Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvordan behandle bremsene?

Startet av Kjell Leaf, onsdag 12. mars 2014, klokken 12:18

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

e-Golf vil ikke klare å ta tronen i år, men neste år er alle muligheter til stede. Men i år er det en liten mulighet at e-Golf + e-Up! vil klare å selge mer enn Leaf, så Nissan bør passe seg for VW.

i3 er nok i all hovedsak en nisjebil (som alle BMW, egentlig), så den vil nok ikke komme opp på samme salgsnivå som Leaf/e-Golf/e-Up!.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rio

Hei Vind,

Her har du rotet litt med sitatene, slik at det ser ut som om jeg har skrevet det flux egentlig har skrevet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Gordon Retriever

Sitat fra: Vind på torsdag 06. mars 2014, klokken 23:31
Min påstand er at summen av solgte eGolf og i3 i Q3 2014 er en halv gang større en Leaf.

Om Nissan kutter prisen med over 30 000, eller legger inn mere utstyr så kan det hende jeg tar feil.


Da plukker vi fram denne rundt årsskiftet og ser hvor god du har vært på å spå. ;)

Selv mener jeg at BMW har gjort en liten genistrek og laget et bil som appellerer til både til kjøpere som aldri kunne tenkt seg å kjøpe Nissan - men også til noen som aldri hadde trodd de ville kjøpe elbil.

Jeg tror også at et generelt større utvalg elbiler vil gjøre at markedet vokser. Dvs. at Leaf kan komme til å møte betydelig konkurranse og bli forbigått på salgsstatistikken, men likevel selge relativt bra.


Elmo

Sitat fra: flux på torsdag 06. mars 2014, klokken 22:55
Golf e ser akkurat ut som gårsdagens biler, og at en 4 år nyere modell ikke leverer mer innovasjon enn Leaf gjorde i 2010 er skuffende.

Du vet at eGolf'n som blir levert nå er Golf7 basert, mens de fleste bildene du finner er av Golf6 electric ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

leifm

Sitat fra: Vind på torsdag 06. mars 2014, klokken 23:31

Selv mener jeg at BMW har gjort en liten genistrek og laget et bil som appellerer til både til kjøpere som aldri kunne tenkt seg å kjøpe Nissan - men også til noen som aldri hadde trodd de ville kjøpe elbil.


...du kan legge til kjøpere som aldri kunne tenkt seg en BMW :)
-i3 i mai

LMOR

Sitat fra: leifm på fredag 07. mars 2014, klokken 06:50
Sitat fra: Vind på torsdag 06. mars 2014, klokken 23:31

Selv mener jeg at BMW har gjort en liten genistrek og laget et bil som appellerer til både til kjøpere som aldri kunne tenkt seg å kjøpe Nissan - men også til noen som aldri hadde trodd de ville kjøpe elbil.


...du kan legge til kjøpere som aldri kunne tenkt seg en BMW :)
... eller en 4 seter...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Vind

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 07. mars 2014, klokken 00:29
Sitat fra: Vind på torsdag 06. mars 2014, klokken 23:31
Min påstand er at summen av solgte eGolf og i3 i Q3 2014 er en halv gang større en Leaf.

Om Nissan kutter prisen med over 30 000, eller legger inn mere utstyr så kan det hende jeg tar feil.
Da plukker vi fram denne rundt årsskiftet og ser hvor god du har vært på å
- og ikke misforstå meg, jeg synes hver elbil er fantastisk, og har ingenting i mot Leaf, jeg tror bare salgstallene er mere ett resultat av monopol og ett riktig produkt til riktig tid, og ikke minst at de kan levere - fremfor at bilen er verdens beste el-bil.

På samme måte som jeg håper og tror det vil komme flere alternativer for de større el-bilene også.  Vi har forskjellige behov og trenger forskjellige biler.

Hadde det vært færre å vedde mot kunne jeg lagt en vin i potten  :)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

02Henning

Jeg har kjent litt på denne Leaf vs. i3 "krigen" de siste månedene, siden både min bror og jeg trengte ny bil samtidig i fjor høst og vi begge tenkte elbil utifra pris. Han kjøpte Leaf og jeg endte på i3. Vi blir sikkert strålende fornøyd begge to!

Broderens prioritering var "bil nå!" samt ufravikelig krav til fem seter. Han likte i3 best rent utseendemessig og virket oppriktig lei seg for at han "måtte" handle Leaf. Han har hatt bilen sin i en måned, jeg får min om ca. tre uker.

Jeg synes i3 er bøttestygg og likner mest på en Transformers matboks fra 80-tallet, mens utvendig design på Leaf er helt dusinvare. Hverken spesielt pent eller stygt. Altså har vi en preferanse for utvendig design på hverandres valg.

Tungen på vektskålen for meg er at jeg aldri har hatt noe annet merke enn BMW (med skilter!) siden jeg tok lappen midt på 80-tallet og er merke-nerd så det holder. Jeg har en psykologisk sperre mot å eie fremhjulstrekte biler og nekter å bruke mer penger på bil enn jeg må (=notorisk bruktbilhandler - i3 er første nybil for min del). Lav vekt og ikke mer plass enn jeg trenger er andre kriterier.

Altså er i3 et like naturlig valg for meg som Leaf var det for min bror. Vi har begge respekt for den andres valg og lever nok godt med våre elbiler, side og side, i lang tid fremover uten å måtte trykke den andre ned over avdekkede svakheter ved den ene eller andre bilen. Det er jo tross alt ikke vi som har designet og bygget dem ... :-)

Kjell Leaf

Sitat fra: Vind på torsdag 06. mars 2014, klokken 23:31
Sitat fra: Rio på torsdag 06. mars 2014, klokken 22:59
Jeg tror Golf-e vil tape kampen som mest solgte elbil modell i Norge. Selv om designet er sært på Leaf, tror jeg det har satt seg.

Mange av de som kjøper elbil nå vil identifisere seg som elbil kjører, og det gjør de best i en Leaf eller i en i3.

Golf e ser akkurat ut som gårsdagens biler, og at en 4 år nyere modell ikke leverer mer innovasjon enn Leaf gjorde i 2010 er skuffende.
Jeg tror du tar feil - men det ser vi til høsten når eGolf er lagervare.  Golf har vært norges mest solgte bil i en årrekke, og om ikke Nissan kommer med mere utstyr for å matche golf, eller senker prisene, så vil Golf ta over.  Nå selger Leaf masse på at det er lagervare, og at det er "de facto" standard for mellomklasse elbil.  Skal du ha elbil "i dag" er det kun Leaf som kan levere både brukt og nytt.

Min påstand er at summen av solgte eGolf og i3 i Q3 2014 er en halv gang større en Leaf.

Om Nissan kutter prisen med over 30 000, eller legger inn mere utstyr så kan det hende jeg tar feil.

EDIT- slettet del av sitat som kom ved med en feil.
Lagervare ?? Jeg bestilte min i midten av oktober, den ble produsert i midten av november og var leveringsklar 6 desember.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Bmwi3

Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 07. mars 2014, klokken 10:45
Sitat fra: Vind på torsdag 06. mars 2014, klokken 23:31
Sitat fra: Rio på torsdag 06. mars 2014, klokken 22:59
Jeg tror Golf-e vil tape kampen som mest solgte elbil modell i Norge. Selv om designet er sært på Leaf, tror jeg det har satt seg.

Mange av de som kjøper elbil nå vil identifisere seg som elbil kjører, og det gjør de best i en Leaf eller i en i3.

Golf e ser akkurat ut som gårsdagens biler, og at en 4 år nyere modell ikke leverer mer innovasjon enn Leaf gjorde i 2010 er skuffende.
Jeg tror du tar feil - men det ser vi til høsten når eGolf er lagervare.  Golf har vært norges mest solgte bil i en årrekke, og om ikke Nissan kommer med mere utstyr for å matche golf, eller senker prisene, så vil Golf ta over.  Nå selger Leaf masse på at det er lagervare, og at det er "de facto" standard for mellomklasse elbil.  Skal du ha elbil "i dag" er det kun Leaf som kan levere både brukt og nytt.

Min påstand er at summen av solgte eGolf og i3 i Q3 2014 er en halv gang større en Leaf.

Om Nissan kutter prisen med over 30 000, eller legger inn mere utstyr så kan det hende jeg tar feil.

EDIT- slettet del av sitat som kom ved med en feil.
Lagervare ?? Jeg bestilte min i midten av oktober, den ble produsert i midten av november og var leveringsklar 6 desember.

Ja lagervare, på nissan kunne de skaffe meg en grå eller rein hvit leaf tekna på under 1 uke, dette var under 1 mnd siden. Men det ble i3 på meg:)
TM3(Kansellert), BMWi3.
Polestar2.

Yttertorjen

Sitat fra: Bmwi3 på fredag 07. mars 2014, klokken 10:54
Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 07. mars 2014, klokken 10:45
Sitat fra: Vind på torsdag 06. mars 2014, klokken 23:31
Sitat fra: Rio på torsdag 06. mars 2014, klokken 22:59
Jeg tror Golf-e vil tape kampen som mest solgte elbil modell i Norge. Selv om designet er sært på Leaf, tror jeg det har satt seg.

Mange av de som kjøper elbil nå vil identifisere seg som elbil kjører, og det gjør de best i en Leaf eller i en i3.

Golf e ser akkurat ut som gårsdagens biler, og at en 4 år nyere modell ikke leverer mer innovasjon enn Leaf gjorde i 2010 er skuffende.
Jeg tror du tar feil - men det ser vi til høsten når eGolf er lagervare.  Golf har vært norges mest solgte bil i en årrekke, og om ikke Nissan kommer med mere utstyr for å matche golf, eller senker prisene, så vil Golf ta over.  Nå selger Leaf masse på at det er lagervare, og at det er "de facto" standard for mellomklasse elbil.  Skal du ha elbil "i dag" er det kun Leaf som kan levere både brukt og nytt.

Min påstand er at summen av solgte eGolf og i3 i Q3 2014 er en halv gang større en Leaf.

Om Nissan kutter prisen med over 30 000, eller legger inn mere utstyr så kan det hende jeg tar feil.

EDIT- slettet del av sitat som kom ved med en feil.
Lagervare ?? Jeg bestilte min i midten av oktober, den ble produsert i midten av november og var leveringsklar 6 desember.

Ja lagervare, på nissan kunne de skaffe meg en grå eller rein hvit leaf tekna på under 1 uke, dette var under 1 mnd siden. Men det ble i3 på meg:)

Fikk til slutt tilbud på Leaf en for kr 215000,- inkl en del utstyr, lagervare, men etter å ha lest alt jeg kom over, ble valget i3. (Usett og dermed uprøvd) Jeg var faktisk ikke et sekund i tvil.

Gordon Retriever

Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 07. mars 2014, klokken 10:45Lagervare ?? Jeg bestilte min i midten av oktober, den ble produsert i midten av november og var leveringsklar 6 desember.

Seks ukers leveringstid på Leaf ser ut til å være normen.

Men siden Leaf produseres på samme produksjonslinje som Qashqai, har Nissan vært ute og oppfordret forhandlerne sine om å bestille opp endel lagerbiler, slik at det ikke skal bli problemer med leveringen i forbindelse med at produksjonen av den nye generasjonen Qashqai starter opp.

Det er derfor sannsynlig med endel nye Leaf på lager hos norske forhandlere akkurat nå.

Ellers hadde seks ukers bestillingstid på i3 vært ganske kjekt. :)

LMOR

http://www.elbil.no/elbiler/1250-na-senker-de-leaf-prisen

Da skjer det som noe av oss spådde, og selv om trådstarter ikke helt var enig i at det går nedover, og at Nissan må sette ned prisen for å være med videre, så ser i hvert fall Nissan det:

Kampanjen kommer trolig som konsekvens av stadig sterkere konkurranse fra andre aktører - og særlig Volkswagen. I går skrev vi at deres nye e-Golf har fått en meget varm mottagelse på det norske markedet

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Terondo

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 07. mars 2014, klokken 22:20
Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 07. mars 2014, klokken 10:45Lagervare ?? Jeg bestilte min i midten av oktober, den ble produsert i midten av november og var leveringsklar 6 desember.

Seks ukers leveringstid på Leaf ser ut til å være normen.

Men siden Leaf produseres på samme produksjonslinje som Qashqai, har Nissan vært ute og oppfordret forhandlerne sine om å bestille opp endel lagerbiler, slik at det ikke skal bli problemer med leveringen i forbindelse med at produksjonen av den nye generasjonen Qashqai starter opp.

Det er derfor sannsynlig med endel nye Leaf på lager hos norske forhandlere akkurat nå.

Ellers hadde seks ukers bestillingstid på i3 vært ganske kjekt. :)
Mener jeg leste et sted at Nissan har levert 50 000 Leaf, og 2 000 000 Qashqai. Så om det skulle bli trangt om beinet i produksjonen er jeg rimelig trygg på at Leafproduksjonen stopper til fordel for Qashqai. Det er på tide med en ny Leaf etterhvert. Den har sett lik ut lenge nok nå.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

Gordon Retriever

Sitat fra: LMOR på torsdag 13. mars 2014, klokken 19:37
http://www.elbil.no/elbiler/1250-na-senker-de-leaf-prisen

Da skjer det som noe av oss spådde, og selv om trådstarter ikke helt var enig i at det går nedover,

Ok, siden det ikke ser ut som om trådstarter bet på denne, vil jeg gripe sjansen til å oppfordre dem som alt har fått sin i3 levert om å nyte de kommende ukene og månedene mens andre står i månedlange køer for å få sine biler levert.  Det er ikke alle nybilkjøpere som kan glede seg over tanken på at man når som helst kan legge bilen til salgs og sannsynligvis få igjen omtrent hva man betalte. ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA