 2002 - fra 2005
Rød Think City 2010 (Zebra) - fra 2013
BMW i3 94kw 2017 - fra 2017

Lynet

Tror egentlig ikke det er nødvendig. Har ikke hørt noe om at Zebra tar skade av å stå fulladet over tid. Når det gjelder varmetapet er det en tanke mindre forbruk ved å varme med 230V AC enn å bruke batteriets egen energi og lade opp igjen.
En annen sak er at 12V batteriet holdes på topp hele tiden hvis bilen er koblet til nettet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

BauDemo

Sitat fra: Go-carter på mandag 05. mai 2014, klokken 20:15
Sitat fra: BauDemo på mandag 05. mai 2014, klokken 14:26
I still do not understand - can I safely plug in the car when the SOC is above 75% (as ARV writes) without risking battery life or other problems?

Yup. As long as you dont do it every time, over extended periods of time. I do it often, because a trip in to my school usualy only uses 15-20%. But i try to charge it down to at least 70% or below a couple of times in the week.

Can you point me to the source of this information? Where did you read or hear that? Or have you noticed any of these negative effects (what are they?) yourself?

I am sorry if I sound too inquisitive - I have burned a cash and time on advice on the forum and want to be sure before I take a plunge in to this.
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

Go-carter

Sitat fra: BauDemo på tirsdag 06. mai 2014, klokken 22:27
Sitat fra: Go-carter på mandag 05. mai 2014, klokken 20:15
Sitat fra: BauDemo på mandag 05. mai 2014, klokken 14:26
I still do not understand - can I safely plug in the car when the SOC is above 75% (as ARV writes) without risking battery life or other problems?

Yup. As long as you dont do it every time, over extended periods of time. I do it often, because a trip in to my school usualy only uses 15-20%. But i try to charge it down to at least 70% or below a couple of times in the week.

Can you point me to the source of this information? Where did you read or hear that? Or have you noticed any of these negative effects (what are they?) yourself?

I am sorry if I sound too inquisitive - I have burned a cash and time on advice on the forum and want to be sure before I take a plunge in to this.

Oh this is nothing but experience, I am afraid. But ARV over here is a experienced think driver(both piv3 and piv4) and he was the first one to give me the suggestion. Røhne & Selmer also somewhat hinted to this kind of use. Atleast it has worked for me for 53.000km :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

eleseus

Sitat fra: hma på torsdag 17. april 2014, klokken 00:14
Støtter forrige taler her. Power Limit kan enkelte ganger være knyttet til svakt 12V-batteri.

Jeg har ikke forsøkt dette, men sendt bilen på verksted. Problemet er muligens BMI, som kanskje må byttes. Bilen tror den har mer enn 100% på batteriet og da kommer power limit... Venter spent på videre diagnostisering.

------------------------
Oslo

POSi411

Sitat fra: Go-carter på onsdag 07. mai 2014, klokken 11:00
Sitat fra: BauDemo på tirsdag 06. mai 2014, klokken 22:27
Sitat fra: Go-carter på mandag 05. mai 2014, klokken 20:15
Sitat fra: BauDemo på mandag 05. mai 2014, klokken 14:26
I still do not understand - can I safely plug in the car when the SOC is above 75% (as ARV writes) without risking battery life or other problems?

Yup. As long as you dont do it every time, over extended periods of time. I do it often, because a trip in to my school usualy only uses 15-20%. But i try to charge it down to at least 70% or below a couple of times in the week.

Can you point me to the source of this information? Where did you read or hear that? Or have you noticed any of these negative effects (what are they?) yourself?

I am sorry if I sound too inquisitive - I have burned a cash and time on advice on the forum and want to be sure before I take a plunge in to this.

Oh this is nothing but experience, I am afraid. But ARV over here is a experienced think driver(both piv3 and piv4) and he was the first one to give me the suggestion. Røhne & Selmer also somewhat hinted to this kind of use. Atleast it has worked for me for 53.000km :)
Have you seen the charging curve in the Think Battery manual? It shows that the charging changes at 80%.
I understand that you are skeptical to info given on forums, so this is only one more piece of information that you may or may not want to consider if you have not seen it before.
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA