Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Prisestimat på 19" OEM Tesla m / dekk

Startet av Fjeldi, fredag 14. mars 2014, klokken 21:56

« forrige - neste »

Fjeldi

Jeg feilberegnet litt i dag og hadde 3 km igjen da jeg fikk satt min i3 på ladning ved Sharif dekksenter etter å ha plukket om en venn på Osl. 120 kilo har litt å si på rekkevidde tydeligvis.
Nå har jeg fått den opp en 11 km etter alt for lang til på vanlig strøm.

Men..
Jeg har en kamerat som kan slepe meg til Oslo. Tåler min I3 det? Kan jeg la han lade meg når jeg slepes... Eller må jeg være i fri.
Eller må jeg sitte på McD til jeg har 17 km rekkevidde..

Vind

Sitat fra: Fjeldi på torsdag 06. mars 2014, klokken 18:09

Jeg har en kamerat som kan slepe meg til Oslo. Tåler min I3 det? Kan jeg la han lade meg når jeg slepes... Eller må jeg være i fri.
Eller må jeg sitte på McD til jeg har 17 km rekkevidde..
Viking Veihjelp er gratis (bare trykk nød knappen)
- Har lest noe om det i manualen - men sitter ikke foran den nå, ganske langt bak i den.  Mener at det ikke var anbefalt på lange distanser eller noe slikt, men start der.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

pberg

Kan du ikke bare slepe og regenerere på en gang? Litt tungt å dra, men allikevel?
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Fjeldi

Fikk akkurat svar fra selgeren jeg brukte på Stenshagen.
Han sa nei.

Så det ble det å prøve 25 km rekkevidde på 19 km display. Ble grom kaldt i sted. Lå lenge på 2 km men kom inn til Oslo og lader.

Nå må det Komme combo til Oslo snart.

Vind

Har lest i bruksanvisningen: DO NOT TOW.  Bilen skal forflyttes for egen maskin eller på lasteplanet til en taubil.  Slepekroken er kun for å trekke den opp på ett lasteplan.  Bilen kan dyttes, men da i N.

Angående hurtigladere så er det veldig ønsket.  Det er hurtiglader på Skøyen, 30 kr pr bruk, (du må ha abonnement), Ellers er det bare i Sandvika (har prøvd den en gang, krever Fortum brikke).

Dette er litt kaos med antall abonnementer - her får vi håpe at noen lager en ordning.  Betaler gjerne for hurtiglading, men det blir slitsomt å ha hundrevis av abbonementer.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

pberg

Men sånn prinsipielt, hva er forskjellen på å renne ned en lang bakke, og å slepe-regenerere?
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Batteritralla

Jo, nå skal du høre .........


Eeeeeeeh  ???
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

LMOR

Noen fra BMW gjør det :-)

Men antar at høy hastighet og lang avstand kan bli for mye. Bilen er ikke laget for kontinuerlig regenerering. Men noen kilometer tåler den, ellers har vi et lite problem i tunnelene.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Batteritralla

Hvis man sleper, i forover gear og holder full gass - da regenerer den ikke.

Da burde det vel gå bra?
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Vind

Regenereringen er kraftig, men bremsene benyttes også når man slipper gasspedalen.  En del av regenereringen skjer ved hjelp av små generatorer på hjulene:


Jeg tror skal man slepe - så sleper man i N, og eventuelt regenererer litt, men det vil ikke være nok til å fylle opp batteriene mer enn litegrann.

Så får vi tro ingenørene i Leipzig har en grunn til å skrive det de skriver i manualen, og ikke bare gjør livet vanskelig for strømtomme eiere.

Dette har vært diskutert endel på Tesla forumet, mener jeg hadde lest om en som hadde ladet noen % ved å bare trille nedover fra fjellet, og nok til å komme til nærmeste kontakt, men fant ikke linken igjen.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

pberg

De må jo tåle å  kjøre f.eks. ned til Lysebotn, det er ca 1mil og 1000 høydemeter nedover.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Vind

Sitat fra: pberg på torsdag 06. mars 2014, klokken 22:57
De må jo tåle å  kjøre f.eks. ned til Lysebotn, det er ca 1mil og 1000 høydemeter nedover.
Det er ingen problemer, men det jeg har opplevd - er at om man starter med helt fullt batteri, og så kjører mye nedover, så benyttes bremsene noe mere.

Dette med sleping er jo at da er det noe feil med bilen, og systemene er ikke på, kjøling virker ikke osv.  Derfor er ikke det anbefalt.  Så de komentarene har ikke noe med en funksjonsfrisk bil som kjører nedoverbakke.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

pberg

Men si nå at for diskusjonen sin skyld (dette er jo tross alt et diskusjonsforum :-) at bilen er nesten helt tom, men ikke helt.. Da kan jo bilen være "på" som normalt, mens du sleper. Da er det vel i prinsippet ingen forskjell?
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Vind

Sitat fra: pberg på fredag 07. mars 2014, klokken 07:39
Men si nå at for diskusjonen sin skyld (dette er jo tross alt et diskusjonsforum :-) at bilen er nesten helt tom, men ikke helt.. Da kan jo bilen være "på" som normalt, mens du sleper. Da er det vel i prinsippet ingen forskjell?
Ja - godt poeng.  Man kunne jo slept i N, med alt på, og kjørt korte strekninger med D og regenerering.

Ett spørsmål er jo da hvilken vekt slepenroken er bygd for?
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

pberg

Dersom du kan dra bilen opp på en slepebil med den vinkelen det er på planet der, så klarer du lett å slepe den på flatmark. Men det er nok lurt med en form for rykk-avlasting på slepetauet.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA