Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Varming på batteri

Startet av offpist, mandag 17. mars 2014, klokken 23:41

« forrige - neste »

offpist

Jeg kjørte Oslo-Gol i helgen med Leafèn.
For å bruke minst mulig tid på lading så kjørte jeg via Hokksund for å kunne hurtiglade der.
Så hurtiglading på Flå og vel fremme i Gol så har man også hurtiglading på Gol Auto.

Det mest spennende strekket var Hokksund-Flå, her var jeg nede på mindre enn 5 km til gode på telleren og jeg var virkelig redd jeg ikke skulle rekke det en stund.

Ser er planlagt en hurtiglader på Hønefoss i april, det ville gjort ruten både kortere og bedre marginer. Noen som veit om de har startet å sette den opp?

Bildet viser lade stopp på Hokksund.
Mitt første møte med en hurtiglader.. ;)
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

frkir

Hvor mange prosent hadde du når du reiste fra Hokksund og hvor lenge måtte du lade der... Hva var utetemperaturen når du ladet?

Har noen liknende planer :)
Tesla Model 3 'Sleeper' performance
Elektrisk hverdag gjør alt mye lettere...

Leon

Sitat fra: offpist på søndag 09. mars 2014, klokken 16:39
Ser er planlagt en hurtiglader på Hønefoss i april, det ville gjort ruten både kortere og bedre marginer. Noen som veit om de har startet å sette den opp?

Er dessverre Ishavsveien som skal sette opp hurtigladeren på Hønefoss. De har pt ingen form for tilfelding lading, selv om de tidligere har nevnt en løsning som skal koste 150 kr per lading, uavhengig av tid. Billigste mulighet er nå 1000 kr for et 10 klipps klippekort. Ingen av alternativene er spesielt fristende hvis du trenger et kvarters lading for å være sikker på å komme deg hjem.

Hønefoss er et knutepunkt for trafikken både fra Hallingdal og Valdres så her burde det være mulig med flere hurtigladere og aktører, for eksempel Grønn Kontakt eller Fortum!
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

offpist

Sitat fra: frkir på søndag 09. mars 2014, klokken 17:25
Hvor mange prosent hadde du når du reiste fra Hokksund og hvor lenge måtte du lade der... Hva var utetemperaturen når du ladet?

Har noen liknende planer :)

-Ute temperaturen var 7 grader på reisen oppover.
-Ute temperaturen var 10 grader på reisen hjemover.
-Det var helt tørre veier, regnet ikke.
-Jeg hadde varmeapparatet avslått mellom Hokksund og Flå.

Ladestasjonen stoppet på 90% med hurtiglading, og det er egentlig litt for lite margin for å nå Flå, selv om det gikk akkurat denne gangen. Jeg ville satt i gang ladingen en gang til, eller fortsatt ladingen en annen plass for å få 100% om jeg skulle gjøre samme ruten igjen. Da burde det gå uten å sitte med hjertet i halsen siste stykket. Det er ingen offentlige lademuligheter mellom Hokksund og Flå. Ikke fant jeg noen i Noresund heller, men om man har lang skjøteledning og spør om lov så tror jeg sikkert man kunne fått stå tilkoblet en time der mens man tok en matpause.

Hurtigladestasjon på Noresund hadde jo vært veldig praktisk.

Oslo-Hokksund, og Flå-Gol var ikke noe problem.
Der hadde jeg varme og kjørte heller ikke særlig økonomisk.

Kan legge til at jeg kun har kjørt el-bil i en uke.
Så dette var min første langtur, og første møte med hurtigladning.

Det var lærerikt, og har gitt meg litt bedre forståelse for hva jeg kan forvente av rekkevisse på en ladning.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

offpist

Sitat fra: Leon på søndag 09. mars 2014, klokken 19:00
Sitat fra: offpist på søndag 09. mars 2014, klokken 16:39
Ser er planlagt en hurtiglader på Hønefoss i april, det ville gjort ruten både kortere og bedre marginer. Noen som veit om de har startet å sette den opp?

Er dessverre Ishavsveien som skal sette opp hurtigladeren på Hønefoss. De har pt ingen form for tilfelding lading, selv om de tidligere har nevnt en løsning som skal koste 150 kr per lading, uavhengig av tid. Billigste mulighet er nå 1000 kr for et 10 klipps klippekort. Ingen av alternativene er spesielt fristende hvis du trenger et kvarters lading for å være sikker på å komme deg hjem.

Hønefoss er et knutepunkt for trafikken både fra Hallingdal og Valdres så her burde det være mulig med flere hurtigladere og aktører, for eksempel Grønn Kontakt eller Fortum!

Er enig i at 1000 kr for 10 klipp er alt for dyrt hos Ishavsveien.
Men jeg har likevel bestilt et kort derfra.
Neste langtur blir trolig til Nordby på handletur og da kommer man ikke unna å bruke Ishavsveien sine ladere.

Jeg føler at 50 kr, som grønt kort har er innenfor smertegrensen.

Har også fått ladebrikke fra Fortum, men veit ikke helt om jeg liker at de har minuttpris.
Irriterende om man må lade om vinteren. Ikke testet ut stasjonene de har enda.
Hvorfor er det ingen som tar betalt pr KWH?

Jeg har campingvognen stående i Valdres, og når ladestasjon er på plass i Hønefoss så ser jeg et håp om å nå den med el-bilen.  Enn så lenge blir det å bruke Audi``n der.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

Thomas Parsli

Ishavsveien ser ut til å ha mottat støtte fra Transnova i flere omganger uten å oppfylle alle betingelser.
Så vidt jeg kan se har ikke dette -bruddet på betingelsene– hatt konsekvenser for Ishavsveien.

Jeg misstenker en politisk smørje hvor man ikke ønsker å presse en enkeltaktør for mye, siden det
a) bare er tre store aktører (Fortum, Grønn kontakt og Ishavsfeien)
b) flere som bryter betingelsene (Grønn kontakt?)
c) Ishavsveien har dårlig økonomi? og er i ferd med å bytte eiere?

Men siden hurtigladeren ikke er satt opp, er dette en fantastisk mulighet til å påvirke!

1) Sjekk med Transnova om de har mottat støtte og om en av betingelsene er lademulighet for de uten abonnement (aka "betaling med SMS").

2) Sjekk med Ishavsveien hvordan det går med SMS-betaling og hva prisen blir per lading

3) Send svaret til Transnova hvis det ikke er positivt.

Jeg har mailet Transnova (Asbjørn Johnsen) som sier de er i dialog med Ishavsveien, denne hurtigladeren er kanskje svaret på om dialogen har hatt effekt.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

offpist

Håper de blir kjøpt opp av grønt kort.

Fikk ikke betalt med SMS på Flå, men da ringte jeg bare vakt nummeret og de åpnet lading gratis for meg, både lørdag og søndag. Veldig bra service må jeg si, av Grønt kort.

Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

frkir

Takk for svar, lurte også på hvor lang tid hurtigladeren brukte i +6 grader på selve ladingen.
Jeg sto i over 1 time i minus 5 grader i drammen, hvordan er status når det er +5?

Mvh
Fred
Tesla Model 3 'Sleeper' performance
Elektrisk hverdag gjør alt mye lettere...

offpist

Den brukte ca 30 minutter.
Fra nesten helt tom opp til 90%.

Bilen hadde forøvrig stått inne i garasje over natten, og ladet til 100% rett før avreise.
Så tempen på batteriet var vel midt i "komfort sonen" etter første hurtigladning.   

Hurtiglade stopp er også en god anledning til å varme opp bilen mens man lader fant jeg ut.
Det heter seg jo at bilen skal være avslått når man starter laderen, men jeg fant ut det går fint å slå den på når ladningen har startet. Da er det full guffe på alt som er av varme.

Vurderer sterkt en Eberspacher, for det blir helt sikkert flere slike langturer i fremtiden.
Denne etappen hadde ikke vært behagelig uten varme i -5 ser jeg for meg.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

Leon

Sitat fra: offpist på mandag 10. mars 2014, klokken 09:21
Håper de blir kjøpt opp av grønt kort.

Fikk ikke betalt med SMS på Flå, men da ringte jeg bare vakt nummeret og de åpnet lading gratis for meg, både lørdag og søndag. Veldig bra service må jeg si, av Grønt kort.

Antar du mener Grønn Kontakt :). Både fordeler og ulemper med færre konkurrenter. Færre konkurrenter som ikke samarbeider, gjør at vi må ha flere abonnementer, men samtidig kan dette føre til monopol og høyere priser.

Laderen på Flå ble med i Grønn Kontakt for ei uke siden. Før det har den vært gratis i lang tid. Men bra med god service uansett! :). Misforstå meg ikke, jeg har ingen problemer med å betale 50 kr for å få ladet!

Virker som Grønn Kontakt nylig har innført en restriksjon på maks 30 min per klipp: "Enkeltlading klippekort: kr 50 /30 min". Da blir det lett nødvendig med to klipp for å få nok lading, i hvert fall i vintersesongen. I betingelsene som gjaldt da jeg kjøpe klippekortet før jul sto det utrykkelig spesifisert at det var ubegrenset tid per lading. Føler meg litt lurt...

Er personlig tilhenger av Fortums prinsipp, med betaling for den tida du okkuperer laderen. Da trenger du heller ikke styre med klippekort, som du kanskje ikke bruker opp, og det blir også billigere hvis du bare skal stå noen minutter for å komme trygt hjem. Andre er tilhenger av betaling per kWt, men denne diskusjonen er ikke ny... :)

En sammenligning mellom Grønn Kontakts klippekort og Fortums ladebrikke viser at ladebrikken vil være billigst hvis du lader 0-20 og 30-40 minutter. Klippekortet vil være billigst fra 20-30 og over 40 minutter, men så lenge er det vel sjelden man behøver å stå - i hvert fall på sommerstid...
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

offpist

Grønn Kontakt mente jeg ja.
Fikk i alle fall 1 time både på Flå og Hokksund i helgen, så det 30 min konseptet tror jeg ikke er innført enda. (jeg brukte sms betaling på Hokksund, for jeg har ikke fått ladekortet enda)


Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

Leon

Hm... - ser ut til å være forskjellig fra stasjon til stasjon (ref hurtigladekartet):

Flå
Priser pr 1.3.14:
Enkeltlading SMS: kr 100 /30 min
Enkeltlading EasyPark-app: kr 92 /30 min (kr 80 ved betaling kr 39 fast pr måned)
Enkeltlading klippekort: kr 50 /30 min

Hokksund og de øvrige
Priser pr 15.2.14:
Enkeltlading SMS: kr 100 /ubegrenset min
Enkeltlading EasyPark-app: kr 92 /ubegrenset min (kr 80 ved betaling kr 39 fast pr måned)
Enkeltlading klippekort: kr 50 /ubegrenset min

Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Leon

Da har jeg forsøkt meg på samme tur, og det var ingen 30 min begrensning på ladetiden per klipp på hurtigladeren på Flå.

Ser at dette nå også er rettet opp i http://elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet, så da var den frykten ubegrunnet:

Flå Hurtigladestasjon
Riksveg 7 , 3539 Flå
Ant ladepunkt: 1
Fordeling:
1 CHAdeMO (Hurtig DC).
Makstid:   Nei   Sted:   Gateplan
Åpen24t:   Ja   Tilgang:   Betaling
Tilgjengelighet:   Offentlig       
Det er innført bruk av Grønn Kontakts ladekort.
Priser pr 17.3.14:
Enkeltlading SMS: kr 100 /ubegrenset min
Enkeltlading EasyPark-app: kr 92 /ubegrenset min (kr 80 ved betaling kr 39 fast pr måned)
Enkeltlading klippekort: kr 50 /ubegrenset min

Kommer tilbake med nærmere info fra turen!
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

offpist

Og bra er det, for man trenger hver KWH man kan få for å nå videre til Hokksund.

Jeg kjørte Lørenskog-Utvika Camping-Lørenskog i dag.
Hurtigladet et kvarter i Sandvika på vei hjem.
Opp Sollihøgda fra begge sider tok mye strøm ;)

Audi``n har stått helt siden jeg kjøpte Leaf.. Begynner å synes litt synd på den.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

Hans Håvard Kvisle

Grønn Kontakt ga endelig krystallklar beskjed om dette med begrensning til 30 minutter for én lading. Skal kun gjelde Alnabru for å redusere ladekøen der. For øvrig skal det være ubegrensa. Men ta hensyn!
St.Hanshaugen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA